Det har ekat tomt här ett tag nu, så jag tänkte skriva en kort uppdatering om hur livet i USA går. I tisdags återvände jag tillbaka till ett något kallare Minnesota efter nästan en veckas semester i Kalifornien. Förra veckan var det "Thanksgiving Break", vilket innebar ett par extra lediga dagar från skolan. Hur tar man tillvara på lediga dagar bättre än att sätta sig på planet och möta upp sin pojkvän som man inte sett på cirka 3 månader i San Francisco. San Francisco är en underbar stad och vår första riktiga semesterresa tillsammans fick mycket väl godkänt!

Vi har sett och gjort väldigt mycket under dessa dagar och jag har tagit massa med bilder. Inlägg om resan kommer komma upp här så snart som jag har haft tid att gå igenom alla bilder och knepat och knåpat ihop ett inlägg.

Idag är det första december och nedräkningen till julafton har officiellt börjat! När jag återvände till campus från resan hade min supersnälla roomie fixat en julkalender med paket för varje dag åt mig. För övrigt har jag nu endast tre veckor kvar här innan jag åker hem och mitt utbytesäventyr är över. Vilket äventyr det har varit! Jag är så tacksam för jag fått denna möjlighet och för alla upplevelser och bekantskaper jag fått under denna tid.

I förra inlägget bjöds det på bilder från fredagen i Chicago så i detta inlägg får lördagen stå som värd! Lördagen bestod bl.a. av en båttur runt i staden. Man fick en bättre överblick av staden från båten och intressant att lyssna till olika berättelserna om arkitekturen i staden! Vi passerade också ett område där en chokladfabrik fanns i närheten och det doftade choklad. Drömmen att bo i ett sådant kvarter! Resan fick ett bra slutbetyg och Chicago var en härlig stad!

Mitt båtsällskap!
Vilken vy!
Vi hittade en fransk restaurang och åt en riktigt god hamburgare på uteterassen!
På kvällen blev det ett besök till Cheesecake Factory. På bild har vi Oreodrömmen!

Nu är det dags för ett inlägg om Chicago resan! Jag delar upp resan i två inlägg, eftersom jag har såå mycket bildmaterial. Jag tror bilderna får tala för sig själv istället för att jag rabblar på i detalj om varje dag. Vi hade två hela dagar till vårt förfogande att hinna se allt som Chicago har att erbjuda. Vi hann med den viktigaste sightseeingen i princip på en dag, så vi var effektiva! Chicago var en så härlig stad!

Vårt hotell låg centralt och vårt rum var på 16:e våningen
Bästa frukosten någonsin fick vi här!
En riktig "American Dinner" upplevelse
Det var Cubs match på gång denna helg och det var svårt att undgå alla Cubs fans på gatorna
"Cloud Gate"
Navy Pier
"The Windy City"
Museum of Contemporary Art
Utsikten från 103:e våningen i Willis Tower
Dagen avslutades med "Deep Dish Pizza" som är en maträtt från Chicago!

Hejsan hoppsan, vad tiden går och jag hinner inte skriva blogginlägg! Tiden bara rusar iväg och jag känner att dygnet ha för få timmar och veckan för få dagar. Det har varit mycket på gång den senaste tiden! För snart två veckor sedan besökte mina kära föräldrar mig här i USA. Det var så roligt att se dem efter två månader och prata dialekt i några dagar. Oturligt nog drog jag på mig en förkylning i början av den veckan och var lite hängig ännu när de var här. Som tur var förkylningen kortvarig och jag är återställd igen!

Under dagarna de var här så gjorde vi lite sight seeing i Minneapolis och Saint Paul. Vi besökte några ställen jag varit till förr och några som var nya för mig. Como Conservatory och Cathedral of Saint Paul var några nya sevärdheter för mig. Dessutom har det ju blivit höst här sedan jag besökte vissa ställen, så ställena såg lite annorlunda ut nu än för några veckor sedan. Under helgen bodde jag också på hotell med föräldrarna. Det var en liten minisemester för mig från "dormsen" på campus.

Förra veckan var det "mid-term break", vilket innebar att vi var lediga på fredag från skolan. Jag och några andra utbytesstuderanden tog tillfället i akt och for på en weekendtrip till Chicago. Vi hade en toppen helg och jag blev förälskad i staden! Jag har minsann bildmaterial för blogginlägg nu, så de kommer senare. Först bjuder jag på bilder från den tidigare helgen!

Mam å pap
Hotellfrukost och utsikten från hotellrummet
Hotellrummet hade snygg design på väggen!
Minneapolis
Mississippi River
Como Conservatory
Cathedral of Saint Paul

Hör och häpna för någon helg sedan befann jag mig geografiskt i Finland. Finland är inte bara mitt hemland utan också ett område här i Minnesota, USA. Finland var vår campingdestination! Fredag eftermiddag började vår campingresa och vi körde iväg norrut. Vi passerade Duluth på vägen och det var en fin stad! Duluth är en hamnstad och ligger vid Lake Superior. Det fanns massor med hus vid vattnet. Snacka om "room with a view" i ett sådant hus! Tyvärr har jag inga bra bilder från när vi passerade Duluth för vi satt i bilen så de blev bara suddiga. Bilresan var för övrigt ca 4 timmar, men det gick okej när man susar förbi färgglada träd. När vi väl var framme vid campingområdet var det kolsvart där ute. Som tur hade vana campare med oss, som troligen skulle kunna sätta upp tälten i sömnen. Vi fick upp tälten och fixade en brasa där vi kunde grilla bl.a. marshmallows. Vi kunde också fixa S'mores om vi ville. S'moores består av marshmallows, choklad och kex. Tydligen hör det också till att berätta spökhistorier när man sitter ute i en becksvart skog mitt ut i ingenstans, vilket jag inte direkt gjorde glädjeskutt över. Nåväl när det var läggdags trängde vi ihop oss (9personer) i ett 6-personerstält.

Morgonen därpå vaknade vi upp till regndroppar som smattrade på tältet. Hur som helst passerade regnet snabbt och resten av dagen var regnfri och kvällen bjöd till och med på solsken! Vi laddade energi med gröt som morgonmål och körde sedan iväg till ett område vid Lake Superior. Vi vandrade runt vid området. Naturen och utsikten där var bara för magisk! Hösten tenderar att bjuda på färgglada löv och här fick vi överskåda allt. Jag skulle ha kunnat sitta där hela dagen och bara dagdrömma! Men verkligheten kallade och vi begav oss tillbaka till campingområdet för lunch.

Efter lunchen blev vårt nästa äventyr en vandring till ett område med stenar där man kan utföra bouldering. Bouldering är en typ av klättring. Vi körde en bit och sedan vandrade vi i kanske 45 minuter. Naturen längs vägen ändrade konstant och det var även här väldigt vackert! Jag stod över själva klättrandet. Vi fick också bevittna en vacker solnedgång, men tillbaka vägen blev lite intressant för mörkret börjar falla runt 18.30 där, så den sista biten vandrade vi nästan i mörker.

På kvällen grillade vi marshmallows och korv. Vi åt också en simpel, men god pasta. Vid läggdags kunde man konstatera att tältet var fuktigt och det innebar att denna natt blev kallare än den förra. På morgonen steg vi upp relativt tidigt för en söndagmorgon och packade ihop vårt pick och pack och begav oss tillbaka till campus. Jag överlevde min första riktiga camping upplevelse, så helgen får ett godkänt betyg!

Idag kom jag tillbaka från en två dagars camping i skogen! Jag har fotograferat som bara vad den vackra naturen som vi har beskådat i helg, men campingen tar vi i ett senare inlägg! Först ett inlägg om äppelodlingen som vi besökte förra söndagen.

Så förra söndagen besökte vi en äppelodling! Dagen bjöd på perfekt höstväder med strålande sol och lite sådär småkyligt i luften som hösten brukar vara. Vid äppelodlingen fanns det givetvis äpplen att köpa i olika former. Vanliga äpplen, öppelsylt, äppelsaft osv... Jag åt en god smulpajsbit med äpplen och drack fräsch äppelsaft. Vanligtvis är jag inget större fan av äppelsaft, men denna kunde jag lätt ha köpt hem några flaskor av! Jag införskaffade också bl.a. äppelsylt till gröten. Vi vandrade också runt vid odlingen. Att besöka en äppelodling var en perfekt aktivitet för en fin höstdag!

Förra veckan var det "Homecoming week". Hela veckan ordnades det olika program och campus var pyntad med t.ex. text på byggnadernas fönster. Jag var inte innan så bekant med vad homecoming är, men som jag förstått det så innebär det att alumner återvänder till universitetet och det är en lite festligare vecka på campus. Lördagen kan väl anses vara "huvuddagen" på hela veckan. Vi hade en speciellare middag i cafeterian. Det bjöds på andra matalternativ än vad vi vanligtvis har och här var det minsann inga besparingar på mängderna. Vi fick fyra matbiljetter och fick välja och vraka mellan matalternativen. Maten var god, men blev proppmätt efteråt!

Efter middagen begav vi oss iväg på footballmatchen. Vi har varit en stund på en footballmatch tidigare, men denna gång hade vi bättre platser så vi såg mer av spelet. Jag hängde också med lite mer med i matchen denna gång, men jag är inte riktigt är helt insatt i alla regler ännu. Vi såg inte hela matchen, eftersom det blev så kyligt.

På kvällen gick vi på homecoming dansen för att få uppleva denna amerikanska tillställning. Dansen hade "glow" som tema och vi fick lysarmband. Innan dansen hade vi problem med att bestämma oss vilken typ av klädsel som gäller. Vi hade klänningar, men klädseln på dansen behövde inte vara så formell. Vi dansade en stund och efteråt umgicks vi med andra utbytesstuderanden.

Goda majskolvar fanns bland annat på menyn!

Go Pipers!

Homecoming dance

Igår drog ännu en ny vecka igång! Men i de kommande blogginlägen kommer jag titta tillbaka på helgen som gått. Jag ska försöka uppdatera ett vardagsinlägg nån gång också, eftersom största delen av veckan är ju trots allt vardagar och inte bara helg. Vilket lätt glöms bort i min blogg...

I fredags besökte jag och Jenni Twin Cities Premium Outlets i Eagan. För att ta oss dit måste vi åka metro och buss i över en timme. Man börjar bli van med att spendera en hel del tid på att åka kollektivtrafik när man vill ta sig någonstans. "Outletsen" bestod av bl.a. sportaffärer och märkesbutiker. Jag shoppade en hel del, men detta är ingen modeblogg så jag tänker bespara er ett inlägg om alla mina inköp. Men mina nya löpskor kan jag nämna! De nya skorna ska vara extra mjuka och stödande, så jag hoppas mina knän mottar dem vänligt! Vi besökte också en Lindt-butik där som var lite för bra för att vara sann. Det var en butiken fylld med massor av choklad! Vi fick lite smakprov och vi lämnade inte butiken tomhänta. Nöjda och belåtna med vår shoppingtrip begav vi oss tillbaka till campus.

Vyerna i Minneapolis är något som jag aldrig riktigt kan sluta förundras över. Varje gång vi besöker centrum blir jag lite överväldigad av storstadskänslan.

We made it!

Jenni hittade äntligen en vinterjacka, så nu är hon förberedd för vintern. Jenni är från Tyskland, men vintrar blir inte riktigt kalla där, så jag fick agera vinterjacksexpert med mina kunskaper som jag har från den finska vintern.

Mina nya löpskor!

Blogginlägg om lördagens homecoming dans och söndagens utflykt till en äppelodling är på kommande till näst!

Nu har jag varit över en månad i USA! Det innebär jag har avverkat en fjärdedel av min utbytestid redan. Det går minsann undan! Denna vecka har varit fylld med lektioner, skoluppgifter, träning och utflykter. Jag hade lektioner måndag till fredag. På måndag var vi på café som ordnades av International Student Organization. På onsdagar går jag på yoga. Så skönt att få sträcka på sig och stretcha. Min knepiga rygg tackar mig definitivt för detta! På onsdag fyllde dessutom min rumskamrat år! Det firades med tårta och presenter. Den fina tavlan nedan hade en av våra vänner målat åt henne.

På torsdag tog jag och Jenni metron till Minneapolis för att gå på TOMS outlet. Vilka fynd vi gjorde! Det slutade med att jag kom hem med 3 par skor. Jag skaffade mina första TOMS i somras och jag har tyckt så bra om dem för de är så bekväma! Vi var definitivt nöjda efter besöket, som ni ser på bilderna nedan!

På fredagen besökte jag, Lisa och Jenni ett evenemang som hette Rummage. Det fanns återförsäljare som sålde sina produkter billigare, band som uppträdde och mat. Det var många lokala återförsäljare där så det var intressant att se vad de hade att erbjuda. "Rummagen" hölls på State Fair Grounds, där vi några veckor tidigare besökte Minnesota State Fair. Det var lite annorlunda att se stället utan massvis med människor överallt. Vädret var dessutom soligt och varmt! Sommaren bestämde sig för att komma tilllbaka igen denna helg. Efteråt bestämde vi oss för att ta bussen till Downtown Saint Paul. Det var första gången jag besökte Downtown Saint Paul. Man märker verkligen skillnad mellan "the Twin Cities". Saint Paul är lite mer europeiskt till utseende och har gamla byggnader, medan Minneapolis har mer med höga, moderna skyskrapor. Vi vandrade till Mississippi River och ett band spelade där i solnedgången. Vi besökte också en hamburgarbar. Där serverades vi bl.a. hamburgare med tater tots! Gott var det, men efteråt rullade vi i princip tillbaka till campus.

På lördag besökte jag gymmet på morgonen, följt av brunch och efter det begav vi oss iväg till ett område i Saint Paul för sightseeing. Vi vandrade runt i ett mysigt område med fina hus. Vi såg huset där författaren av Great Gatsby, vars namn är F. Scott Fitzgerald har bott. Vi besökte också en liten shoppinggata i samma vända. Sedan tog vi bussen ner till downtown och mötte upp några andra utbytesstudenter. Vi vandrade runt i stan innan vi bestämde oss för att äta middag på en italiensk restaurang. Vädret var även idag soligt och varmt så vi kunde sitta utomhus och äta. Att äta utomhus i oktober är inte något jag är van med, men härligt var det! Utsikten vid restaurangen var också så vacker med Landmark Center (byggnaden som ser ut som ett slott) och träd som är prydda i höstliga färger. I takt med att det började skymma begav vi oss tillbaka till campus. På kvällen var det tvättdags och skolarbeten som gällde.

Idag bestämde jag och min roomie att bege oss iväg till köpcentret i närheten för att kolla på klänningar till Homecoming nästa helg, men utan större framgång. På kvällen for jag på gym. Så behändigt med gymmet bredvid sig! Imorgon är det en ny vecka med nya möjligheter! Homecoming week coming up!

Först och främst tänkte jag lyfta fram att jag vet att jag är dålig på att uppdatera dagligen, men tiden räcker bara inte till. Imorgon är det fredag, så vad passar bättre än att berätta kort om förra helgen i detta inlägg! Förra fredagen begav vi oss till ett köpcenter här i närheten och såg den nyaste Bridget Jones filmen. Den var så bra! Skrattade en stor del av tiden, så mitt tips till er är att se den! Jag älskar annars att gå på bio, så nu har jag fått ta del av bioupplevelsen i USA också! Efter filmen hann vi med snabbshopping i köpcentret och middag bestående av tacos och quesadillas på en mexikansk restaurang. En sak som skiljer sig här från att äta på restaurang hemma är att man ger dricks. Vi var alla lite förvirrad hur processen gick till när vi skulle betala förutom vår amerikanska vän. Hon kunde som tur reda ut våra frågetecken.

Lördagen börjar som vanligt med brunch som alla andra helger här. Efter brunchen körde vi iväg till Lake Calhoun för att paddla kanot med skolans "Outdoor"-organisation. Området där sjön ligger är vackert och vi hade besökt sjön en vecka tidigare. Jag har inte paddlat kanot tidigare, men det var en trevlig upplevelse! Härligt att man får utöva friluftsaktiviteter här också, eftersom denna natur är som gjord för det! Vädret var molnigt på lördagen, men relativt varmt och så länge det inte regnar eller åskar är det väl bara hemåt. På tal om oväder så hade vi en rejäl åskstorm här förra onsdagen. Det blixtrade i timmar och regnade massor också, eftersom jag fick mitt första varningsmeddelande på telefonen någonsin.

Jag vågade inte utmana ödet och ta med telefonen till sjön när vi paddlade så ni får nöja er med en bild från vårt förra besök till Lake Calhoun.

Söndagen bestod till stor del av en baseball matchen mellan Minnesota Twins och Seattle Mariners. Vi åkte iväg med en typisk gul buss som man har sett i amerikanska filmer. Matchen spelades vid Target Field. Det var min första baseball match och det var intressant att se hur det går till! Baseballmatchen höll på i närmare 3 timmar, så det är en tidskrävande sport. Sport är för övrigt väldigt stort här i USA. Man ser sport överallt på tv hela tiden och det finns många olika sporter att välja på. Jag har flera olika sporter som jag vill se här innan jag reser tillbaka.