Tyvärr så blev min vistelse i Turangi inte riktigt som jag hade planerat. Den enda anledningen till att jag åkte dit var för att kunna göra the Tongariro Crossing som är en två mils vandring genom bergen som man använde som inspelningsplats i Sagan om ringen för de scener som utspelar sig i Mordor!

Jag lyckades pricka in en förjävlig dag att gör vandringen på då det spöregnade, var dimma och sjukt kallt så vandringen blev inställd och jag hade bara en dag på mig innan jag skulle åka vidare så det blev inte av.. Riktigt besviken faktiskt då jag skulle säga att det där nog var en av topp tre saker jag hade sett fram emot att göra på Nya Zeeland :(

Som grädde på det moset så skulle jag klassa min vistelse i Turangi som min första riktiga miss gällande hostelval haha. Jag tål ändå rätt mycket och är inte så fin i kanten så det krävs rätt mycket för att jag ska känna mig obekväm eller bli genuint äcklad/besvärad av något. Men fy fan vilket vidrigt hostel. Riktigt creepy värd (lite Norman Bates sådär), sjukt äckligt kök och toaletter och det kliade satan över hela kroppen efter första natten så jag vill inte ens veta vad som fanns i min säng. Värden hade även sina alkiskompisar där båda nätterna som krökade på rätt bra. Hittade en av dom helt däckad på toan kl 2 på natten, naken dessutom👍🏻 nä den stan är fan en riktig crackhåla..usch

Åkte i alla fall vidare och stannade en natt i Wellington innan jag tog färjan över till sydön och åkte till Nelson! I Nelson hade jag dock lyckats hitta ett riktigt bra hostel (som förövrigt faktiskt hette Paradiso, med all rätt). Det ingick frukost, riktigt kungliga sängar, gratis Wifi, swimmingpool, bubbelpool.. Allt var grymt helt enkelt!

Wellington:

I Nelson så åkte jag till Abel Tasman som är en känd nationalpark på Sydön. Tog en vattentaxi längst kusten och fick se lite sälar, blev avsläppt en bit upp i parken vid en vandringsled som var ca 1,5 mil och tog väl 2,5 timmar att gå! Åt också världens godaste burgare och pommes mitt i skogen :)

Man kan ju inte säga att man har varit på Nya Zeeland utan att ha besökt Hobbiton Movie Set, alltså ett utav ställena där Sagan om ringen spelades in! Jag var på en guidad tur som tog ca en timma. Jag har haft lite otur med sällskapen jag hamnar i på vissa turer och den här var inget undantag! Jag hamnade med ett gäng från Skottland och jag vet inte riktigt vad jag ska säga... Dom va så konstiga. Ena killen såg ut som Jack Black med pokemontröja och stråhatt, en annan såg ut som en fucking fågelskrämma med byxorna upp i halsen, tjejerna hade hästbett, regnbågshår, en hade klätt ut sig till en hobbit..... Ni fattar. Dom pratar förjävligt och det skulle dras ordvitsar vid varje mening som guiden uttalade. Guiden försökte skratta med och jag stod och spydde lite i min mun typ. Slutade med att jag hängde med Earl som va typ 60+ eftersom att han va den enda jag inte störde mig på hehe och dessutom hade han en skitfet kamera som han lät mig testa ;)

I alla fall så fick man lära sig lite om inspelningen och gå runt i området ofc! Efter turen så fick man ta en öl eller cider på puben i området innan vi åkte tillbaka till Rotorua!

Ca 20 minuter utanför Rotorua ligger världens yngsta geotermiska område, Waimangu! Man fick promenera genom området och det var ca fyra km från början till slutet. Vart du än går så luktar det typ ägg😅

Spenderade mina första tre dagar i NZ i Auckland. Finns knappt något att göra i den staden så det enda jag hittade att göra var att gå till Mt Eden som är en fin utsiktsplats över Auckland om man går upp till toppen och så tog jag färjan den andra dagen till Waiheke Island och var där en dag.

Hade förövrigt hemska roommates i Auckland. En av tjejerna bestämde sig alltid för att laga mat/duscha/föna håret osv typ kl 01-02 på natten och en annan snarkade så jäävla högt asså det va det sjukaste jag någonsin har hört. Jag och en annan tjej övertalade faktiskt henne att sova på soffan i allrummet sista natten haha för det gick verkligen inte att sova annars!

Vad mer hände för kul i Auckland då? Roligste var nog när jag precis hade checkat in på hostelet så letade jag upp närmste McDonalds för 1.Wifi och 2. Mat snabbt som fan. Hinner sätta mig ner, koppla upp mig på deras Wifi och sen sätter sig en kille mitt emot mig och gör ett hundra procentigt försök till att få mitt nummer haha. Jag har liksom rest i kanske 17-18 timmar, jag har inte duschat, har hela munnen full med cheeseburgare och har typ tio pommes i handen samtidigt men aa jag va tydligen very pretty. Tyckte lite synd om honom för jag va verkligen så jävla oskön för jag ville bara att han skulle gå så att jag kunde äta😂 tror nog att det va pga mig som han bestämde sig för att beställa takeaway😁

Anyway, jag har köpt ett busspass för att kunna ta mig runt i landet så nästa stopp blev Paihia (Bay of islands) i norra delen av NZ. Där tog jag en dagstur runt öarna ena dagen och såg några delfiner och den andra dagen åkte jag till Cape Reinga som är den nordligste punkten i hela landet. Förutom att åka till Cape Reinga under turen så åkte vi till Puketi Kauri forest, vi åkte sandboard i ett slags ökenområde och åkte även buss längst hela 90 mile beach på vägen tillbaka till Paihia!

Har haft sol en enda dag och resten har varit regn/moln. Just nu är jag i Rotorua och har dels varit i Waimangu Volcanic Valley men också i Hobbiton som jag lägger upp lite bilder på i nästa inlägg!

Sorry igen men är så jävla tråkigt att blogga... Kommer nog mest lägg upp bilder framöver men lite kort om senaste tiden då:

Tog nattbussen från Chiang Mai till Bangkok som tog 11 timmar. Kom fram till hostelet 6:00 men fick inte checka in förens kl 11:00 så jag letade upp en McDonalds (inte för att äta utan för att få wifi haha).

Fick iaf checka in sen och sen mötte jag upp Fanny mfl som och var i Bangkok samtidigt! Vi träffades bara i två dagar men ändå skönt att vara med någon hemifrån ett tag! Vi gick runt i ett köpcentrum som heter MKB och jag har köpt tre bikinis, ett stativ til kameran och två strandklänningar! Allt för ca 600 kr haha så vill man shoppa billigt ska man åka till Bangkok! Vi gick och till två markander, en som låg nära mitt hostel som jag inte vet vad den heter och en som heter Chatuchak! Köpte inget där, testadd väl mest ärbara saker som kokosglass, någon fruktshake och så testade jag några friterade bollar med olika fyllningar som dom sen dränkte i majonäs och någon till sås haha. Men det va gott! :)

Fanny och resten har åkt till Rayong på bröllop och jag är just nu på Koh Chang som är den ö som ligger längst österut i Thailand tror jag, iaf väldigt nära Kambodja :) finns inte så mycket att göra här men tanken var faktiskt bara att åka hit i några dagar och sola och chilla, kanske åka på någon aktivitet. På lördag åker jag tillbaka till Bangkok och stannar där en dag (mest för att jag vill shoppa mer hehe) och sen går flyget till Auckland, NZ den 23e!

Lite bilder från Bangkok:

Och lite från Koh Chang:

Här ingår faktiskt frukost på hostelet som ändå är hel ok för att vara på hostel! :) aa juste, har bränt sönder mig också

Idag stod alltså Elephant Rescue Park på schemat! Blev hämtad vid mitt hostel runt 8:30, åkte ut i djungeln och efter en timma så var vi framme vid farmen! Det var bara massa spanjorer på turen förutom jag och en tjej från USA haha och spanjorerna var så jääävla irriterande... De kan liksom inte prata med varandra i vanlig ton utan måste hela tiden skrika (nära släkt med kineser tydligen) och hela tiden avbryta guiden för att dom inte förstår (lite svårt att förstå när ni ändå inte lyssnar utan bara pratar med varandra/filmar 1000 GoPro videos samtidigt..)

I alla fall, vi fick lära oss lite om elefanter (visste tex inte att elefanter är preggo i 24 månader..!) och så fick vi lära oss lite komandon som vi kunde använda när vi gick/red med elefanterna! Kommer inte ihåg exakt men "framåt" tror jag va "paipai", "sakta ner" va "howhow" och "ligg ner" (så att man kunde sätta sig/gå av) va "maplong" ;)

Sen fick vi byta om till skitfula, asså verkligen skitfula, kläder + en stråhatt. Sen gick vi till elefanterna och började med att mata dom med minibananer!

Sen skulle vi rida på dom ett tag och jag och Tiffany (tjejen från USA) fick rida på Valentine som va den största elefanten ;) Man rider ju utan "sadel" ofc så i början kändes det som att man ska ramla av och man får inte spänna sig heller för det tycker elefanterna tydligen inte om så man får typ sitta på ryggen och röra sig i takt med elefanten eller vad man ska säga :p

Elefanter är faktiskt skithåriga, trodde inte det haha. Och smutsiga.

Sen gick vi bredvid elefanterna tills dom kom till deras "toalett" hehe som dom måste gå på innan de går ner i "poolen" ;) så fort dom bajsar måste man ta bort bajset för annars äter dom upp det så skötarna tog liksom allt med sina händer och kastade in det i buskarna!

Sen gick vi till poolen och man gick i med kläderna och allt! Man tog med sig varsin skrubborste och sen var det bara att bada helt enkelt! Det var faktisk den roliga biten och om man skvätte vatten på elefanten så fyllde den snabeln och sprutade tillbaka :) Det var riktigt kul faktiskt och sen fick man rida lite på den i vattnet och en liten bit på land igen!

Efter badet så sa vi hejdå till elefanterna och skötarna och gick och duschade/bytte om. Efter det så satt vi och åt lunch+ frukt innan vi åkte tillbaka till staden!

Idag åkte jag och en kille som bor i samma rum som mig till Tiger Kingdom som alltså är ett ställe där man får klappa och gosa med tigrar! När man kommer fram får man välja vilka tigrar man ville gå in till och alla hade olika priser, vi valde de minsta (som tydligen ska vara roligast enligt alla forum på internet) och de största för kontrastens skull!

Fanns ju massa saker man inte fick göra som till exempel att ta på tassarna, på huvudet eller gå fram till tigern framifrån för då fanns det chans till att de kunde bita en helt enkelt så man skulle klappa på ryggen/magen och alltid sätta sig bakom! Var väl kanske viktigast om man är bland stora tigrar men anyway :) Dock så bet den lilla mig ändå haha, va rätt sjukt för jag tittade på den hela tiden medan jag klappade och så fort jag kollade åt ett annat håll i en sek så bet den 😳 kändes som att den märkte när man inte hade koll ;)

Vi betalade allt som allt 330 kr för skjuts dit/tillbaka och för att gå hänga med tigrar i ca en timme så ganska värt! Vet inte ens om jag har sett en tiger förut förutom på tv haha, kanske på Kolmården men kommer inte ihåg ;)) När jag kom dit kom jag på att jag är allergisk mot katter också heh men kände inget ifall ni undrar! Åker ni till Chiang Mai så borde ni åka dit! :)

Lär bli rätt dålig uppdatering i Thailand i och med att internet är väldigt dåligt så ni vet;)

Spenderade natten på Hongkongs flygplats innan planet gick till Bangkok. Somnade direkt när planet lyfte och vaknade någon halvtimma innan vi skulle landa hehe så mina flygningar går ganska smidigt hittils! Bytte plan i Bangkok och så tog det kanske 45 min till Chiang Mai!

Idag har jag gått runt hela stan tror jag haha, stegräknaren står iaf på 35.000+ för tillfället ;) gick till en galleria vid flygplatsen och köpte lite linnen och sen åkte jag till Doi Suthep som är ett av dem största watkomplexen i Thailand! Tog någon taxiliknande bil upp i bergen och gick runt där i någon timma. Hade shorts på mig vilket va lite stupid för det är inte "respektabel klädsel" bland alla munkar och hit och dit så blev nekad vid några ställen men fick se dom viktigaste iaf ;)

Låg massa hundar överallt som jag ville ta hem..

Planen för imorgon är att styra upp vistelsen i Thailand med hostel, transporter osv osv. Annars har jag inte så många planer men på måndag ska jag åka och leka lite med några tigrar (är typ rädd för alla tänder och sånt är ju kvar men tigrarna ska tydligen vara tama haha) och på tisdag ska jag spendera hela dagen på en elefantfarm! :) Ska eventuellt klämma in lite trekking men tycker jag har gått tillräckligt redan egentligen hehe;)

Idag åkte jag till HK island och vandrade lite! Tog först tunnelbanan och sen en buss ut i skogen till en hike som kallas Dragon's Back. Den hiken är en av de populäraste i Hongkong och den kallas så för att när man klättrar över bergen så är bergen formade som en drakrygg!

Bussen stannade ju då inte när jag skulle av för jag tryckte inte på knappen i tid (hur fan ska veta när min station kommer..?). Men vi var fler som skulle av och göra samma vandring så vi gick i grupp tillbaka till vår hållplats.

Vi började gå och då ryckte Bennedict (haha vilket namn alltså..) tag i mig för jag höll på och trampa på en kobra som låg mitt på vägen (tittade halvt bakåt för jag snackade med en annan tjej samtidigt som jag gick). Visste inte ens att det fanns ormar här och verkligen inte kobror.. Trampade nästan på en till vid slutet av hiken haha men vi glömmer det.

Hiken bjöd på jättefin utsikt men det var inte så jättefint väder så var lite tråkigt men hade det varit soligt så hade det nog varit för varmt ändå.

Hiken skulle ta 6,5 timmar enligt internet men det tog kanske 2,5 timmar för oss. Vid slutet av hiken kan man antingen ta bussen eller gå till stranden och eftersom att jag inte har sett någon strand än så valde jag och några till att gå dit ett tag! Standen heter Big Wave Bay och är en surfingstrand så vi satt och käkade och kollade på några som surfade innan vi åkte tillbaka. Kände på vattnet och märkte att jag har fått sån jävla ful bränna vid fötterna haha.

På vägen tillbaka tog vi en minibuss som åkte så jääävla snabbt på de små vägarna, asså han åkte i över 80 km/h på vägar som vi i Sverige hade åkt på i kanske 30-40 km/h haha så jag trodde typ att vi skulle krocka/åka ut för stupet när som helst så tror jag blundade hela vägen haha.

Vi åkte tillbaka till stan och jag mötte upp Philip som jag träffade i Peking, han pluggar här i HK och jag sa att jag typ inte har ätit någon kinamat här så han tog med mig till ett jättebilligt ställe med en michelinstjärna så det var gott!

Okej så vad tyckte jag om Sydkorea? Finns väl inte så mycket att säga förutom att jag kommer åka tillbaka!

Seoul är en jättefin stad! Koreaner är jättetrevliga och till skillnad från kineser så vill dom faktiskt ha turister där. Det är jättebilligt att äta och sydkoreansk mat är helt sjukt god! Finns också massa caféer överallt med massa roliga glassar, bakelser osv osv så man testade typ något sånt varje dag haha.

Jättelätt att ta sig runt för det är skyltat i hela staden så man kan ta sig till alla sevärdheter utan problem. Tunnelbanan är billig och om man "återvinner" sin tunnelbanebiljett så får man 1/3 av pengarna tillbaka ur en maskin efter att man har gått ut genom spärrarna :) Det jag gillade mest (förutom maten hehe) var nog Korean War Memorial och det tillhörande museet eftersom att jag ty ker att historia är så inteessant så var det kul att komma tillbaka till skolan lite eller vad man ska säga ;)

Det enda negativa med Seoul är väl att det kanske inte finns så mycket att se så det är nog mer en stad som man åker till för att umgås och ha en trevlig semester istället för att turista runt. Sen så var det lite kallt vissa dagar så åker jag tillbaka så får det bli under sommaren! :)