Mysmorgon med Wilma och Junie som sov här igår. Vi lagade lite frukost och sen satte vi igång med plugget ganska direkt. Usch alla har verkligen såå mycket i skolan nu! Men jag tycker det går lättare när man pluggar i grupp. Det har snöat en massa idag så vi bestämde oss för att maxa julkänslan genom att dricka varmchoklad med grädde, äta pepparkakor och spela en massa julmusik. Kan inte vänta tills julen och allt den medför, tycker det är så mysigt!

Nu ska vi äta lite middag och sen ska jag och tjejerna ner till stan för att kolla bio. Perfekt slut på en bra helg!

Kram//Sara

Godmorgon! Idag har jag studiedag och har haft en skön sovmorgon! Och nu när jag har lite extra tid tänkte jag dela med mig av en av resans absoluta höjdpunkter! Ön Langkawi är känd för två saker; dess fantastiska ständer, och dess många roliga aktiviteter. En tidig förmiddag bestämde vi oss därför för att testa zipline;)

Jag skämtar inte när jag säger att det kan ha varit det roligaste i mitt liv! Man fick så mycket adrenalin i kroppen, och hela upplevelsen var riktigt häftig.

Först fick vi en instruktionsgenomgång av två genomsköna guider. Sen var det dags för några kortare testlinor, som följdes av broar vattenfall och längre snabbare linor. Sjukt imponerad av Johanna som tog sig genom hela banan trots att hon har höjdskräck! Jag menar, en av linorna var över 200 meter, och man var liksom 80-100 meter upp i luften! Dock blev det några tårar, men hon fortsatte kämpa.

Zooma in på Johanna!! (Det var typ hennes reaktion under hela banan)

Det hade regnat en del under morgonen vilket gjorde att vissa linor gick extra snabbt. Pappa som väger mest fick upp en ordentlig fart på de längre linorna, och eftersom det ej fanns några bromsar var guiderna tvungna att stoppa honom fysiskt. Hahah kan ni tänka er när 100kg pappa kommer i full fart mot en tunn malay som är kortare än mig! Men självklart var guiderna erfarna, och allt gick bra. En sjukt rolig upplevelse helt enkelt!

//Sara

Hej igen! Nu har vi varit hemma någon dag, och jag längtar redan tillbaka... Det var super roligt att komma tillbaka till alla härliga vänner och bekanta, men oj vad jag saknar värmen! Skolan har varit prio nummer ett det senaste dagarna, och mellan jetlagtröttheten och alla mattetal har jag lyckats bli sjuk:( Förkylningsperioden är inne, men just nu har jag verkligen ingen tid att ligga sjuk. Ska dricka mycket ingefära te och se till att sätta på mig mycket kläder, så ska jag förhoppningsvis bli bättre snart!

Jag har verkligen massvis av bilder i min mobil, så tänkte att jag kunde visa er några utav dem åtminstone. Och även fast jag sagt det tidigare, vill jag tacka min familj för en underbar resa (hoppas ni läser detta familjen). Oavsett hur gammal jag blir kommer jag nog aldrig sluta uppskatta en gemensam familjesemester. Och även fast det kan gå lite snett ibland för oss (typ när man glömmer alla pass), eller om vi tjafsar på varandra, älskar jag min familj otroligt otroligt mycket.

Nu är det fullt fokus framåt, och jag ska så gott som det går försöka ta mig ikapp i plugget. Sen är jag ordentligt taggad på att mysa till det med tjejerna och bara spendera tid med dem. Trots allt är det dem jag saknat allra mest!

Idag är dagen då våran Asien resa tar slut. På ett sätt väldigt tråkigt, men samtidigt lite skönt. Träffa alla vänner, komma tillbaka till rutiner och försöka hinna ikapp i skolarbetet! Dock finns det mycket saker jag kommer sakna. Exempelvis lyxen med hotellfrukost (alltid ha färsk frukt och varma croissanter), alla roliga aktiviteter, och sen självklart värmen! Har hört att det är svinkallt hemma i Sverige... tur för mig att jag köpte en ny jacka idag;)

För tillfället sitter vi fast på flygplatsen här i Kuala Lumpur. Vårat flyg är försenat, men vi håller tummarna på att vi kan boarda snart så
att vi ej missar vårat flyg i Amsterdam! Klockan är halv ett, vilket innebär att vi ska åka nattflyg. Känns mysigt, och jag ska faktiskt försöka sova så mycket som möjligt. Förhoppningsvis kan det dämpa jetlagen.

• Resande

Wow wow wow...Sista middagen på denna underbara resa kunde inte varit bättre. Vi stod mellan att besöka en dining in the dark resturang, eller en roof top resturang. I slutändan kände vi att vi ändå ändå befinner oss en stad med en helt otrolig skyline och därför borde vi njuta av det! Våning 23, resturang Fuego Troika fick det bli. Med inspiration från Sydamerika, beställde vi in lite olika plock rätter under kvällen, (och självklart grymma efterrätter).Resturangen hade en hel sida i menyn med endast olika sorters guacamole, och vi fick senare lära oss att restaurangen anlitat kockar som endast jobbar med guacamolen, och gått särskilda guacamole kurser. Helt knäppt, men passade mig eftersom jag älskar guacamole<3 Så så gott!

• Mat och Recept

Tjenixen, lååång dag i Kuala Lumpur idag! Efter ett träningspass och en smarrig frukost lämnade vi hotellet. Då var klockan närmare tolv på förmiddagen. Tio minuter i tolv var vi tillbaka på hotellet igen. Så, idag har vi spenderat närmare 12 timmar ute på gatorna i denna häftiga stad.

För att sammanfatta dagens aktiviteter har vi besökt ett undervattens museum, ätit helt fantastiska acai bowls, besökt en orkidé park samt stans äldsta marknad, strosat genom China Town, druckit konstiga drinkar, ätit goda hamburgare på Hard Rock, och kollat på bio. En hel del turistande kan man säga... Men nu känner jag mig helt död, så dags för lite sömn!

Godnatt //Sara

• Resande

Tjenare, ännu en underbar dag i paradiset har passerat, och idag steg temperaturen ytterligare någon grad. I hettan bestämde jag och pappa oss för att låna en av hotellets jetskies. När det är såhär varmt är det ansträngande att bara gå, men detta var verkligen den perfekta aktiviteten, jag hade sååå roligt!

Juste, under morgonen försökte vi ta oss upp för ett träningspass. Vi dissade hotellets gym och drog till stranden. Efter kanske tio armhävningar och några situps satt vi bara där och njöt av soluppgången och ljudet av havets vågor. Ibland kan det vara svårt att ta in alla kontraster. Man inser inte hur bra man haft det innan man ät tillbaka i 0 gradiga, regniga Sverige. Skönt var det i alla fall, och på ett sätt kan det ju räknas som ett avkopplande yoga moment.

När klockan slog två hade vi precis hunnit stänga våra resväskor och checkat ut. En snabb (men supergod) lunch, och en taxifärd senare satt vi på planet påväg till Kuala Lumpur. Malaysias huvudstad! Tre dagar ska spenderas här, innan det är dags för hemfärd!

Hola amigos!
Imorse ringde klockan 6.45 och vi packade ihop våra grejer innan vi åt en snabb frukost. Man har vant sig med lyxen av de enorma frukostbufféerna, kommer saknas! Men efter frukosten tog vi en taxi till en av öns berömda stränder. Olyckligtvis var inte vädret med oss, och det började regna precis när vi kom fram! Istället tog vi oss in på närliggande Four Seasons hotell, och spenderade lite där! Det var verkligen otroligt vackert.

Några av många bilder som togs! Efter lite kaffe paus och hopp på att regnet skulle passera åkte vi vidare till södra delen av ön. Här hittade vi stadskärnan och en enorm örnstaty. Langkawi betyder nämligen ”Röd-brun Örn”. Vid detta lag hade många av de mörka molnen försvunnit, och det blev snabbt kokhett. Vi tog oss därför tillbaka till hotellet och käkade lite lunch vid strandresturangen!

Älskade föräldrar, de är för fina!

Vi har precis varit på en närliggande marknad, men nu är det dags för lite middag.

​​​​​​

Tjena, ännu en härlig mycket härlig dag. Tyvärr lite molnigt, men fortfarande riktigt varmt! Under dagen har vi chillat vid stranden, paddlat lite kajak, och även åkt upp i Lankawi Cable Car (som säg vara den brantaste linbanan i världen). Riktigt häftigt att se ön från bergstoppen, och galet att se hur mycket träd ön består av. Johanna är höjdrädd, och tyckte inte alls det var kul, men cred till henne som ändå följde med. På toppen kunde man gå över en glasbro som sträckte sog mellan två berg - Hur mäktigt? Dock var staketet inte alls högt, vilket var lite obehagligt. Helt plötsligt kom det ett moln, och då såg man inte mer än handen framför sig... Inte kul att snubbla. ​En god middag, och nu är vi tillbaka i vår hydda! Nu är det dags för lite sömn, för imorgon blir det tidig uppgång:)

• Resande

Hej alla underbara, ledsen över att det inte blivit så många bilder under de senaste dagarna. Vi har nämligen hamnat mitt ute i djungeln! I torsdags landade vi på ön Lankawi, Malaysia. Lankawi är egentligen en ögrupp och består av 99 olika småöar. Vi befinner oss just nu på den största, och bor på Berjaya Restort. Här finns det inga traditionella  hotellrum, utan man bor i små hyddor antingen i djungeln eller ute på pelare i vattnet! Stället är gigantiskt, och för att ta sig runt finns det små tucktuck bussar som man får ringa på!

Något som medföljer att bo mitt i djungeln är att det finns massa vilda djur! Apor som försöker sno ens saker, ekorrar överallt, alla olika sorters fåglar och mer. Väldigt kul, men också lite obehagligt! Under nätterna hör man dem tydligt, och imorse när mamma gick ut ur huset blev hon attackerad av en apa! (Allt gick bra dock). En annan del är att uppkopplingen inte är så bra, vilket gör det väldigt krångligt med upplägg... Men men, sånt får man ta! Hur som helst har vi det superbra. Mer bilder kommer förhoppningsvis snart;)