Hej allihopa! efter att vi spenderat två dagar i Nelson så var det dags att ta sig vidare till Westport där vi kommer stanna hos en värdfamilj i två veckor. Först måste vi dock berätta om våran morgon när resan ägde rum, vi gick upp vid 5 för att ha tid till att ta oss över ett berg för att komma till andra sidan av staden där bussen skulle avgå ifrån. Det var en 7km promenad som var väldigt backig med mycket upp och ner, och blev ju inte lättare med ca 18kg packning på ryggen, det var jobbigt men vi fick en otroligt fin vy över staden under soluppgången så ska ju inte klaga. Sen kom roliga stunden då vi insåg att, efter 5min bussåkande, vi åkte förbi en hållplats som låg 5min ifrån vårt hotell, lite surt med tanke på att vi kunde fått sovmorgon, men, men tur att utsikten var så vacker.

Bussturen tog lite under 4h och trots många försök var det omöjligt att sova då natur vi åkte igenom var så vacker, dock så var det väldigt kringelkrokiga vägar så jag blev även lite åksjuk, men det gick bra ändå. Väl framme i Westport blev vi upphämtade av mamman som körde oss till huset. Vi blev alla lite chockade då vi där även blev uppmötta av grannen som undrade om hon ville ha hummer, vi tackade självklart ja och det fick bli våran lunch. Senare när barnen, hundarna och pappan kommit hem slutade det med att vi alla hade ett vattenkrig i den värmande solen.

Familjen har två döttrar på 2 och 4år, två hundar, hönor, marsvin, kaniner och en katt. våra huvudsakliga uppgifter är att se till att alla djur har mat och vatten samt att ta promenader med hundarna. Området de bor i är mycket mysigt och alla är oerhört trevliga och pratglada, så här trivs vi båda väldigt bra och jag har en känsla av att 2 veckor kommer gå fort! Utöver att ta hand om djuren får vi även dag-till-dag uppgifter vilket kan vara att klippa gräset, fixa diskmaskinen, hänga upp tvätt osv. Och självklart leker vi med barnen även fast vi inte behöver, men att uppehålla och underhålla barnen e det minsta man kan göra då familjen står för mat och husrum. Frukost och lunch får vi laga själva men middagen serverar mamman i huset, vi äter tillsammans och prata då igenom hur dagen varit, vi sover i vårat eget rum med eget badrum i en liten stuga på tomten.

Vet inte riktigt mer vad jag ska säga än att vi trivs mycket bra och kommer nog ha det riktigt underbart här i Nya Zeeland, puss och kram till er alla, ha det bäst så hörs vi nog snart igen!

Så efter att ha sovit ut tog vi oss en tur till subway för att köpa oss frukost som vi käkade på en stor gräsmatta med utsikt över staden och bergen. När frukosten var uppäten och vi blivit kompis massa måsar tog vi även en promenad längs med stranden, på väg dit gick vi även förbi en nöjespark med diverse attraktioner. Vi blev båda helt kära i denna stad och är nästan lite ledsna att behöva lämna den tidigt imorgon bitti men även spända över att få åka till farmen. Så nu ska vi snart iväg och äta lunch så vi kan lägga oss tidigt då vi ska upp halv sex och promenera 1h mot bussen som ska ta oss till westport.

Ha det bra tills nästa gång vi hörs, ta hand om varandra puss!

Hej! efter att ha spenderat 10 timmar på Bali's flygplats är vi äntligen framme i Nya Zeeland. Hur, undrar ni? Jo, med tanke på att vi varit sjuka var vår dygnsrytm så förstörd som den kunde bli och för att rätta till detta bestämde vi oss för att dygna ( vara uppe hela natten ) i hopp om att kunna sova på flyget och ställa in den rätt till NZ. Vi kom fram till Bali's flygplats runt kl.13 ( utan att ha sovit något under natten ), och efter en lång frukost lade vi oss för att invänta flyget som skulle gå kl 22,25.

För att fördriva dessa timmar sov vi lite på det kalla glasgolv, lekte med en vattenflaska och tog ett sista mellanmål innan flyget skulle lyfta, måste dock säga att tiden gick snabbare än vi trodde den skulle göra, tack och lov för det!

Flygplatsen hade det även blivit julpyntat då vi reste 1 december och om det var någon som var glad över det så var det jag, det bästa var även att Mikaela hade lovat mig att efter den första december hade jag tillåtelse att sjunga jullåtar ( stämningen var på topp ). Men även fast jag var i julstämning så var inte Mickan på samma nivå, men det betyder bara att jag fick irritera henne för ett tag ( plus att hon hade lovat mig så hon får allt skylla sig själv ).

Flyget till Auckland gick bra och vi lyckades faktiskt som planerat få oss några timmars sömn plus lite nackspärr. Planen var från början att stanna i Auckland men då det var dyrt och det mesta var fullbokat bestämde vi oss att ta ett flyg direkt till sydön och staden Nelson.

Några saker som vi redan märkt skiljer NZ från de andra ställena vi besökt är självklart temperaturen (då vi faktiskt fryser även fast det är runt 15-20 grader,vi kommer så frysa ihjäl när vi kommer hem ), att det är ljust mycket senare in på kvällen, i de andra länderna var det mörkt redan efter sex men här var solen fortfarande ute när vi kom fram till hotellet vid 20.

Medan vi gick och pratade om vilken syn landet har på liftare osv. (då det är ett väldigt smidigt sätt att ta sig runt) rullade en bil upp bredvid oss och undrade om vi behöver skjuts, men då vårat boende bara låg 3km bort tog vi oss en promenad och när vi kom fram tog oss en ordentlig sovstund på 12h och nu känner vi oss äntligen utvilade, dags att se vad Nya Zeeland har att erbjuda.

Dessa bilder beskriver lite hur det ser ut när vi är trötta och uttråkade, men måste säga att vi är experter på att underhålla oss själva.

Hej på er! Ytterligare 2 dagar har gått utan att bloggen låtit oss publicera något nytt, men ikväll verkar den vara på bättre humör så vi får snällt passa på att uppdatera er medans vi kan.

Imorgon kommer vi avsluta vår resa i Indonesien och ta oss till vår slutdestination Nya Zeeland, tänk att efter flera års suktande så kommer vi äntligen vara där, på andra sidan jorden från familj och vänner, en plats vi båda drömt om att besöka, 48 timmar iväg. Eftersom vi gjort misstaget och inte kollat tiden vi flyger upptäckte vi nyligen att vi inte flyger förrän imorgon kväll vid 23 och på grund av tidsskillnader och så vidare så kommer vi att landa vid kl. 16 (lokal tid), ska bli mycket intressant och sehur vi spenderar dagen då vi måste checka ut vid 12... Jaja underhålla oss själva lär ju inte vara ett problem!

Väl framme i NZ så kommer vi spendera 2 dagar i Auckland (och försöka få ordning på vår Jet-lag) innan vi tar oss till Westport som ligger på södra ön, där en värdfamilj kommer hämta upp oss. Vi ska nämligen få bo på en farm i två veckor i utbyte mot lite arbete, ska bli väldigt kul att få uppleva deras kultur och se hur man lever där.

På tala om något helt annat så hände det konstigaste vid klockan halv 6 imorse; Mikaela vaknar av en flaska som ramlar, tänker inte mer på det fram tills det att det börjar låta i sopkorgen vi har här på rummet. Efter att ha kollat bredvid sig, för att se ifall det var jag, ser hon att det är en katt?! Bör tilläggas att vi bor på andra våningen! Då vår AC är värdelös har de blivit att vi sovit med fönsterna öppna, och visst hör man katterna utanför men återigen ANDRA VÅNINGEN?! Så på något sätt har en katt lyckats hoppa in i vårat rum och går nu igenom våra sopor (som främst består av MC Donalds rester då det är det vi har levt av de senaste dagarna... Vi har seriöst legat på rummet och ätit Donken, i 5 dagar... Nästan friska nu i alla fall, jaja tillbaka till den lilla inkräktaren), Mikaela väcker mig och då sätter sig katten i fönstret och hoppar sen ut, det var det sista vi såg av den. Vem vet den kanske kommer tillbaka inatt?

Önska oss lycka till med allt och hoppas ni har det bra där hemma, puss och kram, kom ihåg att ta hand om varandra!

Tillbakablick till det saknade Thailand, Bali har varit kul men Thailand var bättre på alla vis, åh som vi saknar det!

Hej på er alla, blev ytterligare ett litet uppehåll mellan blogginläggen på grund av att nouw's hemsida inte ville fungera, så av någon anledning kunde vi alltså inte logga in. Problemet verkar vara fixat nu och vi hoppas ni inte är allt för arga!

I tisdags tog vi oss till Tanah Lot vilket är en plats som är känt för sina märkliga stenstrukturer, det ligger precis vid havet och har därför formats av vatten och vind. På vissa ställen har människan givetvis hjälpt till men majoriteten av alla formationer är av vatten som strömmat upp över land., bergen har liksom blivit urgröpta av alla starka vågor som ständigt slår upp. Kul fakta är att Tanah Lot är (nästan) en direktöversättning till Land in the Sea, vilket är lite roligt då det finns ett tempel mitt ute i vattnet, tyvärr var det högvatten under tiden vi var där så vi kunde bara njuta av det på håll.

Även fast vi åkte dit för templets skull så kunde vi inte motstå att fascineras av hur människan och naturen tillsammans fått fram något så vackert, och hade det inte varit för alla turister (kom typ 3 busslaster i samma veva som vi....) så hade vi lätt kunnat spenderat en hel dag på att kolla ut över havet och förundras över dess styrka, nu var vi förvisso där i 4 timmar men ändå!

Vi passade även på att käka längst ut på en udde där det sprang runt ett band och spelade för varje bord, maten var god och servicen var inte att klaga på, men gud vilken utsikt!! Vi tog tyvärr inga bilder från restaurangen men man blev helt mållös. Efter en matpaus i tystnad bestämde vi oss dock att det var dags att röra på sig hemåt.

MEN när vi gick mot utgången fick vi syn på en skylt som löd "Snake Show" och självfallet kunde vi inte missa detta, så vi gick dit. Little did we know att när vi väl kom fram va det mer än bara ormar, de fanns leguaner, myrpiggsvin, ugglor, MASSOR av ormar, ekorrar och flyghundar som de heter på svenska (ser ut som stora fladdermöss), självklart ville vi ta bild med de stora fina ormarna och som en liten bonus fick vi även fotas lite med ugglorna.

Igår blev det att ta en promenad till ett apotek en liten bit härifrån för att köpa lite medicin åt Sara som gått och blivit sjuk, så idag har vi i princip bara legat på hotellrummet och spenderat praktiskt taget hela dagen i sängen med serier och pizza som blev över från gårdagen. Nu har vi bara en säsong kvar på AHS och det är enligt mig (Mikaela i detta fall) den absolut bästa, imorgon ska vi byta hotell till ett ställe som ligger en liten bit härifrån men kommer väl gissa på att vi lär göra liknande saker där.

Förhoppningsvis blir Sara bättre snart och vi kan ta oss till ett vattenfall här i närheten, men fram tills dess blir det nog mest bara att kolla serier och bli friska (min förkylning har inte riktigt släppt än heller...). Men på återseende till er alla och ta hand om er där hemma, och för guds skull, NJUT av den svenska maten för f*n vad vi saknar den! Puss hej!

Let's go back in time!

Så det var cirka en vecka sedan jag och Mikaela tog en lång promenad till Monkey forest och gjorde ett försök att hitta Goa gajah, men då de är lika dåliga på att skylta här som i Thailand missade vi det hela och gick tillbaka hem. Litlle did whe know att vi varit 200m ifrån det, men detta insåg vi när vi kommit tillbaka och dubbelkollat kartan, så efter en dags vila tog vi oss tillbaka dit.

Goa gajah är ett badtempel som byggdes på 800-talet, det fanns tempel, vattenfall, sjöar, och MASSOR av stigar och trappor, och ni som känner oss eller som läst inlägget om sistgång vi besökte ett tempel, så vet ni att varken jag eller Mikaela är överdrivet intresserade av tempel och religion. Missförstå oss inte det är jätte fascinerade med kultur och vi uppskattar det, men i all ärlighet så sprang vi av stigarna mer än en gång för att utforska naturen. Det roliga var att efter vi avvikit från stigen såg vi flera stycken andra som följde våra exempel, var dock ingen som började klättra på stenarna och vid vattenfallen, oroa er inte vi ramlade aldrig. Under vår upptäcktsfärd såg vi ödlor, grodor, fjärilar och en mängd andra insekter och smådjur.

Back to the future!

Vi lämnade Ubud en dag senare och gav oss iväg till Kuta, Kuta ligger på kusten och är känd som en feststad, det var på något sätt skönt att komma tillbaka till en lite mer turist inriktad stad. Ubud var mysigt men det fanns inte så överdrivet många restauranger, och efter Monkey forest och Goa gajah fanns det inte så mycket kvar att se i staden, sen antar jag att vi saknade att inte träffa nytt folk.

Efter vi spenderat 5 dagar i Kuta kände vi oss ganska klara, det blev lite repris på Phangan i Thailand och vi gjorde inte så mycket mer än festa, sova och äta. En av dagarna tog vi oss dock till ett vattenland som låg i närheten, och herregud vad kul vi hade! Man kunde gissat att vi blivit 10 år yngre bara av att gå igenom entrén, vi sprang upp och ner i alla trappor till alla rutschkanor.

Nu ligger vi dock på vårat nya hotell i Denpasar, det tog typ en timme att ta sig hit då vår taxi inte hade en aning om var vi skulle, men efter att ha stannat och frågat säkert 20 pers lyckades vi hitta rätt. Det är helt otroligt vad dåliga de är på att skylta. Vi kom hit igår och efter att ha käkat så köpte vi hem lite chips och la oss och kollade AHS (American Horrror Stories) som Mikaela fått mig att kolla på, så efter att sett de 3 sista avsnitten av säsong 6 gjorde vi det stora misstaget att starta en ny säsong.

Men hur kan det vara en sån dålig idé? Ha i bakhuvudet att klockan var runt 20 när vi sett klart säsong 6, och något ni bör veta är att AHS är oerhört beroendeframkallande, det går inte att sluta kolla. Så det slutade med att vi såg klart HELA säsong 1... På en kväll... Klockan var 6 på morgonen när vi tillslut la ifrån oss datorn för att sova, sen blev vi väckta av roomserivce vid 10, fick frukost (för det får man tydligen här, vi hade ingen aning, glad överraskning dock!), sen somnade vi om.

Klockan är nu 14 och vi ska ta och kontakta lite farmer i Nya Zeeland, hoppas alla har det toppenbra där hemma! Saknar er alla och förlåt för de få inläggen, internet har verkligen inte varit på våran sida, men lovar att vi skriver så fort vi kan! Puss och kram från Bali!

Hej allihopa och ledsen för dålig uppdatering men det är verkligen ingen bra internetmottagning här så har inte haft tålamodet till de stora inläggen. När internetet blir bättre så ska ni få läsa om goa gajah som vi besökte och lite kort om våran vistelse i Kuta, men för stunden får ni veta iallafall att vi lever och mår bra.

Idag bestämde vi oss för att besöka ett naturreservat som är väldigt populärt här och som många passar på att besöka om man befinner sig i staden. Och det naturreservatet heter monkey forest, och om någon inte vet vad ett naturreservat är så innebär det att ett bestämt område är skyddad av lagen och får inte röras. Här ska djur och växter kunna leva utan att människan kommer och förstör deras hem, och dessa områden brukar användas i utbildningssyfte också vilket ger oss möjligheten att komma djur och natur lite närmare för att få en större förståelse för naturen och vad vi gör mot den.

I detta naturreservat är det krabbmakaken/ långsvansad makak som är majoriteten av djur som man får se, för det ouppmärksamma ögat är det nog det ända djuret du ser. Här fanns de 6 olika grupper som har spridit ut som och hittat sina revir i reservatet, ibland kunde man höra när en annan grupp var för nära någon annans grupps revir. Som de flesta smalnäsor är de dagaktiva och vistas huvudsakligen i träden men kan ibland synas på marken för att hitta föda. Dessa djur är omnivorer och i reservatet då man kan få möjligheten att mata dem så består deras föda mestadels av bananer, majs, sötpotatis men även de växter och små ryggradslösadjur som finns i området.

Området var jätte fint Med ett stort fikonträd över ett vattendrag som gick genom området, och möjligheten fanns att gå ner i dalen där vattendraget fanns för att sedan komma upp på berget igen. När man gick här så kände man sig så liten för att träden var så stora och naturen var bara så vacker, nästan samma känsla som att gå i en storstad med höghus fast jag gillar denna känsla med naturen mycket bättre.

Nu hade man turen att dessa apor är väldigt vana vid människor och därför kan man komma dem väldigt nära om man håller i alla lösa föremål och inte har någon annan mat framme för då kan de bli lite väl närgångna. Men så länge du är lugn och inte triggar deras jaktinstinkt eller tittar dem i ögon så är det inga problem att gå där, nu tackar jag även för erfarenhet med apors beteende vilket gjorde mig nog lugnare än andra när de till exempel ställer sig och skriker för att visa vart deras revir är, medan andra människor runt en blev ganska rädda och backade undan gick vi lugnt förbi.

Tyckte vi hade vart duktiga då vi i början hade lagt ner alla våra lösa föremål såsom solglasögonen och lite andra grejer. Men när vi skulle sätta oss ner för att läsa om 3 dominerande träd arter som fanns i området fick vi en liten apa i knät som kollade om vi hade något för den. Man satt stilla och väntade på att den skulle inse att man inte hade något när den hel plötsligt tar en av mina tofsar som jag hade i slutet av flätan, lite orolig blev jag att den skulle svälja den men tillslut tappa den intresse eftersom den inte var ätbar och jag kunde ta tillbaka den och ta ur de andra tofsarna för att undvika en liknande incident.

Sen gjorde vi en så onödig gå runda då vi inte riktigt visste vart vi skulle förutom att följa en liten screenshot på ungefär vart platsen vi skulle till skulle ligga. Vi gick och gick och hitta inte en enda skylt om stället och till sist gav vi upp och gick hem för vi var så trötta på att gå, kom fram till att vi gått sammanlagt 4h idag och det blev en sträcka på 1 mil. Väl hemma igen googla jag ordentligt på vart stället låg och vi var typ 200 meter ifrån det... lite surt måste jag säga men vad ska man göra. Imorgon lär nog bli en lugn dag då vi är så otroligt trötta i benen men vi kanske gör ett nytt försök på att hitta detta ställe. Nu ska vi bara ta det lugnt och vila benen så får vi se vad som händer härnäst, puss och kram!

Vilken resa det har vart idag måste jag säga, först en 30 minuters taxi resa genom Bangkoks trafik som fortfarande va lika obehagligt men som vanligt kom vi fram helskinande. Efter att krånglat med pass och typ utcheckning från landet var det dags att gå på planet som vi skulle spendera 4 timmar på. Sov första timmen och sen satt vi båda och dog av hunger och magknip, vi har inte lyckats ätit så bra eftersom magarna har mått som de mått.

Väl framme på Bali stod vi jätte länge och vänta på väskorna då min var först ut och Mikaelas näst sist ut, tror de hade tänkt igenom det där. Sen var det att fixa med pengar så vi kunde gå och äta någon gång innan humöret skulle gå helt genom marken. Och när vi gick mot maten så var det någon taxi snubbe som gick efter oss och fråga om vi ville ha taxi men vi sa bara 'nej tack vi vill äta först' och sen när vi hade ätit klart då stod han och väntade på oss, lite obehagligt måste jag säga. Kändes lite som vi hamnade hos en svart taxi då han inte verkade vara med i något bolag eller hade en taximätare, men eftersom vi kom hit helskinande så ska man väl inte klaga allt för mycket.

Väl framme så har vi beställt frukost då det faktiskt ingick i rum hyran ( lycka ) och gått och handlat oss lite vatten och annat gott, det ända man kanske saknar nu är en AC men tror vi kan överleva ändå. Dags att ladda batterierna och bestämma oss för vad vi vill göra imorgon. Puss och kram!

Så idag är det alltså sista kvällen här i Bangkok och våra magar mår faktiskt lite bättre nu, så förhoppningsvis ska vi överleva resan imorgon. Dagen började med att vi satte oss och följde USA:s valvaka och hoppades på det bästa, men nu blev det kanske inte som vi väntat oss, men får hålla tummarna på att han inte fuckar upp allt för mycket. Jag tog mig även upp till gymmet igen så jag kunde avverka några kilometer till på klassikern, nu är det bara 1 mil kvar och det får man göra på Bali. Vi passade även på att ta lite bilder med de nya kläder, och skor, vi köpt ( A för engagemang). Måste säga att vi är lagom fascinerade över hur mycket vi båda anstränger os för er följare.

När vi hade fotad klart gick vi till en jättefin restaurang för ett fint avslut på vårat äventyr i Thailand, det en mycket god kötträtt som följdes av en lika god efterrätt i form av choklad lava kaka och en äppelpaj. Och ja det var jag som drack kaffet och även ett glas vin, vet inte vad Mikaela har gjort med mina smaklökar men gott var det. Mikaela Började maten med ett glas rött och gick över till ett glass vitt till efterrätten, man kan ju lugnt säga att hon var nöjd så mycket hon tjatat om sitt vin!

Vi tackar Thailand för en otrolig resa med många roliga människor och upplevelser som vi aldrig kommer glömma, men nu är vi redo för nästa äventyr, Bali. Puss och kram så hörs vi från nästa land!