Då det bara var jag och Janelle kvar då resten av gänget lämnat valde vi att ha en lugn och skön dag tillsammans. Och en lugn dag spenderas väl alltid bäst på en strand. Vi både ville prova en strand som ligger här på Condado och som ingen av oss besökt ännu. Stranden är liten men hur mysig som helst. Den ligger i anslutning till lagunen varpå där finns inga vågor alls. Vi spenderade några timmar där för att sedan käka sen lunch på Kabanas, falafeltaco for the win.

På kvällen gick vi till Walmart med vår älskade roomie Tony och bara larvade oss. Vi skulle handla inför vår campingresa till Vieques på fredagen som tyvärr blev inställd på grund av oklarheter gällande väderprognosen.

Onsdagens planer var egentligen att åka till Piñones med en av volontärerna här på hostelet men då hon var ute och festade dagen innan så ändrades planerna. Jag hade en fruktansvärt lugn dag där jag bara satt på uteplatsen och läste, lyssnade på musik och snackade med andra gäster. Vid lunchtid gick jag till SuperMax (en livsmedelsaffär som har allt och är öppen 24/7) för att inhandla lunch. Ris på puertoricanskt vis med kycklingben och sallad. Förvånansvärt gott för att pre made.

På eftermiddagen gick jag ned till Ocean Park då jag ville ge stranden en chans till innan jag ratar den men tyvärr så är det en strand som jag troligtvis inte kommer att besöka igen i första hand. Vågorna är superhöga och där finns tång längs hela strandkanten.

Onsdagen var Scarletts sista kväll så vi lät henne bestämma vart vi skulle käka middag. Hon valde Kabanas som är en foodtruck fast med uteservering. När jag var i Puerto Rico i våras åt vi lunch där och det var lika gott nu som då. Om inte ännu godare. Deras falafeltaco kan ha varit det godaste jag någonsin ätit. Dem grillar tortillabrödet på något speciellt sätt med ost på så det blir knaprigt men ändå mjukt sen istället för gräddfil så har dem sesammajonnäs. Vi alla bara satt gapade och kunde inte förstå hur gott det var (jag och Janelle har ätit lunch där två gånger efter onsdagens besök).

Avslutningsvis gick vi till ¡Orale Güey!, en mexikansk restaurang för varsin margaritha och bara snacka skit och umgås en sista gång.

Under tisdagen var det dags att utforska ett nytt ställe och det gör man bäst med underbara vänner. Jag, Scarlett och Janelle åka till stranden Isla Verde som ligger i Carolina. En vacker strand med lugnt vatten tillskillnad från här i San Juan där vågorna är ett faktum.

Vid ett-tiden var det dags för lunch och vi hittade Mist Rooftop bar via Yelp. Vilket ställe med en fantastisk utsikt. Jag åt en god Ceasarsalad och det började ösregna som det bara kan göra här. Det regnade så mycket att gatorna svämmades över och strandhänget fick avslutas och det blev en uber hem.

På kvällen checkade Scarlett ut för att flytta till en resort här i Condado hennes sista nätter. Jag och Janelle fick en inbjudan och vi spenderade kvällen i hotellets pool och hottub.

Jag är så tacksam för denna resan och alla underbara människor jag fått tillfälle att lära känna.

• 120 Readers

Måndagen började med frukost på
hostelet. Till frukost erbjuds frukt, bröd och våfflor. Efter frukosten kände jag för lite egentid så jag gick själv till Playa Condado för lite strandhäng. Likt söndagen så var inte vädergudarna på min sida och efter två timmar på stranden så kom regnet och väckte mig ännu en gång så det var bara att traska hemåt. Det bästa med att vara på en ö är att regnet varar max i en halvtimme och sedan lyser solen lika klart igen.

Efter regnet hade lagt sig gick jag till området Loiza som jag aldrig besökt. Ett härligt område var det inte finns några turister och varje byggnad är prydd med målningar. Jag åt lunch på ett ställe som heter Koali som endast serverar organisk mat. Jag åt en kycklingwrap och unnade mig en mimosa. Jag är så lycklig att jag äntligen har hittat ett ställe var jag kan få annat är smashed and fried food.

På kvällen var det dags att besöka mitt älskade Old San Juan igen. Först var vi på restaurangen La Barrachina var det sägs att den första pina coladan gjordes så vi var ju tvungna att prova vars en. Det var inget speciellt med den om man säger så. Efter drinken gick vi till La Factoria för att att lyssna på musik och kolla på salsadans.

Söndagen var bara en ren slappedag. Dem andra stack till Bacardi Rum Distellery och jag till Playa Condado. Vädret var molnigt vilket var skönt för då kunde jag sova på stranden i några timmar. Jag vaknade upp yrvaken av ösregn och stranddagen fick ett slut.

På kvällen gick vi ut och käkade thaimat på Mai Pen Rai. Maten var god och jag hade trevligt sällskap.

I lördags var det dags att lämna alla vackra gator och byggnader i Old San Juan för att spendera lite mer än en vecka vid stranden. Posada San Fransisco som jag bodde på var ett trevligt litet hostel. Kvinnan som ägde det var hur söt och hjälpsam som helst. Tyvärr har stället stängt ned nu för gott.

Jag kom fram till Mango Mansion som det nya stället heter runt halv 11. Jag märkte direkt att detta är ett ställe jag kommer att kunna trivas på. Då jag inte kunde checka in från kl 15 hängde jag med några volontärer och gäster till stranden Ocean Park vilken jag aldrig tidigare har besökt. Den var okej, som vilken strand som helst i Sydeuropa.

Efter några timmar på stranden gick jag och luncha på Avenida Ashford vilken är huvudgatan här i Condado. Jag börjar bli riktigt trött på all onyttig mat och ser inte riktigt tjusningen i att äta ut längre.

På kvällen hängde jag med några från hotellet till La Placita för att se fighten. Efter fighten började det ösregna och vi alla bara dansade runt i regnet som galningar. Lördagskvällen var den bästa utekvällen i mitt liv. Den slår allt.

Jag har träffat vänner för livet och tråkigt nog har några redan lämnat men vi är fortfarande tre going strong. Och jag kommer att korsa dem andras vägar någon gång igen i framtiden.

Man kan säga att utekvällen i torsdags satte sina spår. Jag är för gammal för att komma hem fem på morgonen. På förmiddagen chillade jag bara på hostelet för att sedan gå ut och luncha på Greengos, en mexikansk restaurang. Blev väldigt besviken på maten då dippens bland annat smakade gammalt. No good dips, no tips. Efter lunchen gick jag och handlade ännu ett par flip-flops.

Efter shoppingen var det dags för att bli lite kulturell så jag besökte Castillo San Cristobál vilket är ett av alla fort som spanjorerna byggt upp för att försvara San Juan. Besöket var väldigt intressant och jag lärde mig mycket om koloniserings alla grymheter.

På kvällen var det take-away pizza och häng på terassen med min nyfunna vän Lambros från Grekland.

Torsdagsmorgonen började som vanligt på terrassen men hemmalagad frukost. Denna gång stod stekt ägg och kalkonbacon på menyn. Efter frukosten var det dags för den 5 km långa promenaden ned till stranden. På vägen ser man bland annat Castilla San Cristobál, El Capitol, Balneario El Escambrón och Laguna del Condado.

På stranden hände inte så mycket mer än bad, bok och podcaster i några timmar.

Efter stranden träffade jag två amerikanska tjejer Marissa och Alicia på hostelet. Två superhärliga tjejer med mycket energi. Vi satt och snackade i flera timmar på terassen för att sedan på kvällen gå ut på La Placita. På utestället träffade vi ett gäng amerikanska killar som jobbar i San Juan som vi hängde med. Det var en rolig kväll som avslutades alldeles för sent, jag är för gammal för att komma hem 5 på morgonen.

En av många som vill ta bild med en för att man har blåa ögon. Det räcker heller inte med att dem själva tar på sin telefon utan även jag ska ha ett minne av stunden enligt dem.

Och just det ja, så här ser mina ben ut efter alla jäkla mygg. Inte fagra direkt.

• Puerto Rico
  • 191 Readers

Igår hände inte så mycket men oj vad härligt det var. Väderprognosen visade regn men strålande sol och 32 grader var verkligheten. Jag åt frukost på hostelet, bananpannkakor och mango för att sedan gå ned till staden. Jag bara strosade runt i timmar och kollade på dem färglade husen, ojämna kullerstensgatorna och olika historiska plaster. Jag besökt Parque Las Palomas som är känd för alla duvor. Jag tvekade på att gå in det var fullsmockat med duvor och jag har ju en stor rädsla för fåglar sen jag var liten men det var bara att gå in, snabbt in och snabbt ut.

Till lunch blev det empandillas och en öl. Jag satt på lunchstället i två timmar och bara njöt.
Njöt av omgivningen och min bok.

Jag fick även shoppat igår, ett par flip-flops och en klänning. Tror det kommer bli lite mer shopping längre in på resan. På kvällen gick jag en runda längs muren gör att sedan kolla Rectify på paddan och laga mat. Till mat blev det grönsakswok och nudlar.

Idag har brännan lagt sig och jag ska gå till stranden några timmar hade jag tänkt och sedan besöka ett av alla museum som finns här. Vi får se. Jag gillar att inte planera in allt för mycket. Jag är på semester och kan göra vad jag vill, när jag vill (inom lagens riktlinjer vill säga)

Efter 20 minuters flygtid var jag äntligen framme i San Juan runt 19-tiden. Jag checkade in på mitt hostel Posada San Fransisco och gjorde mig hemmastadd i mitt lilla rum som är ett omgjort badrum. Känns nästan som en fängelsecell men vad gör det när man inte spenderar så mycket tid på rummet. Hostelet är beläget mitt i centrala Old San Juan med en fantastisk utsikt ut mot Plaza de Colón. På kvällen gick jag en tur och besökte blandannat de lägenheterna jag bodde i tillsammans med tjejerna i våras. Det är en konstig men fantastisk känsla på samma gång att jag fortfarande hittar här i San Juan och att jag vet vart allt ligger. Efter promenaden gick jag och la mig.

Under gårdagen vaknade jag upp och lagade bananpannkakor till frukost för att sedan ta mig till Playa de Condado. Det var en härlig 5 km promenad längs havet från hostelet. Svettig och varm men härlig. Väl framme så bara låg jag och njöt i min solstol och lyssnade på pods och läste. Det kokade så fick bada titt som tätt och havet var lika vågigt som jag kommer ihåg det. Efter fyra timmar kände jag att min hud fått nog så jag började vandra hemåt. Tur var nog det då jag idag är röd som en tomat på halsen och i ansiktet så blir ingen strand idag.

Till sen lunch blev det burkravioli, fint ska det vara. Jag var trött efter den långa promenaden hem så blev till att kolla några avsnitt Rectify innan jag gick ut för att leta flip-flops. Jag hittade inga flip-flops och kvällen avslutades med en mojito på grannbaren.

Idag fortsätter jakten på flip-flops och jag tänkte ge mig på att försöka vara lite kulturell nu när man ändå får undvika strandlivet en dag. Önska mig lycka till.