Vi är framme i Rom, det vill säga sista stoppet på resan innan det är dags för hemfärd.

Två turister med kameran runt halsen i högsta hugg när dagens första besök blev Colosseum.

Fontana di trevi.

Spanska trappan.

Favoriträtt nummer ett kanske!

Varje middag har vi haft ett nytt, hett, samtalsämne att prata om och det är lika spännande varje gång om vi går bredvid varandra hem eller på varsin sida av gatan, haha.

Igår hoppade vi upp på en moped som skulle ta oss längs större delar av Amalfikusten. Amalfi, Ravello, Minori, Cetara och Salerno checkade vi av.

Här var vi uppe i Ravello och kom ännu närmre bränderna.

På vägen upp hit förstod vi inte riktigt alla trafikregler (ett rött trafikljus), så vi två lite vinglandes på en moped mötte bilar och bussar på något som var en enkelriktad väg på grund av vägens bredd.

Ny vy efter vy. Undra hur många gånger vi har uttryckt oss med ordet "wow", gärna "wow wow wow" också.

Snygga? Inte det minsta skulle jag tro.

Skrattade tills tårarna rann på vår utflykt. Johanna kan det där med safetybox på hotellet men på en moped ska hon sitta där bak.

Köpte en citron längsvägen som vi mumsa i oss till kvällens chark.

Efter en krånglig tågresa på fem timmar har vi nu haft vår första kväll här i Rom. En lycklig shopping-Sara som avlutades med en olycklig middag.
Nya tag imorgon, godnatt!

Såhär glad var jag för vår middag!

Efter både en powernap och after beach kom vi äntligen iväg på måndagsmiddag här i Maiori.

Den här restaurangen låg i anslutning till Hotel Botanico San Lazzaro där jag inte haft något emot med ett rum där!

Middagen var bra men ännu bättre med utsikten. Vi brukar nöja oss med en varmrätt men ägaren bjöd både på prosecco till fördrink och en efterrätt likt créme brûlée.

Här tog vi oss ner genom en dröm till trädgården för att åka hiss ner där vi även såg ut över hela Maiori. Måndagens middag blev topp tio av bra middagar helt enkelt.

Igår när vi kom till Maiori kunde jag pusta ut för nu är det endast en båtresa kvar på vår tre veckors resa!

Varje stad ser ut såhär från havet.
Här gjorde vi ett stopp i Amalfi!

Jag vet inte riktigt om vi kan pusta ut från alla dessa skogsbränder som vi sett på vägen hit. Tanken har slagit oss "tänk om vi behöver utrymma med vår 30 kg packning".

Såhär glad kan man vara när vi lämnade alla bränder bakom oss och åkte hit till Maiori där staden inte står i lågor.

Leendet på resan går upp och ner. Det går ner när hemlängtan smyger sig på, när vi släpar vår packning i den stekheta solen och när vi inte fått bada på flera timmar. Men i slutändan är det världens största leenden på oss. För vilken resa vi gjort och kommer göra med 6 dagar kvar!

Första middagen här i Maiori var helt magisk med utsikten! Under tiden vi fick i oss både svärdfisk och tonfisk såg vi ut över branden som blev större och större uppe på toppen.
Jag testade även på min första Tiramisu för första gången som får betyget två av fem.

Nu sitter vi och äter frukost i lägenheten innan det är dags för en heldag på stranden!

En vecka har vi kvar här i Italien och därför gjorde vi ett undantag från italiensk mat innan det sprutat ut från porerna på oss.

Det är semester och jag är helt veckovild med dagarna som resulterar i att dagarna jag räknar här på bloggen inte stämmer överens alls.

Dagens dagsutflykt: Capri!

Båtturen runt ön var helt FANTASTISK!!
Tanken med båtresan var för att åka in i The Blue Grotto men det var "kö" sittandes i båten i två timmar(!!) och där vek sig jag och min sjösjuka.

Lunchen och middagen blev ett idag, en zucchinipasta som jag tuggade i mig bäst jag kunde innan ännu en båtresa tillbaka till Sorrento.

Nu sitter vi på balkongen med varsitt glas bubbel. Livet är så bra det ska vara!

Klockan 10.00 intog vi varsin solsäng på en pir och gick inte därifrån förrän sex timmar senare.
Hej kräftan-Sara!

Vår egna after beach på rummets terass är som bäst med bubbel ur plastglas och salami direkt ur förpackningen.

Solhatten var ett måste ner till vattnet!

Vi låg några timmar vid vattnet innan vi gick lösa inne på ett supermarket för både bubbel och charkisar!

Magen kurrade (som vanligt trots att vi äter hela tiden) så det blev att fixa till sig för en första middag här i Sorrento. Grillade räkor till mig och svärdfisk till Johanna.

Trötta på att behöva släpa våra 20 kg resväskor så vi tog en taxi direkt till hotellet.
Vilket hotell! Vilken personal! Blev uppgraderade ett rum med "havsutsikt" så i rum 102 njöt vi av bubbel och chark medan vi tvättade i handfatet och fixade oss efter ännu en resdag och inför ännu en middag vid vattnet.

Musslor var givet för mig men syrrans musslor på Drottninggatan vinner överlägset mot kvällens!

Nu lämnar vi Florens bakom oss och om tre timmar, i en sval tågkupé, är vi i Napoli! Det blir ett mellanstopp över natten då vi imorgon tar oss vidare ut mot Amalfikusten och staden Sorrento.

Socker socker socker till frukost varje dag.