För ett par dagar sedan anlände vi till Surfers Paradise. Och här bestämde vi oss faktiskt för att ta in på hostel för att kunna duscha ordentligt och tvätta lite. Hängde på stranden hela dagen. På kvällen skulle vi gå ut och käka på Vapiano tänkte vi, men påväg dit så blev vi haffade av en kille som sålde biljetter till klubbarna i stan. Vi tyckte att vi fick en bra deal och 5 minuter senare va vi på första nattklubben. Kvällen/natten fortsatte sedan med 3-4 nattklubbar till och x antal drinkar och dans. Morgonen därpå va Jullan och Mackan lite trötta så jag tog första passet bakom ratten mot Byron Bay.

Händelserik dag idag. Vi har äntligen fått rätt på sängen i bilen så nu slipper jag sova i baksätet woho. I vanliga fall brukar vi gå upp mellan 05-06 (brukar vakna av solen eller att man har ont för att man legat som en boll), men idag vaknade vi inte förrän halv 7, så att vi fått rätt på sängen har nog gjort en del. Skönt att kunna sträcka på sig. När vi vaknade åt vi standardfrullen - cornflakes, torkade bananer och mandelmjölk. Efter det begav vi oss direkt till Brisbane centrum (vi sov på en parkering vid ett Mc Donalds längs med stora vägen utanför Brisbane). Vi hade redan i förväg planerat dagen lite. Först åkte vi Wheel of Brisbane och fick se stan från ovan, sen tog vi city hopper-färjan och fick se stan från vattnet. Efter det åkte vi till Lone pine sanctuary och kollade massa djur och fick bland annat hålla koalor och mata kängurur.  Och nu styr vi om och siktar in oss på Gold Coast. 7 mil dit. 180 mil har vi kört hitintills (på 2 veckor) och 90 mil har vi kvar till Sydney. Heja

Promenad i regnskogen

Dingomössa

Firar semestern och att jag och Julia ska göra gmu i januari.

Champagne Pools

Eli Creek, här gled vi ner med strömmen på våra uppblåsbara ringar. En sötvattenkälla som börjar en bit in på ön som till slut mynnar ut i havet.

Blue bottled jellyfish, enligt guiden hade den inga dödliga tentakler, men om man rörde dom skulle smärtan vara så stor att man önskade att man va död.

Indian Head

Lake Mckenzie

Satte oss med kvällsfikan på en brygga och kollade solnedgången.

Underbara Whitehaven Beach. En av de finaste stränderna i hela världen, mitt absoluta favoritställe! Skulle kunna stanna här resten av resan. Paradise!

Vi gjorde det! Hoppade ut från ett flygplan  4500 m upp i luften. När man sitter där uppe och den gröna lampan tänds (vilket betyder att det är dags att öppna dörren och hoppa ut) så har man helt glömt varför man betalt pengar för att hoppa ut från ett perfekt fungerande flygplan. Men i samma sekund rumpan lämnat flygplanskanten, kändes det värt varenda öre!  Adrenalinkicken är ett faktum och utsikten är fenomenal!  1,5-2 minuters fritt fall följt av några minuters fallskärmsglid med utsikt över alla öar och barriärrevet, oslagbart. Lätt en av dom bästa sakerna jag gjort!

Great barrier rief, det var gårdagens utflykt det! På en stor katamaran åkte vi ut till 3 olika ställen och snorklade bland reven. Det är stinger season här nu, så vi fick ha heltäckande dräkter på oss när vi dök, men hellre det än att stöta på Irukandjimaneten eller någon annan goding ute i vattnet. Efter alla timmar man kollat Planet Earth hemma hos mormor och morfar som liten, så har några saker sjunkit in, kul!

Vi såg bland annat: nemo, fina koraller, en gigantisk fisk som hela tiden cirkulerade vid båtkanten och ibland knuffade till våra ben, och.... En HAJ!! Julia såg en på vårt första stopp, men varken jag eller Marcus va där just då så vi visste inte riktigt om vi ville tro det eller inte. Men faktiskt, vid sista stoppet höll jag mig nära Julia för att inte missa något och då kom det banne mig en haj simmandes på botten under oss. Så nu kan man checka av den på listan ✔

Nu har vi hämtat Julia och hunnit med en utflykt till Cape Tribulation där vi testat på junglesurfing! En linbana mellan träden i bergen, där vi åkte i selar 30 m över marken och spanade in jungeln runtomkring oss. Skitcoolt! Vi har hunnit med en chilldag i Cairns också med poolhäng och mycket sol.

Nu har vi tagit oss till Hong Kong. Här har vi suttit och väntat i 3 h, och har ytterligare 2 timmars väntan kvar innan vårt plan mot Cairns lyfter. Första resan från Köpenhamn till London gick snabbt och vi satt inte heller på Heathrow och väntade länge, utan vi gick nästan från det ena flyget till det andra. Resan från London till Hong Kong (12h) som jag varit lite nervös över gick också bra. Fick in middag nästan med det samma, och sen somnade jag, vaknade sen när det var dags för frukost (2h till landning), så det har hitintills gått smidigt. Bara en 7-timmars flygtur kvar och sen är vi framme i Cairns, Australien!