På bagsiden af ethvert morgenmadsprodukt - gryn ikke at udelukke - er en portion svarende til 30 gram. Siden hvornår er nogen nogensinde blevet mæt af 30 gram?

Jeg er bestemt ikke den eneste, der stemmer i om, at livretten er den, der indtages først på dagen; morgenmad. Jeg ELSKER morgenmad. Jeg synes, ALT ved en stor brunch er lækkert, man faktisk er nr. 1 på min morgenmadsliste alm. havregryn - gerne lavet som grød. Da jeg oftest morgentræner - dette meget tidligt - venter jeg med denne portion til efter, og jeg glæder mig ofte fra aftenen inden til den ;-) Det skal helst være grovvalsede gryn, gerne kogt med kardemomme, kanel, sødemiddel, rå kakaopulver, most banan, revet gulerod, æggehvide eller hvad end, der falder mig ind. Nogle gange en blanding af flere dele fra ovenstående ;-) Jeg har nogle enkelte guidelines til denne morgenrutine:

1) Pakken siger, at en portion havregryn er 30 g. Dette må jeg simpelthen ikke tro.. Der skal mere end dobbelt så meget til at gøre mig mæt, og så er det ligemeget, hvilken standard der er sat fra producentens side eller hvem end, der står bag. Med denne mængde (omkring de 70 g.) har jeg allerede indtaget alt det fuldkorn, man skal på en hel dag - det er da en fantastisk start!

2) Grøden skal selvfølgelig prydes med toppings, og her skal der altid indgå fedt; mandler, peanutbutter, chia, smør og/eller kokosmel. Igen elsker at jeg at blande. Fedtet holder mig mæt i længere tid og holder mit blodsukker nede. Nogle gange tænker jeg, at lidt mindre fedt ville give plads til en meget større portion havregrød, hvis man tænker på kalorieregnskabet. Sådan hænger det slet ikke sammen, og vi skal selvfølgelig have fedt i vores kost.

3) Jeg bestræber at få en del af både protein, fedt og kulhydrat til alle mine større måltider, og i dette kan protienindholdet godt være relativt lavt på trods af grynene, nødder mm. Er grøden ikke rørt med æggehvide, kan jeg godt lide at spise et kogt æg ved siden af.

4) Masser af vand! Jeg har et billede i mit hovede af, hvordan man sidder fast på en vandrutsjebane, hvis den er foruden vand. Det gør endda faktisk ondt! Sådan fungerer vores fordøjelsessystem også :-)

5) Som en del af min morgenrutine, indtager jeg altid multivitamin, zink, kalk/magnesium, fiskeolie og C-vitamin-drik. Det fungerer for mig!

Kram fra Sarah

Likes

Comments