Aktiviteter, Äventyr, Djur & Natur

Hej på er!

Jag befinner mig fortfarande i härliga Melbourne som jag fullkomligt ÄLSKAR nu efter ett par dagar (1 vecka)! Planen att stanna endast 2 nätter utökades ganska snabbt när jag insåg hur mycket det finns att göra i denna stad!

Känslan av att bara strosa genom de pulserande gatorna med en mysig varmchoklad i handen är helt underbar. Jag har hunnit med mycket sedan mitt senaste inlägg; bland annat en resa till halvön Mornington med tre andra härliga travelmates jag lärt känna här! Vi cruisade runt bland fantastiska vyer och stränder som aldrig slutade och vi såg både fyrar och örnar. Utsikterna var helt magiska och påminde lite om det jag såg när jag var på Kangaroo Island.

Vid stranden St Kilda utanför Melbourne fick jag häromdagen se pingviner komma in från sina dagliga utflykter i havet vilket var jättehäftigt! De var mycket mindre än jag trodde de skulle vara och såg ut som små ungar allihop. Vi detta tillfälle fick jag också se min första, otroligt gulliga vattenråtta som simmade med dem!

Resterande tid i Melbourne har spenderats mycket med min härliga rumskompis Mia från Tyskland som jag också ska möta upp i Sydney och fira jul med! Vi har vandrat genom den botaniska trädgården, shoppat vid den stora marknaden och tittat på den ståtliga byggnaden Shrine of Remembrance. Häromdagen gick jag och en kompis på latinofest och i förrgår träffade jag också Cindy (vi träffades i Adelaide) på en jättemysig middag!

Just nu befinner jag mig tillsammans med två svenska tjejer i en hyrbil på Great Ocean Road som jag ska berätta allt om när jag är tillbaka! Magisk väg verkligen!

Vi ses snart igen!

Mornington nationalpark :)

Middag med Cindy!

Jag och Mia :)

Aktiviteter

Hallihallå!

Den här gången skriver jag från Melbourne istället då jag lämnade Adelaide för 2 dagar sedan! Eftersom att jag fullkomligt älskade Adelaide med det fina boendet och nyfunna vänner tyckte jag faktiskt att det kändes lite jobbigt att lämna den soliga staden, trots att jag såklart såg fram emot att se nya platser!

Vädret här i Melbourne har inte varit så välkomnande tyvärr då jag möttes av en regnstorm som varat de 3 senaste dagarna! Det har varit väldigt kallt så jag har tvingats byta ut linnen & shorts mot långbyxor och fleecetröjor, men vad gör väl det; jag har hunnit se mycket av staden ändå! Melbourne som stad är både större och mer högljud och det kryllar av spårvagnar, människor och bilar överallt! Alla gator är utformade som kvadrater och är fyllda med restauranger, cafér, butiker och museum. Atmosfären är även här ganska avslappnad, men samtidigt mer business inriktad än i Adelaide. Varannan person är en affärsman med portfölj och varannan är graffitimålare eller hippie. En härlig blandning!

Under min vistelse här har jag hunnit besöka det fina akvariumet, konstmuseet, katedralen, stranden St Kilda och åkt den gamla spårvagnen som de är väldigt stolta över. Jag har också gått genom de häftiga graffiti kvarteren som finns över hela staden. Otroligt fina färgkombinationer! Melbourne är verkligen ett center för streetart och kultur som den universitetsstad den är!

Jag har några dagar kvar här i Melbourne så jag tänkte åka till Philip Island och sedan hyra en bil och köra längs med The Great Ocean Road vilket jag verkligen ser fram emot! Imorgon ska jag också träffa de två tjejerna jag träffade på vinprovningen i Adelaide så det blir roligt med ett litet återförenande!

Vi hörs snart igen!

Äventyr, Aktiviteter, Djur & Natur

Tjenare tjenare!
Vad har hänt de senaste dagarna kanske ni undrar?
Svaret är: Djur & Natur!

I onsdags gav jag mig av tidigt för en tur till Kangaroo Island som är Australiens tredje största ö! Den ligger längs med sydkusten (runt 3 timmar från Adelaide) så det var tidig uppstigning på morgonen som gällde! Under resan dit träffade jag kära Selina från Tyskland som har varit min resekompanjon de två senaste dagarna och väl framme på ön visades vi runt bland buskage och savann och fick se både häftiga grottor, stenar, koalor, kängurur, sälar och ödlor. En riktigt unik upplevelse i 40 graders värme; jag tror aldrig jag har svettats så mycket i hela mitt liv!

Selina berättade att det i närheten av Adelaide finns en park där man får chans att mata vilda djur ute i det fria så vi bestämde oss snabbt för att bege oss dit idag. Vilket bra beslut det var! Jag matade så många kängurur, wallabys och gnagare (vet inte vad de var) idag att jag tappade räkningen efter 15 minuter. Jag försökte ge mig på att mata en hungrig emu också vilket istället slutade i att den försökte norpa hela mitt finger. Lite läskig fågel det där faktiskt!
Cred till Selina som tog mig dit iallafall!

Ikväll är det Pupcrawl på mitt hostel som jag tänkte hänga med på och imorgon har jag min sista dag i Adelaide innan jag på kvällen tar bussen till nästa destination: Melbourne!

Det känns verkligen som att jag har fått chansen att se guldställena här i Adelaide nu efter en vecka så jag är redo för nya äventyr! En sak är dock säker: resterande städer har mycket att leva upp till om de ska slå Adelaide, för hit kan jag verkligen tänka mig att komma tillbaka!

Kram!

Kangaroo Island: Sealbay

Vi besökte de häftiga Remarkable Rocks och grottan Admirals Arch på Kangaroo Island.

Wildlife Sanctuary.

/ Sarah

Aktiviteter, Filosoferande, Äventyr, Mat&Dryck

Efter 3 dagar i Adelaide kan jag verkligen säga att jag älskar denna stad såväl som Australien som den representerar. Trevligt folk, mysiga restauranger, mängder av shoppingmöjligheter och fina stränder jag inte kan få nog av.

Jag har dessutom redan börjat vänja mig vid backpackerlivet fast det bara gått 3 dagar. Basillskräck och spindelparanoia har successivt försvunnit och ersatts med en frihetskänsla och nyfikenhet på att upptäck nya saker. Jag älskar att kunna ta dagarna som de kommer och välja lite själv hur jag vill göra. Jag har dock också märkt att det för med sig en stor utmaning. I de flesta resesällskap är jag väldigt flexibel och har sällan åsikter om vad vi ska äta eller hitta på vilket oftast har varit en stor fördel. Eftersom att jag nu reser själv måste jag istället ta beslut hela tiden om vad, vart och när jag ska äta, hur många nätter jag ska bo kvar här och vilka aktiviteter jag ska göra. Jag kan inte säga "det spelar ingen roll" längre för då händer ingenting. Nyttigt för mig!

Igår åkte jag och min rumskompis Cindy från Peru på vinprovning i Barossa Valley 1 timme från staden för att strosa runt bland de vackra gårdarna och testa dryckerna där. Det var verkligen en jätterolig upplevelse! Vi lärde snabbt känna ett par från Belgien och två Australiensare som vi umgicks med under hela resan. Vi trivdes så bra med varandra att vi fortsatte att umgås efteråt och åkte hem till en av deras lägenheter för spelkväll. Kul!

Idag har jag fixat ärenden i centrum och mött upp mina tyska nyfunna vänner på Glenelg Beach igen för lite härlig eftermiddagsrelaxing. Solnedgången här är magisk! Imorgon är prognosen 34 grader så det blir nog stranden igen innan ett besök till Kangaroo Island på onsdag.

Hejdå så länge!

Vinprovningen i Barossa Valley med stopp på 4 olika gårdar. Så mysigt!

Härligt häng på Glenelg Beach!

Äventyr, Aktiviteter

Ett dygn har nu spenderats i denna vackra stad och jag har redan hunnit med en hel del! Adelaide, som ligger längs med sydkusten, bjuder på en väldigt avslappnad atmosfär med mysiga gator, fina parker och ett stort festivalområde. Mitt hostel är dessutom mysigt och mina roomates jättetrevliga så jag känner mig väldigt nöjd.

Jag kom fram sent på kvällen i fredags (igår) så jag hann inte med mer än att besöka den centrala marknaden och China Town bara ett stenkast från där jag bor. Det var galet stort och mycket folk, alla ute efter den finaste frukten och den godaste osten så jag vimlade bort mig flera gånger och hamnade till sist på Subway när jag inte visste vart jag skulle handla...gott var det iallafall!

Imorse sov jag ut lite extra innan jag begav mig till shoppingstråken vid Rundle Mall, Adelaides universitet och den fina floden som löper genom staden. Jag besökte konstmuseet och vandrade passande nog förbi stadens stora stadium mitt under en cricketmatch. Gratis frontrow tickets fick jag (träningsmatch)!

Under eftermiddagen tog jag spårvagnen en halvtimme ut till Glenelg Beach som är ett av de mysigaste ställen jag varit på. Just idag lyckades jag pricka in en stor folkfestival där så gatorna var stängda och fyllda med gatumusikanter, uteserveringar, modevisningar och konserter! Väldigt mysigt!

Adelaide är förhållandevis litet så jag har kunnat ta mig runt nästan överallt till fots. Om det är något jag varit förvirrad över så är det dock deras övergångsställen. Jag vet inte hur många gånger jag har gått mot rött fast jag trott att det varit grönt. Att de inte alltid förväntar sig ett svar på "Hello, how you doing?" måste jag också vänja mig vid. Jag måste annars säga att de är otroligt snälla, hjälpsamma och trevliga här!

Imorgon planerar jag och min roomie att åka på vinprovning i Barossa Valley så jag håller tummarna för att det går vägen!😉

Cheers mates!

Äventyr, Filosoferande

Då var den 22 november här (igår) och jag och min ryggsäck har slutit bekantskap för ett antal månader framöver. Den här gången höll jag mig till en begränsad nivå på packning vilket jag måste säga att jag är mycket stolt över!

Jag tror nästan aldrig jag har haft sådana blandade känslor som igår när jag klev på planet från Landvetter. Förvirrad, nedstämd, exalterad, nyfiken, livrädd och väldigt fri! Vad händer efter mina 2 bokade nätter i Adelaide? Tänk om jag inte träffar någon trevlig backpacker? Vad gör jag om jag ser en orm? Jag antar att tiden får utvisa!

Det har varit tufft att säga hejdå till alla där hemma och jag frågar mig själv var 5:e minut varför jag valt att åka ensam. Det är nog det läskigaste jag har gjort samtidigt som det för med sig en känsla av frihet som jag aldrig tidigare har känt. Det blir sannerligen spännande att se vad som väntar!

Just nu befinner jag mig i min 14 timmars långa väntan på flygplatsen i Qatar. Långtråkigt kanske ni tänker då? Men icke! För att döda lite tid signade jag upp mig på en dagstur till huvudstaden Doha där vi med våra dagsvisum fick besöka både gamla och nya delar av staden med hamnar och marknader. En mycket speciell och häftig stad med alla byggnader och den galna trafiken! På denna tur träffade jag också min första vän, dykningsinstruktören Lucy från Cairns, Australien. Kanske blir det ett dyk tillsammans om jag tar mig dit upp!

Nu ska jag sova lite till!