En liten filmsnutt fra 17.maifeiringen vår på Crab Island. Vi hadde det utrolig gøy, og det var en kjempe fin dag sammen med hele gjengen! Håper dere liker filmen!

Endelig 17.mai!! Jeg er så glad i 17mai-feiringen og var derfor litt spent på hvordan det skulle gå å ikke feire det i Norge. Heldigvis har vi noen i gjengen vår som tok ansvar for å lage ei skikkelig god feiring for oss norske her i Florida! De gjorde en utrolig god jobb, og lagde virkelig en fin dag! Hele Bel Aire Drive var fylt med norske flagg og sang!

Det var så rart å bytte ut bunad med kjole og bikini i år, og kjente litt på det når jeg våknet i går at jeg savnet bunaden min. Men med den varmen vi har for tiden er jeg også glad for at jeg ikke tok den med meg, hehe. Så litt blandende følelser der altså! Jeg måtte jo på kjoleshopping, og det tok jo sin tid! Ina var med som moralsk støtte på shoppinga mi, og jeg må si hun var tålmodig med meg da jeg ble surere og surere for hver butikk jeg gikk tomhendt ut ifra. Heldigvis fant jeg kjole i den siste butikken og vi kunne kjøre hjem glade og fornøyde!

Jeg er veldig stolt over bunaden min, og kjente spesielt på det dette året da jeg ikke hadde mulighet til å bære den på 17.mai! Kanskje det var derfor jeg var så kresen på kjoleshoppinga, haha!

Vi startet dagen med champagnefrokost ved bassenget her vi bor. Alle hadde med hvert sitt bidrag med mat, kaker og kaffe, og vi hadde sang og flaggheising, stafett for oss voksne og andre leker for barna. Skikkelig koselig, og veldig bra gjennomført hele frokosten!

Lykken var stor da vi fant norsk brunost og makrell i tomat på frokostbordet!!😍

Etter frokosten var det rett hjem og bytte om til bikini og strandklær, og pakking av bag. Vi kjørte ned til Destin hvor 17mai komiteen vår hadde leid båt for alle sammen!

Vi kjørte 4 båter i tog rundt i Destin hvor vi koste oss i sola med musikk og god stemning. Etterhvert satte vi kursen mot Crab Island, ei slags strand for båter om man kan si det, haha! Det er ei lita øy som er veldig grunn hvor du (jeg i alle fall) har sjøen opp til låret. Det er et veldig populært området der mange ankrer opp båtene sine, og virkelig nyter livet. Her er det også sjøbar og hoppeslott, som man enten går til eller, som noen av oss gjorde, padlet med standup paddleboard dit.

De norske flaggene var med over alt, så det var ingen tvil om at vi var norske i alle fall! Etter båtturen gikk vi en gjeng for å spise en god middag før vi suste hjem til Crestview igjen. Resten av kvelden satt vi til Linda og Eirik å koste oss.

Denne dagen var helt super, og jeg følte vi fikk feiret Norge på et bra vis her i Florida!

Når vi er her i USA kjenner jeg virkelig på hvor bra Norge er og hvor godt vi har det i trygge lille Norge! 17.mai var en dag hvor disse tankene hadde stor plass i hodet. Jeg er veldig glad i landet mitt❤ Hipp hipp hurra for Norge!

Søndag er ikke hviledag her! Søndag er perfekt utfluktsdag akkurat som lørdag! Denne søndagen var intet unntak, og utflukten fant sted i Turkey Creek i Niceville, en liten by 20 min unna her vi bor!

Det var en varm dag, og en ganske så lang gåtur gjennom skogen. Det var litt som Blackwater River State Park som du kan lese om her. Man gikk på ei oppbygd "bro" gjennom hele skogen, og kunne se ned på bakken hvor vi kunne finne blant annet skilpadder og kanskje en slange hvis vi var heldige. Vi så ingen slange, men så mange skilpadder!

Det gikk elv gjennom hele skogen også, og det var mange som badet der. Jeg hadde nok ikke badet i den elva da det kan være litt av hvert i den, men det så veldig godt ut! Det var også veldig bra med strøm i elva, så mange gikk forbi oss med bademadrasser for å starte øverst i elva og cruise nedover med strømmen. Og det gikk faktisk ganske fort, så det var bra med strøm!

Disse krabatene er det mange av her. Vi har flere som holder til ved inngangen vår her hjemmet, og jeg syntes egentlig de er ganske søte så lenge de ikke kommer innendørs!

Det var en veldig fin dag med fine folk!

Helga kom og gikk like fort, og snart er det helg igjen, men vi fikk gjort mye denne helgen også! Forrige uke gjorde vi ikke noe utenom det vanlige som soling og shopping. Når fredagen kom dro T på møte med fagforeninga si. De kom fra Norge og over hit for å møte de som er her. Dette var jo mye jobbprat, så det gadd jeg ikke å være med på! De skulle ut å spise etterpå, så jeg tenkte heller å komme til restauranten når de var ferdige med møte. I mellomtiden dro jeg med meg Ina for å se Snatched på kino! Jeg bruker sjeldent å le på kino, men denne filmen lo vi mye! Filmen anbefales! I løpet av fredagskvelden planla vi hva vi skulle gjøre på lørdag, og vi fant ut at vi skulle kjøre ut til Gulf Breeze, en liten strandby ikke så langt unna her vi bor. Her skulle bli blant annet på dyrepark og Escape Room!

Gulf Breeze Zoo

Jeg, T og Espen kjørte tidlig lørdagsmorgen får å få god tid i parken, og det er jeg glad for. Parken var av stor størrelse, og det var mange dyr jeg ikke hadde sett før! Parken var veldig fin og ren, og det var veldig koselig å gå rundt.

Vi så blant annet kamel, giraff, neshorn, flodhest, kenguru og aper. Det er jo typisk på slike dyreparker at man kan være med å høre mer om dyrene og se at de får mat, og vi skulle se alligator feeding denne dagen. Men alligatoren var tydeligvis mett eller lat, for kyllingfileten ville den absolutt ikke ha. Det var flere feedings, men vi rakk rett å slett ikke over det.

Det var også et tog som gikk en runde inne i parken. Dette ville vi selvfølgelig få med oss, for på denne togturen kunne vi få se blant annet neshorn, flodhest og gorilla, noe vi gledet oss til. Neshornene var lette å få øye på, men gorillaen og flodhesten var litt mer sjenerte. Men vi fikk et lite øye på de likevel! Togturen synes vi var veldig gøy, så vi tok den like gjerne en tur til etter vi hadde spist litt.

Vi fikk sett mye, og hadde det veldig gøy!

Flee Market

Etter en del timer i dyreparken dro vi rett over gata på flee market. Det var veldig spesielt, men også ganske gøy! Det var som et kjøpesenter bare at "butikkene" var garasjer hvor folk hadde tingene de solgte inni, og man gikk i ei "gate" mellom disse "butikkene". Det var alt fra militærutstyr, gamle tv´er, gamle spillkonsoller og ting folk hadde laget. Jeg hadde vel håpet på å finne noe kult og unikt, men vi alle dro derfra tomhendt. Gøy opplevelse var det likevel!

Escape Room

Etter en time på flee market dro vi videre å møtte Ina og Martin på Escape Room! For dere som ikke vet hva det går ut på, så blir man låst inn på et rom hvor man skal finne og løse gåter for å komme seg ut i tide. Tidsrommet var på 1 time, og det klarte vi! Det var veldig gøy, og vi gikk rundt oss selv mange ganger og prøvde å finne ledetråder over alt. Rommet var endevendt etter vi var ferdige, hehe!

Etter det var det tid for mat, og vi fant oss en restaurant/bar(mest bar) å spiste en middels god pizza. Men vi hadde fin utsikt da! Vi var rimelig sliten etter dagen, og sovnet rett etter vi kom inn døra!

En fin lørdag i Gulf Breeze!

Etter en lang lørdag var vi ganske slitne søndagen etterpå, så dagen startet veldig rolig. Vi ble litt rastløse etterhvert, og det var også veldig fint vær ute, så vi måtte ut en tur! Vi hadde vel egentlig lyst å dra ned til stranda, men tiden hadde flydd avgårde så vi hadde ikke hatt tid til å legge oss ned på stranda. Men vi har en park i Crestview som heter Twin Hills Park, og denne hadde vi enda ikke sjekket ut, så vi tok søndagsturen dit.

Parken er veldig fin, med to vann, fotball-, basket- og tennisbane og fine paviljonger hvor noen hadde piknik. Det var ganske mye folk som blant annet trimmet, hadde piknik, spilte basket og gikk en rolig søndagstur sånn som oss.

Vi fant også et lite treningsområdet i parken langs ruta hvor det var en del apparater. Så her kan man altså slå to fluer i en smekk og jogge runder rundt vannet og ta ei lita styrkeøkt.

Det var en del gjess og ender som gikk langs vannene, og ekorn som sprang mellom trærne. Litt skeptisk var jeg til gjessene i starten da jeg har hatt en ekkel opplevelse av de tidligere, men så fort jeg fant ut at disse var snille gikk det veldig bra, haha!

Det var superkoselig å gå rundt i parken, og det var veldig fint! Veldig grei søndagstur på en ellers rolig dag.

Etter runden vår på Barber Motorsports Museum var vi klare for å utforske hva annet Birmingham har å by på! Valget falt på Vulcan Park and Museum. Dette er en liten, men veldig fin park hvor du har Vulcan statuen i midten som overvåker byen nedenfor.

Birmingham er en av de få byene i verden som har de tre viktigste mineralene for å lage jern, og er en industri by som fikk føtter å gå på rundt 1900tallet. På grunn av den voldsomme veksten fikk byen kallenavnet "the Magic City". Vulcan er en gresk gud for flamme og metall, og Vulcan statuen blir derfor symbolet for jern-industrien og den eksplosive veksten i Birmingham. Litt fakta er greit å få med seg!

Vulcan statuen er også et observatoriet hvor du enten kan ta heis opp eller gå trapper. Vi valgte å gå trapp bare fordi jeg så dette i inngangen og trodde det var så fint hele veien opp! Det viste seg at det bare var de to første trappene som så ut sånn haha... Vi fikk trimma litt da!

Vel oppe fikk vi et veldig fint syn! Birmingham er den 102. største byen i USA, og er ikke akkurat den største byen, men det var uansett veldig fint å se utover!

Denne parken er også veldig populær å ha selskap i, og denne lørdagen var intet unntak. Det foregikk nemlig et bryllup i parken denne dagen, og det så så fint ut! Vielsa hadde de under statuen, og det var plassert ut bord og stoler med utsikt over byen hvor festen skulle være senere på kvelden. Det så rett å slett magisk ut!

Vi glemte faktisk å gå inn i Museumet de har her også, men vi fikk sett Birmingham da!

Klokken nærmet seg middagstid, og vi begynte å finne en restaurant. Vi hadde planer om å sette oss på Olive Garden, vår favoritt-restaurant (så langt), men det var vi tydeligvis ikke alene om for der var det 30minutters ventetid på å få bord. Vi var såpass sultne at vi gadd ikke vente, så vi dro heller på Ruby Tuesday som også er en veldig grei restaurant.

Turen hjem var veldig slitsom. Vi var begge slitne etter dagen, og jeg trakk det korteste strået og måtte kjøre hjem. Det er i det hele tatt slitsomt å kjøre på veien her i USA når det er mørkt, ettersom det er veldig lite lys etter veiene og ekstremt mange biler å ta hensyn til. I tillegg er veiene veldig kjedelige med mange rette strekninger og så å si bare skog langs Interstaten og sideveiene. Vi måtte drastisk til verks for å holde oss begge våkne, så bil-leker for barn, cola, sjokolade og milkshake fra Maccern ble redningen, haha! Kan si det ble sukkersjokk på veien hjem, og vi begge sank i sofaen da vi kom hjem og sukkersjokket hadde lagt seg😂.

Lørdagen i Birmingham var veldig vellykket og vi følte vi gikk sett mye av byen og ikke minst vært på Barber Vintage Motorsports Museum som var hovedattraksjonen!

Barber Vintage Motorsports Museum - Worlds largest motorcycle collection

Vi kom oss endelig til Birmingham, Alabama, og målet for dagen var Barber Motorsports Museum - et av Tor Arnes største ønsker her i livet! Jeg tuller ikke, i 4 år er Barber Museum det eneste han har snakket om når USA og motorsykler kommer opp i samtalen, haha! Noe av det første han tenkte på når vi skulle flytte hit var å finne ut hvor langt unna vi var Brimingham, så det sier sitt. En skikkelig motorsykkel-entusiast her altså😄.

Vi kjørte tidlig lørdagsmorgen og brukte rundt 4timer til Birmingham, som ligger rett nord fra her vi bor.

Museumet er gigantisk, oversiktlig og utrolig bra gjennomført! Museumet har utstilt rundt 750 motorsykler men har i alt over 1500 motorsykler, alt fra en av de første motorsyklene som ble laget, til verstingene som er laget i nyere tid, og syklene er i veldig fin stand. Museumet har Guinness World Record i å være den største motorsykkel-samlingen i verden, og det skjønte jeg da vi kom inn for å si det sånn. Det er 5 etasjer med over 100 års motorsykkel-historie, og i kjelleren, som vi forøvrig kunne se ned på, var verkstedet hvor de restaurerte og vedlikeholdt motorsyklene. Så å si alle syklene er donert bort til museumet fra blant annet profesjonelle banekjørere. Alle syklene har en historie bak seg, der noen har vunnet flere prestisjefulle konkurranser, noen har blitt ombygd til noe helt spesielt, noen har blitt håndlaget og noen har bare cruiset rundt i verden.

Museumet har også, i tillegg til å ha verdens største motorsykkelsamling, den største samlingen av Lotus racingbiler, og har også utstilt andre unike racingbiler, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. Det var jo motorsykler vi skulle se på😏. Sånn som disse!

Det går an å kjøpe seg en tour gjennom museumet med guide, men ettersom T er så motorsykkel frelst så trengte vi ikke akkurat enda en guide. T var guiden min for dagen i alle fall, og han greide å lære bort en del til meg i løpet av museumsdagen. Vi fant også mange av motorsyklene T har hatt/har og sykler som han har kjørt, og det var stas!

Det sjekkes under og inni syklene! Det var ikke lov å ta på syklene, selv om T gjerne skulle ha både kjent på de og prøvd å starte noen av de, haha. Det klødde i fingrene for å si det sånn!

Det var så gøy å se ansiktet til T i det vi parkerte på parkeringsplassen og da vi gikk inn. Han smilte fra øre til øre hele dagen, og jeg klarte så vidt å dra han med meg tilbake til bilen da vi hadde gått gjennom museumet og mer enn det. Setninger du kunne høre fra T inne på museumet: "Åh, Sara, sjå hen!" "Sara, hennin må du sjå!" "Wow, hen e Britten!" "Sara, ta bilde!". Det var veldig gøy å se at T koste seg skikkelig😄. Vi fant ut at det kom til å bli flere turer hit i løpet av året, og det går jo an når vi kan ta det som en dagstur!

Det er ikke bare museum de har her, de har også en bane bak museumet hvor det kjøres konkurranser og liknende. Banen blir blant annet brukt av profesjonelle utøvere når de skal teste ut nye biler/motorsykler, den har blitt brukt i tv-reklamer, den er hjem for en del konkurranser og den årlige Honda Indy Grand Prix foregår her, som er et av verdens prestisjefylte event. Forøvrig er banen tegnet av en kjent banekjører, banen er kjent på verdensbasis og mange kommer hit for å kjøre. De har også en Porsche Sport Driving School på stedet. Mens vi var på museumet kunne vi se ned på banen å se at noen kjørte Porsche på banen. Så det var nok noen som var på Driving School og skulle lære seg å kjøre Porsche på bane😂. Så jo veldig gøy ut, hadde vært kult å testa ut Chargeren vår ut på her, haha!

Det var en veldig fin dag på museum, og T koste seg skikkelig altså! Selv om jeg ikke akkurat deler denne entusiasmen for motorsykler som T, så hadde jeg en fin dag jeg også! T er med meg på shopping og strand, og da må jeg selvfølgelig være med på motorsykkelmuseum😉.

Etter museumsbesøket hadde vi litt dag igjen før vi skulle vende hjemover, men det kommer i neste innlegg!

Hverdagen har slått inn for fullt, og dagene går så fort! Vi har hatt en del dårlig vær de siste ukene, men også en del skikkelig gode soldager! Disse soldagene har vi selvfølgelig tatt utnytte av☀

Jeg har lenge holdt på med et innlegg om hverdagen vår her i Florida, som jeg håper jeg snart får lagt ut før vi reiser vestover!

Tilbake til dette innlegget - dagene og ukene har som sagt gått fort, og det har for det meste vært rolige dager! Vi hadde egentlig planer om å dra nedover til Orlando og Universal Studios til helgen, men måtte revurdere det, da New York turen vår ikke akkurat ble/blir billig. Heldigvis er Orlando "bare" 6 timer kjøretur unna, og jeg vet det er noen som har lyst å ned dit i jula, så om det ikke ble Orlando nå, så blir det tur senere! Jeg drar i alle fall ikke hjem til Norge uten å ha vært på Universal Studios, haha!

Ellers hadde vi bursdagsfest her hjemme på lørdag, med en fin gjeng! Vi holdt på lenge, og vi hadde det utrolig gøy! I februar ordna jeg overraskelsesfest for T hjemme i Verdal på et utested, noe som også ble utrolig bra! Jeg og T har ikke fått feiret noe særlig bursdag opp igjennom årene av forskjellige grunner, så jeg føler vi slo til i år!

Søndag og mandag var det ganske dårlig vær, og de dagene brukte vi på rydding og vasking, samt baking. Når vi er på farten rundt her om dagene, så er det sjeldent vi rekker/gidder å lage mat før T må dra, og når vi er på stranda kan det fort bli dyrt om vi skal kjøpe oss mat på restaurant hver gang. Derfor lagde jeg en stor batch med pizzasnurrer som vi kan ha med oss på farten! De ble veldig gode, og tenker de går med fort. Jeg bakte i tillegg cookies, yummie!

Så fort sola kom frem igjen på tirsdag, så var det rett ned på stranda med en fin gjeng. Det var kjempe god temperatur både på land og i sjøen, så vi koste oss virkelig! Stranda her nede er helt fantastisk, og det er så fint💛.

Mens vi ligger å slapper av ser vi plutselig noen svære dyr ute i sjøen foran oss, ikke så langt unna land. Vi lurte veldig på om det var hai eller delfiner, da det er mange av begge deler her ute. De har et godt varslingssystem her med forskjellige flagg, og vi fulgte med om det kom opp et lilla flagg, da det er et varsel om at det er sett hai eller andre farlige dyr ute i sjøen. Men det kom ingen flagg, og vi så "fisken" flere ganger, og vi så flere som svømte sammen, så vi konkluderte med at det var delfiner!

Sist gang vi var på stranda kom det plutselig et lilla flagg opp på stranda, så da var det nok spottet en hai/sting ray eller andre farlige dyr ute i sjøen. Veldig greit system, så får man følge litt med!

Idag har det også vært veldig fint! Vi har vaska litt bil idag, noe som virkelig trengtes. Etter det fant vi ut at håret til T måtte klippes! Jeg tok frem saks og barbermaskin og gikk løs på håret hans. Det ble veldig bra, og han ble fornøyd! Det var fortsatt litt dag igjen før T skulle på jobb, og det var så utrolig varmt og klamt idag, så vi dro med oss badehåndklær å ruslet opp til bassenget for en dukkert før vi gikk hjem å spiste lunch/middag.

I det jeg skulle dra med meg pikkpakket å gå hjem ser vi noe stort og mørkt komme mot oss på himmelen. Først så det ut som en sandstorm, men vi er ikke akkurat i ørkenen, så slo det fra meg ganske fort. Jeg tenkte at dette måtte være fra en brann eller noe og sjekket lokalavisa. Det viste seg at det har vært en kontrollert og planlagt brann i et området rundt oss som forårsaket dette, så det var rett å slett mye sot og røyk som kom sigende over oss. Jeg kjørte på butikken like etter, da luktet det skikkelig brent, så det var ingen tvil.

Dette er da noe av det vi har gjort i det siste. Altså, ikke det store, hehe!

Jeg og Ina satt å snakket en dag om at det hadde vært kult å dratt å sett på en High School kamp, først å fremst Amerikansk fotball, så vi startet å sjekke opp om vi fant noen datoer på skolene rundt her. Skole-idrett er jo så stort i USA, og de har mange forskjellige idretter som elevene kan være med på. Vi fant ut at det skulle spilles en Baseball kamp en tirsdagskveld, så da dro vi da! Vi fikk med oss Ida også, ei av damene som har vært her siden sommer, og reiste på baseball kamp!

Denne kampen var forrige tirsdag, (ja jeg er litt treig hehe) og det var Crestview Bulldogs som møtte Pensacola Pine Forest til kamp. Det var veldig gøy å oppleve en sånn kamp! Selv om det ikke akkurat var en stor kamp, så var det som å være hjemme i Verdal å se Gutter16 spille fotballkamp😄 . Det som er annerledes her når det gjelder alt av idrett, er at nasjonalsangen spilles før kampene, og alle reiser seg å holder hånda på brystet.

Baseball kampen skjønte vi vell egentlig ingenting av, selv om vi dro noen sammenlikninger til slåball. Vi prøvde å følge med på hva som skjedde og prøvde å forstå hvorfor de gjorde som de gjorde, men vi ble nok ikke klokere av det. Så vi fant vell ut at vi bare jubler med når resten gjør det, haha!

Dette var et Varsity lag, som vil si at det er det beste laget med de beste spillerne fra hele Crestview High. Vi aner ikke hvordan kampen endte da vi gikk før tiden, ettersom kampene varer så lenge, men vi satser på at Bulldogsa vant!

Men det var gøy å være med på en lokal kamp, støtte nærmiljøet og heie på Crestview Bulldogs!

Skulle bare gå 5dager til før jeg også har bursdag! Hele 23 år ble denne kroppen igår (jeg måtte tenke meg om). I fjor trodde jeg at jeg ble 21 år, haha... Tyder på at årene går i surr!

Kvelden før begynte bursdagsmeldingene å komme inn fra Norge ettersom vi ligger 7 timer bak Norge. Veldig greit med ekstra 7 timer bursdag, en ekstra lang bursdag! Det er det ikke ofte en får, hehe...

Jeg våknet til ferdigdekka spisebord med ballonger og bursdagskort, og T som sto å lagde pannekaker til frokost! Det var skikkelig digg!

Det var dårlig vær ute igår (og idag for den saks skyld), så vi måtte tenke på høygir hva vi kan finne på annet enn basseng og strand. Jeg og T dro å spiste lunch på Applebees før han dro på jobb. Det var veldig koselig, og god mat! Da guttene dro på jobb fikk jeg med meg Ina å kjørte ned til Fort Walton Beach hvor vi shoppa litt på Santa Rosa Mall! Det var en stund siden vi hadde vært på shopping, så det var godt å kunne fylle på litt i klesskapet. Bursdagsshopping slår aldri feil!

Gutta skulle være ferdig på jobb veldig tidlig igår, så vi planla å møtes i Fort Walton Beach for å spise middag etterpå. Bursdagsbarnet fikk selvfølgelig velge restaurant, og valget falt på en tapas restaurant som heter Taste. Jeg er veldig glad i tapas, så tenkte det passet fint idag! Det var veldig fint der inne, og god atmosfære, men vi hadde nok forventet oss litt mer smak og litt mer lik tapasen vi spiser i Norge, men det var gøy å prøve ut noe nytt! Men det er nok ikke en restaurant vi kommer til å hive oss etter.

Etter middagen dro vi hjem til oss å spiste gulerotkake! Bursdagskake må man alltid ha på bursdager, og det var en veldig fin avslutning på en fin dag sammen med USA-familien! Fornøyd bursdagsjente🙆

Noen av bildene er tatt av Ina!