USA 2017/2018

Horseshoe Bend ligger rett utenfor Page, og er helt nydelig! Man går et lite 10minutt fra parkeringsplassen, og får denne utsikten❤ Elva som renner der er Colorado River. Horseshoe Bend har blitt veldig populært, man kan se bilder av det nesten over alt og det var så mye folk der. Vi var der kanskje på det mest folksomme tidspunktet også - solnedgangen. Men det var verdt det, for se på dette!

Det er ca 300meter rett ned fra der vi står å ser ned mot elva, uten gjerder, så litt skummelt er det! Vi var her helt til sola hadde gått ned før vi kjørte tilbake til hotellet.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

USA 2017/2018

Etter kayak turen vår hadde vi fortsatt noen timer å slå ihjel før resten ankom å middag sto på planen, så vi dro til Lower Antelope Canyon. Page er kjent for Antelope Canyon, og har både en Lower og en Upper. Dette er stein som har blitt formet av vær og vind, og er utrolig stilig!

Lower Antelope Canyon

Vi kjørte rett fra Antelope Point Marina, hvor vi leide kayak, til Ken´s Tour som solgte billetter til guidet tur ned i Lower Antelope. Vi hadde ikke bestilt i forveien, og håpet bare på at det var noen ledige plasser og at vi slapp å vente så lenge. Da vi kom dit var det ledige plasser til turen som gikk om 7 minutter, så vi bare betalte og gikk bort der vi skulle møte. Lower Antelope ligger under bakken, så vi måtte gå ned en del bratte trapper nedover, og det som møtte oss nede var bare helt nydelig!

Vi gikk her nede en liten time før vi kom opp igjen. Etter det kom resten av gjengen, og vi dro å spiste.

Dagen etter kjørte vi litt rundt for å se hva annet Page har å by på. Blant annet er det en demning som skiller Lake Powell (som vi padlet kayak i), og Colorado River. Under er Colorado River. Den renner også ned til Grand Canyon.

Upper Antelope Canyon

På forhånd hadde vi alle bestilt tur gjennom Upper Antelope Canyon, så etter litt små sightseeing kjørte vi opp til Upper Antelope! Vi bestilte gjennom Adventurous Antelope Canyon Tour.

Fra her kjørte vi et lite kvarter gjennom ørken og humper bak i en stor bil. Forskjellen mellom Upper og Lower Antelope er at Upper er over bakken og Lower er under, og Upper har mindre åpning på toppen, mens Lower har større åpning sånn at mer lys kommer gjennom. Upper er dyrere, men også mye finere hvis man er der på rett tid av døgnet!

Også Upper Antelope er formet av vær og vind. Det er fare for Flash Flood i disse grottene/hulene/eller hva jeg skal kalle det, og for noen år siden ble mange tatt av denne sterke vannmassen og døde. Den eneste som overlevde var guiden, og han ble funnet naken og bevistløs etterpå. National Geographics har vært der inne å borret hull for å sette på GoPro kamera der inne for å dokumentere flash flooden, men vannmassene er så sterke at GoProene ble revet rett av og ødelagt. Det er altså veldig sterke krefter inn i sving her når vannet først kommer. Men til gjengjeld blir dette underverket til!

Det meste av lys og farger skjedde over oss, så vi gikk å så mye oppover. Det var vanskelig å ta bilder der inne, da det flere plasser var ganske mørkt. Spesielt i Upper Antelope da den har mindre åpning for lys. I tillegg er det også vanskelig å vise det gjennom bilder da jeg syntes det var mye finere i virkeligheten❤. Dette må rett og slett bare oppleves!

USA 2017/2018

Page er en plass vi har hatt lyst å besøke lenge! Page ligger helt nord i Arizona, på grensa til Utah. Og jeg er veldig glad vi endelig fikk mulighet til å dra denne helgen! T hadde tatt seg fri fredagen, så jeg og han kjørte opp på torsdag ettermiddag etter jobb, mens resten av reisefølge skulle komme etter på fredagen. I Page var hovedattraksjonene blant annet Horseshoe Bend og Antelope Canyon. På Fredag før resten ankom dro jeg og T til Antelope Point Marina for å leie kayak.

Kayak tur

Jeg var utrolig spent på om jeg turte og dra i kayak. Som kanskje noen vet, så er jeg ikke så utrolig glad i noe som har med vann og gjøre hvis jeg ikke ser bunnen, haha, og tillegg er jeg ikke så glad i små båter. Så dette kunne bli spennende. De første minuttene var ikke noe gøy, og jeg var sikker på at vi skulle velte over og drukne, haha, selv med redningsvest på😂. Men jeg fikk vugget litt på kayaken da vi var nære land, for å bli vandt til den. Og etter det gikk alt som en lek, og jeg hadde liiite lyst til å levere fra meg den kayaken etter et par timer! Så lenge varte den frykten liksom.

Det var en veldig fin tur etter jeg ble trygg på kayaken, og vi koste oss veldig! Vi leide dobbel kayak, men jeg tror jeg er klar for singel kayak neste gang👊. Det var et utrolig fint landskap vi padlet i. Planen var egentlig at vi skulle padle innover en smal elv med høye fjell på siden av oss, men turen tok 4 timer, og vi hadde ikke tid til det da de stengte tidligere enn det. Men det var en fin tur uansett!

Vannet var så klart og fint, vi hadde sol, ingen vind og nøt stillheten.

Neste - Antelope Canyon!

Endelig kom vi oss på en amerikansk fotballkamp! Jeg har vært litt sånn fram og tilbake om jeg egentlig gadd å dra på kamp, ettersom jeg har hatt vanskelig for å forstå spillet, men valgte å gi det en sjanse til.

Det var foresten ikke bare bare å komme seg inn på kampen som finner sted i University of Phoenix Stadium. Her har de utrolig strenge regler med hva som er lov å ha med seg inn, som egentlig er ganske greit, men samtidig veldig frustrende når du ikke er vant til det. Her det blant annet ikke lov å ha med seg veske eller sekk inn, så da vi tok Uber ned til kampen og alle damene hadde på seg veske ble ting vanskelig. Vi fikk tre alternativer fra arrangørene - donere veskene, kaste de eller legge de i bilen. De to første alternativene var uakseptabelt for vår del, og vi hadde heller ingen bil i nærheten ettersom vi tok Uber ned. Etter mye fram og tilbake om hvordan vi skulle løse dette så endte det altså med at vi betalte en slant for å låne et oppbevaringsskap på et hotell i nærheten. Og da var vi endelig klare for kamp!

På banen var det Arizona Cardinals mot San Francisco 49ers. Kampen holdt på en god 4,5 time, men jeg syntes det gikk overraskende fort! Jeg begynte endelig å skjønne spillet, takket være svært sports-interesserte kollegaer av T!

Kampen var jevn, og det ble en ekstra omgang før Arizona Cardinals endelig fikk den avgjørende touchdown´en, og vant kampen! Da ble det god stemning på tribunene og på banen!

Helga 15-17 september var det San Diego som sto på planen. En liten weekend getaway sammen med 7 andre!

San Diego ligger sør for Los Angeles, rett nord for Mexico grensa og rett ut mot Stillehavet. Det var en utrolig fin by!

T hadde tatt seg fri denne fredagen, så vi kjørte tidlig fredagsmorgen ut mot vestkysten. Vi stoppet ca halvveis på Imperial sand dunes, eller som det også heter - Algodones Dunes, som ligger rett over grensa mellom Arizona og California. Det var stilig! Det føltes litt som vi var tilbake i Egypt.

Da vi kom frem til hotellet vårt i San Diego, parkerte vi bilen og hoppet rett i en Uber ned til Old Town for å spise mat. Old Town er en liten bydel med masse meksikanske restauranter og små butikker. Veldig fint området.

Videre dro vi ned ti Gaslamp Quarter som ligger mer i Downtown. Her er det tett i tett med uteplasser, restauranter og butikker. Vi gikk litt rundt, innom noen butikker, før vi satt oss på en rooftop bar. Her satt vi å koste oss en god stund før vi tilslutt dro hjem.

Lørdagen dro vi på en liten båttur. Veldig fint å få se San Diego fra sjøen!

Langs sjøen er det fullt av hangarskip som ligger til kai. Det mest kjente hangarskipet i San Diego er USS Midway.

USS MIDWAY

Søndag dro vi ned til USS Midway museumet som ligger i byen. USS Midway er et hangarskip som har blitt museum, og åpent for offentligheten.

Inne her gikk vi å så på alt fra gamle fly, lugarene til kapteinen og offiserer, samt sengeplassene til soldatene.

Vi glemte selvfølgelig kamera på søndag, så det ble lite bilder fra USS Midway.

Oppe på dekk var det et par veteranen som har jobbet på hangarskipet som fortalte historier, og hvordan ting fungerte oppe på dekk.

Etter endt museumsbesøk dro vi å spiste på Cheesecake Factory og kjørte hjemover. En veldig koselig helg!

USA 2017/2018

Vi har vært på vår andre konsert her, og denne gangen var det Nickelback og Daughtry som sto på scenen denne lørdagen 9.september! Konsertbillettene ble bestilt bare et par dager i forveien, selv om jeg hadde sett ut meg denne konserten i flere måneder. Heldigvis var det billetter igjen!

Nickelback er på turne med sitt nye album, selv om de spilte mange av sine gamle slagere. Med seg på turneen hadde de med seg Chris Daughtry som spilte før Nickelback, og oppvarmingsbandet Shamans Harvest. Shamans Harvest hadde jeg ikke hørt før, bortsett fra noen sanger som høres så kjente ut. Mens Nickelback og Daughtry har jeg hørt på i mange år, og kan vel nesten alle sangene deres, haha!

Konserten var magisk, og så gøy! Jeg er vel litt mer fan enn det T er, men han koste seg han også! Jeg koste meg gløgg ihjel i alle fall, haha!

Jeg er veldig glad vi dro på denne konserten! Håper jeg får sett de senere også.

Ferie 2017, USA 2017/2018

De siste ukene har gått alt for fort, og vi er straks ferdige med september!! Jeg synes det går alt for fort. De siste ukene har vi vært opptatt med å få bukt med siriss-problemet vårt. Vi har hatt hele slektstreet inn her, med oldeforeldre, besteforeldre, mor, far, tante, onkler og 50 siriss-barn her inne de siste ukene. På det meste fanget vi 11 sirisser på en dag. Nå har det endelig begynt å roe seg litt, og vi har sprayet hele leiligheten, både utenfor og innvendig, og vi har lagt ut klister-feller som nå har fanget opp mot 20 stk på ei uke.

Første helga i september var det langhelg, og gutta hadde fri fredag og mandag grunnet Labor Day. Dermed dro vi en gjeng til Queen Creek sør for Phoenix hvor vi hadde leid oss hus gjennom Airbnb for helgen. Huset hadde basseng og boblebad, vi spiste god mat og vi koste oss veldig alle sammen denne helgen!

Vi gjorde ikke annet enn å slappe max av denne helgen. Planen var egentlig at vi skulle ut på en liten utflukt på lørdag, men det var alt for godt å slappe av ved bassenget denne lørdagen, haha, så vi ble "hjemme".

Vi sjekket ut søndag, og dro kjapt innom IKEA på veien hjem for å handle litt godis, kaviar, syltetøy og knekkebrød. Vel hjemme ble det enda mer avslapping, og litt rydding før vi fant senga.

Mandagen dro vi tidlig om morgenen nordover i Arizona, til blant annet Montezuma Castle og Williams.

Montezuma Castle

Rundt 9-tiden var vi fremme ved Montezuma Castle. Dette er et gammelt "leilighetskompleks" som ble ca mellom 1100-1425 AD av Sinagua folket. Jeg fant informasjonen på Wikipedia, og jeg skjønner ikke helt hvor lenge siden det er, haha! Det høres veldig lenge ut siden da!

Uansett, veldig stilig at det har blitt bevart så godt i fjellet! Man kan enda se gangene i fjellet, samt vinduer og "inngangsdøra".

Det er ikke store området, så vi var ferdig med å se dette etter 15 min, og vi kjørte videre nordover mot Williams.

Bearizona

Bearizona er en drive thru dyrehage som ligger i Williams, med blant annet fjellgeit, esler, ulver, bison og ikke minst bjørner.

Vi kjørte Camaroen til Ina og Martin gjennom dyrehagen, som tar bortimot en halvtime kanskje. Vi fikk sett alle dyrene som de hadde reklamert for, og det hadde jeg ikke forventet! Da vi kom inn i bjørne-området av parken var det så mange bjørner over alt at det var ikke noe vits å telle. Vi kjørte gjennom, og snakket såvidt om hva bjørner kan gjøre, som blant annet å klatre i tre. Og to sekunder senere ser vi en bjørn som sitter på en gren i et tre rett ved siden av bilen, haha.

Etter runden gjennom parken parkerte vi bilen, gikk rundt i en annen del av parken og fikk sett flere dyr, før vi hoppet på en buss som kjørte samme ruta gjennom parken. I bussen hadde vi litt bedre oversikt og kunne bedre se dyrene som kom. Vi hadde også ganske god timing, da ulvene var mer aktive akkurat da, og bjørnene gikk på veien osv!

Etter besøket i Bearizona kjørte vi inn til Williams by for å spise mat. Jeg og T var her i Williams i juli også, som du kan lese om, og se bilder av, her(link).

En fin Labor Day helg!

Ferie 2017, USA 2017/2018

Da vi kom hjem fra ferieturen vår valgte vi å være rolige hjemme i Surprise den siste uken. Det ble en del avslappings-dager ved bassengkanten og et par utflukter.

Lake Pleasant

Fredagen i den siste ferieuka vår kjørte vi opp til Lake Pleasant. Dette er en veldig fin park med muligheter for både hiking og vannsport. Vi hadde planer om å få leid oss kayak der, men hadde sånn problem med å lokalisere plassen de leide ut at vi mistet motivasjonen, haha... Det var heller ikke sånn vi hadde sett det for oss, så vi endte opp på en piknikplass med utsikt over vannet og naturen der vi spiste litt og fløy litt drone før vi kjørte hjem igjen. Ikke sånn vi hadde sett for oss dagen, men det var fint vær, og vi koste oss litt likevel!

Rundt Lake Pleasant er det fullt av store fine kaktuser, og jeg fikk endelig noen fine bilder av de! Armene til kaktusen tilsvarer mellom 75-100 år, så denne her er ganske så gammel vil jeg si!
Disse store fine kaktusene heter Saguaro, og finnes vist bare sør i Arizona, altså rundt her vi bor, og nedover mot Mexico. Den kan bli opp til 12 meter høy, er blitt stats-symbolet for Arizona og er i tillegg fredet i staten Arizona. Hvis du kjører på en Saguaro kaktus, kutter den ned, eller ødelegger den på et vis, kan du få opp til flere års fengsel.
Alice Cooperstown

Lørdagen kjørte vi ned til Downtown Phoenix. Her hadde T lagt inn ønske om å spise lunch på Alice Cooperstown. Alice Cooperstown er en restaurant og bar eid av rockestjerna Alice Cooper, og er en veldig stilig plass!

I restauranten er det utstilt en del rocke effekter og man kan kjøpe med seg en souvenir hjem.

Dobbins Lookout

Etter vi hadde spist ferdig på Alice Cooperstown kjørte vi opp til Dobbins Lookout. Man kan også gå tur opp dit, men turen opp dit ble ganske spontan for vår del, så vi valgte å kjøre opp. På veien opp satt vi å snakket om Coyote(prærieulv) og fjelløve, og at det var så lite sjanse for å se de, men at det er mye av begge deler i fjellene rundt Phoenix. 5 sekunder etter vi hadde sagt det, og rundt en sving, kommer plutselig en Coyote springende over veien rett foran bilen! Vi skal ikke snakke om Coyote og fjelløve mens vi er på fjelltur rundt her i alle fall, haha, ender med at det plutselig kommer en!

Vi kom oss på toppen av fjellet, og fikk så fin utsikt over the Valley! Du ser Downtown Phoenix mellom benken og steinhuset, og Surprise, hvor vi bor, ligger langt der bak i venstre side av bildet. Neste gang skal vi gå tur opp til toppen, så ut som det var en fin tur.

Søndagen ble vi hjemme, og T forberedte seg på å starte på jobb igjen etter tre uker ferie👍

Ferie 2017, USA 2017/2018

Fra Solvang kjørte vi rundt 3timer nedover til Los Angeles, som var vårt siste stoppested på roadtripen vår! Også her hadde vi leid oss rom gjennom Airbnb, og bodde hos en veldig koselig familie i et fint nabolag rundt 15min unna Santa Monica Pier.

Santa Monica Pier

Da vi kom fram byttet vi om og bestilte Uber ned til Santa Monica Pier. Her gikk vi å tuslet rundt og så på alle folkene som gikk rundt oss. Etterhvert gikk vi opp å satt oss på en restaurant med utsikt ned mot piren. Det var mye uteliggere her også, og vi var nære på å bli vitne til et lite hyggelig møte mellom en uteligger og en mann som solgte noe greier ved piren. Heldigvis gikk det bra, og det ble ikke mer enn noen stygge ord før de gikk hver sin vei.

Vi satt å koste oss med god mat og drikke til sent på kveld før vi tok uber hjem igjen. En veldig koselig siste kveld av ferieturen vår! Vi satt å mimret over det vi har vært gjennom på turen, og prøvde å komme på alt vi hadde gjort å sett, noe som var litt vanskelig til tider da vi har gjort så mye, og vært på veien så lenge.

Venice Beach

Dagen etter hadde vi egentlig utsjekk kl.11, og planen var egentlig å kjøre rett hjem til Surprise. Men vi fikk ha bilen parkert utenfor Airbnb huset hele dagen om vi ville, så vi pakket bare alt inn i bilen, og tok uber ned til Venice Beach om morgenen. Her spiste vi en ok frokost før vi tuslet rundt på Boardwalken og fikk sett litt av hvert. Et must er jo Muscle Beach, hehe.

Det var varmt og godt denne søndagen, og mye folk på stranda. Etter et par timer her dro vi tilbake til bilen vår å kjørte en liten sightseeing runde vi hadde lagt. På denne ruten hadde vi blant annet lagt inn klubb huset til Son´s of Anarchy, hvor de hadde spilt inn mange scener av Son´s of Anarchy, og Hollywood skiltet.

Son´s of Anarchy Club House

Da vi kjørte inn gaten hvor klubb huset skulle være begynte jeg virkelig å lure på om hvor vi hadde kommet. Det var et stort industriområdet, med masse bobiler i gatene. Det viste seg at disse bobilene var husene til skuespillere og regissører som var der for å spille inn serien Crazy Ex-girlfriend, på samme lokasjon som klubb huset til SoA. Vi fikk ikke gå inn på området, men så mye fra utsiden også, og syntes det var ganske kult å se plassen vi har sett på serien!

Hollywood skiltet

Videre kjørte vi opp til Hollywood skiltet. Vi hadde lagt inn en plass som skulle være veldig nære skiltet, ettersom dette observatoriet ligger så langt unna skiltet, men for å komme opp dit ble vi guidet gjennom et svært trangt og bratt nabolag med skilt som advarte om at dette ikke var veien til Hollywood skiltet, haha. Vi latet som vi ikke så dette å kjørte videre. Vi kom oss ikke opp dit vi hadde planlagt da veien var stengt å det sto flere politimenn å guidet oss nedover igjen. Men vi kom til en annen plass som var nesten like bra, fikk parkert og gikk oppover et lite stykke.

Hollywood skiltet er stilig altså! Kult og tenke på at det egentlig sto "Hollywoodland" der før, haha.

Vi hadde også et annet punkt på sightseeing turen vår, og det var huset til Dom i Fast and the Furious, men vi droppet det da det tok litt ekstra tid, og vi hadde 5 timer på veien hjemover. Så vi valgte å kjøre hjem til Surprise etter Hollywood skiltet. Vi fikk ikke sett alt vi ville i LA, men tenker det blir en tur dit igjen før vi flytter tilbake til Florida i desember.

Vi var vel ikke hjemme i Surprise før midnatt, men det var skikkelig godt å komme hjem! Vi hadde nå vært på veien i 16 dager, og vært gjennom store deler av USA! Martin og Ina kunne fortelle at vi hadde kjørt lenger enn Bergen-New York på turen vår! Man kan også tenke at vi har kjørt Lindesnes-Nordkapp tur/retur + Lindesnes-Oslo. VI har altså kjørt 676mil på ferieturen! Det er vel den lengste roadtrip´en vi har hatt, og kommer til å ha, haha. En veldig fin tur, som vi lever lenge på❤