Noen så sikkert på Snapchat at vi var på konsert igår?😄.
Det var AM-AZ-ING!

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få se Queen på scenen. Riktignok uten Freddie Mercury, men Adam Lambert gjorde det nesten like fantastisk!

Dette var også ganske spontant, vi satt ute å bare sjekket om noen kjente musikere/band skulle spille i nærmeste fremtid, da vi så at Queen er på turné med Adam Lambert. Da var vi ikke tunge å be, og billettene var i boks kort tid etter.

Konserten var på fredag, og holdt sted i Gila River Arena som ligger i Glendale, ca 30minutter unna her vi bor. Jeg, T, Martin og Tor Einar satte oss i Uber på vei ned til arenanen og gledet oss veldig!

Jeg hadde helt ærlig ikke trodd at det skulle bli et så bra show som det ble! Jeg satt med frysninger og tårer i øyekroken gjennom hele konserten, fordi det var så fint! På noen av sangene så kom Freddie Mercury opp på skjermen bak, og det ble stemning i arenaen for å si det mildt.

Adam Lambert er nok det nærmeste vi kommer Freddie Mercury, og han gjorde en helt fantastisk live prestasjon. Han er utrolig flink i det han gjør, og en fantastisk vokalist!

Nei, dette sto opp til forventningene og mer enn det, og vi koste oss veldig gjennom hele konserten!

I dag er Tor Arne ute på eventyr sammen med to kollegaer! De har leid seg motorsykler og skal kjøre tur en eller annen plass i Arizona (de viste vel ikke helt selv, haha) og blir til imorgen. Det passet vel egentlig ganske greit da det er damekveld sammen med resten av fruene her ikveld!

Ha ei fin helg!

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Her kommer en liten videosnutt fra roadtripen vår! Det ble så mye film og bilder at jeg fikk ikke med alt i hverken filmen eller i det forrige innlegget, så det var vanskelig å velge ut. Men jeg tror det ble bra, og en fin film å se tilbake på!

Håper dere liker den!

Dette blir nok et langt innlegg! Utrolig hvor mange bilder som ble tatt disse 5dagene på veien, og mesteparten av bildene er av veien og ut bilvinduet haha! Men det var kult å se at naturen rundt oss sakte men sikkert forandret seg jo mer vestover vi kom. Vi var 7 stk som reiste sammen fordelt på 3 biler.
Vi kjørte Interstate 10 så å si hele veien, med noen avstikkere her og der. Interstaten er helt grusomt kjedelig å kjøre på, spesielt de første dagene, og det er ingenting å se på bortsett fra skog, McDonalds skilt, bensinstasjoner og rasteplasser. I tillegg er det bare snor-rette strekninger.

For å gi litt perspektiv på turen vår, så er det ca 2 570km fra Lindesnes til Nordkapp hvis man kjører gjennom Norge, og Google Maps sier det tar 36timer å komme seg fra sør til nord i Norge med effektiv kjøring. Vi kjørte ca 2 890km fra Crestview til Surprise, og det tar 26 timer i effektiv kjøring. Hvorfor det tar kortere tid å kjøre lengre distanser her? Jo, fordi man ligger å cruiser i 120-130km/t hele veien, hehe... Så det går fort i svingene her! Eller, det er så å si ingen svinger her, så det går fort rett fram kan vi si, hehe...

Vi startet fra Crestview, FL tirsdagskvelden 13.juni og kjørte 3,5timer ut av Florida, gjennom Alabama, Mississippi og tilslutt inn til Lousiana til Mandeville, som ligger nord for New Orleans ved Interstate 12. Vi hadde egentlig planer om å kjøre onsdag 14.juni fra Florida, og kjøre 8timer rett til Houston, TX, men jeg er veldig glad vi delte opp den etappen.

På disse 3,5 timene til Mandeville kjørte vi forbi 4 ulykker, og en person som, vi nesten er 100% sikker, fyllekjørte, og det til de grader. Heldigvis var dette det eneste vi så av ulykker og skumle bilsjåfører i løpet av turen!

Etter en nokså god natts søvn i Mandeville og en ganske så dårlig hotellfrokost (hotellfrokost i USA er virkelig ikke til å skryte av, virker som alle amerikanerne heller går på McDonalds å spiser frokost), kom vi oss ut på Interstaten igjen og la kursen mot delstaten Texas og byen Houston. Kjøreturen skulle tatt 5 timer, men vi brukte vel fort rundt 7-8 timer med alle stoppene vi hadde. Ettersom Interstate er så kjedelig og det går så fort, blir man fort fartsblind og kan bli litt ukonsentrert, derfor tok vi en del stopper for å strekke litt på beina.

En av stoppene vi hadde planlagt var ved Texas skiltet! Endelig var vi kommet oss over til Texas! I løpet av de neste 3 dagene skulle vi ha alle de planlagte overnattingene våre i Texas, og kom ikke ut av Texas før siste dagen. I Houston skilte vi litt veier, der jeg og T dro inn til byen på Natural Science Museum mens resten av følget vårt dro på Johnson Space Center. Det skal sies, veinettet her nede er vilt, med veier som går i hytt og pine, over og under oss! Her var det bare å holde tunga rett i munnen og stole på GPS´en. Utrolig nok har vi ikke hatt noen feilkjøring på turen, takket være god GPS og kartleseren (meg, hehe).

Natural Science Museum var stort og lå rett ved Hermann Park i Houston. Museumet hadde alt fra dinosaur-skjelett, fossiler, Texas Wildlife, og mye annet som går unner kategorien science (som tydeligvis er mye). Jeg synes det var litt vanskelig å orientere seg der inne, og følte det var vanskelig å finne frem til ting vi ville se. Men vi fikk se dinosaur-skjellet og fossiler, som var det vi kom dit for, så vi var fornøyde!

I Houston hadde vi leid leilighet gjennom Airbnb så vi alle kunne bo sammen. Airbnb er jo helt genialt, og vi koste oss sammen i leiligheten med taco og avslapping etter en lang dag!

Torsdagsmorgenen var det San Antonio som sto for tur! Her hadde vi bare 3timer kjøring fremfor oss, og vi fikk hele dagen i byen. San Antonio er den 8ende største byen i USA og den nest største i Texas bak Houston. Jeg fikk ikke den storbyfølelsen her som jeg gjorde i Houston, men det var absolutt en mye koseligere by enn Houston!

Jeg er veldig glad at vi hadde en hel dag i San Antonio da det er mye å se i denne byen. I San Antonio bodde vi på hotell rett ved både the Alamo og Riverwalk.

The Alamo er en gammel festning som ble brukt under slaget ved Alamo, og som nå er blitt museum. Slaget ved Alamo var i svært korte trekk et slag mellom Mexico og Texanske styrker på 1800-tallet. Det var utrolig fint inni og rundt, og vi ble gående en stund der inne å se og mate hjernen med informasjon om historien bak the Alamo.

Videre gikk vi ned til Riwerwalk. Det kan kanskje sammenlignes litt med ei bargate, bare at det er ei elv som renner i midten med mange barer og restauranter langs elva. Her var det helt fantastisk fint! Vi hadde jo finvær i tillegg, men jeg tror det er like fint der selv om det regner, hehe! Her satte vi oss for å spise litt lunch og ta en drink. Vi satte oss i en båt som går gjennom hele Riwerwalk med guide, så vi fikk sett og fortalt mye om byen.

Etterpå gikk vi videre til Tower of the Americas hvor vi tok heis til toppen og fikk sett utover San Antonio fra toppen. Det var veldig fint! Tower of the Americas er så å si akkurat som Tyholttårnet, hvor du kan spise mat på toppen mens det roterer rundt. Vi valgte å ikke spise der, og heller gå ned igjen til Riwerwalk for å spise middag der.

Klokka 08.30 fredag kjørte vi fra San Antonio og satte kursen mot El Paso og vår siste overnatting på turen! Dette var også den lengste etappen på turen, og skulle ta rundt 8timer. Vi brukte vel 9-10 timer, så det gikk fort for seg! Men her begynte det å bli mer å se på langs veien også! Landskapet åpnet seg, og det var ikke lenger tett skog på begge sider av veien, men det begynte å bli tørt, høye fjell og mer likt ørken! Så tiden gikk litt raskere, og Interstate var plutselig ikke så kjedelig lenger. Det skal sies at vi fort kom opp i 1000meters høyde også, så det var nesten litt som å kjøre E6 over Dovrefjell, haha!

Vel fremme i El Paso hadde vi fått en ekstra time grunnet tidsforskjell, så vi var fremme en time tidligere kan man vel si, hehe! Her hadde vi også leid oss hus sammen gjennom Airbnb, og bodde i et veldig fint nabolag. Vi lagde oss en lett men god middag, gikk oss en liten tur i nabolaget, spilte litt kort og hoppet i seng.

Gode bilene våre som frakter oss på langs og tvers i USA dette året!

Lørdagsmorgenen kjørte vi opp til Scenic Drive Overlook og Murchison Park og fikk en veldig fin utsikt over El Paso i USA og Ciudad Juarez i Mexico. El Paso ligger helt på grensen til Mexico, og det var veldig gøy å kunne se over til Mexico, ettersom vi ikke kan dra over. Eller vi kan vel det, men vi kunne ha fått problemer med å komme oss inn i USA igjen, så vi tok ikke sjansen, hehe.

Så var det siste etappe mot Phoenix, Arizona! Nå kjørte vi endelig ut av Texas, og kjørte et lite stykke gjennom New Mexico før vi kjørte inn i Arizona. Her ble det en helt fantastisk fin natur, og fine fjell! Vi kjørte også gjennom enda en tidssone på veien fra El Paso til Phoenix, sånn at vi nå ligger 9timer bak Norge.

Det var et must å stoppe ved Arizona skiltet selvfølgelig, selv om det kanskje ikke var meningen at folk skal stoppe der, men vi gjorde det likevel.

Siste matpause ble i Tucson, en by som ligger rundt 2 timer nord fra her vi bor nå. Tucson var en veldig fin by, som vi helt sikkert skal tilbake til mens vi bor her! Lørdagskveld var vi fremme i Surprise hvor vi nå skal bo de neste månedene, etter 5 fine dager på veien sammen med en herlig gjeng❤.

Det har vært en utrolig fin tur, og vi har fått opplevd så mye! Jeg var veldig spent på denne turen, og viste vel ikke helt hva vi hadde begitt oss ut på, men det var absolutt verdt det! Bilen vår er foresten helt fantastisk, og den ble ikke sur på oss, hehe... Den tok oss hele veien uten noen problemer og er en veldig god bil❤. Takk for turen alle sammen!

Vi har kommet oss til varme og tørre Arizona! Vi kom fram lørdagskveld etter 5 dager på veien, men den historien skal jeg komme tilbake til når jeg blir ferdig med innlegget. Jeg har ikke fått tatt noen bilder av området rundt her enda, så i dette innlegget får dere en liten sneakpeek med bilder fra turen vår gjennom USA, selv om bildene ikke kan relateres til teksten.

Leiligheten vår er ikke helt innflytningsklar enda, så vi har fått hotell suite hvor vi skal bo i 10dager. Men vi har fått vite hvilken leilighet det er, og hvor det ligger, og at vi skal flytte inn på onsdag, så det er greit! Hotellet vi bor på nå ligger bare 5minutters kjøring fra leilighetskomplekset. Det å bo på hotell trodde jeg skulle bli skikkelig luksus, men etter bare 3 dager så er jeg skikkelig lei og kan ikke si hvor mye jeg gleder meg til vi får flyttet inn i leiligheten, og få pakket ut av koffertene! Området vi bor i heter Surprise, ligger litt nord for Downtown Phoenix, og er en veldig fin plass! I motsetning til Crestview så er det faktisk fortau her sånn at det går an å gå seg en tur. Ikke at det er så mye å gå ute for nå når det er oppimot 50grader her, hehe... Men det går an!

Apropos været ja - Jeg så nettopp en artikkel i VG om ekstremvær her i USA, der det er hetebølge i vest og tropisk storm i øst. Her i Phoenix området er det jo vanlig med 40 varmegrader på denne tiden av året, men akkurat denne uken har det vært varmerekorder i hytt og pine og graderstokken har vist opp mot 50grader. Flyplassen har fått gjennomgå med kansellerte fly og vi har måttet være forsiktige med bilen å dekket den til så ikke den smelter, hehe. Det er ikke så uvanlig her at for eksempel dashbordet smelter en varm sommerdag hvis man ikke tar forhåndsregler! Og vi er ikke ferdige med denne hetebølgen helt enda da den skal vare uken ut, og at det mest sannsynlig vil komme dager med disse temperaturene flere dager gjennom sommeren. Så her er det bare å drikke masse vann og holde hode kaldt!

I øst herjer Cindy, og Crestview og Fort Walton Beach som vi nettopp kjørte fra ble rammet av denne stormen i går morges med tornado, torden og masse regn. Sør og østkysten har nettopp gått inn i Hurricane Season, og det tok ikke lang tid før det kom en sterk storm. Her i Arizona er det Monsoon Season, og jeg er spent på hva denne skal gi oss! Jeg har hørt rykter og lest på nettet om sandstorm, regn, microburst og torden, men akkurat nå er det bare skyfrihimmel, sol og 45grader i langtidsvarselet. Jeg har lest at stormene i monsoon sesongen er spektakulære og at noen faktisk reiser hit på ferie for å få det med seg. Høres veldig rart ut, men jeg er spent! Jeg håper vi får med oss en liten sandstorm, så lenge vi er innendørs og bilen er dekket til. Jeg tar heller 50grader, sol og monsoon enn en tropisk storm/orkan og tornado, hehe!

Nok om været, eller man får vel aldri nok av været? Uansett, vi er glade for å ha kommet oss på plass i Arizona, og er veldig spente på hva de neste månedene gir oss her i ørkenen! Phoenix ligger jo i en dal med masse fjell rundt, så det er store muligheter for litt fjellturer når temperaturene synker litt utpå høsten. I tillegg ligger vi kun 4-5 timer unna både LA og Las Vegas blant annet, Grand Canyon ligger nord for oss og masse små kule cowboy steder rundt i Arizona. Så dette tror jeg blir noen artige måneder!

Snart kommer innlegget om roadtripen vår fra Florida til Arizona med masse flere bilder og film!

Akkurat nå er vi timer unna avreise mot Phoenix, Arizona, og vi har akkurat gjort klar bilen til turen. Det har vært dager med pakking, kasting og organisering, og vi er endelig i mål og flyttekassene våre ble sendt i flyttebil igår.

Denne siste uken har vi hatt storfint besøk fra Norge! Våre kjære "ex"naboer fra Kristiansand,. Henrik og Gidsken, greip sjansen med Florida-ferie mens vi bor her! De kom tirsdagskvelden etter et par dager på veien fra New Orleans, og det var så koselig å se de igjen!

Jeg har vært skikkelig dårlig blogger denne uken hvor kameraet har blitt glemt igjen hjemme hver dag, haha... Så det har blitt lite bilder. Men vi har hatt det veldig gøy sammen, med mye på planen!

Tirsdagskvelden ble "catching up" kveld, og litt planlegging om hva vi ville finne på de neste dagene. Onsdagen dro vi på litt shopping på Silver Sands før T dro på jobb, og vi som har ferie dro hjem å begynte med middagen vi hadde planlagt.

Vi hadde kjøpt inn til grillkveld, og med Henrik som grillsjef ble det veldig god mat! Vi inviterte resten av gjengen vi er med også, så det ble en skikkelig koselig kveld med hele gjengen.

Besøket vårt dro ikke til Florida uten å dra på stranda, så vi kjørte ned til Navarre Beach, en liten time kjøretur unna oss. Vi hadde med rester av grillmaten og hadde piknik etter en del soling å bading. Skikkelig godt med sol igjen etter mye regn de siste ukene!

T var litt dårlig forrige uke, så fredagen måtte han holde senga, mens jeg og besøket vårt dro på Destin Commons på litt mer shopping, og Okaloosa Island for litt mer strandliv, før vi kjørte innom Air Force Armament Museum på vei hjem! På kvelden fikk vi med oss resten av gjengen og kjørte ned til Destin for å spise på McGuires, en irsk restaurant/pub som vi ikke enda hadde fått prøvd. Her var det kjempe koselig og veldig god mat! Resten av kvelden ble vi sittende å spille Alias sammen med Martin! Jeg har ingen bilder fra fredagen, haha...

Lørdag dro vi opp til Blackwater River State Park og leide kanoer å padlet nedover elva. Vi har hele denne perioden sagt at vi må få gjort det før vi reiste til Phoenix, og endelig fikk vi gjort det! Jeg begynte å angre litt da vi kom opp dit, ettersom jeg ikke er så god venn med slike små båter, haha... Men det va absolutt verdt det, det var så fint å padle nedover elva, stoppe på flere av disse sandstrendene som ligger langs elva og nyte sola!

Vi hadde noen koselige dager sammen med disse to, og håper det ikke er lenge igjen til neste gang vi sees! Tusen takk for besøket Henrik og Gidsken!

Lørdagskvelden var det duket for bursdagsfest for Martin, og det ble en kjempe koselig kveld med leker, photobooth og latter! For en herlig gjeng vi reiser med!

Nå gleder vi oss veldig til å fortsette eventyret i Arizona! Vi starter kjøringen nå om ikke så lenge, og skal kjøre forbi New Orleans, gjennom Houston, San Antonio og El Paso før vi kommer frem i Phoenix lørdagskvelden en gang. Dette er 26timer effektiv kjøring som vi fordeler på 5 dager. Det blir spennende å være på veien så lenge, men heldigvis er vi 7 stk som kjører sammen fordelt på 3 biler, så vi har godt selskap med oss! Det kommer nok et innlegg om hele turen når vi har kommet oss til Phoenix.

Vi sees igjen i november, Florida!❤.

Vi fikk vite for noen uker siden at helga 2-4 juni også var langhelg så vi hadde veldig lyst til å finne på noe da også, men vi var litt usikker med tanke på sykdom. Torsdagen kom og vi fikk forespørsel av en kollega av T om å bli med til Orlando for helgen, og vi var usikre først, og tenkte ikke så mye på det før T kom hjem fra jobb og vi bare måtte bestemme oss.

Det tok en liten time så var vi på veien mot Orlando sammen med Andreas og Tone! Vi hadde ikke bestilt hotell, eller tenkt så mye over hva vi skulle finne på, så vi tok det litt på veien. Det er tross alt 6timers tur, så vi hadde god til til å finne både hotell og ting å finne på. Vi begynte å kjøre rundt 8tiden på kvelden, og hadde egentlig planer om å kjøre rett til Orlando, men endte opp på et motell en time unna Orlando i 1tiden, sånn at vi fikk sove litt før vi kjørte videre den siste biten.

Kennedy Space Center

Vi hadde bestemt oss for å kjøre ut til Titusville og Kennedy Space Center, som ligger en liten time øst for Orlando, på fredag. Vi kjørte først innom Universal Studios området og fikk booket hotell, før vi kjørte ut til Kennedy Space Center.

Kennedy Space Center var ikke sånn super stort, men det var veldig fint der! Det var sånn heroisk musikk hvor enn du gikk, sånn musikk som spilles av når astronautene går inn i romferga, haha. Det var litt spesielt, men også på sin plass på et slikt museum, hehe!

Det var utstilt masse astronaut utstyr og tidligere romferger, og man fikk (hadde ikke noe valg) se en del filmer som fortalte historiene til både astronauter, de som lager romfergene og de som styrer det.

Gemini 9A nedenfor. Der satt det 2 stk inni det lille rommet i verdensrommet. Jeg hadde nok ikke satt meg inni den der, haha!

Astronaut Hall of Fame. Her er bilder av alle astronautene til USA stilt opp med hvilke oppdrag de har vært med på ut i verdensrommet. Jeg ble overraska over at det var så mange av de!

Etterpå tok vi en busstur som gikk inn i selve NASA området hvor de har flere oppskytningsramper, og skyter opp flere raketter og romferger. Vi fikk blant annet se hvor de hadde skutt opp Apollo 11, og hvor romferga til Mars skal skytes opp fra om ikke lenge. Har man flaks, så kan man time besøket hit med oppskytning sånn at man får sett en rakett som skytes opp. Vi hadde jo maks uflaks, da det skulle være en rakett som skulle skytes opp på torsdag, men som pga været måtte vente til lørdag, og vi var der fredag, haha...

Det regnet så fælt da vi tok bussturen at det ble vanskelig å ta bilder ut fra vinduet. Så vi får nøye oss med de få som ble bra, hehe!

Bildet over er en av oppskytningsplatåene de har. De to grusveiene som går i midten er til beltevogna som frakter det raketten eller romferga skal skytes opp fra. Og hver grusvei er til hvert hjul. Altså, det er svært med andre ord!

Bildet nedenfor viser hvor raketten/romferga står på. Disse klaffene går ned når den er på vei til å skytes opp og man kan se brannmerker og sot på platene etter flammene fra fartøyet.

Tor Arne og Tone ved siden av flagget vårt😄.

Vi var innom å så på Atlantis også! Det er den første romferga som kunne komme helskinnet hjem igjen uten at man måtte skyte seg ut å reise i sånne småe rom som Gemini´en du så lenger opp.

Vi fikk først se en film om planlegginga og om hvordan de lagde Atlantis, før veggen bak åpnet seg og romferga kom til synet. Ganske kult syn! Alle i rommet bare: "wooow".

Vi hadde en fin dag på Kennedy Space Center, og fikk sett mye kult! På bussturen så vi også 4-5 villsvin, 5 alligatorer og gribber langs veien på 5 minutter, haha! Så flere alligatorer der enn når vi var på alligator safari langs elva😂.

Etter turen vår til Titusville dro vi tilbake til Orlando hvor vi slappet litt av på hotellrommet før vi kjørte å spiste mat på Olive Garden(hvor ellers haha!). Vi damene fikk så lyst å shoppe litt, så vi dro til Premium Outlet Orlando et lite stykke unna hotellet vårt hvor vi fikk handlet oss litt småtteri. Shopping slår jo aldri feil😄

Island of Adventure

Lørdagsmorgen våknet vi tidlig og kjøpte billetter til Island of Adventure! Det er en park som tilhører Universal Studios, og som har masse godsaker som karuseller og annet gøy for både voksne og barn! Vi var der hele lørdagen, og vi hadde det så gøy!

Det var meldt torden og regn hele lørdagen, men når vi våknet og kom oss til parken var det skyfri himmel og sol! Vi var virkelig heldig med været!

Hulken, en berg og dalbane, måtte være noe av det gøyeste vi gjorde!

Harry Potter land! Jeg er ikke noen stor fan av Harry Potter annet enn at jeg har sett filmene, men det var utrolig kult å få se dette! Inni Galtvort var det en 3d-ride hvor vi ble tatt med gjennom filmene og kjempet mot de onde. Veldig gøy, selv om jeg hater alt som har med 3d å gjøre og satt mye å holdt for øynene, haha...

Det er mulig å ta Hogwarts Express mellom Island of Adventure og Universal Studios, men da må man ha billett til begge parkene noe som vi ikke hadde. Litt kjipt, men vi hadde ikke rukket begge parkene på en dag uansett.

Skull Island, Reign of Kong. Her inne var det også en 4d-ride som vi ville få med oss, men hele dagen var det type 70-80min venting, så vi ventet helt til slutten. Det var fortsatt 75min venting da vi ikke hadde noe annet å gjøre, så vi bestemte oss for å bare holde ut i køen. Det var en skuffelse hele riden, og det var ikke verdt de 75 minuttene med venting! Litt kjipt, for når vi kom ut begynte det å høljregne og karusellene ble satt på vent pga været!

Det skal de ha, de er flinke med køsystem her! Bilde over er fra køen inne på Skull Island. I alle køene vi har stått i så har det vært noe å sett på. Køen er jo nesten en attraksjon i seg selv! Ventetiden går vell litt raskere også når man har noe å se å høre på.

Søndag reiste vi hjem igjen, etter et lite besøk innom Ace Cafe i Downtown Orlando. Ace Cafe er en motorsykkelcafe som bare finnes i Orlando og London, og dette har jo T selvfølgelig funnet ut av, så det ble en kjapp tur innom der før vi suste mot Crestview og Fort Walton igjen!

Vi hadde en kjempe fin tur til Orlando sammen med et koselig reisefølge!

Nå har vi fått storflott besøk igjen fra Kristiansand, så vi skal kose oss masse frem til de drar, og vi drar mot Phoenix!

NY dag 1 her, NY dag 2 her, NY dag 3 her

Siste dagen i New York! T hadde fortsatt ikke blitt noe bedre fra søndagen, så vi hadde en rolig morgen på hotellrommet hvor vi pakket litt, sjekket opp flytidene og bestilte Uber til flyplassen. Ettersom 9/11 Memorial Museum var vår nærmeste nabo bestemte vi allerede første dagen at vi kunne ta det på mandag før vi reiste. Vi hadde ikke rukket noe særlig annet uansett, og i og med at det var Memorial Day på mandag så var det helligdagsruter på subwayen, så det hadde tatt lenger tid.

Vi sjekket ut av det fine hotellet vårt, og fikk lagret koffertene våre på hotellet mens vi gikk å fant oss noe å spise. Typisk nok finner vi mange fine spiseplasser dagen vi reiser, haha!

Så var det rett inn på 9/11 Memorial Museum. For et fint sted! Museumet var under jorden mellom sør og nord tårnet. Det første som møtte oss var et bilde som ble tatt et kvarter før det første flyet kjørte inn i det ene tårnet. Det så så fredelig ut!

Mens vi gikk nedover fikk vi høre historier og se bilder fra overlevende og vitner om denne historiske og ufattelige triste dagen. Dette skilte sto ved siden av tårnene, og er en ting som sto igjen etter denne dagen.

Dette var en del av bygningen som sto igjen etter det hadde kollapset.

På toppen av det ene tårnet sto det en antenne, og dette var en del som var igjen av den etter kollapsen. En annen del av antennen står utstilt på Newseum museumet i Washington DC, hvor vi var i 2013.

Folk vet vell historien selv om hva som skjedde 11.september 2001, så jeg trenger vel ikke gå innpå hele historien.

Vi gikk inn i selve museumet da vi var kommet helt ned, og der var det ikke lov å ta bilder, noe som var forståelig. Der inne fikk vi først lese og se om det første tårnet som ble angrepet, nord tårnet. Det var historier fra vitner som fortalte hva de så, og hvordan de reagerte og tenkte, og politi, ambulansepersonell og brannmenn som fortalte sin historie fra redningsaksjonen.

Vi fikk også høre en telefonsamtale fra en mann som jobbet i sør-tårnet som ringte hjem til sin kone og fortalte at det hadde vært et angrep i det andre tårnet og at de hadde fått beskjed om å holde seg i tårnet foreløpig. Han befant seg i mellom 85-90.etasje. 5 minutter senere ble sør-tårnet angrepet og flyet kjørte inn i 77 og 85.etasje. Sterke inntrykk.

Da tårnene kollapset dro de med seg alle bygningene rundt og de brant i 4 måneder. 4 måneder! Brannmennene og redningsmannskaper måtte bytte sko hver dag pga varmen.

Vi hørte også en historie om en brannmann som var i det ene tårnet og var på tur ut med mennesker da det kollapset. De overlevde utrolig nok, og det tok ikke lange tiden før de ble reddet ut!

Det var en veldig spesiell opplevelse og et stort museum. Man gikk der med en uggen følelse og tårer i øyekroken nesten hele turen. Det var også plassert tørkepapir rundt om i museumet. De hadde gjort en veldig fin jobb med museumet! Dessverre hadde vi knapt med tid, og museumet var større enn vi trodde, så den siste biten måtte vi bare gå rett gjennom for å komme oss ut og tilbake til hotellet. Den siste biten handlet om terroristene og om ofrene, og jeg skulle ønsket vi hadde tid til å se resten, men det får vi håpet vi får til ved en senere anledning. På veien tilbake gikk vi gjennom Ground Zero en gang til. Her var det plassert flagg og roser på navnene til noen av de som sto der. Det var fint.

Uberen vår kom til avtalt tidspunkt, og vi var på flyplassen en halvtime senere og på vei hjem til Crestview. Vi hadde med gode minner og opplevelsesrike dager med hjem, som vi lever på lenge!

Vi hadde en utrolig fin tur, og New York er nydelig!❤

NY dag 1 her - NY dag 2 her

Da vi våknet opp søndagsmorgen var T begynt å blitt litt dårlig. Det passet jo ikke så bra da vi hadde mye igjen vi ville se! Vi satset på at T ville bli bedre utover dagen og tok Subway til Central Park for å spise frokost der. Vi var litt sent ut for frokost, og restaurantene hadde gått over til Lunch meny. Vi fant Tavern on the Green, og det var ikke en vanlig restaurant som vi hadde tenkt på. Her var det dørmann som åpnet døren når vi kom, venteliste og en utrolig stilig plass! Og i tillegg veldig dyrt, hehe... Ikke en typisk frokostplass altså. Men mat måtte vi ha, og vi koste oss i sola og prøvde å ikke tenke på hvor mye vi hadde betalt for ei brødskive med avokado og salat på🙄.

Central Park er jo så svært, og det er en del å se der! Vi begge er veldig glad i Hjemme Alene filmene, og noe av det er jo filmet i Central Park. I tillegg er det jo mange andre filmer som har hatt Central Park som location, så det var gøy å være der å se det man har sett på film.

Bethesda Terrace & The Mall

Det er her Kevin McCallister, fra Hjemme Alene 2, blir jaget gjennom av tyvene før han gjemmer seg i en hestevogn som kjører forbi fontenen. Vi kunne konkludere med at hestevogn nede ved fontenen var litt urealistisk, men alt går vell an på film, hehe!

Se så fint det var inni Bethesda Terrace! Bethesda Terrace blir regnet som hjertet av Central Park og ligger i enden av The Mall.

Vi fant også fontenen hvor introen til Friends er filmet. Trodde vi. Her har de lurt oss litt, og på kart over Central Park får man opp at denne fontenen nedenfor er fontenen fra Friends. Men det er den altså ikke, og det fant vi ikke ut før vi kom hjem. For etter en nærmere sjekk så er ikke fontene så like heller, og etter et kjapt søk på google så fant jeg ut at den aktuelle fontene ligger i California. Altså, noe så kjedelig! Vi trodde helt ærlig vi sto ved siden av den kjente fontenen, og vi var ikke de eneste, haha!😂. Men fontenen var fin likevel den!

Vi måtte jo gå gjennom The Mall som er kjent fra mange filmer, og det var like fint i virkeligheten! Vi gikk hele veien nedover mot Plaza Hotel, og fant denne fine plassen, med hotellet i bakgrunnen.

Det er så spesielt at det finnes en så stor, fin og grønn park midt i den travle storbyen!

Grand Central Station

Vi tok Subway nedover mot Grand Central Station etter en fin gåtur i Central Park. T hadde ikke blitt så mye bedre, så for å prøve å holde motivasjonen og viljen oppe, måtte vi ha i oss et kjapt måltid før den berømte togstasjonen.

Jeg fikk en liten realitycheck da vi gikk inn og så alle som hastet for å rekke toget sitt, for det er jo en faktisk togstasjon, akkurat som Oslo S, haha! Det var stort der inne, og mye folk, mesteparten var nok turister! Jeg tenker de lokale er lei turistene som drar inn på Central Station å tar bilder, og ikke tenker over at det er en travel togstasjon, hehe...

Top of the Rock

Etter vårt korte besøk på Grand Central Station fant vi ut at vi måtte tilbake på hotellet da T ikke ble noe bedre, snarere tvert imot. Det var litt godt å legge seg ned å slappe av litt, men jeg kjente jeg ble fort rastløs og håpet T skulle bli bedre etter duppen sin! Det gikk to timer, så var han klar igjen, og da gikk turen opp til Rockefeller Center og Top of the Rock!

Vi hadde ikke bestilt noe billett opp hit og tok det på sparket som mange andre. Vi så for oss kø og venting, men på 5 minutter hadde vi kjøpt billett, tatt heis og var på toppen! Effektivt system, og kjempe greit!

Her hadde vi utsikt mot begge sider av Manhattan, og det var så fint!

Washington Square Park

Greenwich Village var en plass jeg hadde lyst å dra, hovedsakelig for restaurantene og gatene. Men ettersom T var dårlig ble det bare en kjapp tur innom hvor vi gikk fra Subway stasjonen til Washington Square Park som ligger i Greenwich Village. Her finnes Washington Square Arc, som triumferer midt i parken.

Den var helt nydelig og minner veldig om Arc de Triomphe i Paris, bare at denne er noe mindre.

Times Square

Jeg fikk lurt med meg T til Times Square en tur til, tross sykdom, ettersom vi ikke fant det sist gang(haha, jeg skjønner ikke😂).

Da vi kom dit, fant vi fort ut at når vi var der på fredagskvelden var vi jo så å si midt i det uten at vi viste det! Mulig vi var utslått å fjern etter en lang dag på fredag, haha! I tillegg syntes vi det var mye mindre enn vi trodde, så det var kanskje også en grunn til at vi ikke "fant" det sist. Man ser Hard Rock Café nederst til høyre på bildet over som vi spiste på den fredagen, så hva vi gikk å så etter er vanskelig å si🙈

Men vi fant det, fikk tatt bilder, og tok Subway hjem igjen sånn at T fikk slappe av og sove. Dette var siste natta vår i New York, og jeg lå å nøt den fine utsikten før jeg sovnet.

Vi var så klare for lørdag i New York, og våknet til delvis sol og perfekt temperatur for å gå på sightseeing! Restauranten på hotellet var jo selvfølgelig under restaurering mens vi var der, så vi fikk tips om forskjellige frokost restauranter i nærheten, og gikk til George´s som lå rett rundt hjørnet. Helt grei frokost! Vi satt å planla litt hva vi skulle se først og sist, å vi begynte med det som lå nærmest.

Wall Street

Nemlig Wall Street. Området vi bodde på var et steinkast unna Financial District og Wall Street, så det tok oss knapt 5 minutter å gå dit. På veien dit kom vi plutselig over Trinity Church. Ei gammel kirke som lå midt mellom de høye bygningene. Kirka er over 300 år gammel, og en del viktige personer fra New York´s historie er gravlagt der. Blant annet ligger Alexander Hamilton gravlagt her, mannen som er avbildet på 10dollar seddelen og var en av de mest innflytelsesrike statsmannen i USA, og blir ofte sett på som en av USA´s grunnleggere.

Men vi var bare kjapt innom å så før vi tuslet videre inn mot Wall Street. Det var stilig å se bygningene i Wall Street som man har sett på film! T var nok mer giret enn meg, hehe! Men det var stilig. Den første bygningen er den kjente og ikoniske 23 Wall Street som blir kalt "the Corner". Hele bygningen er nå bare en fasade og det er absolutt ingenting på innsiden. Bygningen med det store Amerikanske flagget på er New York Stock Exchange, og bygningen med statuen fremfor er Federal Hall.

Brooklyn Bridge

Når man er i New York er det jo en selvfølge å ta gåturen over Brooklyn Bridge! Ettersom vi hadde blitt så vant med Subway og det var så enkelt, tok vi Subway over til Brooklyn for så å gå over Brooklyn Bridge over til Manhattan igjen. Vi fant ut at det var ganske så greit! Vi så mange som gikk mot oss, og som snudde halvveis over brua for å gå tilbake igjen.

Før vi kom oss til Subwayen gikk vi langs brygga på østsiden av Manhattan hvor vi fikk litt utsikt mot Brooklyn og Brooklyn Bridge.

Bildet under er i Brooklyn, og det var litt roligere der og mindre turister. Helt til vi nærmet oss brua, hehe... Skulle ønske vi hadde mer tid i Brooklyn også!

Vi fant brua etter en liten gåtur i Brooklyn, og fikk et veldig fint syn over til Manhattan mens vi gikk!

Selfiestanga er selvfølgelig med, hehe!

Chinatown

Da vi kom oss over etter mye kø-gåing og stopp fordi man ikke vil ødelegge bilde til noen andre, tok vi subwayen til Chinatown. Vi måtte jo innom å se hvordan det så ut i Chinatown! Helt ærlig, det var mer slitsomt å gå der enn midt i Times Square, haha! Uansett hvor vi gikk så sto det fullt av damer og menn å skulle prakke på oss både Michael Kors vesker og Rolex klokker. Vi syntes det var et utrolig godt tilbud, så det ble både nye Rolex klokker og vesker på oss! Skikkelig kupp! Nei, hehe, vi sa pent nei takk hver 5.meter😂. Nå har ikke jeg vært i Kina, men jeg følte jeg plutselig var der, haha... Men det var kult å være innom der å se hvordan det så ut!

Little Italy

Gata over Chinatown ligger Little Italy, og der var det mye koseligere! Bare ei gate mellom, og stor forskjell på både folk og atmosfære.

Her fant vi oss en liten koselig restaurant hvor vi spiste en sen lunch. Restauranten heter Il Cortile og var en utrolig fin plass! For dere som har sett serien Sopranos, så er det denne restauranten de spiser på. Vi pratet med de som jobbet der og de sa de hadde over 300 personer der inne mens det ble filmet. Vi satt ute, men når vi gikk inn å skulle på do så vi det som kunne minne om (og som vi mener var) mafia boss som satt å drakk ved baren der inne. Det var nesten akkurat som å være i en mafia film, haha!

Men maten var veldig god! Vi spiste ikke så mye med tanke på at vi skulle videre på Dinner Cruise om noen timer!

Dinner Cruise

Vi tok Subway tilbake til hotellet etter maten for å slappe av å ordne oss før Cruise. Ikke overraskende tok vi Subway til der båten skulle gå fra også. Vi hadde bestilt Dinner Cruise med Spirit of New York dagen før vi reiste, etter anbefaling fra Hanna. Her var det dresscode og hele pakka, med buffet, dansegulv, dj inne i båten, og livemusikk på upper deck. Veldig bra gjennomført, og veldig koselig! Her var det mange som feiret noe spesielt, som jubileum, bursdag og andre happeninger. Vi to feiret ikke noe spesielt, vi bare hadde en fin lørdagsdate med god mat og drikke❤

Cruiset varte i 3 timer, fra 1900 til 2200, og vi kjørte rundt Manhattan på Hudson River - under Brooklyn Bridge - rundt Frihetsgudinnen - og tilbake til piren.

Haha, vi ser litt ut som om vi har det fælt, men vi var bare litt uheldige med bildene😄

Vi hadde kjempe fint vær, og fikk se solnedgangen og Manhattan lyse opp når det begynte å bli mørkt fra båten.

Sørspissen av Manhattan begynte å lyse opp når vi var på vei til Frihetsgudinnen.

Vi hadde egentlig tenkt oss på Liberty Island hvor Frihetsgudinnen står, men ettersom båten kjørte forbi så var det nok. Hadde vi tatt fergen over til øya hadde vi bare sett opp på den likevel og da var det mye finere å se den fra sjøen! Den er fin der den står så fint å lyser opp altså❤.

På vei tilbake var solen gått ned for dagen, og fikk dette fine synet!

Her ser dere litt bedre Empire State Building i de Amerikanske fargene i anledning Memorial Weekend.

New York er fin altså❤

Dinner Cruise var absolutt verdt pengene, og vi hadde det veldig koselig!

En veldig fin lørdag i New York, hvor vi fikk gjort unna mye! Vi var igjen veldig slitne, og gikk rett å la oss for å samle krefter til søndagen.

Vi har kommet oss trygt hjem til Crestview igjen, etter ei langhelg i New York. For en fantastisk liten ferie vi har hatt! Vi var ganske så slitne da vi kom hjem, og vi begge har fått kjenne det på kroppen med halsvondt og kroppvondt. Det har tydeligvis gått hardt for seg i New York, haha! Så vi tar det litt rolig denne uken, noe som passet bra ettersom det er dårlig vær ute å går.

Jeg tenker å skrive om dag for dag, som gjør det litt mer oversiktlig og jeg unngår å lage et super langt innlegg! Jeg er som sagt blitt litt uggen også, så det kan ta sin tid, hehe!

Tidlig fredagsmorgen sto vi spente og klare på flyplassen i Fort Walton med viten om at vi noen timer senere skulle stå midt i Manhattan! New York har alltid vært en by både jeg og T har hatt lyst å dra til, og endelig kom vi oss dit! Vi landet på LaGuardia, flyplassen som ligger i Queens, og Hanna, vår New York guide, fortalte og viste oss hvordan vi kom oss ned til hotellet vårt med Subway, og vi hadde fått med oss hvert vårt metro kort så vi slapp å fikse nye. Kjempe greit!

Subway - ja, det er helt genialt, og egentlig veldig enkelt! Jeg gruet meg litt til dette subway systemet da det er så omfattende og stort, men alt var godt opplyst og med subway appen i tillegg kunne vi følge med på at vi kjørte rett vei og hvor lenge det var igjen til stoppen.

Vi kom oss frem til hotellet, og for et fint hotell! Fantastisk god seng, utrolig fin utsikt, og ikke minst service! Hotellet heter the W Hotel Downtown, ligger i Lower Manhattan og har Ground Zero og One World Trade Center som nærmeste nabo som vi hadde utsikt til fra rommet vårt. Og ha Ground Zero som utsikt var veldig spesielt, men også helt nydelig. De har ordnet en utrolig fin Memorial!

Vi hadde bestilt billett opp til One World Trade Center Observatory denne fredagskvelden i forveien, så etter vi hadde dusjet av oss flyreisa og skiftet dro vi rett dit. Vi hadde bestilt Sunset Flex billett, og det er jeg glad for! Vi slapp alt av kø, og gikk rett gjennom sikkerhetssjekken, inn i heisen og rett opp i 102 etasje i denne bygningen som er vestens høyeste bygning!

I løpet av heis-turen opp ble vi tatt med gjennom 100 år av New York mens det ble "bygd" bygninger rundt oss i heisen. Og da vi kom opp fikk vi se en liten film på bildet nedenfor, noe jeg synes var unødvendig fordi jeg ville opp å se utover Manhattan.

Men da filmen var ferdig gikk lerretet opp med stemningsmusikk i bakgrunnen, og vi fikk se dette! En kjapp sneak peak på hva som ventet oss på toppen. Jeg sto igjen med tårer i øynene, fordi det var så fint, haha! Emosjonell sa du?🙄

På toppen var det 360grader utsikt mot Manhattan, Brooklyn, New Jersey og Frihetsgudinna. Utrolig fint, og vi var der oppe å nøt utsikten til solen gikk ned så vi fikk med oss solnedgangen og lysene i byen. Vi hadde jo tross alt bestilt Sunset billett!

Vi kjøpte oss et glass vin og øl, og gikk bare rundt og koste oss!

Så gikk sola ned, og New York lyste opp! Empire State Building var i anledningen kledd i de Amerikanske fargene grunnet Memorial Weekend. For et fint syn!

Etter et par timer her oppe tok vi heisen ned igjen og gikk gjennom Ground Zero, og det var enda nydeligere når solen hadde gått ned.

Vi var sultne og hadde ikke spist siden vi satt på flyplassen i Atlanta, altså rundt 9timer siden, så vi bestemte oss for å slå to fluer i en smekk å ta Subway opp til Times Square for å se det og i tillegg finne en plass å spise. Verdens dummeste avgjørelse. Vi ble jo advart av Hanna og Vetle om folkemengden i Times Square og turistfellene, og vi skjønte etterhvert hvorfor. Vi gikk i kø lenge, fant ikke det berømte "krysset" (haha, hvordan går det an?!) og den første restauranten vi fant var Hard Rock Cafe hvor det var en del ventetid. Så etter enda en halvannen time ble det endelig mat på oss! Vi var så slitne etter det at det var rett hjem å sovnet før vi traff hodeputa.

En veldig fin første dag i New York hvor vi fikk sett alt fra toppen!