Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - Klikk her

Tiden vår i Sydney løper fra oss, så vi utnytter dagene til det maksimale - vi er oppe klokken syv hver dag, etter bare noen få timer med søvn. Det blir en del underskudd på søvn, men det føles bra å få mye ut av dagen! I dag dro vi til "The Royal National Park", en av mange nasjonalparker her i Sydney.

For å komme oss dit tok vi toget til Cronulla, et koselig sted som ligger 40 minutter unna sentrum med tog. Ved ankomst ble vi henvist til en søt, liten ferje som skulle ta oss fra Cronulla til Bundeena, hvor selve nasjonalparken ligger.

Ferjeturen tok nærmere en halvtime, og utsikten fra båten var ikke å klage på!

Når vi kom frem til Bundeena måtte vi gå et stykke for å komme oss til parken, og det føltes SERIØST ut som vi var dratt 100 år tilbake i tid! (haha) De som bodde der kjørte rundt i gamle biler, og de få menneskene vi traff var utrolig hyggelige.

Det var helt merkelig, men også veldig gøy å se en sånn del av Sydney!

Mette og fornøyde etter en nydelig lunsj ved Bondi Beach, satte vi snuten mot vår etterlengtede gåtur langs kysten. Vi gikk fra Bondi og videre langs små og store strender - og med strålende sol, 25 grader og en upåklagelig utsikt ble turen helt prima.

Bare se så fint her er!

En del stopp her og der gjorde at vi brukte nærmere to timer på turen - en tur som absolutt bør oppleves om man befinner seg i Sydney!

Endelig begynner finværet og vise seg igjen, og vi bestemte oss raskt for å utnytte soldagen med å gå en tur langs kysten av Sydney! Vi tok toget ned til Bondi Junction, og istedet for å ta en fem-minutters busstur derfra og ned til kysten bestemte vi oss heller for å bruke beina.

Gåturen ble litt lenger enn vi hadde tenkt, og siden det nærmet seg lunsjtider, og gåturen langs kysten "the Coastal walk" tar litt over en time, måtte vi ha litt mat i magen! Vi satt oss ned på en kafé på Bondi beach og bestilte oss hver vår Acai-bowl.

En av de første strendene vi besøkte her i Sydney, var den berømte stranden Bondi beach.

Stranden er rundt en kilometer lang, og til tross for at vi vet at den både er populær og turistifisert, ble vi overrasket over hvor mye folk der var.

Idag dro vi til Paddy's market som er et utrolig billig marked for frukt og grønt her i Sydney.

Av det grønne vi kjøpte på markedet laget vi en god salat som vi toppet med kylling og dressing!

Alt i alt endte vi opp med å lage middag for tre dager, og det beste var at det bare var en hundrelapp på hver :-)

Etter en meget ustabil vær-morgen, endte vi etter mye om og men opp på Bronte Beach, en strand som ligger rundt 40 minutter unna hostellet. Himmelen ble etterhvert skyfri, og vi fikk tatt igjen litt tapt søvn der vi lå på hvert vårt håndkle og nøt stillheten. Det var lite folk der sammenlignet med Coogee Beach og Bondi beach, noe som bare var deilig!

Vi endte også opp med å spise lunsj på Bronte Belo, en liten kafé langs strandpromenaden. Her delte vi en kyllingwrap, og ja- den var like god som den ser ut som hehe.

Det var et utrolig koselig sted, og stranden er absolutt verdt å besøke om man befinner seg i Sydney. Litt mer av de lokale australienerne, og ikke like mye turisme. We like!

Vi bor på et YHA-hostell rett ved Central Station. YHA har flere hostell rundt om i Sydney, blant annet finnes det et på Bondi beach.

Vi ble positivt overrasket over standarden på hostellet, og selv om prisen er noe stivere enn hos de fleste (30-40kr mer per natt), er dette noe som absolutt er verdt å betale for.

Vi har snakket med mange som har hatt opphold på flere av hostellene i Sydney, og utifra det vi har fått høre er det generelt god standard hos de fleste.

På hostellet vi bor på kan du velge om du vil ligge på rom med én, to, fire, seks eller åtte senger, og velger du sistnevnte er det definitivt billigst. Vi deler et firemannsrom med to andre jenter, og trives godt med det!

Det er felles dusj og bad, og rengjøringsrutinene virker å være ganske gode. Vaskemaskin og tørketrommel er også tilbudt mot betaling, men vasker man sammen er det ikke snakk om store summene.

Det er et rimelig stort hostell og du møter folk i alle aldre- vi har blant annet møtt en mann fra Kina som nærmet seg 80 år(!), som fortalte oss at han angret på at han ikke brukte mer tid på å reise da han var yngre. Han hadde nå vært på reisefot i seks måneder, og var veldig inspirerende å snakke med :-)

Hostellet arrangerer aktiviteter daglig, og man kan være med på både utflukter, filmkvelder, fjellturer og andre sosiale arrangementer. Hver dag klokken syv serverer de middager som burritos, kylling og pizza, og alt fåes kjøpt til en relativt billig penge (25-35 kr, drikke inkludert).
Her finnes også fasiliteter som biljardbord, TV, PlayStation, spill, gitarer og annet- i tillegg til gratis Internett!

Det beste med å bo på her, er uten tvil alle de fine menneskene man møter. Alle er åpne og imøtekommende, og stemningen i kantina, på kjøkkenet og i stuen er fantastisk. Skulle man være uheldig med været (som vi har vært de siste dagene), er det bare koselig å være på hostellet sammen med de andre :-)