I Wien skiljdes Jocke, My och jag åt. De fortsatte sin resa mot Paris medan jag tog tåget till Budapest. Väl där mötte jag upp Lucas som hade flugit dit. Vi var i Budapest i tre nätter, vilket var väldigt lagom. Dag två hyrde vi cyklar, vilket jag var otroligt skeptiskt mot i början. När det enda stället man brukar cykla i är Heby, är stadstrafiken i Budapest inget man är van vid. Men efter ett litet tag började jag vänja mig och wow vad roligt det var. Vi hann se så mycket mer av staden än om vi hade gått. På kvällen gick vi ut och åt på en mysig uteservering med härlig personal och jättegod mat. Efteråt promenerade vi ner till floden Donau som löper genom staden, där vi av en slump fick se fyrverkerier avfyras en bit bort. En perfekt kväll och en perfekt avslutning på min resa.

Efter Prag åkte My, Jocke och jag vidare till Wien. Tågresan var förhållandevis kort mot den förra och vi njöt alla av att bara sitta, lyssna på podcast och äta kinder bons. Väl framme i Wien tog vi oss till lägenheten där vi tog det lugnt.. lite för länge. När vi sedan skulle hitta någonstans att äta var nämligen det mesta stängt, så vi fick nöja oss med McDonalds. Dagen därpå bestämde vi oss för att kolla på hundertwasserhaus och sedan åka till ett av de många slotten i staden. Efter det strosade vi runt i gamla stan och njöt av den otroliga arkitekturen. Wien påminner på många sätt om Stockholm, men de många slotten som trängs i staden gör den helt unikt. Kvällen tillbringade vi på en uteservering i stadens centrum, där vi drack vin och snackade lite om livet, innan vi tog en promenad tillbaka till lägenheten för att få några timmars sömn inför en ny resdag.

Efter tre nätter i Nice hivade jag upp ryggsäcken på min smått solbrända rygg och började röra mig mot tågstationen igen. Den här gången med en väldigt lång tågresa framför mig. Målet var Prag vilket innebar ca 24 timmars resa. Tågresan gick dock riktigt bra och förutom det otroligt varma nattåget, var det riktigt skönt att vara på resande fot igen. Väl framme i Prag tillbringade jag en halvdag i hotellrummet i väntan på att My och Jocke skulle dyka upp. De hade nämligen några dagar innan beslutat sig för att dra ut på en egen tågluff och möta upp mig där. Trots att det var kul att resa själv, var det otroligt roligt att plötsligt ha sällskap igen. Vi stannade i Prag i två nätter och hann med både det ena och det andra. Bland annat äta hamburgare på en härlig uteservering vid vattnet, turista en massa och dansa loss på Centraleuropas största (och varmaste) nattklubb.

Monaco var en spännande upplevelse. De stora båtarna och yachtklubbarna som trängde sig i hamnarna gjorde att man nästan kände sig som i en film. Vi såg inte så mycket av staden, utan gick rätt fort ner till stranden där vi sedan hängde i några timmar. På vägen hem stannade vi till på två stränder till där vi solade och badade lite mer, innan vi tillslut tog oss hem till Nice för att äta pizza och dricka vin vid stranden. En härlig dag med andra ord!

Efter Basel var det dags att ta sig tillbaka till Frankrike. Till Nice för att vara exakt. Jag hade turen att hamna i samma rum som två superhärliga tjejer från USA som jag sedan spenderade rätt mycket tid med. En av dagarna åkte vi till Monaco och sedan vidare till några stränder på vägen tillbaka. Nästan hela vistelsen i Nice gick ut på att sola och bada, vilket var ett riktigt skönt avbrott i stadsturistandet.

Jag åkte som sagt till Thun över dagen, vilket var helt fantastiskt. Jag gick runt lite i staden och sedan upp i slottsmuseet. Själva museet var inte så mycket att hänga i granen, men utsikten från tornet var så vacker att man nästan inte kunde tro att den var sann. Jag köpte en sallad och satte mig vid det otroligt blå vattnet och åt lunch. Det var fortfarande väldigt ovant att vara själv och jag kom på mig själv med att flera gånger formulera meningar i huvudet som om Erik var där. Men det kändes ändå rätt bra att bara sitta där själv och njuta av vädret, vattnet och det faktum att jag faktiskt hade tagit mig dit alldeles själv.

I München skiljdes jag och Erik åt och jag fortsatte själv ner mot Basel, medan han påbörjade sin resa hemåt. Jag har aldrig rest själv så länge förut, så det var väldigt spännande. När jag först satte mig på tåget var jag mycket nervösare än vad jag trodde att jag skulle bli. Men ju längre tåget tog mig, ju lugnare blev jag. När jag sedan kom fram till hostellet kändes allt redan mycket bättre. Jag var i Basel i två nätter. På dagen åkte jag till Thun, så jag hängde inte i Så mycket i Basel. Men det verkade vara en fin stad och hostellet var jättebra (Gratis kaffe!!).

Efter två nätter i Stuttgart satte vi oss återigen på ett tåg. Den här gången gick färden till Innsbruck i Österrike där vi stannade i två nätter. Då sovsalarna i Innsbruck var upptagna tog vi en paus från hostel och bokade ett billigt hotellrum istället. Vi insåg efter bokningen att det låg åtta kilometer utanför staden, men då vi båda var lite trötta på städer, var det väldigt skönt att andas lite lantluft igen. Hotellet var mycket finare än vad vi hade räknat med. Att bara ha ett eget rum att breda ut sig i var lyx, men balkong och inomhuspool gjorde vistelsen där otroligt härlig. På dagen åkte vi först med linbana upp för ett berg och njöt av utsikten och den friska luften. Sedan tog vi oss ner till Innsbruck där vi mest promenerade runt och kollade på staden. En mysig stad med ett fantastiskt läge mellan de höga bergen. På kvällen tog vi det lugnt, spelade kort och åt godis. En väldigt bra avslutning på min och Eriks resa tillsammans.

• 135 Readers

Vi tog som sagt en dagstur till Strasbourg, vilket kändes väldigt lagom. Vi kom fram runt två och började leta efter mysiga kaféer. Vi är inte de effektivaste när det gäller att hitta matställen, men efter en halvtimmes letande hittade vi det perfekta stället. Det var mysigt inrett med fåtöljer och soffor och vi fick äntligen vanlig mjölk till kaffet, istället för någon konstig kaffe latte. Efter en lång fika gick vi sedan en promenad genom staden och oj vad vacker den var!! Strasbourg har byt nationalitet mellan tysk och fransk några gånger under historien vilket gjorde att den kändes som en spännande mix av de båda kulturerna. Franska fik som serverade macarons i de stora, typiskt tyska fackverkshusen. Underbart!

• 146 Readers

Vi gjorde en liten miss i planeringen efter Paris. Planen var att vi skulle åka till Strasbourg, men när vi hade bokat tåget insåg vi att det bara fanns lediga sovsalar för män, vilket tvingade oss att tänka om. Vi beslutade oss då för att åka vidare till Stuttgart istället, sova där och sedan ta en tur till Strasbourg dagen därpå.
Det gjorde att vi inte tillbringade så mycket tid i Stuttgart. Men av det vi såg verkade det vara en fin stad.