Efter två dagar i nationalparken åkte vi tillbaka till Dar es Salaam, men denna gången till centrala delen av staden. Här var vi i tre dagar och åt god mat, gick på marknad, besökte museum, åt frukt och förberedde oss på nästa äventyr som väntade.

Natten efter safarin sov vi på vuma hills tented camp som ligger i nationalparken. Rummen var stora tält och utsikten var fantastisk. Vi fick trerätters till kvällsmat och de hade fixat jättegod vegetarisk mat till mig. Riktigt häftigt att bo så nära vildmarken, och höra ljuden från djuren under natten.

Såhär såg tälten ut inuti!

Vegetariska maten var fyllda paprikor, så gott!

Frukost med fantastisk utsikt

Hej! Nu har jag äntligen stabil internetuppkoppling igen, så ska uppdatera er på vad vi gjort! Jag har inte lyckas skaffa något internet till datorn tyvärr, så det kommer enbart bli mobilbilder än så länge.

Efter att vi bott tre dagar på hotellet utanför dar es salaam åkte vi på två dagars safari i nationalparken mikumi. Det blev en tidig morgon och en lång bilfärd, men det var helt klart värt det för oj vad häftigt det var! Eftersom vi är här under regnsäsongen är djuren mer utspridda och vi var inställda på att vi knappt skulle se några djur alls. Men oj så fel vi hade. Vi såg så många djur! Elefanter, zebror, giraffer, impalas, flodhästar och många fler! Det häftigaste var att vi fick se lejon, riktigt nära oss. De hade inte sett lejon på ett tag på grund av allt regn men vi hade verkligen tur!

Nu har vi anlänt till Tanzania! Här semestrar vi först en vecka innan jag och Stina åker ut till en by på landsbygden för att volontärarbeta på en skola i ungefär två månader. Resan hit gick bra, trots att det började lite oturligt när alla tåg till Stockholm blev inställda och vi fick skaffa fram skjuts på annat sätt. Men allt löste sig och efter det gick resan mycket smidigt. Just nu bor vi på ett hotell vid stranden utanför Dar es Salaam och bara njuter av livet. Imorgon ska vi åka på safari och det ska bli häftigt.

Kram

Vi hade en lång väntan på flygplatsen i Istanbul.

Vet ni vad som gjorde mig så himla glad när jag handlade mat igår? Jo i frysdisken hittade jag en acai-smoothiemix! Jag vet inte om jag bara är efter som inte sett det förut, men helt ärligt visste jag typ inte att det fanns i Sverige. Acai bowls är en jättegrej på Hawaii och jag saknar verkligen att det finns i varje café överallt. Supergott och dessutom nyttigt. Så jag köpte helt enkelt med mig några paket hem och i morse blev det då acai bowl till frukost. Smakar såklart inte riktigt som där, i solen på stranden eller på surfers coffee bar, men för tillbaka så många fina minnen och ger lite lyxkänsla såhär en söndagmorgon.

Jag mixade acai med 1/3 banan, lite blåbär och jordgubbar. Toppade med granola, resten av bananen, blåbär, kokos och lite honung.

Såhär ser paketet ut! Hittade det på ica, i frysdisken bland smoothiemix och frusna bär!

Okej. Hej. Nu är jag tillbaka...

Vet inte riktigt vad jag ska säga om livet, men ville titta in här lite. Just nu står allt ganska still. Jag har varit sjuk i princip konstant i en månad nu, och det är så himla segt. Jag jobbar ganska hårt också, och kombinationen med att vara sjuk gör att jag inte har så mycket energi över till annat. Men såklart planeras kommande äventyr konstant också. Nu är nästa grej BOKAT och 8 april åker vi. Wooaaah är så himla taggad på det och då gör det inte så mycket att vardagen just nu känns så grå. Snart snart snart är jag tillbaka i solen och gör något helt annat. Berättar mer om det snart.

Jag försöker också fokusera på att finnas i nuet, och det är ju mycket kul som händer. Har träffat kompisar från Hawaii, varit på ledarkonferens och försökt spendera mycket tid med tjejkompisar och familjen. Så det finns många fina ljusglimtar i vardagen när sverige är så himla grått.

Hej på er! Sorry att jag varit så inaktiv här det senaste, det är helt enkelt så att livet kommit emellan med nytt jobb, nytt år osv. Ni vet hur det är.

Jag firade in det nya året i Jönköping och på festivalen Unite17. Det var grymt och helt klart rätt sätt att fira för mig. Stort party, tillsammans med massa fina vänner och Jesus i fokus. Jag träffade också två vänner som var med i Hawaii, så det gjorde det extra kul. Första gången vi sågs sedan vi kom hem, och vi hade så mycket att prata om <3 Här kommer lite bilder från nyårsafton, så skriver jag ett separat inlägg om mina planer, drömmar och förhoppningar under 2017 senare. Kram!

Julen är min absoluta favorithögtid och jag älskar allt som har med det att göra! Speciellt förberedelserna och när de första julsångerna börjar spelas, att ta in granen och klä den, städa huset och pynta fint och göra julgodis. Att spendera tid med familjen är nog det jag tycker är viktigast runt jul, och i min familj brukar vi spela mycket sällskapsspel runt julen och det är en tradition jag älskar.

Min jul har varit mycket bra, men i år är första året jag känt julstress. Jag har stressat runt ganska mycket utan att veta riktigt varför. Men trots detta har jag hunnit njuta av julens frid och fina budskap också, vilket jag tycket är viktigt att inte glömma. Världen väntade på en stor kung som skulle rädda världen, med dunder och brak tyckte man. Men Gud gör ofta inte som vi tänker, utan han har för det mesta en annan plan. Och räddaren kom, men han föddes i ett stall av en tonårstjej. En sådan födsel kan man tycka är ganska obetydlig, det känns inte som en händelse värd att minnas, än mindre att fira. Ändå är julen kanske den mest firade högtiden i världen, som firas till minne av detta barn som föddes och lades i en krubba. Jag gillar att tänka logiskt och detta går bara inte ihop i mitt huvud. Hur ett barn som var oplanerat, föddes in i fattigdom och var tvungen att fly direkt fortfarande idag, tvåtusen år senare, är en av världens mest inflytelserika personer idag är inte rimligt. Ändå är det sanningen. Vilket bara gör mig så förundrad över vem Gud är och makten i ödmjukhet.

Här ser ni årets pepparkakshus som jag, Markus och mamma satt ihop!

Här är ett litet urval av de saker jag önskat mig i julklapp! Kan också fungera som inspiration till sista minuten-klappar för den som behöver.

Har länge velat ha en longboard, men det har aldrig blivit av och nu efter Hawaii är jag mer sugen än någonsin. Tycker att denna från Dusters California är riktigt snygg.

Mysgrejer som doftljus och morgonrock är ju saker man bara behöver för att klara av det svenska vintermörkret! Älskar att svepa in mig i en filt eller morgonrock när jag äter frukost i mörkret, eller tända ett doftljus och se en film i mitt rum på kvällen.

Nu ska jag fortsätta slå in de julklappar jag ska ge bort! Kram på er

Jag har varit lite trött på mitt rum här hemma sedan jag kom hem från Hawaii. Så efter jul skulle jag vilja göra några förändringar för att det ska kännas lite nytt och fräscht. Eftersom jag förmodligen kommer flytta ut helt under nästa år är det ingen idé att göra något stort, men det finns ju små, enkla saker man kan göra som gör stor skillnad för känslan i rummet. Det jag tänkt göra är:

- Möblera om

- Byta gardiner

- Byta matta

- Byta kuddfodral

Jag kommer också ändra lite bilder och sånt som jag har på mina väggar :) Just nu har jag ganska mycket röda detaljer i mitt rum, och jag vill byta ut detta mot blått och ha lite mer av ett "havstema".

Här är lite saker jag använder som inspiration! Ska visa er sedan när det är klart, men det lär ju ta ett tag hehe