Heej!

För två veckor sedan tog vi flyget till Bali. Vi skulle möta upp Ebba och Robert  som är ute och backpackar runt  Bali i en månad ungefär. Vi hade missat den sista båten ut till Gili öarna så vi skulle få stanna en natt i Padang Bai där hamnen låg så vi var nära dit på morgonen när vi skulle ta båten. Vi käkade lite (väldigt billigt), en middag för oss två kostade ungefär 50 kr. På morgonen åkte vi till hamnen och tog båten som skulle ta ungefär 2 ½ h. Vi åkte runt till några öar och släppte av och på men tillslut kom vi fram till Gili Trawangan. Det enda sättet att komma runt ön är att hyra cykel eller åka häst och vagn, cykla runt hela ön tar kanske 40-50 minuter. Och med våran stora väska så blev det tyvärr häst och vagn till hotellet. Blev lite ledsen i hjärtat att se alla fina hästar.

När vi kom fram till vårt fina hotell var det första vi såg Ebba och Robert på varsin solstol.

Vi bokade in en snorklingstur som skulle ske dagen efter. Var lite nervös för jag kan tycka det är lite obehagligt att snorkla när man inte når botten. Sen är jag lite allmänt skraj över vad som finns under mig…

Men det var sååå kul faktiskt. Vi snorklade på 3 olika platser och på sista dyket såg vi äntligen en sköldpadda. Dock flockades alla runt den för att ta bilder så jag och Gabriel simmade iväg ifrån gruppen lite och såg helt plösligt en till sköldpadda. Så där kunde vi i lugn och ro guppa med sköldpaddan och ta lite fina bilder själva.

Sen har resterande dagar bestått av sol, bad, mat, mer sköldpaddor, slappa, cykla runt, kolla utomhusbio, paddleboard osv. Här kommer i alla fall några bilder från resan. Vi tog inte överdrivet många bilder men några i alla fall.

Sååå fint var det. 🌴 Det enda man blev trött på var ordet "mushroom?? You want mushroom??"

hallåå!

Ska nu iväg och kolla lite utemöbler till balkongen som just nu är helt tom och tråkig. Hade varit skönt att ha någon liten sittgrupp där ute, och en växt kanske haha. Ska också skriva ett inlägg lite senare om Bali och visa lite fina bilder! Kan också visa lite bilder i ett annat inlägg på hur lägenheten ser ut... Har inte ens visat er det

Hej sålänge

Den femte februari åkte vi till Malaysia, Kuala Lumpur över helgen. Vi tog en buss som tog ungefär 5 timmar. Eftersom det var över det kinesiska nyåret så var det det billigaste alternativet. Vi käkade god mat (bästa pannkakorna på vårat hotell), vandrade omkring, kollade i shoppingcentren, och gick på night market där min hårda prutning kom till användning…

Vi åkte också upp i Petronas Twin Towers som är världens sjunde högsta skyskrapa. I nedre delen finns köpcentrum som vi också kollade i. Men när vi åkte först åkte upp till bron så var det en som jobbade där som berättade att bron inte sitter fast i de två byggnaderna. Utan kan flyttas ungefär 70 cm på vardera sida för när det blåser så flyttas byggnaderna(!?). Det hade jag ingen aning om att byggnader kunde göra, så alltså måste bron sitta löst så den kan flyttas med. Men utsikten var väldigt fin från längst upp.

Men jag måste säga att Kuala Lumpur var mycket smutsigare och allmänt stökigare än Singapore.

Mr. Grey can see you now

Här är det nu kväll och skall alldeles strax äta fruktsallad. Har ätit alldeles för mycket onyttigheter de senaste dagarna så nu fick det bli ett nyttigare alternativ. Ligger just nu helt utslagen i sängen, har varit på Singapore Open idag och kollat på golf (det var 33 grader varmt och gassande sol). Så jag var helt utmattad, så jäkla varmt var det. Vi käkade sedan hamburgare och cheesecake vid Chijmes. Det ser ut som en liten vit kyrka som var en skola för tjejer, ett barnhem och ett flyktinghem för kvinnor från 1850 fram till 1930 ungefär men för nuvarande är den till för konst och tillställningar. Där finns det i alla fall massa små olika restauranger runt om med väldigt god mat och skön atmosfär, det blir säkert lite nattliv där senare på kvällen.

Nu blir det fruktsallad och serie, sen blir det att nana!

Heej!

Kom precis hem ifrån Bread Street som är Gordon Ramseys restaurang här i Singapore! Jag och Gabriel firar nämligen 3 år idag så vi slog till med tre rätters! Så gott.

Dem hade glömt beställningen på våra förrätter så när dem väl kom in så fick vi en extra, snacka om att vi blev mätta..

Nu är det läggdags här!

Kram på er!!

Hej! Egentligen hade vi ju som sagt planerat stranden idag men vi vaknade med en molnig himmel så det sket sig. Vi bestämde oss för att gå på en hike i djungeln, perfekt väder för det. Ganska coolt att man bor i en storstad med höga byggnader, och 10 minuter bort med bil är man helt plötsligt i djungeln.

Ösregn och åskoväder drog in och ett enda paraply hade vi. Gabriel bar alla värdesaker så han skulle då ha paraplyet. Hopp, då var det bara att börja vandra.

Tre timmar vandrade vi omkring i djungeln som var full med kryp, djur, floder och fina växter. Men vi började gå ett tag på en stig och där träffade vi på små apor som satt i träden och kollade ner på oss, väntade på att vi skulle lämna lite mat till dem. Sedan hittade vi till ”the treetop walk” som är en 250 meters bro över alla träd. Man kan knappt se en enda byggnad där ifrån. Sen var det en lång vandrig tillbaka. Helt plötsligt hör vi ett högt ljud från träden och automatiskt så duckar vi för det lät som någon stor frukt eller liknande föll från trädet. Vi kollar upp och ser fullt med apor. Vi står och inspekterar dem och fotar. Bakom mig hör jag någon komma för det prasslar så jag kollar lugnt bakom mig och där kommer en megastor apa som lugnt går förbi mig på inte ens en meters avstånd. Mitt hjärta hoppade typ 5000 gånger snabbare för deras sylvassa tänder är inte att leka med kan jag tänka mig.

Vi drog sedan hemåt och fixade oss för att dra ner till junction 8 som ligger precis bredvid oss. Det är ett shoppingcenter med restauranger och en livsmedelsaffär. Vi käkade indiskt, Gabriel klippte sig och sen handlade vi lite mat.

Nu ligger jag i sängen och skall alldeles strax sova. Benen är som spagettis så det blir säkert en go träningsvärk imorgon!

Hejdå så länge!

Halloj!

Denna helgen har varit sisådär gällande vädret. Hela veckanhar varit varm, solig med lite moln men just när helgen kom blev det istället molnigt,regnigt och åskoväder. Solen har varit framme några gånger i alla fall. Meninte tillräckligt för att åka till stranden så det får kanske bli nästa helg omvädret tillåter. Vi åkte i alla fall till Chinatown direkt efter en godfrukost! Avokadosarna (hur säger man?) är SÅ goda här.

I Chinatown fanns det jättefina små färgglada byggnader och långa gångar med stånd där dem sålde allt möjligt. Det fanns också små restauranger med god mat! Mysigt var det, men fullt med folk!

Varför vi ville åka till Chinatown var för att Chinese New Year är på ingång och massvis med dekorationer åker då upp. Vilket det var fullt med just där. Datumen för det kinesiska nyåret ändras varje år. I år blir det den 8 februari

Det kinesiska året är uppdelat på tolv olika år, för varje år representerar ett djur året. Detta år är det Apan. Enligt myter har Buddha bjudit in alla djur för det kinesiska nyåret. Dock var det bara 12 djur som dök upp så Buddha välsignade dem genom att namnge nyår av namnen på dessa djur. Gris, råtta, oxe, tiger, kanin, drake, orm, häst, get, apa, tupp och hund. Jag själv är en råtta tydligen... kolla nedan vilket djur du är!

Vi åkte sedan till Raffles hotell, long bar och drack den välkända Singapore Sling! Golvet är fullt med skal från jordnötter som man får vid borden som snacks. Fullt möjligt att det ärden enda platsen i Singapore där nedskräpningfaktiskt uppmuntras.

Vi drog sedan upp till Marina bay sands hotell för att kolla solnedgången som gick ner bakom höghusen. Åkte sedan till Clarke Quay för att käka lite och det blev paella på Octapas och världens godaste efterrätt. 5 olika cheesecakes.

Heeej! Kom precis hem från en promenad runt området där vi bor, var på helspänn under hela nästan. Massvis med djur som kommer ut ur buskarna så jag gick och stirra ner i marken men då var det istället fladdermöss som flög över oss! Haha ni ba fy va läskigt med en snigel..den är för det första AS stor och för det andra så var det andra djur runt om som prasslade och hade sig!

Vi har idag ätit ute med Louis och Alvin på ett koreansk bb ställe. Man fick välja ut vad man själv ville och hur mycket och sedan steka det själv vid sitt bord. Rätt gott men jag är ganska petig när det kommer till mat. Just asiatisk mat har jag ganska svårt för. Blev typ ärrad förra året när jag var i Kina och hade en guide som beställde all mat. Skulle då prova en soppa han beställt in som var helt vit och vattenbaserad. Rörde om lite och helt plötsligt kom det upp en klo. Yes, en klo. Alla tjejerna hade kväljningar och vi var tvungna att äta upp allt. Mardröm var det. Lägger in en bild på den soppan..

Men i alla fall, jag är inte mycket för asiatisk mat, tycker det är okej och inte mer än så hehe. Inte ens hemma brukar jag vilja beställa thaimat. Tycker det är ganska tråkiga smaker. Men då och då händer det ;)!

Vid 16-tiden drog det in världens åskoväder. Normalt kan man se enda till Malaysia från balkongen och när ovädret drog in kunde jag knappt se händerna framför mig. Jag var i duschen när det drog in och vågade inte fortsätta duscha så fick dra en handduk runt mig och ha schampot i håret tills det var förbi. Dom har tydligen galet åskoväder här så detta var väl ett smakprov av det! Hittils har det varit soligt, varmt men lite molnigt.

En rolig och ganska konstig sak som hände igår, märkte att jag hade en bula på huvudet som gjorde sååå ont och nämnde det för Gabriel senare på dagen som kollade på mig och sa att jag tydligen hade vaknat i panik och skulle sätta mig upp men dunkade istället rakt in med huvudet i hans armbåge eftersom han satt upp i sängen och sedan la jag mig ner igen och somnade om direkt. Har alltså inget minne av detta överhuvudtaget och har fått en stor bula som värker så mycket. Det har hänt upprepade gånger att jag gjort konstiga saker på morgonen när man är halvvakenoch inte kommit ihåg det alls sen när Gabriel nämner det. I

morgon ska vi till Santosa beach och sola lite och kolla runt. Har inte varit där än så vi får hoppas det blir fint väder. Sedan tänkte vi dra till Chinatown där dem har dekorerat så fint nu när Chinese New Year närmar sig. Tänkte också ta lite bilder på lägenheten och byggnaden vi bor i och lägga upp här så ni får se.

Hejdå så länge!!👋🏽

Hellå!! Förlåt för dåligt bloggande, brukar sällan vara såhär dålig på att uppdatera bloggen...

Vi har i alla fall varit på lite utflykt runt om Singapore idag! Vi åkte MRT (tunnelbanan) till Marina Bay, där fanns alla dyra butiker...vågade knappt kika in där. Sedan gick vi till Gardens By the Bay vilket var så coolt. Det är som en stor trädgård. Det finns 18 så kallade super trees som är höga trädliknande ståltorn som sedan växter klättrar på. Bredvid ligger Marina Bay sands hotell som vi åkte upp till. Satte oss och tog något att dricka eftersom det idag varit uppemot 35 grader. Ingen ville nog känna på min rygg när vi vandrade i trädgården...

Vi drog senare till Ikea, för fjärde...? Femte?.. gången och köpte nattduksbord, tv bord och äääntligen hittade jag ett skohorn, dock hittar vi ingen osthyvel någonstans. Tog sedan taxi hem och stack direkt ner till gymmet.

Nedan ser ni lite bilder från idag! Ni ser också dom jättestora "träden"!