Äntligen hade vi tagit oss till Hervey Bay där vår resa till Fraser Island skulle utgå ifrån. Efter två stressiga och påfrestande dagar i Noosa kändes det som pricken över i:t att även den här bussen skulle bråka och vara sen, vilket gjorde att vi missade briefingen inför Fraser och lämnade oss med bara några enstaka minuter att handla till tre dagars camping. Slutkörda men otroligt glada över att vi tog oss fram trots allt.

Fraser Island är värdens största sandö. Här hade vi bokat in en 2 nätter och 3 dagars aktivitet där vi skulle besöka olika delar av ön. Vi var 28 personer uppdelade i fyra jeepar som skulle ta oss runt genom både regnskog och sand.

Vi hamnade i en bil med fyra andra svenskar och bildade TEAM SWEDEN. För att få köra bilen var man tvungen att vara 21 så jag hade oturen att bara få sitta med som passagerare. Vi var bara två förare i vår bil kontra 4 förare i de andra bilarna så de blev en hel del körtid. August körde i princip hela tiden och ÄLSKADE det. När vi sista dagen skulle bege oss mot fastlandet gled vår guide förbi förarrutan och sa "You fucking love this man", nickade, log stort och gick sen vidare.

Vår guide Sid, som förövrigt var en unik en, gjorde allt han kunde för att skrämma upp oss. Ön kryllade av dingos, spindlar och ormar och det var han väldigt öppen med. 14/15 av världens farligaste ormar slingrade omkring runt på ön och jag kunde inte slappna av på tre hela dagar. Sid påminde oss konstant att kolla vart vi gick, och sa "om pinnen är svart eller brun och rör sig är det ingen pinne". Att dessutom sova i tält dessa dagar var lite av ett äventyr. Vi delade tält med ett annat par som vi kom att umgås mycket med, kändes betryggande att vara fler om det skulle hända något om nätterna. Lite småtrångt men ganska mysigt. Tvingade August att sova närmast tältduken. Jag var dessutom så rädd att komma för nära Tältingången med benen så envisades att sova med böjda ben hela nätterna. Varje morgon jag vaknade som en ostkrok var jag lika glad över att vara vid liv.

Vi åkte med Palace Adventures. Turen vi for på var väldigt avslappnad, vår guide lämnade oss vid flera tillfällen och vi fick upptäcka och göra det mesta på egen hand. Det var bra men samtidigt inte betryggande för nerverna när man var så rädd.

På kvällarna grillade vi och spelade spel och myste. Vi blev ett så jäkla bra gäng och hade verkligen jättekul. Även fast vi var rätt skrajsna var det absolut bland dom roligaste dagarna i Australien.

Första dagen fick vi bland annat lite lite information om ön, vår guide skulle visa vad han gick för men hamnade istället i diket och vi besökte Lake Wabby. Otroligt vacker sjö i omgivning av en blandning av sanddyner och regnskog. Här i finns även fiskar som äter bort död hud från kroppen, precis sånna fiskar som används på spa.

Andra dagen började med ett besök till Eli Creek, en liten kristallklar strömmande flod som rann ut i havet. Iskallt men vi vågade oss tillslut i.
Sedan åkte vi vidare till Maheno vraket. Finns en lång historia bakom detta skepp, men jag lyssnade helt ärligt inte särskilt mycket när Sid drog den. Det har används som både det ena och det andra under både första- och andra världskriget.
Sist på dagen for vi vidare till The Champagne pool. Grunden till dess namn är att när havet slår mot stenarna tar sig sig oftast bara bruset av vågen sig över och det bildas en massa bubblor och vilket som ser ut som champagnebubbel.
Påväg hit hann vi även förbi en utkiksplats, var otroligt coolt att se över den långt sträckande stranden. Ska tydligen var vanligt att se hajar men vi såg tyvärr inga.

Sista dagen blev vad som kom att bli vårt favoritstopp, Lake Mckenzie. Kristallklart vatten och superfin strand. Sanden är så fin att det till och med ska gå att tvätta håret med den. Hade kunnat ligga här i flera dagar, troligen en av de finaste platser jag någonsin varit på.

Här är även en liten inblick i vårt lilla camp.

Backpacking2017

Såklart fick jag bita mig i tungan och ta tillbaka allt jag sagt om vädret. Stormen vände och i Noosa hamnade vi mitt i ovädret. Allt var inställt, inklusive vår buss till Hervey Bay där vår Fraser Island-tur utgick ifrån. Endast en buss skulle lämna Noosa och vi gjorde allt för att komma med den. Efter att i princip ha stått i regn i 4h och inte kommit med den bussen kändes allt helt värdelöst. Såg ut som alla hostels var fullbokade och vår aktivitet på Fraser som vi betalat hela 4000kr/person skulle gå helt i spillo. Men efter att ha ringt vår anordnare uppe i Hervey Bay kom vi fram till att så länge vi lyckades komma med bussen morgonen därpå skulle vi kunna lösa det utan att missa allt för mycket. Några samtal senare med Greyhound fixade vi även två platser på nästa buss dagen därpå. Som grädden på moset hade hostelet vi tidigare bott på reserverat några sängar till dom gäster som inte tagit sig med bussarna vilket betydde att vi kunde stanna där en extra natt.

Utöver resan första riktiga hinder har vi faktiskt haft det ganska lugnt och skönt i Noosa. Dagen vi anlände bjöds det som tur var på några timmars sol, vi han spana in stället, handla och fixa lite planering. Staden är ganska liten och tilltalar främst en om man vill surfa eller bara ladda upp sig några dagar. Men då det i princip var dåligt väder hela tiden och vi mest gick runt och oroade oss över hur vi skulle drabbas av ovädret blev det i slutändan ganska stressande och långtråkigt.

I Noosa bodde vi på ett supermysigt hostel, Dolphines Beach House, med lite hippiekänsla. Här bodde vi i dorms vilket gick jättebra. Vi träffade dessutom massa andra trevliga backpackers som vi hängde med på kvällarna.

Lyckades fånga några få ögonblick av den korta tiden vi hade i sol.

Det är här kaoset börjar med regn och oväder.

Dagen efter hade vi strålande sol. Konstigt det här med väder.

Backpacking2017

En natt/två dagar stannade vi i Gold Coast- Surfers Paradise. För att att få lite omväxling och se den fina långa stranden med höghus och skyskrapor precis vid strandkanten. Hade vi haft mer tid hade vi stannat längre, staden var häftig och vi gillade att det gick att komba strand med storstad.

Vädret var verkligen jättebra med nästan 30 grader i skuggan. Men med två brända ryggar blev det bara något enstaka dopp och resterande tid i skuggan. Tillslut fick vi inse faktum och istället spendera eftermiddagen med shopping. Här hittade vi vår nya favoritbutik - Universal. Hela butiken var helt i våran stil, vi gick in två gånger och spenderade säkert totalt 2h där. Två plagg var unnade vi oss och för en gångs skull var det jag som fick säga åt A att inte shoppa för mycket.

Här bodde vi på Down under Hostel. Lite av ett partyplace, cirkulerade en hel del alkohol...och även annat kan jag tänka mig... Blev tidig kväll för oss i och med att vi var så brända och trötta efter en heldag på språng.

Backpacking2017

Alltså Byron Bay. Älskade Byron Bay. Efter att ha spenderat någon dag i Sydney kändes det som att komma till paradiset. Själva stället är superlitet men vilken atmosfär, små mysiga restauranger och affärer och massa härligt folk.

Vi klev av nattbussen vid 9 på morgonen och gick till vårt hostel för att checka in. I Byron Bay hade vi valt att bo i dorms i och med att mycket var fullbokat och superdyrt. När vi kommer in i rummet ser vi fyra par herrskor och det luktar så mycket svett. En blandning av trötthet och att jag ärligt talat är lite av ett pryd, jag får PANIK. Jag bokstavligt talat springer till receptionen för att försöka boka om till ett privat rum, om det så ska kosta en miljon. Men såklart var det fullbokat. Lyckas lugna mig lite och jag och A kommer överens om att hålla ut en natt och sen boka kommande natt på ett hostel bredvid. När killarna senare dök upp fick jag däremot skämmas lite då dom faktiskt var supertrevliga.

Dagarna i Byron Bay tog vi det bara lugnt, låg på stranden, åt massa mat och bara myste. Promenerade runt hela stället och kollade in fyren och den otroliga utsikten som kom med på köpet. Detta ställe var verkligen balsam för själen.

Efter många timmar i solen lyckades vi såklart bränna oss. Jag som inte brukar använda solkräm och som i princip aldrig bränner mig, till och med jag såg ut som en kräfta. Och stackars A har knappt kunnat sova, sitta eller röra sig på flera dagar. Vi hade hört hur tunt ozonskiktet är i Australien och att man ska vara superförsiktig, vi preppade med solkräm 20- och 30 och kände oss duktiga. Det räckte inte på långa vägar. Här använder alla minst 50+. Visste ni att 1 av 3 australienare får hudcancer?! Helt galet. Lite klokare begav vi oss till affären och köpte på oss 1l solkräm i starkaste laget.

Trots att Byron Bay var sån storfavorit var vi superdåligt på att fotografera. Bjussar på några enstaka bilder från vår prommis upp till piren sista kvällen.

Backpacking2017

Nu har det stått tomt här ett tag. Det är full rulle varje dag och vi förflyttar oss i princip hela tiden och därför får bloggandet lida, men ska försöka uppdatera ikapp.

Efter två heldagar lämnade vi Sydney. Varken jag eller A trivdes särskilt bra, kändes egentligen som vilken storstad som helst. Vädret var dessutom inte på topp, lite molning och någon enstaka regnskur. Första dagen gick åt till att hänga på Bondi Beach och andra dagen tog vi en prommis genom hela centrum för att kika på dom stora sevärdheterna. Vi hann kort och gott det vi ville. Ingen av oss var sugna på någon utekväll heller, utan somnade redan vi 8 båda kvällarna. Skönt att kunna vakna tidigt dagen efter utvilad och redo för nya äventyr.

Vi insåg ganska snabbt att Australien är ett dyrt land, allt landar ungefär strax över priserna i Sverige. Redan i Sydney var vi inställda på att komma in i det riktiga backpackerlivet och försöka spara in pengar. Vi hade hört så bra om shoppingen i Sydney men fick inse att det inte riktigt platsade i vår backpackerbudget. Vi försökte också dra in på kostaderna genom att laga egna måltider. Det resulterade däremot i oätlig mat och ett konstaterande att vi härdan efter äter ute, även om de innebär McDonalds till frukost, lunch och middag.

I Sydney bodde vi på Wake up! Lite dyrare men superfräsht och härligt hostel. Nära till allt och sitter dessutom ihop med nattklubben Sidebar.

Från Sydney hoppade vi på nattbussen mot Byron Bay - bästa stället!

De senaste dagarna har varit lite oroliga i Australien då en storm dragit över östkusten. Men vi har faktiskt hittills haft otrolig tur vad gäller vädret. Med undantag för Sydney har dagarna varit soligt och klart. Har hört att de ställt in både bussar och aktiviteter högre norrut. Men som det ser just nu hinner det dra förbi och vi klarar oss. Vi får hoppas det blir så!

Backpacking2017

Efter en flygresa på 14h är vi äntligen i Australien. Flyget gick 01.55 från Dubai och vi landade vid midnatt dagen därpå i australiensk tid. När vi landade var det mörkt, regnigt och vi fick inte alls den där drömmiga bilden av Australien vi hoppades på. Mycket uteliggare och i princip dräglig fylla överallt. Efter första dagen kändes det däremot lite bättre efter att fått se lite sol och värme.

Under dagen har vi hunnit hänga på Bondi beach. Och även fixat lite viktiga bokningar inför kommande nätter och andra aktiviteter.

Ett tips är att boka allt långt innan. Både boende och aktiviteter tar slut. Vi hade tillexempel bara ett alternativ att välja på vad gäller segling med Whitsundays och då var det precis att vi kom med på den turen. Även boende är betydligt mer prisvärt att boka tidigare. Boendet i Sydney bokade jag tillexempel för flera månader sen, här bor vi för 370kr/person i ett eget rum. Nästa stopp är Byron Bay och det bokade vi idag, och där bor vi i dorms för samma pris.

1. Planera din vistelse. Det finns mycket att se och göra. Planera i förtid och boka allt innan och inte på plats då de blir betydligt dyrare.

2. Åk tunnelbana. Taxi är i svenska mått billigt i Dubai men åk tunnelbana, superenkelt och ännu billigare. Vi insåg inte det här förrän andra dagen, men trots de sparade vi några 100-lappar på att åka tunnelbana.

3. Tro inte på allt du hör. Vi var innan jätteoroliga över att åka som par till Dubai då de finns en hel del regler och lagar att följa. Dubai är inte så strikt vad gällt dessa, och många har överseende med just turister. Tillexempel såg vi många som gick runt i både linnen och kortare kjolar. Även många par gick och höll hand. MEN av respekt och för att vara på den säkra sidan, tänk över hur du klär dig och beter dig.

4. Förvänta inte dig att shoppa billigt. Dubai är dyrt, dyrare än Sverige vad gäller både shopping och mat. Förvänta dig att spendera lite pengar.

Bjussar på lite bilder från Marinan och även några från den kända fontänshowen utanför Dubai Mall.

Backpacking2017

Nu har vi lämnat Dubai. Sista dagen spenderades på Atlantis Aquaventure som ligger längst ut på den konstgjorda ön formad som en palm. Kände oss som två små barn igen när vi sprang runt som tokar för att hinna åka så mycket som möjligt. I hela 6 timmar var vi i farten och satte och endast ner en gång för en kort lunchpaus. Det här kalaset gick dock på hela 1650kr för oss båda tillsammans, men då ingick mat, ett skåp att förvara våra saker i och en handduk. Kändes såklart lite saftigt, men det var verkligen supercoolt att uppleva både vattenlandet och se lite av själva ön. Blev däremot inte så mycket bilder då GoPron hade lite batteri och August promt skulle använda det lilla som var kvar till att filma när han åkte dom "farliga" vattenrutschkanorna(som han stolt planerar att visa för mamma och pappa).

Backpacking2017

Igår kväll anlände vi till Dubai efter en lite för bra flygning med Emirates. Nu kommer vi inte kunna flyga något annat, smidigt, god mat, mycket utrymme och så trevlig personal. Och som grädden på moset var även hotellet vi bokat helt perfekt. Det ligger mitt i smeten och vi har burj khalifa precis utanför fönstret. Vilken lyx.

Eftersom vi bara har någon enstaka dag här i Dubai bestämde vi oss för att första dagen hinna se så mycket som möjligt. Då de är lite disigt väder tänkte vi att det passade bra att kolla in Dubai Mall. Gjort som sagt stod vi redo vid öppning 10.00. Där traskade vi några timmar, drömde om hur det hade varit att vara rik och unnade oss sen lunch på Cheesecake factory. Både maten och cheesecakesen är to die for! Mätta och belåtna tog vi taxi vidare för att se lite mer av Dubai, vi hann både en sväng till stranden för att kika på kända Burj Al Arab och sen till det andra stora köpcentet Mall of Emirates. Allt är så himla stort och extremt här i Dubai, här lever man i lyx. Lite för lyx för vår lilla backpackerbudget. Är helt såld men skulle inte rekommendera en att resa hit om man inte är inställd på att bränna lite extra pengar. Gråter varje gång A måste påminna mig att jag inte får shoppa.

Nu tänkte vi iallafall fortsättta kvällen med att åka till Marinan och promenera runt och kika lite.

Backpacking2017

Då har resan äntligen startat, som vi väntat! Redan igår lämnade vi jobb och lägenhet för att köra hela vägen upp till Luleå där vi fixade det sista och kramade familjen hejdå för att tidigt idag bege oss till Stockholm. Just nu sitter jag och A proppmätta efter en snabb lunch på Oleary's och ska strax kliva på planet som tar oss till vår första destination, Dubai. Sjukt laddade men lite smått spända båda två.