Sedan vi pratade sist har vi nu lämnat koh chang och tagit oss till pattaya. Vi har haft en rolig vecka med lite sämre väder de flesta dagarna men det har gjort att vi kunnat se oss kring ön lite mer och vilat från solen! Vi började dock veckan med att kika in hur stränderna såg ut, vi hade ju även pool första dagarna så den använde vi flitigt då det va skönt att slippa all sand! Vi hyrde moped som vi åkte på i två dagar och försökte ta oss runt ön för att hitta något roligt eget ställe vi hittade till lite mysiga stränder och även till en reggeabar som hade världens utsikt över havet! Koh chang är också väldigt bergigt märkte vi då vi åkt upp och ner för backar med jättelutning men det va kul och pirrigt i magen! sista kvällen firade vi även till det lite extra och åt mat på restaurangen som sägs ha bäst havsutsikt på koh chang!
Sista dagarna bland annat då vi hyrde moped var det rätt dåligt väder vilket gjorde att vi fick slut på saker att göra snabbt så vi drog till pattaya för att kunna få lite mer shopping och marknader!

Senaste veckan har vi varit på koh samed, en ö som ligger utanför rayong typ i närheten av pattaya! Mina föräldrar och syster med familj var nämligen där så vi åkte över för att överraska dom!
Så hela veckan har typ varit som en semester från luffarlivet för oss. Vi kunde bo fint med mamma och pappa och fick hotellfrukost varje dag, ätit gott på kvällarna allt har verkligen varit perfekt. Dagarna har gått till att ligga på stranden, badat och busat massor med tilde. En annan sak som var väldigt Nice och som vi sett fram emot är att vi kunde spela nya kortspel så denna vecka har det varit plump nästan varje kväll. Hahs att så lite kan göra så mycket, det var tufft att säga hejdå i måndags dock då tilde blev ledsen..men nu är det bara 3 veckor kvar sen är resan slut så det känns som det kommer gå fort!

Förra helgen spenderade vi på kuta. Vi bodde finast hittills och då ingick även frukost och vi hade en pool vilket var riktigt trevligt. Målet med vistelsen på kuta var att lära oss surfa vilket vi också gjorde! Vi bokade inte på någon skola utan vi träffade en kille på stranden som sa att han kunde lära oss så det nappade vi på! Det var riktigt roligt men också svårt och man kände sig då cool och bäst när man klarade att stå upp på vågorna som kändes som de var jättehöga men som vi fick se på bilderna sen typ bara va max en halv meter haha! Men det var iallafall riktigt kul och nu kan vi pricka av det på vår to do list!
Resten av dagarna gick vi mest runt och kollade lite, kikade i affärer och på nån dansuppvisning. Sista kvällen när vi checkat ut gick vi till flygplatsen för att spendera 12 timmar där men vi fick en chock när flygplatsen var så liten och de inte hade någon desk där man kunde boka flygbiljetter(vi behövde en utresa från Thailand innan vi flyger in) så vi fick traska tillbaka till hotellet och ta av deras internet och boka, sen traska tillbaka igen och satte oss på Burgerking och åt och spela kort i 4 timmar tills de stängde då gick vi och la oss i ett hörn på flygplatsen! Flyget gick sedan 8 på morgonen till Thailand och sedan åkte vi till koh samet!

avslutar med ett collage med blandade bilder från bali vistelsen :)

(inlägget är skrivet i nutid för 1.5 vecka sen haha)
Idag har vi lämnat gili. Vi ville med den första båten i morse vid 11.30 men när vi bokade igår var redan båda första fulla så vi blev tvungna att ta den som skulle gå 15.30. Så imorse gick vi till stranden någon timme innan vi gick tillbaka och checkade ut från vårat rum..Nu hade vi alltså 3 timmar att döda plus att det var riktigt kvavt och hett. Först gick vi och kollade alla affärer innan vi tog en dricka vid ett strandställe och dödade den sista tiden. Sen gick vi för att få boardingpass till båten men då får vi höra att det har blivit en försening så att vi skulle komma tillbaka om en timme istället..så då gick vi tillbaka till hotellet för att få wifi och toalett innan det var dags igen. Denna gång när vi kom tillbaka var det på riktigt kaos en klumpkö med människor men ingen som jobbade var där. Tillslut kom dom och några fick sina boardingpass (man kan säga de som hade bäst armbågar) och de kunde lämna. Men sen stod kön still i säkert 45minuter utan att vi får någon information. Fler folk kommer och tror att de är osynliga när de tränger sig in från sidan..tillslut får vi höra att sista båten har blivit full och inte så mycket mer nu börjar ju paniken växa då vi redan bokat hotell i kuta och inte har nånstans att sova en natt till. Men när man hör dom bredvid som ska med flyg hem och någon som ska hem på begravning tycker vi inte lika synd om oss själva längre..till slut får vi iallafall reda på att han håller på och ringer chefen om att skaffa en extra båt vilket han tillslut äntligen kan meddela att det går men det blir ju bara senare och mörkare. Just nu sitter vi på stranden där båten ska komma och det är en som räknat och det är ca 75 människor som de alltså har överbokat vår båt med..så vi är inte ensamma om detta. Vi hoppas bara att de håller tiden de lovat då vi är trötta på detta nu! Vi ska ju hitta till hotellet sen också när vi kommer fram vilket våra erfarenheter känner kan bli svårt..men det är bara att hålla tummarna!
en positiv sak är iallafall hur fint det är på himlen nu. så vi myser!

i onsdags för en vecka sedan var vi varit ute och snorklade här på gili. Vårat mål var att se och simma med havssköldpaddor och visst fick vi göra det tyvärr fick vi bara se de på långt håll vilket var lite tråkigt då vi sett bilder när de simmar på grundt vatten. Menmen det får väl kanske bli nästa gång nu har vi iallafall fått se dem!
det blev ett stopp på gili air också som verkar va en riktigt fin och lugnare ö. här kunde man också de till lombok jättebra vilket var kul!

Sov ut lite längre denna morgon efter den dåliga ödla natten. Min mage mådde inte så bra denna dag heller så vi tog det lugnt på hotellet innan vi gick ner till stranden i hopp om att det skulle fläkta, vilket det också även gjorde! Så vi la oss i skuggan ett tag innan vi hyrde varsin cykel för att ta oss runt ön med! Vi stannade på några ställen på vägen men det gick väldigt snabbt att cykla runt, vilket va ett plus i värmen! Vi tycker det är kul att komma utanför turistzoonerna för att få se hur det egentligen är för locals på ön. När vi cykla åkte vi ju ofta in på folks tomter typ och man får se så.
När vi kom tillbaka till vårt lilla homestay sköljde vi av oss och tog på nån annan mindre svettig tröja..i stort sett alla kläder är äckliga just nu..men vi ska tvätta..snart hehe! Sen gick vi ut och åt innan vi gick tillbaka för att packa då det äntligen var sista natten på detta ställe! Sen somna vi rätt tidigt efter böneutropet!  Vi gör inte så mycket kul på kvällarna nu när jag mått så dåligt balivistelsen..vilket är tråkigt då det verkar vara en partyö..

Dagarna går fort här när de ser likadana ut. Vårat internet är inte heller det bästa därför det blir lite som det blir med bloggen. Anyway dagarna som gått har vi legat på stranden på dagarna och i fredags gick vi på eftermiddagen bort till andra sidan ön för att se solnedgången. På vägen stötte vi på allt från tuppar till kossor som går typ lösa. Väl framme tog vi oss varsin cider och njöt av solnedgången innan vi börja traska hem till rätt sida ö för att få i oss kvällsmat. Lördagen började också bra himlen visade sol och vi kände att stranden var lockande även idag, denna dag låg vi dock mest i skuggan och halvsov. Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet då jag började känna mig krasslig i magen..fick rusa mellan toan och kortspelet. Haha nä usch detta var inte kul, värst av allt var nog ändå när vi skulle gå och lägga oss och jag går ut i våran utomhustoa känner mig iakttagen..kollar upp mot väggarna och där sitter största ödlan jag nånsin sett, såg ut som han hade ätit upp fem andra normala ödlor hsha. Springer in i panik till Lovisa och beordrar henne att få bort den, vilket hon gör hon går ut låter lite slog i väggen och jag frågar ängsligt innefrån om den är borta och hon säger glatt jajamän nu ser jag bara svansen på den..Och jag kollar upp (inomhus) i vårat tak och ser ansiktet och kroppen..vi har alltså inte skrämt bort den utan in den i vårat rum...haha. Så vi fick lite panik stod och vakta den medan vi försökte googla oss till lösningar..men hittade ingenting så vi la upp alla våra väskor i fotändan av sägen och täppte igen myggnätet runt sängen så inget skulle kunna komma in och sen försökte vi somna..vilket inte var lätt med bara en fläkt på rummet som gjorde att i vårt lilla bo blev som en bastu. Så efter ingen sömn och ingen koll på var ödlan är lyste vi med ficklampan där den var sist och där var den inte och då fick vi intala oss att den var borta så vi kunde öppna upp bastun igen och iallafall få några timmars sömn..

(inlägget är från i fredags)
Halloj! Som rubriken lyder har vi nu tagit oss till ett annat paradisställe nämligen giliöarna! Vi är på trawangan.
Vi åkte från ubud igår tog väl ca två timmar med buss till hamnen där vi fick vänta för att sedan ta en fast boat till gili som också tog ca två timmar. När vi kom fram började vi leta efter boendet vi bokat vilket var svårt då det inte fanns med på någon skylt och eftersom jag är så envis så började vi ju gå och leta hade tagit kort på kartan innan så vi visste om vi såg ett hotell att vi hade gått för långt och ja denna såg vi efter ett tag så det var bara att vända. Vi gick så länge i våra flipflops så att jag fick skavsår mellan tårna vilket gör så ont speciellt när man ska bada i saltvatten för att sedan gå genom torr sand..ingen hit! Men till slut hittade vi vårat ruckelställe som ligger helt of och är jättekonstig personal. Rummen är rätt orena men dom duger i krig. Toaletten är utomhus i ett rum utan tak, ja vi har märkt att man får ju lite vad man betalar för!
När vi slängt in våra saker gick vi ner mot stranden och köpte vatten å chips som fick bli vår lunch på stranden! Sen har vi gått runt och kollat lite på lilla ön ätit en helt okej pasta för 20k som är ca 13kr till middag.
När vi sedan kom tillbaka till hotellet märkte vi attvi inte kunde låsa vår dörr innefrån så vi letade reda på han som hade hand om det så vi fick som tur va byta rum..så då kunde vi somna gott efter ett varsitt samtal hem till pojkvännerna😁