Nordligaste spetsen på NZ är Cape Reinga.
Där möts också Tasman Sea och Pacific Ocean. Man kunde faktiskt se på havet var gränsen är, man såg en linje där vågorna möttes!

På vägen tillbaka åkte vi längs västkusten. Bara en liten bit ned börjar stranden 90 Mile Beach, i början av stranden finns jättestora sanddyner. Vi hyrde brädor från en man i en liten vagn precis nedanför dynerna. Sen var det bara att traska uppför och surfa nedför! Galet roligt men jobbigt att trampa sand.

Vi sov en natt i bilen, vaknade tidigt med stela kroppar och fortsatte nedåt.
Vädret blev bara sämre.. efter ett tag med blandat regn och mulet regnade det konstant i några dagar så det blev inte mycket gjort, då var det skönt att bo på motell med ordentligt badrum/dusch, värme och Twilight maraton på tvn. Sådant som varit mer sällsynt lyx än vardag för oss.

Hej igen det var ett tag sedan!

Roadtrip på nordön bit för bit :)

Vi hämtade våran hyrbil i Auckland (som är NZs största stad) för att börja röra oss uppåt längs kusten.

Vi körde mest igenom kuststräckan, stannade på några fina stränder och sov en natt. Men mestadels var det ganska dåligt väder och kallt.
Vi körde upp till Bay of Islands som ska vara jättefint, vi hade ganska höga förväntningar. Det ligger också vid kusten men högt upp så det ska vara jättefint att paddla, åka båt, bada, snorkla mm. Men det dåliga vädret med mycket regn begränsade ganska mycket av det vi ville göra där.. så det blev ett kort stopp över natten innan vi åkte vidare.

Vi gjorde några stopp för att gå till vattenfall, här är Whangarei falls

Vi fortsatte uppåt, för att åka till den nordligaste spetsen på NZ...

Väldigt länge sedan jag skrev här.. en månad?! Insåg att senaste inlägget var när vi precis skulle åka till Australien.

Veckorna har gått hur fort som helst. Känns som det hänt massor fast ändå inte.

Vi var i Australien, på Gold Coast, i tre veckor. Tre väldigt bra veckor! Här kommer en liten sammanfattning av vad vi gjorde där :)

Vi flög till Gold Coast där Max båda syskon bor. Vi fick bo hemma hos Max syster och sambo vilket var väldigt uppskattat :) Första dagarna tog vi det ganska lugnt, njöt av solen och stranden innan det var dags att bila hela vägen till Newcastle (som ligger strax utanför Sydney) för att spela innebanycup, National Beaches Open. Det tog ungefär 9h dit och vi körde natten mellan fredag och lördag. Så vi kom fram precis lagom till min samling kl 8 på morgonen haha.

Det var jag, Max och Maxs bror Tom som åkte. Max och Tom spelade med Newcastle Cobras herrlag och jag spelade med damerna. Det gick bra för båda lagen, killarna fixade en silvermedalj i turneringen och tjejerna tog guld! Så det var en lyckad turnering, och det var väldigt kul att spela lite innebandy igen!

Tillbaka på Gold Coast gjorde vi några utflykter.

Vi åkte till en jätte mysig botanisk trädgård, Crystal Castle. Vi gick runt bland blommor och växter, en stor Buddha staty och stora stenar med kristaller. Vi gjorde aura-Reading, köpte stenar och kristaller som symboliserar olika saker som lycka, styrka, framgång mm.

Efter det åkte vi till Byron Bay för att äta lunch och ta en promenad kring fyren som finns där. Vi såg både valar och delfiner simma utanför kusten, så himla häftigt! Och en fin solnedgång innan vi åkte hem.
Utöver det hade vi härliga dagar på olika stränder kring Gold Coast. Vi hann med en sväng på IKEA för att äta köttbullar med mos och köpa lite svenskt godis och Tom bunkrade upp med några tuber Kalles kaviar.

Det är vad vi i det stora hela gjorde i Australien när vi var där.

Lite hastigt bestämde vi oss för att sluta jobbet på gården så när vi kom tillbaka till NZ åkte vi för att hämta resten av våra saker i huset, tackade för oss och sa hej då.

Efter det bar det av med bil upp mot norra ön. Det har varit lite fram och tillbaka ett tag här innan vi bestämde oss för vad vi skulle göra så det gick några dagar innan vi fick en lösning på det. Frågan var om vi skulle jobba eller inte, hur vi skulle bo, eller göra roadtrip på nordön.

När vi tänke till var det inte alls smart att ta ett jobb på en gång som tanken var från början, för det jobbet skulle sluta precis innan jul. Vilket betyder att vi skulle göra roadtrip i dec/jan, och det kändes inte alls som en bra idé. December börjar högsäsongen, då är det sommar här. Vilket betyder att priser på campervans och bilar stiger med nästan tredubbla priset, antagligen priserna på campingarna också. Trängas på många platser med fullt av andra turister och köa kändes inte så lockande när vi ändå är här nu.

Så vi har bestämt oss för att se nordön nu, vi har hyrt bil och bor på lite olika slags boenden. Från att det inte hände så mycket till att den här veckan gjort massor av saker som ska komma upp här så snart jag kan!

Så ligger läget till nu :) det är inte alltid lätt att planera allt innan och det beror också på hur det ser ut med jobb framöver.

​Vi tar en (eller i alla fall några) dagar i taget!

Jag fortsätter med mitt bakande. Den här gången blev det mer bröd och ett gäng kolakakor. Man får ihop en hel del olika saker av basgrejerna man har hemma :)

Den här jobb perioden börjar närma sig sitt slut, bara imorgon kvar sedan åker vi in till stan på kvällen och bor den natten på hotell för att på tisdag åka buss till flygplatsen i Christchurch och flyga till Gold Coast.

Längtar!

Annars jag har mest tvättat och fixat med sånt där nödvändigt som behövs göras innan vi åker iväg :) det är så livet är här ute på landet, det är det som finns att göra.

Nu ska jag sova så jag orkar vara med barnen på playcenter hela förmiddagen imorgon ;)

Natti! ♡

Längs med stora vägen blommar massor av påskliljor nu, våren våren våren!

Som jag tidigare skrev så åker vi snart till Australien på semester!

Vi åker om precis en vecka och det ska bli så roligt och skönt!
Från början tänkte vi bara vara borta en vecka men hur våra lediga dagar ligger enligt schema fick vi 13 dagar ledigt istället :)
Anledningen att vi åker är delvis för att spela en innebandy turnering där, och också för att hälsa på Max syskon som har fyllt år :)

Vi flyger till Gold Coast där dom bor och sedan åker vi till (strax utanför) Sidney över helgen för att spela innebandy. Så det blir toppen!

♡♡♡

Snart är vi tillbaka på den här fantastiska stranden

Helgen tillbringades mestadels på gården med en liten tripp till stan på fredagskvällen för att handla mat och så blev det pizza från Dominos till middag :)
Trädgårdsarbete, klippt gräsmattan och andra småsysslor har vi hunnit med. Bakat bröd och kakor, och pannkakor till lunch.
Ett ordentligt intervallpass i lördags och igår en lång promenad i omgivningarna här.
En välbehövlig vilohelg helt enkelt.