hej på er!

känns som en evighet sen jag berättade om min vardag för er, men allt har rullat på som vanligt. har mer fritid än vad jag har jobb vilket i början var alldeles underbart, men nu börjar det kännas lite långtråkigt. alla som jag lärt känna jobbar mycket under veckorna så det är svårt att hitta på nått, så det är mest me myself and I dagarna i ända haha.
har dock blivit många middagar ute, mycket alkohol och festande under helgerna, har nog nämnt det förut men utekvällar här är hundra gånger bättre än hemma!! åh vad jag kommer sakna det.

från förra veckan i Cardiff

har touchat upp tatueringen lite också, la till några highlights och så så den är alldeles perfekt nu. älskar den så!!

var i fredags till Avebury tillsammans med Mel, mer om det kommer i ett separat inlägg!

idag är det även exakt en vecka kvar tills jag flyger tillbaka till Skandinavien. tiden har verkligen rusat iväg så snabbt, känns som att jag kom hit förra veckan??
börjar sakta och säkert inse att jag måste säga farväl till alla här snart, och att ingen vet när vi nånsin kommer ses igen. det känns så tufft just nu att tänka på, vill tro att jag har hittat vänner för livet men samtidigt vet jag att vi alla kommer befinna oss på olika hörn av jorden med våra egna liv.

lika mycket som jag fasar att flyga hem kan jag inte bärga mig (haha låter det ens vettigt?). för någon vecka sedan fick jag det klargörande mailet att mitt drömjobb på Yasuragi är mitt. jag har även hittat en drömmig lägenhet i Stockholm som är min från årskiftet. 1 månad kvar tills jag plötsligt blir väldigt vuxen och kommer leva i den dröm jag haft i över ett år. jag känner mig så otroligt lyckligt lottad!

förra veckans tisdag fick jag ledigt, så jag valde att ta tåget till Cardiff! kände att jag inte kan lämna Storbritannien utan att besöka Wales, och det var verkligen en upplevelse haha. tänkte inte alls på att dom pratar ju även kymriska där, så när jag kom fram och såg alla skyltar blev jag så förvirrad haha.

jag startade iallafall dagen med att direkt gå till Cardiff Castle, där fanns en audio tour man kunde följa vilket jag tyckte väldigt mycket om!
(det regnade hela morgonen, och såklart märkte jag inte att det kom regndroppar på min lins)

efter att ha haft en halvskum natt på hostelet (som i samma rum som en polsk man som snarkade ashögt hela natten, så högt att han väckte sig själv, sa något på polska och somnade om. och så höll han på hela natten) mötte jag upp Tereza och hennes vän Bianca. vi begav oss först till Oxford Street och strosade runt där!

några timmar senare åkte vi vidare till Camden Town! otroligt vilket kvarter det är, där blev vi strosandes några timmar till, åt lunch, Tereza tog hål i näsan och hade trevligt.

vi hittade en mysig italiensk restaurang där vi åt middag, och sedan for jag och Tereza till mitt hostel. där fanns en bar som var öppen för allmänheten, så vi satt där och gjorde oss redo för att fara ut på kvällen. det var ju ändå halloween så vi kände att vi måsta ha nått speciellt, jag hittade ett par billiga kattöron och fakeblod och kände mig good to go haha. i baren träffade vi en australienare och en amerikan som också var påväg ut, så vi hakade på dom! efter några öl tog vi bussen till Camden Town och dansade resten av natten, kanske lite väl länge för mig med tanke på att jag måste stiga upp kl 6 söndag morgon. mådde minst sagt skit så att säga haha.

det var hela min lediga vecka! det var verkligen en underbar vecka jag hade, tror jag nämnde det tidigare men det var väldigt terapeutiskt att resa helt på egen hand. rekommenderar det verkligen om ni får chansen!! och om ni vill till Storbritannien men vet ej vart rekommenderar jag varmt Oxford och Bristol (och ja London då, men det känns som ett ganska obvious ställe haha), totalt älskade de städerna.

vaknade igen tidigt fredag morgon, åt frukost, checkade ut från mitt hostel, tog mitt pack och promenerade vidare. vädret var alldeles underbart denna morgon! jag gick iväg till Brandon Hill och hade en så otroligt skön morgon. solen sken och det var inte så mycket folk där, så satt där och njöt ett bra tag.

man kunde även gratis gå upp i tornet, vilket jag såklart gjorde!! regel nummer ett, stora städer är alltid vackrast från höga höjder.

efteråt hade jag inte så mycket tid tills min buss vidare gick, så jag strosade mest bara i stan och gjorde lite småshopping. klev på bussen till London kring kl 15, och när jag väl kom fram checkade jag in på mitt hostel och mötte sedan upp Tereza! efter lite strul med tunnelbanan hittade vi en pizzeria som såg intressant ut, och där blev vi sittandes hela kvällen och pratade om livet.

efter mitt korta stopp i Birmingham tog jag bussen vidare till Bristol. igen kom jag fram ganska sent onsdagskvällen, så jag gick direkt till mitt hostel.

torsdagen startade jag med att gå en guidad tur 2 timmar, vilket jag igen är så glad över att jag gjorde. om ni funderar på att resa själva nån gång rekommenderar jag verkligen att alltid starta med att gå en guidad tur, detta är det lättaste sättet att få ett någorlunda humm om staden och så hittar man mycket lättare runt senare!
Bristol (som ni kanske vet) är väldigt känt för all sin street art, och den guidade turen hade störst fokus på att visa oss alla av Banksy's verk. väldans tur var det haha, har läst mycket om hur känd och omtyckt Banksy är, men många av hans verk fanns på lite komplicerade ställen som jag aldrig skulle ha hittat till själv.

(ifall någon pk läser detta, tack jag vet att alla dessa inte är gjorda av Banksy men det är det ända namnet jag kommer ihåg haha)

efter att turen tog slut gick jag till St Nicholas Market och tittade runt, köpte falafel till lunch och satte mig i en park utanför och njöt. resten av dagen spenderade jag bara till fots, strosade omkring överallt!

en kort promenad från city låg Stokes Croft, vilket inte var det fräschaste eller lyxigaste kvarteret men är känt för all sin street art!

från Oxford tog jag bussen vidare till Birmingham. jag kom fram ganska sent på tisdagskvällen, och igen ville jag inte gå ensam i mörkret i en helt ny stad så jag gick direkt till mitt hostel. detta hostel var det bästa jag sov på under hela veckan!!! superfräscht och modernt ställe, billigt pris, gratis frukost och härlig personal. OCH så sov jag i ett rum för 12 personer men vi var endast 4 st incheckade. underbart.

steg upp tidigt onsdag morgon igen för att hinna se så mycket som möjligt av Birmingham, som till min besvikelse inte var så värst intressant. jag hittade ingen guidad tur eller nått så det var bara jag och Google Maps hela dagen, hade googlat ställen som jag ville besöka så det gick bra. Birmingham var en stor, modern stad med skyskrapor och en hel massa shopping, är glad över att jag besökt staden iallafall men var taggad på att ta bussen vidare på kvällen haha.

ett ställe som jag ville besöka, Library of Birmingham. dom hade en utkiksplats över Birmingham som jag var mest intresserad av, dock så höll det på att byggas praktiskt taget överallt i staden så utsikten var inte så speciell.

efter en halvbra natts sömn (föreställ volymen under natten i Englands största studiestad ..) steg jag upp tidigt tisdag morgon. åt frukost på hostellet och begav mig iväg. jag började med att promenera längst med Oxford Canal, njöt av solen och fågelkvittret under de tidiga timmarna.

denna dag ville jag kolla Oxfords museum, så jag började med att gå till Natural History Museum. efter att ha varit till det i London kan jag bra säga att detta var en besvikelse, inte alls lika mäktigt som Londons.
igen så var självaste utställningarna inte så super intressanta, handlade väldigt mycket om dinosaurier. dock hade dom en liten utställning som hette "Brain Diaries" som jag gillade! den beskrev hjärnans utveckling från födsel till död, passade mig så bra då jag absolut älskar allt som har med kroppen att göra.

i samma byggnad var även Pitt Rivers museum, som jag läst så mycket om hur det är ett måste att besöka när man är i Oxford. tyckte inte att detta heller var så värst intressant haha, lite kul var det ändå att se krympta huvuden från 1800-talet.

sedan de sista timmarna strosade jag mest bara omkring, gick även upp i Carfax Tower för att se Oxford ovanifrån, otroligt fint!!

runt kl. 15 gick min buss iväg till nästa stopp på min resa, Birmingham.

Oxford var verkligen ett av mina favoritstopp förra veckan, så om du är ett fan av gamla byggnader och arkitektur rekommenderar jag verkligen att åka hit!!!

hej på er!

i måndags hade barnen fortfarande lov från skolan, och Suzi jobbade dagspass så jag behövde passa dem under dagen. jag och Jorja bakade en tårta tillsammans till hennes kompis som just fyllt år, vilket var kul! senare på kvällen tog jag bussen in till stan och mötte upp Lea och Marine, det var en halloween marknad som vi tänkte gå till men visade sig vara skittråkig så vi gick till vår nya favoritpub istället. bra måndag!

igår var jag ledig hela dagen, uttråkad och utan nått att göra bestämde jag mig för att ta bussen till Chippenham. väldigt liten stad men riktigt mysig! strosade omkring där i några timmar innan jag tog bussen tillbaka.

idag har hittills varit en lugn dag, har städat, sträckkollat säsong 2 av Stranger Things och städat. nån timme sedan ringde Suzi mig och bad mig gå och hämta Kaden från skolan, lillen mår dåligt och spydde i skolan. så nu får han inte komma tillbaka till skolan förrän måndag, så gissar att jag kommer behöva vara med honom de närmsta dagarna. dock ska båda barnen iväg till sin pappa denna helg och Suzi och Neil ska iväg på ett bröllop, så jag kommer ha huset för mig själv, vilket kommer bli såå skönt haha.