... så var eventyret ute.
Gjett hvor vi er på vei nå? Flyplassen i Brisbane. Nå bærer det hjem etter 4 måneder ute i den store verden, det er så rart- men samtidig så deilig. Tror jeg trenger å komme hjem for å fordøye alle inntrykk og faktisk la denne reisen synke inn. La alle opplevelser synke inn, slik at jeg kan sette pris på alt. Dette har vært et eventyr, og 120 dager er nå forbi. Utfordringer, oppturer, nedturer og nye vennskap. Vi har vært gjennom 10 land og sett verden fra en helt annen vinkel, en vinkel jeg ikke hadde vært borti før. Det har vært spennende, tøft og lærerikt. Verden er så stor, og vi har vært to små mennesker på leting etter opplevelser og nye fine steder. Vil vel si vi har lykkes, for gud så mye vi har sett og opplevd. Alt fra Afrikas dyreliv, menneskekaos i India, gale tuktuk-sjåfører, vakre fossefall og interessante mennesker. Vi har lært å surfe, blitt bedre i engelsk og spist evig mye digg mat. Kokkekunnskapene er utviklet seg til det bedre etter uendelig mange hostellmiddager, og vil vel også si at vi har utviklet oss som mennesker. Litt tøffere, kunnskapsrike og reflekterte enn når vi dro fra Norge 31 januar.

Nå vender vi snuta hjemover, og en 28 timers reise står foran oss. Det blir slitsomt, men vi skal hjem- ikke videre på enda en dorm med 12 andre mennesker. Vi skal hjem i hver vår seng, til et fullt kjøleskap og sekken skal opp på loftet. Er så rart å skrive det her, for disse månedene har gått så fort. Det er tider hvor tiden har stått stille og ting har vært mer utfordrende, men de tingene blir så små når man setter de opp mot alt jeg har fått oppleve. Det er nok den beste beslutningen jeg har tatt, å dra på denne turen. Jeg har hatt the time of my life, med bestevennen min. Vi kjenner hverandre enda bedre, og vi har sekken full av minner som vi vil ha sammen for alltid. Heldige meg. Blir nesten uvant å bo uten Ulrik nå. Jeg mener, 120 dager har vi levd oppå hverandre, 24/7. Spist alle måltider sammen, og delt tannkrem. Hahah! Men tror vi begge setter pris på litt alenetid nå, man trenger det i blant også.

TAKK FOR EN UFORGLEMMELIG TUR

Håper dere har likt oppdateringene, bildene og tankene jeg har delt her. Har vært veldig gøy å vise dere alt vi har sett og opplevd. Thanks for fine kommentarer💙 Ses i Norge🇳🇴

- SARA

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

Yep, du hørte riktig. 4500m eller 4,5km eller 15000ft. Kall det hva du vil, poenget er at det er sabla høyt. Og vi hoppa. Både jeg og Ulrik. 60 sekunder fritt fall før fallskjermen åpnet seg og vi svevde høyt over bakken, over Mission Beach. Vi fikk også sett Great Barrier Reef fra lufta, noe som var drit kult. For en opplevelse. Jeg var helt tom for ord når jeg landa. Herregud for et kick!!

SKYDIVE ✔️

Hadde faktisk så høyt adrenalin at jeg fikk blodutredelse ved hovedpulsåra på halsen. Det sier vel det meste om hvor syk denne opplevelsen var!!

Må avslutte med tidenes kollasj. Denne kollasjen viser hvordan "the real photos" ser ut. Altså skikkelig "behind the scenes". Enjoy, for herregud- jeg ser ikke ut!

Håper dere likte bildene, har en video på lur også. Over og ut fra adrenalinjunkiene som slikker den siste solen i Cairns før vi flyr til Brisbane i kveld for våre siste 2(!!!) dager på reise. Nå bærer det snart hjem, det er så rart- men gleder meg veldig merker jeg. Skal bli godt å klemme alle mine kjære igjen💙💙

- SARA

Jeg opplever og krysser av fler og fler punkter på bucketlista mi. Den fylles opp nå og mange av rutene som var tomme i januar har nå en liten ✔️. Hvor mye har ikke jeg opplevd på 4 måneder? Insane mye, og jeg er så takknemlig! Minner for livet.

EXPLORING THE GREAT BARRIER REEF✔️

GETTING UP CLOSE ON AUSTRALIAN WILDLIFE✔️

VISIT THE WHITSUNDAYS ✔️

Noe av det som har skjedd den siste uka. Blir litt oppdateringer her og der, i og med at Australia stadig skuffer oss på WIFI-fronten. Men for å oppsummere har vi tilbragt de siste dagene på Magnetic Island, hvor vi virkelig har kommet nært på det Australske dyrelivet. Det var veldig stas!!

Nå har vi omsider kommet oss til Cairns og i går så vi selveste Great Barrier Reef!!! Det sto høyt på lista det, og wow. Snorklet rundt i et rev som egentlig føltes som akvariumet i Nemo. Så mange fisker, og ja- det var helt fantastisk. En annen verden.

At the moment sitter vi å venter på tur. Vi skal nemlig hoppe fallskjerm på Mission Beach nå. Australias høyeste skydive. 4,5km oppe i himmelen skal jeg, om 30 min hoppe ut av et fly. Jeg kan seriøst ikke vente. Enda et punkt på bucketlista, shit- wish me luck!!

Snakkes når jeg lander, med masse bilder ofc!!😁😁

I 💙 WHITSUNDAYS

Åå for noen fine dager på sjøen. To netter uten Internett eller kommunikasjon med omverdenen. Bare oss, 17 nye venner og havet. Det er noe helt spesielt med seiling, det er så rolig og avslappende, og null stress. Kan jo ikke akkurat klage på omgivelsene heller. Seiling i selveste whitsundays, altså - jeg er så heldig. Havet er krystallblått og evig, og hjemmet til mange kule dyr. Skilpadder, hai, delfiner og uendelige typer småfisk.
Vi har snorklet i korallrevene og opplevd livet under vann, som er vakkert. Fargerikt og fint. Jeg har virkelig kost meg på seiltur!!

Vi fikk også oppleve Whithaven beach som er en av verdens fineste strender, og det kan jeg godt forstå. Sanden er helt hvit, og havet har 3 forskjellige blåfarger som bygger seg på hverandre og utformer en helt fantastisk strand. Endelig har jeg fått sett det, og ja- håper dere kan se hvor fint det er gjennom bildene, selvom virkeligheten alltid er finere.

Nå er vi tilbake på fastlandet og reiser videre i morgen. Da går turen til Townsville og Magnetic Island, som jeg også gleder meg veldig til. Nyter de siste dagene på tur!! Koser meg glugg i hjel i fineste Australia, og været er mer enn innafor at the moment. Jeg elsker livet.

Håper dere likte bildene😁

- SARA

Ææ!! Never have I ever seen a huntsman-spider? I HAVE!!! Og den var svær. Kult å endelig se litt av det Australia er kjent for, edderkopper 🕷Kveldens underholdning!

- SARA

Blir nesten sinna... Man skulle tro Australia hang litt mer med i utviklingen enn de gjør altså. Wifi er drit dårlig overalt. Nå står jeg å henger på matbutikken og stjeler nettet deres bare for å oppdatere dere om at vi er vel fremme i Airlie Beach. Været er helt crap og det regner fra vi står opp til vi legger oss. Heldigvis er det meldt opphold fra i morgen, da skal vi nemlig på en 2 netters seiltur. Hadde sugd greit mye om det hølja ned da...

Atm er vi som sagt i Airlie Beach og planen i dag er å sitte i hytta å se på film. Er en veldig liten by og faktisk nada å gjøre når det er dårlig vær... Så blir det vel å pakke litt til imorgen.

Håper alle hadde en superfin 17 mai!!❤️❤️ Er det en dag i året jeg elsker så er det 17 mai og det var faktisk ganske trist å "feire" denne dagen et annet sted enn Norge. Ble ikke akkurat noen feiring på oss heller, da vi tilbragte hele nasjonaldagen på en 16 timers busstur. Rakk 2 timer i sola først da;)

Meg etter 7 timer på bussen hvor jeg bare hadde fulgt med på hva alle gjorde hjemme... Var greit kjipt å sitte på den bussen når venna hadde champisfrokost, gikk i bunad og ikke minst rulla med bussen:(

Tviler på at jeg har nett på seilbåten, så blir nok lite med oppdateringer de neste dagene! Skal ta masse bilder til dere da, for whitsundays ser helt fantastisk ut. Gleder meg 😁

SUNSHINE COAST - THE COASTAL WALK

Om noe kan beskrives som paradis, så er det dette stedet. Wow. Noosa er kjent for kyststien sin, og det med god grunn- for en fin tur. I går var vi nemlig spreke ungdommer og gikk denne coastal walken, som den kalles. Er så utrolig fint, bare se på disse bildene liksom!!

Vi gikk fra Main beach til Hells Gates, som er en times tur cirka. Superfine stier, og for ikke å snakke om utsikten. Her er det blått hav så langt du kan se, eller blått blir vel feil å si, turkist er kanskje mer riktig? Uansett, helt eventyrlig å vandre rundt i denne naturen.

Så kom vi omsider frem til de kjente "fairypools" som er naturlige basseng, om man kan kalle de det? Her tok vi oss en dukkert eller to, og tilbragte resten av dagen der. Sola og kosa oss, med strålende sol og klar himmel. Er så sykt deilig at vi endelig har litt fint vær, og best av alt - det er meldt sånn hver dag fremover!! Krysser fingra for at værmeldinga ikke tuller med oss 😁 Hadde en superfin dag, og sier oss fornøyde dagens inntak av d-vitamin og saltvann.

I dag har vi bare slappet av på stranda, lest bok og hørt på musikk. Veldig avslappende, og midt i blinken i dag! Nå er Ulrik i butikken, så når han kommer tilbake skal vi lage middag. Håper alt er bra med alle hjemme, tiden går veldig fort nå - ses snart!!💛

- SARA

Hola! Etter en 4 timers busstur kom vi frem til hostellet vårt i Noosa i 6 tiden i dag. Her skal vi være i 3 dager, og det er meldt såå fint vær!! Er lykkelig nå!! Vi har hatt alt for mye dårlig vær i det siste, så litt solskinn på kroppen skal bli mer enn godt😁

Har vel egentlig ikke skjedd så veldig mye mer i dag, annet enn bussturen. Eller jo, ble en litt bedre middag på oss i dag fordi - DET VAR SALG PÅ SUPPE!! Hahah du vet du er lutfattig backpacker når du jubler over suppesalg.. Men ja, gresskarsuppe sto på menyen i kveld og det var en smaksfest i munnen etter havregrøt og nudler de siste dagene! Suger så sykt at pengene tar slutt nå, for er det et sted som har mange kule restauranter og cafeer, så er det Australia!! Men opplevelser over mat, eller hur? Vi fikser dette. Får spare opp litt penger så vi får en god 17 mai middag, haha...

En stykk fornøyd gutt:)

I morgen skal vi på oppdagelsesferd her i Noosa, og finne noen fine strender. Kameraet er med, lenge siden det har vært noen skikkelig inspobilder på bloggen!! Im on it.

Snakkes, lover å bli flinkere på oppdateringer. Pappa klager fælt på prestasjonene her, men #leveinuet

- SARA

Herregud, lenge siden sist!! Den siste uka har sust forbi og jeg har faktisk ikke tenkt på blogging en gang. Timeplanen har vært proppa med masse moro, og jeg har kost meg så innmari😁😁 Her snakker vi paradis, hav, surfing, SÅ MYE BRA MENNESKER og for ikke å glemme surfeboyyyyss. Så om du har savnet meg og lurt på hva i huleste jeg har drevet med den siste uken, her får du en oppsummering.

SURFECAMP MED MOJO I COFFS HARBOUR

Jeg har hatt det såå gøy. Hit drar du om du vil nyte livet i paradis, lære deg å surfe og få masse nye venner. Vi var på campen i 5 dager og på den tiden hadde vi 7 surfetimer. Du skulle sett sashen var greit stolt når hun fanget sin første bølget og sto (!!!) oppreist på brettet allerede første timen. Jeg var så exited at coachene bare lo av meg. En drøm i oppfyllelse, for å si det sånn!! 2 surfetime gikk også veldig bra og det var stor fremgang, og enda morsommere. Men surfing er sååå slitsomt, og egentlig ganske skummelt også. Bølgene blir crazy svære og de kommer mot deg med sinnsyk kraft. Som jeg fint oppdaterte alle snapvenner om, så har jeg i løpet av denne uken forstuet fingeren, fått et surfebrett i bakhodet og svelget 3/4 av stillehavet. Men for en opplevelse!! Også er campen på et såå fint og idyllisk sted. Tok 30 sekunder å gå til stranda, og med havutsikt fra frokostbordet klagde ikke denne jenta. Så mange morsomme mennesker, som har resultert i mange nye vennskap. Var faktisk veldig trist å dra derifra, har hatt 5 helt supre dager på spot x. Dro som en pro da;)

OPPLEVD HIPPIELIVET I BYRON BAY

Byron Bay🌞 En koselig liten by langs kysten, proppa full med hippier, campervans, digg mat og drugs... Haha, her satt folk på hvert gatehjørnet med en joint, med tidenes chilleste holdning. Alle her ga faktisk faen. Dreadlocks, store bukser og regnbue t-skjorter var dagens outfit. Skikkelig hippie.

Men Byron hadde mye annet å by på også. En fantastisk strand og Australias østligste punkt. På torsdag var det så fint vær så vi bestemte oss for å ta turen opp til fyrtårnet. Hahah her presterte jeg å prate den sykeste norskengelsken noensinne. Flinke sash hadde manna seg opp for å spørre en australier om vi var på riktig vei. "Is this the right way to the firetower?"... Altså... Firetower? Går det an å bli dårligere i engelsk:-/ Ulrik hoppet fort inn og bare "she means lighthouse, is this the right way to the lighthouse?". Hahah må bare le, godt man kan utfylle hverandre hæ? Fant frem 7 km og en del trappetrinn senere. Men var verdt det da!! Så fint, og den utsikten. Så fikk vi oss en god gåtur også. En deilig dag!!

Nå er vi godt plassert på et hostell i Surfers Paradise, og kom nettop hjem fra middag. Var tilbud på Dominos i dag, så vi hadde råd til pizza!! Var helt herlig. Nå er det skikkelig backpacker liv om dagen, med havregrøt, nudler og pasta... Jæjæ, vi klarer oss med den kosten de siste 20 dagene.

I morgen håper vi på sol og mange varmegrader så vi kan tilbringe dagen på stranda 🌞 Skal oppdatere bedre fra nå av!! Men dere vet hva de sier - lev i nuet. Og det er akkurat det jeg har gjort den siste uken.