Hei, og god kveld fra Langwarrin!

Vi er vel fremme i Australia, og er godt plassert hjemme hos tante Runa og familien. Dere aner ikke hvor deilig det var å komme hjem til noen, ha en sofa å chille på og lage egen, god frokost. Havregrøten har vært savnet!! Vi bor ca en time utenfor Melbourne by, så deilig og avslappende har vi det.

Runa, Daniel og Lucas har tatt oss med rundt og vist oss området. Vi har sett Frankston, som ligger 10 min unna huset deres. Superkoselig sted, med en lang strand. Spiste god lunsj på en strandcafe der første dagen vår, og så den fineste solnedgangen vi har sett tror jeg. Helt rosa himmel som speilet seg i havet, med skyskraperne fra Melbourne by i bakgrunnen. So pretty!

På søndag tok Daniel og Runa oss med til St Kilda, som ligger litt utenfor Melbourne. Veldig løkka-stemning, med koselige cafeer og restauranter overalt. Vi tusla rundt i noen timer, tittet i butikker og spiste amaziin fish and chips på en restaurant på strandpromenaden. Vi trives så godt i Australia, og er helt overveldet over hvor hyggelige folk er. Lenge siden vi har blitt behandlet så bra, og møtt av så mange smil og ikke minst- god service!! Får faktisk litt hjemmefølelse av å være her.

Colourful houses @ Brighton Beach

I dag har vi bare tatt det med ro. Slappet av på sofaen og sett på netflix. Og jeg jobber med hundefrykten og har blitt god venn med husets fjerde familiemedlem, Lucky. Vi har sett The 100 sammen i hele dag, så her går det fremover. Trengte en dag med full avslapping, diggers. Nå lager Runa spagetti bolognese mens vi ser finalen i Our Kitchen Rules. <3 Hjemmelaget mat<3 Koser oss masse, og de tar såå godt vare på oss. Life rn is good :D

Meg og besti<3

- SARA

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Nå er klokka 12:26 og vi sitter klare som egg på flyplassen i Hanoi. Gjett hvor vi skal nå? AUSTRALIA!! Siste land på reisen vår. Hvor fort har ikke tida gått? Vi har reist gjennom 9 land nå, på 3 måneder. Nå venter litt over 5 uker på oss i Australia, og jeg er så exited. Første stopp er Melbourne, hvor vi skal bo hos Ulrik sin tante Runa ❤️❤️ Gleder oss så mye til hjemmelaget mat, haha!
Vi har en lang reise foran oss i dag. Først flyr vi til Kuala Lumpur, før vi skal fly i 10 timer til Melbourne. Har fått meg ny sovemaske, så håper den hjelper meg litt:))

Asia har virkelig vært bra. Vi har sett og opplevd såå mye fint, gøy og spennende. God mat har vi fått i oss hver dag og vi har hatt spennende samtaler med mennesker fra hele verden. Vietnam har kanskje vært en av favorittstedene hittil, og Koh Rong i Kambodsja (!!) strendene der var til å dø for. Thankuu Asia, vi har hatt 2 fine måneder her<33

Nå venter nye eventyr i Australia, blir så bra!! Reiser btw med Malaysia Airways, så om dere ikke hører noe mer fra meg har flyet vårt forsvunnet en eller annen plass mellom Vietnam og Kuala Lumpur eller mellom Kuala Lumpur og Melbourne. Da vet dere hvor dere skal lete iallefall, hahah. Sjallabais🇦🇺

- SARA

"Good morning, now it´s evening and we on bus back to Hanoi" - Måtte starte innlegget med denne morsomme setningen som dagens guide presterte å si til oss på vei tilbake fra Ha Long Bay. Good morning, og klokka var 19:34...

Nå er det en overveldet Sara som sitter i senga si på hostellet å skriver dette blogginnlegget. Altså, lista mi over de fineste stedene jeg har vært begynner å bli veldig full, og i dag ble den enda litt fullere. Ha Long Bay- for et sted! Er ikke rart dette stedet er 1 av 7 wonders of nature. Vi meldte oss på en dagstur og ble plukket opp av en buss klokka 8 på morran i dag. Nå, 14 timer senere er jeg tilbake på hostellet med ENDA et punkt på bucketlista krysset av. Og ikke et hvilket som helst punkt, selveste Ha Long Bay. 2 av 7 wonders, check.

For de som ikke har hørt om Ha Long Bay før, så er det et av Vietnams fremste turistmål, og det skjønner jeg, fordi hello- its amazing. Et sykt eventyrlig og fasinerende landskap, og med litt tåke ble bare stedet enda finere spør du meg. Det som er så spesielt med Ha Long Bay er at bukta har 1960 øyer, hvor de fleste er i kalkstein og alle er forskjellige på hver sin måte. Steinene har gått gjennom 500 millioner år med forandring og på grunn av endringer i klima utvikler steinene seg, og nye formasjoner blir til. Var virkelig spesielt å se. Så koselig å sitte på dekk å bare titte og hey- man skulle ikke tro steiner var så kult?

Vi besøkte også en grotte, som var enorm. Jeg og Ulrik fant ut at vi skulle google litt om grotter når vi kom tilbake, fordi vi er så nyskjerrige på hvordan de faktisk blir til. Hva naturen kan gjøre altså, er så kult. Så om noen har en bra grotte-dokumentar, rop ut :P Haha!

Klatret også opp på en av "fjellene" og fikk panoramautsikt over hele bukta. It´s so pretty, klarer liksom ikke beskrive det. Håper bildene hjelper dere litt med å se hva jeg har sett i dag da, for jeg skulle virkelig ønske dere kunne se alt gjennom mine øyne. Er rart det der, hvordan alt er så mye finere i virkeligheten. Er noe helt annet å stå på toppen av fjellet og se utover, i forhold til å bare se det på bilder. Må være helhetsfølelsen, blandingen av alt liksom, som gjør det så fint og verdifullt.

Det har vært en lang og slitsom dag, men jeg kunne virkelig ikke tenkt meg å vært noe annet sted i dag. Ha Long Bay var helt fantastisk, og det landskapet har borra seg inn i hjernebarken min. Alt jeg får se og oppleve, ah jeg er heldig.

- SARA

Hei og hopp, vet det er midt på natta hjemme i Norje men jeg og Ulrik er på flyplassen i Da Nang og skal endelig FLY til Hanoi. Ja du hørte rett, fly. Endelig er det vår tur til å bruke 1 time på en avstand isteden for 30 timer:) Unna oss en flybillett denne gangen!

Turen går til Hanoi, som sagt. Planen er vel å finne første buss/båt til Ha Long Bay og tilbringe en natt der før vi blir i Hanoi til flyet går på fredag. Da står Australia for tur, iiip!!

Vet blogginga har vært litt crap de siste dagene. Fikk klage av papsen på skype igår, så skal prøve å oppdatere litt hyppigere de neste dagene. Har jo egentlig veldig mye å fortelle, og veldig mange bilder å vise - er bare det å få satt seg ned å lasta opp som er litt styr. But I will do it for u guys❤️

Litt bilder fra gårsdagen. Syklet gjennom risåkrene og til gamlebyen for middag! Ble fish and chips på en restaurant kalt chips and fish (:p) Funny I know! Smakte iallefall veldig godt. Ble en tidlig kveld med pakking og litt etterlengta skyping med mor og far!

Nå boarder flyet her, så må løpe. Wish u all a nice day! Snakkes fra Hanoi, lover pappa.

- SARA

Bare se på disse bildene, blir du ikke glad? Det er såå koselig her!! Alle de gamle gule bygningene, de fargerike lanternene, elva som går igjennom hele gamlebyen og de glade, små menneskene med stråhatter. Vi koser oss, og nyter Hoi An. Vi har allerede vært her 4 netter, og har vår siste kveld her i dag før vi flyr til Hanoi i morgen tidlig. Hoi An har bydd på god mat (sykt god gatemat, love på sandwichene og bananpannekakene), nye venner og tror faktisk vi har fått oss en ny favorittby. Alt er rolig og avslappet, masse fint og se på og temperaturen er perfekt. Ikke alt for varmt, men perfekt traskevær.

Akkurat nå ligger vi på stranda og slikker litt sol, før vi sykler inn til gamlebyen etterpå for å kjøpe litt gaver og spise vår siste middag her!

- SARA

• Vært i Ho Chi Minh City. Planen var egentlig bare 2 netter her, men vi likte oss så godt at vi booket en kveld til.

• Besøkt krigsmuseet. Noe som var veldig spesielt, lærerikt og faktisk ganske emosjonelt. Tok meg selv i å nesten gråte da jeg leste plakaten om hvordan vitnameserne ble torturert under denne krigen- herregud så grusomt.

• Drukket 3 smoothies om dagen, koster seriøst ingenting og de er så gode. Favoritten er 💛mango og pasjonsfrukt💛lever på denna!

• Har vært byen rundt på leting etter hvite superga sko i min str. Tredje butikken var heldigvis på vår side, og en tidlig bursdagsgave til meg selv har nå fylt opp sekken enda litt mer. Må man, så må man😋

• Vi har sett Beauty and the beast på kino, og den var såå fin! Kinobillett i Vietnam kostet oss 20kr hver, så why not? Popcorn fikk vi også - digg.

• Vi har gått mange kilometer og utforsket byen. Prøver å være flinke og spreke ungdommer ved å gå til de fleste stedene. Så får vi sett mye av byen samtidig som vi forhåpentligvis forbrenner noe av nudlene vi spiser til frokost,lunsj,middag. Neida. Joda.

• Spist frokost på hostellets takterasse, som var idyllisk selvom frokosten var litt nitrist. Fruktsalaten min bestod av en banan, 3 biter ananas og 4 biter vannmelon #slankekuren.

• Blitt svindla av en taxisjåfør, som obviously ikke var en taxisjåfør. Ble en litt dyr taxitur til markedet #rip backpackerbudsjettet.

• Vandra rett inn i en filminnspilling og ble greit starstruck av de vitnamesiske skuespillerne, even though vi ikke ante hvem de var. Kanskje du ser oss på kinoskjermen neste år? Hvem vet;)

• Fikk endelig krysset av craving #1 på lista, da vi bestemte oss for å unne oss sushi. Det har vært savnet for å si det sånn, og det smakte amaziiin.

• Mer <mat3. Vi fant et matmarked rett ved hostellet hvor vi fikk i oss en god middag. Vi har lagt vår elsk på Pad Thai, er så godt- og krise billig. Spiser middag for 20kr liksom.

• Enda mer mat da vi fant en koselig fransk café etter noen timer med trasking i byen. Ciabatta, croissant og kaffe- can't complain. Sulter ikke her i Asien i hvertfall, hvis noen heime skulle bekymre seg for det;) Haha!

• Hadde planer om å ta en drink på HCMC's kjente skybar på vår siste kveld i byen. Den planen gikk fort i dass når Ulriken stilte opp i birckenstock (som tydeligvis var inappropriate), så to skuffa backpackere ble pent eskortert ut av bygget. #slemasiater. Fant oss en smoothiesjappe og avsluttet kvelden der isteden 😁 Smoothie> Alkohol

• Litt shopping fikk vi også skvist inn, og tidenes avokadotruse er nå kjøpt inn. Lykkelig sash. Ulrik fikk endelig brukt litt penger han å, så det letter litt på samvittigheten til shoppholikern meg:) Likestilling yey

• Jeg, Sara Hansen, født 29 april 1997, har for første gang i hele sitt liv kjøpt seg en bok på eget initiativ. Og ikke nok med det- den er på engelsk og på over 300 sider. Imponert? Vent litt. Jeg har til og med lest 170 sider på 2 dager. Altså, må skryte litt faktisk! Making my daddy proud. Dagens positive overraskelse til alle hjemme som hadde mista troen på at jeg noensinne skulle lese noe annet enn mobilen min igjen. Well hey you, Im workin on it og til min store overraskelse liker jeg det faktisk.

• Tatt buss til Hoi An, som tok oss 24 timer. Når bussbilletten koster 200kr og flybilletten 700kr, så blir det fort en lang reisevei isteden for 1 time på fly. Begynner å bli vandt med denne busskjøringen nå, så det gikk jo bra. Vel fremme er vi iallefall! Hurra!!

Ei litta (stor) oppsummering på de 3 siste dagene, hope u liked it. Atm sitter vi på en cafe i Hoi An mens regnet pøser ned på parasollen over oss. Klokken er 10 og check in på hostellet er ikke før 14... Så vi blir nok sittende her en stund til!

GOD PÅSK DA DERE 💛🐣

- SARA

Nå har vi forlatt favorittstedet, Sok San beach (cry😭)... Det var faktisk oppriktig trist å dra derifra, åh som vi har kost oss!! Her snakker vi det fineste stedet jeg har vært noensinne, med krystallklart vann og hvit sand. Paradis og litt mer!!

Turen gikk videre til Ho Chi Minh city og etter en lang natt på buss kom vi oss omsider frem i går på ettermiddagen. Vi liker byen allerede, og tenker å bli her i 3 dager. Atm sitter vi på en koselig cafe og drikker smoothie og venter på at war museumet skal åpne- litt kulturelle i dag si. Så blir det å ta bena fatt og se mer av denne fine byen😁

Ønsker alle en fin påskeuke, enjoooy

- SARA

Snorkling, bading, soling og gode venner = perfekt dag på perfekt sted 💛

- SARA

Jepp, det har gått i strandliv de siste dagene og det er såå deilig. Strendene i Kambodsja er seriøst de fineste, er helt forelska. Sanden er kritthvit og havet sjøgrønt. So beautiful😍 Er lavsesong også, så vi har omtrent strendene for oss selv, noe som gjør at det hele blir enda mer paradis. Er ikke så mye annet å si enn at vi nyter sol, strand og sjø - også slenger jeg med et lite bildedryss fra de siste dagene.

- SARA

Heisann og hoppsann! Da var 2 netter i Sihanoukville forbi og vi forflytter oss nå videre til en øy utenfor, kalt Koh Rong. Der skal vi være i 4 dager, så satser på bedre vær enn vi har hatt her i Sihanoukville. Kjipt å komme til kysten og stranden, og få servert skyer og regn... Er fortsatt varmt da, og vi har fått brukt disse to dagene til total avslapning. Vi har chillet på strandcafeene, spist tonnevis med digg frukt og faktisk trent litt. Vi fant ut at det var en god ide etter 2 mnd med minimalt av den slags. Så vi har faktisk fått til 2 løpeturer på våre 2 dager her #stolt 😁

I går tittet det litt sol frem i tolvtiden og da måtte jo vi selvfølgelig legge oss litt på solsenga. Vi hadde glemt solkremen oppe på rommet og det var greit mange sorte skyer på himmelen, så vi bare "jaja 0 stress, denne sola varer ikke lenge". Dummeste noengang. Lobster sash er tilbake og denne gangen enda rødere enn sist. Heiaheia!

Nå går det i Aloe Vera og faktor 50:)

Da står tuktuken utenfor hostellet, så nå må jeg gå. Håper på bra nett og fint vær på Koh Rong så jeg kan oppdatere litt om strandliv og mer chill.