Litt over 2 uker på reisefot er forbi. Herregud som tiden flyr. Jeg har opplevd såå mye på 14 dager, er helt rart å tenke på. Hver dag har bydd på nye steder, nye mennesker, ny natur og nye inntrykk. Alt i Afrika er så annerledes enn hjemme, og det er så fint å se en helt ny del av verden, en så stor kontrast fra hjemme.

Nå har vi vært på tur med gruppa vår i 12 dager og er faktisk halvveis i dag. 12 dager igjen, og jeg gleder meg. Vi er på tur med en så morsom gjeng, så å kose seg er ikke vanskelig.

Tenkte å oppsummere våre 15 dager i Afrika med et bildedryss😁

- SARA

I går hadde vi en såå deilig dag! Vi kom frem til Camp i 3 tiden og satt i gang med lunsj. Jeg var på cooking-team i går så hadde ansvar for alle måltidene. Og gjett om jeg ble glad når Burt bare, "i was thinking sandwiches, with some guackamole". Ahh det gjorde dagen min for å si det sånn!! Ble god lunsj, før vi vasket opp og satt opp campingsengene våre. 0 planer resten av dagen, så vi utnyttet fritiden til litt soling. Men her i gården er det faktor 50 som gjelder, så fargen kommer sakteee, men sikkert;)

Til middag ble det "Bush lasagne" og aldri før har jeg satt så pris på et måltid. Folk var såå sultne og den lasagnen, DEN VAR GOD. Vi har fått så mye digg mat på denne turen. Burt, guiden vår er så flink til å lage mat og her skal det ikke være lett. I går fikk vi lasagne, mekka på bålet. Med salat og fylte gresskar på siden, yummy!!!

Ble enda en natt under åpen himmel og himmelen var den fineste i natt. Den sorte himmelen var dekket av stjerner. Jeg sov såå godt. En avslappende, deilig og solfylt dag, sash sier seg fornøyd med årets valentines day. Hadde jo tross alt 18 dater, lucky me ❤️

14 februar

Aldri har jeg sett så mange seler før!! Var flere tusen seler på et og samme sted. Store og små. Seler er så rare dyr haha, de høres ut som sauer og jeg må bare le når de løper bortover. Aggressive var de også. Når vi nærmet oss, glefsa de til så vi spratt tilbake. Lukta helt sykt vondt der, en blanding av fisk, døde selunger (😭) og bæsj... Vi gikk å holdt oss for nesa, for den lukten var faktisk helt krise.. Gøy å se selene da, enjoy the photos!!

-SARA

Æææ dette var gøy!! 2 timer på firehjulingen i dag tidlig. Kjørte rundt på sanddynene og hadde det så moro. Flere har også hoppet i fallskjerm i dag, men jeg og Ulrik sparer det til Australia.

Nå sitter vi i solsteika ute på terrassen på lodgen vi bor på og spiser knekkebrød med peanøttsmør. Vi har brukt hele fritiden vår på å søke visum til India i dag, så mens flere av gjengen var på spa satt vi på et supermarked og stjal wifi i 4 timer!!! Sykt hvor vanskelig det skal være å få visum til India. Kom heldigvis gjennom til slutt, så da kan vi senke skuldrene og krysse det av lista. Chill.

I kveld blir det felles middag på en pizzarestaurant her, så skal vi ut på en bar med lokalbefolkningen hahah!! I morgen forflytter vi oss videre til Spitzkoppe, så vet ikke hvordan det blir med Internett der.

I morgen har vi allerede vært 2 uker på reisefot, tida flyr når man har det gøy😁😁

6 FEBRUAR

Heihei. For en laaang dag. Vi var ute på byen i går og hele gjengen våknet opp greit hangover i dag tidlig, men frokosten sto på bordet klokken 8. Så var det å pakke sammen sakene og plassere de i trucken. 7 timer i bil ventet oss, og veien... vel... greit humpete. Men vi kom oss omsider frem til hostellet vi skulle sove på. Haha må nesten legge til hva damen som eier stedet presterte å si. Vi er 16 jenter og 2 gutter på denne turen og av disse er det et par. Damen trodde dette paret var meg og Ulrik, så vi hadde fått selveste "suiten" hahah.. Hun leser opp navnene og hvilke rom de har fått utdelt.

"Ulrik and Sara, cabin number 5. You are a couple, right?"

"NOOOO"

"Oh Im so sorry, now i feel bad"

Ulrik: "Its okey, we usually sleep together anyways"

Hahah det har oppstått så mange sånne situasjoner allerede, jeg må bare le. Og begges reaksjon er helt lik hver gang, "NOOO, we're just bestfriends"

Nå ligger vi godt plassert i suiten vår og skal nyte en god natts søvn før klokka ringer kvart på 6 i morgen. Da er det enda 5 timer i bil før vi krysser grensa til Namibia.

7 & 8 FEBRUAR

32km har vi padla på disse 2 dagene. 3,2 mil, vi er såå slitne. Men for et sted og for en opplevelse. Altså, Afrika er så vakkert! Man må oppleve det for å forstå hvor fint det faktisk er. Og varmt!! Gradestokken varierer mellom 40 og 45 grader. Men deilig er det. Vi har padla og bada i orange river og sovet under stjerneklar himmel i 2 netter. Kuuult.

9 FEBRUAR

I dag har vi kjørt i 11 timer. 11 timer i 44 grader. Det er vindstille, vi svetter ved å blunke og drikker i gjennomsnitt 5 liter vann om dagen. Altså denne dagen har alt som kan gå galt, gått galt. For første gang siden 2011 er det nemlig vann i Namibia. Det regner regelmessig og det er ikke vanlig her. Så først måtte vi kjøre en annen vei siden raskeste veien var oversvømt. Det tok oss en del ekstra tid haha. Så når vi endelig kom frem til greenfire desert camp fikk vi ikke opp den ene døra på trucken. Og ikke hvilken som helst dør, døra med all maten. Vi måtte slå opp døra, så mat ble det til slutt. Vi fikk satt i gang med middagen, og da begynte det å REGNE, i ørkenen!! Altså er det mulig å ha så uflaks. Guiden vår, Burt bare: today, everything that could go wrong, did go wrong.. Vi fikk satt opp teltet, og fikk en god natt søvn. Så kvelden endte iallfall bra!

10 FEBRUAR

Endelig en dag hvor vi fikk sove litt lenger. Klokka ringte 07:15 i dag, og da var det duket for vår første "dangerous walk". Vi gikk fra campen i halv ni tiden. Alt vi kunne se var fjell av småstein, noen få enslige trær og sand. Masse orange sand. Dangerous walk går ut på å lete etter dyr til fots. Vi fikk ikke napp i dag, så kun noen biller og en tusenbein.... Men men. Det er både leoparder, geoparder, zebra og sjiraff i området, men ingen ville vise seg på vår 3 timer lange gåtur i dag tidlig.

Resten av dagen har vi bare chilla, sola oss, bada og igjen drukket 5 liter vann. Klokka 6 ble vi henta av en safaribil, da skulle vi lete etter litt mer dyr. Vi så en orix, en stor zebraflokk og noen smådyr. Gøy!! Fikk skikkelig afrikafølelse når vi så den store flokken. Og de passerte forbi mens vi nøt en sinnsykt fin solnedgang. Fin fin dag, virkelig. I morgen pakker vi ned campen i 4 tiden på morran, for å rekke sanddynene før sola steker som verst. Er seriøst 45 grader her på det varmeste, så å tråkke rundt i glovarm sand da frister ikke særlig.

11 FEBRUAR

Nå sitter jeg på trucken igjen, etter en morgen på sanddynene i ørkenen. Røde sanddyner så langt øyet kan se. Tenk at så mye sand kan samles på et sted og lage et landskap. Var helt sykt å oppleve. De røde sandfjellene i kontrast til den knallblå himmelen. Wow sier jeg bare. Vi fikk mulighet til å klatre opp den nest største sanddynen i "Namibia desert" og det måtte vi jo bare. Når vi først er her, må man bare gjøre alt man får muligheten til. 45 grader og et fjell av sand på 400 meter sto foran oss. "Big daddy" het sanddynen. Det er kanskje det varmeste jeg har vært på i hele mitt liv. Bratt var det, og å tråkke seg oppover i sand er noe helt annet enn å gå opp et fjell. Du sklir ned igjen og hvert skritt krever mye krefter. Men, WE DID IT. Jeg er sikker på at jeg svettet ut all vannet jeg drakk, men GUD det var verdt det når vi kom til toppen. Utsikt over hele ørkenen, så sinnsykt vakkert. Nedturen var helt annerledes. Svartbakken i Trysil ventet oss, Hahah bare i sand. Var sjukt bratt og det var bare å løpe nedover for sanden brant på beina. Moro var det!! Og nå har jeg opplevd the namibien desert også, lucky me😁😁

Nå skal vi sette opp camp i sossusvlei. Vi sover i telt 15/24 dager her. Så skal vi bare bade, sole oss og slappe av resten av dagen. Det blir deilig, for vi sto opp klokken 4 i dag.

Skulle vært postet onsdag, 8 februar
Elåå! Prøver å gi fra meg et lite pip, nettet her er veldig dårlig. Klokka er snart halv 11 her i Namibia og vi er såå slitne. I går i 5 tiden la vi ut på padletur nedover the orange river, vi satt opp camp i 7 tiden og sov under åpen himmel. Våknet til en sinnsykt fin soloppgang. I dag, 3,2 mil senere er vi endelig tilbake på camp. Turen var helt sinnsykt vakker og helt sinnsykt slitsomt. Skulle ikke tro padling var så veldig hardt, men i dag har vi padlet i 7 timer og vi kjenner armene verker. Nå har vi opplevd orange river også, og såre muskler og solbrente neser var så verdt utsikten og omgivelsene!!

I morgen er det opp klokken 5, så kjører vi mot fishers canyon. En lang dag venter oss, ca 8 timer i trucken. Vi beveger oss over så store strekninger her, så mye kjøring blir det. Skal jo gjennom 4 land på 24 dager!!

Men vi nyter, og vi koser oss SÅ mye!!

-SARA

Endelig i Namibia!! Nå skal vi ut å padle på The orange River, så skal vi sove langs elven under åpen himmel😻 Gleder oss! Gradestokken viser 40 grader i dag, så hele gjengen svetter bokstavelig talt bort. Faktor 50 er kjøpt inn og smurt på. Sola er sinnsykt sterk her!!

Hellooo!
Lite med oppdateringer fra greenfire lodge, men nettet er ikke det beste. I går hadde vi en innholdsrik dag. Vi besøkte Chapmans peak, Cape point, the Cape of good hope, hout bay, Boulders beach og vinfarm. Vi klarte å stappe inn så mye som mulig på en dag, for å si det sånn. Moro!! På kvelden dro hele gjengen på en restaurant i Camp's bay, hvor vi spiste sushi. Så dro vi ut på et utested her. Dagen i dag er jeg ikke like happy, for en 9 timers biltur venter og jeg er ikke i toppform:) Bra sash!!!

Nå tar vi turen til Namibia, og jeg vet ikke hvor lenge jeg blir uten nett. Vi koser oss med gruppa, og gleder oss til 22 dager på tur med denne gjengen.
Håper alt er bra med alle hjemme💙

Stor klem fra Cape Town.

-SARA

Ååå vi har hatt en såå fin dag!! I dag har vi møtt gruppa som vi skal tilbringe de neste 24 dagene med. Så mange hyggelige mennesker, vi er 16 nordmenn og 2 islendinger. Mange nye venner allerede😁😁 Table Mountain sto på planen i dag og wow er det eneste jeg har å si. Fy så fint! Fjellet er på 1020m og vi gikk både opp og ned! Har egentlig ikke så mye mer å si, bildene forklarer dagen vår og hvor fin den har vært!!

Nå er vi ute å spiser middag med gruppa i et område som heter "the waterfront". Venter på god sjømat, yum!