På söndagen kom M hem till mig. Det är helt knäppt hur mycket jag saknat honom på bara några dagar. Vi hade en mysig hemmakväll med familjen med gott och blandat och mässtarnas mästare .Det kändes helt underbart att få somna brevid honom i sängen. Jag längtar något otroligt efter att vi ska flytta ihop. Det blev dock mycket svårare att slita sig från det varma täcket och gå upp på morgonen med M här.

Efter en kort arbetsvecka blev det äntligen lördag och jag skulle få träffa mina efterlängtade tjejkompisar. Vi firade Amandas födelsedag med pizzamys och utgång. Kvällen började otroligt bra med goda drinkar och mycket snack. Vi dansade i vardagsrummet och myste i soffan. Vi skålade och kände oss allmänt lyckliga. Vi åkte iväg till strängens för att gå på sjuan och sedan fortsätta festen på Harrys. Jag fick chansen att reda ut ett och annat med mitt X men hann även dansade fötterna trötta. Kvällen avslutades ganska tidigt då Ella körde hem mig och Elisabet till Åker. Jag mådde illa hela bilresan och stannade hemma medan Elisabet drog vidare på nån efterfest. Det övriga tjejerna var kvar till stängning, vissa lyckliga, andra ledsna. Hur som helst känns det bra att vara hemma och ta upp kontakten med mina älsklingar.

Dagen efter min hemkomst vaknade jag klockan fyra på morgonen. Klockan sju åkte jag och Johanna till Eneskolan där jag fått jobb som fast vikarie. Jag jobbade på Eneskolan redan innan jag åkte iväg på min resa så det kändes mest roligt att träffa alla kolegor igen. Under mina första två dagar blev det mest att förbreda i lektionssalen och vicka för de lärare som är sjuka. När jag kom hem vid klockan fyra var jag helt slut. Klockan sex kunde jag inte hålla ögongen öppna längre utan gick och la mig. Att jobba som vikarie är en mycket större utmaning än vad jag trott. Det är helatiden nya klasser, nya elever och nya sätt att arbeta på. Jag har tre tuffa månade framför mig.

Resan mot Sverige började klockan sex på morgonen då vi satte i en taxi och åkte till flygplatsen. När vi kom fram fick vi stå i kö i närmare två timmar. Detta gav oss en dryg kvart att gå i taxfree där vi fyndade både parfymer och alkohol. Vi hade gaten längst bort och fick stressa ganska mycket för att hinna dit i tid. Väl på planet gick det helt plötsligt upp för mig, jag ska åka hem. Jag kände mig både glad och lättad samtidigt som det var tråkigt och ledsamt. Att komma hem innebar även att jag och M inte skulle bo ihop längre och inte kunna ses lika ofta. När vi landade på Arlanda kände jag mig i alla fall glad och när jag möttes av den kyliga luften kändes det skönt. Vi gick igenom passkontrollen och hämtade ut våra väskor sen när vi kom till tullen var den full med poliser vilket gjorde mig riktigt nervös. Jag kunde nämligen inte låta bli att köpa med mig billig sprit. Killen framför mig blev kollad och med hjärtat i halsgropen kom vi ut till ankomsthallen. Pappa kom och hämtade mig och jag blev så glad av se se honom. När vi kom hem kändes allt väldigt overkligt, vi beställde pizza och myste i soffan resten av kvällen.

Resan till Kambodja var egentligen ganska oplanerad och vi var därför tvungna att åka tillbaka till Bangkok för att flyga hem till Sverige. Vi ville även ha några dagar i Thailand för att hinna med lite shopping. Vi åt thaimat, shoppade, badade och såg på film våra sista dagar i utomlands. Vi besökte nattmarknaden , stora torget och en hel del andra "turistmåsten" innan vi kände oss klara för hemfärd.

Efter nätterna på ön tog jag och M bussen till Kambodjas huvudstad. Detta blev den värsta resan jag har gjort i hela mitt liv. Jag hade kräkts hela natten innan och inte sovit en blund. Att sätta sig på en färja och sen lokalbuss i sjutimmar samtidigt som du kräks och är dålig i magen är inget jag rekommenderar. Skickar även ett förlåt till den stakars jävel som tvingades städa en trånga busstoan. Men jag överlevde den skräckresan och väl framme på hotellet var jag alldeles skakig. Vi åt på hotellet för att sedan basta och bada bubbelbad. Klockan 8 somnade jag som en bebis och sov ända till M väckte mig dagen därpå.

Idag fick jag för mig att vi skulle gå på hajk. Jag fick med mig M och Johan på den timslånga promenaden till long beach. Jag insåg inte då vad det var jag tog med dem på. Vi började gå på en stig som blev allt smalare. Rätt som det var slutade stigen vid en avsats och framför oss såg vi ett stup med ett hav långt borta. Vi tänkte vända om men då såg vi att det gick som rep längst klippkanten och bestämde oss för att klättra ner. Det tog tid, men tillslut kom vi fram till den öde stranden. Det är nog den vackraste strand jag sett. Det gnisslade om den finkornigt vita sanden när vi gick. Vattnet var magiskt blått och inte en människa fanns i sikte. Vi var vid det här laget grymt törstiga och gick därför fram till ett öde hus. Där satt en kvinna som sålde oss en flaska vatten. Jag tog ett dopp i det varma vattnet för att sedan påbörja klättringen upp för berget igen. För mig var det här äventyret det bästa med hela Kambodja.

Efter ett par dygn med festande och poolhäng beslutade vi oss för att åka ut på en ö. Jag och Felix satt ute på däck hela resan och såg fastlandet försvinna bort. Väl framme satt vi länge och funderade på vart vi skulle bo. Efter ett tag gick vi runt och tittade och hittade en billig bungalow med utsikt över havet. Den låg dock uppe på ett berg så det var lite jobbigt att gå. Vi solade och badade på den långa strand och åt sedan middag tillsammans. Kvällarna på ön bjöd inte på så mycket fest men vi spelade plump och hade det riktigt mysigt iallafall.

Nu har jag i snart sex månader rest runt med bara killar. Med undantag för det dagar Amanda och Annette var i Sydney. Jag har inte tänkt på det själv förens idag när Felix frågade mig hur jag stod ut. Jag svarade att jag står ut eftersom att jag gillar killar. Men jag kan ju inte förneka att vart väldigt jobbigt ibland. Som när vi bodde 10 personer i ett rum byggt för 8 med en toalett. Jag kan inte förneka att en minibuss med fem killar inte luktar så gott efter sju timmar. Jag kan inte heller säga att det har vart lätt att fatta några som helst beslut i ett gäng killar där ingen riktigt vet vad man vill. Men ärligt talat så har jag rest med ett gäng bra och väluppfostrade killar som alla har hjärtat på rätt ställe och allt annat har mindre betydelse. Jag saknar mina tjejkompisar där hemma något enormt men att resa med ett gäng killar har ändå vart riktigt kul.

Jag och M gick på en morgonpromenad medan killarna sov. Dom har en helt annan dygnsrytm än vi och går oftast inte upp före klockan 12. Vi gick förbi en skola där banen lekte i sina uniformer. Vi gick förbi ett överfullt sjukhus där det satt kvinnor och barn med dropp utanför i väntan på vård. Vi såg en isolerad aids klinik med stora varningstexter. Vi såg hus som var byggda av gamla brädor och rostiga plåtar. Vi såg praktfulla tempel beklädda i guld och stora lyxhus. Skillnaden mellan fattiga och rika var markant och det blev som en liten chock för mig hur fattigt vissa familjer har det. Vi stannade och köpte godaste mangon till frukost innan vi gick hem igen. När killarna vaknat gick vi till stranden.