Mina filmer, Pilot School/Flight Training

Okej. Så. I förrgår blev jag klar med min träning på Single Engine! Så himla sjukt. Det har verkligen varit så sjukt roligt, jag har sett så extremt häftiga platser och varit med om både det ena och det andra. Ibland har det varit riktigt tufft, men oftast bara roligt!

Tyvärr är det en kö till skolan två-motoriga flygplan, DA42... Så i väntan på att få börja flyga det planet och alltså göra klart min utbildning så åker jag hem på lite sommarlov. Det suger att behöva vänta och inte kunna bli klar i tid. Men nu har jag ändå ställt in mig på det här och det känns helt okej med lite sommarlov.

Ska bli fantastiskt skönt att åka iväg från Island lite, det kan behövas ibland. Jag saknar min familj och mina vänner så mycket. Mamma och Anders har även köpt en hund <33333 som jag vill hem till, men mer om det senare. Puss och kram så länge.

Jag har klippt ihop en film om hur det har sett ut under min IOPS träning. I filmen får man även höra lite radio-snack. Kul tycker jag! ENJOY :D

Vardag

Förra helgen hade vi helt sjukt fint väder här på Island. Jag hann flyga en hel del. Vi grillade, spelade fotboll utomhus och jag och Rasmus åkte till en strand och fikade i en fyr. Det var så himla härligt! Tyvärr får vi inte många sådana dagar på Island om året ;-)

Pilot School/Flight Training

Jag, Rasmus och David flög iväg till Östra Island en dag, Höfn heter det. Det var helt magiskt. Så himla fina vyer, helt sjukt. Vulkaner och glaciärer hela vägen dit och sedan ligger Höfn längst ut på östkusten av Island, så himla vackert. Det var en väldigt roligt flygning.

En annan lektion flög jag, Simon och David väg till Grimsey igen! Vi delade så att Simon flög första legget och jag andra. På bilden nedan ser ni Akkureyri från 10.000 fot :)

På Grimsey hade snön smält, gräset hade blivit grönt och blommorna hade blommat. Det var så himla vackert. Vi hade lite extra tid där så vi gick runt för att utforska lite. En stund senare bestämde sig en man som bodde på ön för att köra runt oss på en riktigt sightseeing. Vi fick se nästan alla hörn av Grimsey. Vi hann till och med att äta en fantastiskt god Hamburgare på Grimseys enda restaurang. Grimsey är alltså en ö norr om Island där det endast bor ca 67 människor :O

SÅ. HIMLA. VACKERT.

Ser ni så sjukt liten denna ö är??!! Bergen som syns i bakgrunden är fastlandet :)

Vi tog en liten detour VFR hem, förbi Husavik för lite whale spotting. Och vi såg TVÅ enormt stora valar. Syns inte hur stor den är på bilden, men dessa valar var större än båten till vänster på bilden :O Jag var pilot-flying detta legget så kunde tyvärr inte ta kort :/ Men hur som helst, enormt häftig upplevelse.

Pilot School/Flight Training

Jag har haft helt magiska flyglektioner. IOPS-delen har verkligen varit helt fantastisk. Har fått besöka så många häftiga platser. Bland annat flög jag och Stian till Husavik (norra Island). Där var det 20 grader (!!!!) varmt och så himla vackert.

Jag har även jobbat en hel del på OPS-desk. Ops-desk är skolan lilla "operations-del". Vi kör elever till och från airside, tankar plan, fixar pappersarbete och hjälper elever vid behov och tid. För detta arbete så tjänar man ihop flygtimmar som man kan använda på skolan, en helt okej deal! En dag så var franska airshow-flottan på plats. Väldigt roligt!

Vardag

Hej! Det var längesedan jag uppdaterade här nu. Jag tänkte lägga upp lite inlägg om vad jag har gjort under Maj måndag. För och främst så firade vi Rasmus födelsedag. Det var supermysigt. Vi åt på en restaurang i hamnen i Reykjavik. Jag åt de godaste musslorna jag någonsin ätit, WOW!

Pilot School/Flight Training, Mina filmer

I måndags flög jag som sagt min första IOPS lektion. Under IOPS så navigerar vi över island och gör så kallade "cross country" flygningar men vi använder oss av instrument istället för visuellt. Det är faktiskt riktigt roligt. Jag har tyckt att instrument är ganska tråkigt innan, men det blir bara roligare och roligare! Som tur är haha för det är så man kommer flyga i framtiden, The VFR days are over I guess.

Hur som helst så gjorde jag världens monster-flygning i Måndags! Jag och min instruktör bestämde oss för att ta vara på det fantastiska vädret som låg över Island den dagen och planerade att åka till 4 flygplatser på en dag!! Jag planerade hela kvällen innan, det tog väldigt många timmar. Men till sist var allt klart och jag var så taggad på morgondagen!
Flygplanet vi skulle ha hade varit i maintanance så vi fick vänta några timmar innan kärran var flyg-redo. Men så efter en lång och noggrann preflight inspection bar vi iväg!

Första flygplatsen var Akureyri som ligger på norra Island. Vi gjorde en väldigt krävande approach så fokuset låg tyvärr för det mesta på instrumenten, men WOW vad vackert det var. Akureyri ligger i en fjord och det är så himla fint där.

I Akureyri åt vi lite mackor, tog kort och fick även sällskap av ett annat Keilir plan som hade samma destination som oss. Det känns nästan lite overkligt att man liksom träffar sina klasskompisar på andra sidan Island!
Men vi behövde ge oss iväg då vi hade en hel del framför oss som skulle hinnas med.

Nästa destination var Grimsey. Grimsey är en liten (läs extremt liten) ö, norr om islands nordligaste kustlinje. Jag har velat åka dit sedan jag fick reda på att den existerade för ett år sedan och nu äntligen fick jag göra det! Ön var så mycket mindre än vad jag hade kunnat tro. Det var även första gången för min isländska instruktör att besöka ön och även han fick en chock när vi såg storleken på ön. På grimsey bor det ca 67 människor. Den ligger även norr om den arktiska cirkeln (norra polcirkeln även kallad). Sjukt häftigt att ha flugit och befunnit sig så nordligt. Två glada lokalbor mötte oss på flygplatsen och de bjöd på kaffe och underhållande samtal. Dom tyckte att vårt flygplan var extremt litet och såg mer eller mindre skräckslagna ut vid tanken att flyga med det den långa sträcka över havet som vi just gjort.
Men de önskade oss hur som helst lycka till över radion och sedan bar det iväg till nästa flygplats.....

Vår nästa destination var Isafjördur. En väldigt vacker plats, även den placerad i en fjord, men denna gång i nordvästra island, eller "westfjords" som de kallas. Här har jag varit på besök tidigare men då backseatade jag Rasmus så detta var första gången jag flög hit själv. Vi landade på bana 26 som ser ut att gå rakt in i en av fjordarna. Eller, den gör mer eller mindre det. Plus att landningsbanan ligger väldigt "offset" så man måste flyga mer eller mindre rätt in mot ena berget för att sedan bryta av till höger och landa. Fantastisk rolig approach. Att starta sen igen är lite obehagligt då man är väldigt nära berget framför banan och även om man svänger i tid så är det ett berg på andra sidan också eftersom att det är i en fjord. I isafjördur tog vi ett snabbt toalettbesök samt så tankade vi upp planet men sedan begav vi oss snabbt iväg hemåt mot Keflavik då TAF:en sa att vindarna skulle gå upp emot 40kt när som helst, och då vill man inte flyga ut från en sådan fjord...

Denna bild är tagen över Reykjavik. Solen strålade och vattnet låg nästan spegelblank hemma i Keflavik för det var så lite vind. Helt fantastiskt. Jag kunde inte riktigt förstå vad vi faktiskt hade åstadkommit under dagen, allt gick så snabbt och allt var så fantastiskt roligt. Definitivt en dag som jag aldrig kommer att glömma.

Pilot School/Flight Training

Jag har redan hunnit med 4 flygningar på 4 dagar, jag tror det är rekordmånga flygningar på så kort tid (oftast är vädret sämre). Jag klarade min Procedural Instrument progress check i fredags! Det känns SÅ skönt att varas klar med det. Jag tycker att det har varit det tuffaste momenten i flygningen hittills. Men nu är jag klar med det och kan fortsätta med Cross country navigering med instrument :D

I lördags och söndags flög jag två VFR (visuella) cross country. Ni ser bilder nedan!

I måndags hade jag en första IOPS flygning (Instrument Commercial Operations) men det gör jag ett längre inlägg om sen :)

CIAO

Vardag

Jag åkte hem en vecka över påsk och det var så gosigt. Fick hänga med Sofia, umgås med mina bröder, mysa med mamma, en utgång och träffa vår kommande valp, Kajsa!!!

Pappa och Renée har renoverat köket, så sjukt snyggt det blev tycker jag!

Fick nya byxor och tröja av mamma, såå himla fina! Löve them

Vardag

Hejsan! Det har varit en väldigt lång vecka på många vis. Det har varit dåligt väder + att alla våra plan är "groundade". Skolan slutar inte att förvåna ibland hehe... Går inte in på anledningen till varför flygplanen inte är "airworthy" men hur som helst så är dom inte det och vi elever är i och med det väldigt fast och begränsade. Vi försöker göra det bästa av situationen men det finns inte så mycket att göra här. Men jag och Rasmus har städat, tvättat, lagat god mat, spelat yatzy osv. Men ja, fantasin börjar ta slut. I fredags var vi ut vilket var trevligt men jag börjar bli mer eller mindre galen nu. Och vi får inte mycket information från skolan heller. Inte någon spekulation på hur lång tid det kommer ta heller, inte ens om man kan åka hem över påsk eller om planen kanske blir klara då. Så ja, to be continued helt enkelt.