.. väntar aldrig för länge. Väl?

Det var oerhört längesen jag uppdaterade bloggen nu, men har haft riktigt uselt wifi, noll mobildata och mycket skoj att hinna med.

I detta inlägg tänkte jag skriva om Whitsundays som jag var på för kanske en vecka sedan. Jag och Jeppe åkte med två olika båtar på grund av min sjösjuka samt brist på platser. Jag tog en som hette Ride To Paradise. Så istället för att som Jeppe bo på båten i en liten hytt, befann jag mig istället under två nätter på en fantastiskt fin resort. Vi hade king size beds, pool, jacuzzi, utomhusbadkar- & dusch, ett fantastiskt crew och en underbar grupp.

Här har vi huvudbyggnaden. Det var där vi alla samlades vid middagarna.

Såhär såg det ut där vi bodde! Både mysigt och fräscht.

Det var alltså på detta ställe jag bodde. Hela atmosfären kändes otroligt lyxig och blev ännu bättre när vi blev serverade grym mat och slapp diska efter oss :-)

(OBS. att bilderna är lånade från deras hemsida & Google)

Från vår resort gjorde vi sedan utflykter. Bland annat så var vi på Whitehaven Beach, snorklade, paddlade kajak och paddle boarding. Och på kvällarna samlades vi alla vid huvudbyggnaden och festade! Måste säga att det var himla coolt att snorkla på Whitsundays. Det var kristallklart vatten, färgglada koraller och massvis med fiskar! Vår guide slängde i stora mängder av fiskmat där vi simmade så vi hade massvis med fina fiskar alldeles intill oss. Man kunde känna deras fjäll mot sin kropp.

Vi alla hade regnjackor på oss för att inte bli genomblöta. Ibland fick vi även ha cyklop. Speciellt bra när det regnade.

Gänget!

Vädret var verkligen inte på vår sida under denna tripp, faktum är att de enda två båtarna som inte blev inställda var min och Jeppes. Men vädret spelade faktiskt inte någon större roll för jag hade The time of my life ändå. Har gruppen och crewet att tacka för det<3

Skulle definitivt rekommendera andra att åka med Ride To Paradise! Sjukt värt.

Gott nytt år på er! Nytt år, nya möjligheter?

Igår tänkte vi först dra till lagunen och hänga där på dagen, men Dean och Milou (?) som också bor på vårt hostel drog med mig, och tillslut även Jeppe, till Jump! Var väldigt roligt faktiskt, speciellt för mig som aldrig varit på Jump innan.

Efteråt var vi så svettiga att det enda vi ville var att bada. Så, så fort vi kom hem till vårt hostel hoppade vi ner i poolen allihopa och hängde där en stund i det fina vädret.

På kvällen åt jag, Jeppe, Dean & Milou nyårsmat tillsammans. God mat och gott sällskap! Middagen övergick till drickande och kortspelande med många nya ansikten, innan vi gick ner till lagunen för att se fyrverkerierna. Det var inte det mest spektakulära jag sett, men det var fint.

Fyrverkerierna dog ut och det nya året var kommet! Vi önskade varandra ett gott nytt år och gick med snabba steg mot Gilligans för att fortsätta festa. Vid 06 kom vi tillbaka till vårt hostel efter en grym nyårsnatt!

Tog aldrig några bilder igår så här är en bild från några kvällar sedan när vi spelade ring of fire vid poolen

Håll i hatten, för nu kommer det massvis med bilder från regnskogstrippen med allt vad det innebar.

Innan vi gick in i regnskogen träffade vi denna mannen, som berättade lite om regnskogen och hur originalbefolkningen där levde. Han gjorde även någon procedur som gjorde att vi fick tillåtelse att komma in i regnskogen och att vi kom ut därifrån säkra.

Lite fina blad

Tre äckligt stora spindlar som vi såg i skogen. De alla var större än mina händer..

Vi såg även en draködla på nära håll. Väldigt mycket coolare och sötare än spindlarna..

Fina träd fanns det också

EUnder dagen fick vi även möjlighet att bada i en flod nära skogen. Vattnet var väldigt svalkande men behövligt för oss svettiga svennar. Fint var där också! Nedanför ser ni ett djur (som jag inte vet vad det heter) som vaktade våra saker medans vi badade ;-)

På denna strand satt vi och åt en väldigt god lunch. Jag tog en hamburgare med pommes och Jeppe tog en veggiepasta.

Utsikt över regnskogen

Vi var även på krokodiljakt och i båten hittade vi en groda i storlek med våra paddor hemma i Sverige.

Vi fick se en vuxenkrokodil på ganska långt avstånd och en bebis. Den stora fick vi dock inga bra bilder på. Vi fick även höra massa hemska historier om krokodiler som käkat upp både barn och vuxna. Krokodiler är sjukt coola tycker jag men är väldigt rädd för dem. Läskiga djur.

PS. Ska försöka uppdatera lite oftare här, men det är faktiskt mycket mer tidskrävande än vad jag trodde det skulle bli. VI hörs<3

God jul i efterskott!

Här borta hos oss, i trettiogradiga Australien, såg julen väldigt annorlunda ut gentemot hur den brukar. Den nya miljön och speciellt den extrema värmen har gjort att julkänslan var som bortblåst. Vilket i och för sig kanske bara var bra, med tanke på att den inte firades med familjen. Dessutom så fick jag faktiskt firat lite jul hemma i Sverige innan jag åkte, med julmat och paketer!

Som sagt så var julen väldigt olik mina tidigare jular (?) men väldigt rolig. Jag och Jeppe bytte hostel på lillejulafton till ett mer familjärt sådant och jag tror ingen av oss ångrar vårt val. Vi har mött så många nya vänner som vi hittat på grejer med. Den 24e satt vi ett stort gäng på vårt hostel och spelade kort, drack lite och badade i poolen. Mer än så blev det inte då med tanke på att i princip alla i gänget firade den 25e.

Så den 25e gick vi ner några stycken till lagunen och hängde där till klockan var runt tre på eftermiddagen. När vi kom tillbaka började alla laga mat som var typiskt på julbordet i deras hemland och sedan satte vi oss alla ner och åt en himla massa mat. Väldigt mysigt faktiskt!

Här har vi hela gänget samlat runt julmaten!
(bild lånad av Jeppe)

På annandag jul åkte jag, Jeppe och en av våra nyfunna vänner Mirthe till Port Douglas till ett hostel kallat Dougies. Nu har vi en natt kvar här innan vi åker "hem" till Cairns och Northern Greenhouse igen. Längtar redan tillbaka till standarden där.

Idag har vi varit i Daintree regnskog på en tour, vi såg Cape Tribulation och var på krokodiljakt. Vi fick se en vuxen krokodil och en liten bebis på typ 20 cm :-)

Har knappt några foton på mobilen från idag så ni får nöja er med dessa nu. Tog dock några bra med Jeppes kamera så blir en bildbomb sen!

För tre dagar sedan idag, hände det som inte fick hända. Det som har resulterat i att jag har suttit inne på rummet i två långa dagar utan solljus. JAG HAR BRÄNT MIG.

Det är verkligen en monsterbränna utan dess like. Jag var röd som en tomat redan en kort stund efter vi kom in på rummet och efter det har det bara gått utför. Första natten sov jag knappt någonting, kunde inte röra mig utan att det gjorde ont och kände mig febrig ända in på morgonkvisten.

Hela dagen igår satt både jag och Jeppe inne på vårt hostel. Eller Jeppe, vars bränna är lite mildare än min, vågade sig utanför dörrarna för att gå ner och handla. Medan jag knappt ville eller kunde ta mig till köket.

Även idag blir det en innedag för min del, mina axlar gör fortfarande så otroligt ont och är fortfarande så ömma på vissa ställen att jag fruktar att smörja in mig. Jag kan ju säga som så här att jag kommer aldrig någonsin igen glömma att smörja in vissa delar av kroppen min. Men för att se något ljus i detta mörker så har jag i alla fall "bara" bränt halva kroppen, det kunde ju varit värre..

Såhär ser min bränna alltså ut idag (där det är som värst) två dagar efter jag bränt mig..

"Äntligen är det dags för uppdatering om Aussie livet!". Så hoppas jag ni tänker nu när ni ser ett nytt inlägg. Är ni redo? Det har nämligen hänt en del sedan sist.

Så för två dagar sedan tog vi vårt pick & pack och flög till Cairns. Vi blev tipsade om ett party hostel kallat Gilligan's och det är där vi är nu. Vi bor i ett sexmannarum med balkong och utsikt över poolen (!!!). Vi har dock i princip bott själva i vårt rum sen vi anlände vilket känns helt sjukt haha. Först igår träffade jag de två andra tjejerna som bodde i samma rum som oss och idag lämnade de. Så nu är det bara jag och jeppe. Tycker verkligen om detta stället mer än vårt förra! Här känns mycket "lyxigare" och mer som ett hotell.

Innan vi begav oss hit var vi på en två dagars tour på Great Ocean Road och Phillip Island. Vi var med om så häftiga grejer båda dagarna. Great Ocean Road hade väldigt många fotovänliga stränder, regnskogar och roliga djur. Vi såg till exempel vilda kängurus, koalor, papegojor; ormar (!!) och en död säl..

Phillip Island åkte vi endast till för att se "The penguin parade" så allt innan dess var lite småtråkigt tyckte jag, förutom när vi var på en djurpark där vi fick mata Wallabys och Kängurus, samt se koalor, emus osv. Gillar egentligen inte när de är i fångenskap, men det ingick i vår tour och det var ändå ganska mysigt.

När vi äntligen fick se paraden var det så himla kallt att jag fick köpa en pingvinfilt för att inte frysa ihjäl. Men det var så värt det. Pingvinparaden är som ett arrangerat och säkert sätt (för pingvinerna) att se de små liven komma upp från havet och vandra upp längs stranden, igenom buskarna fram till sina bon. Det var så mysigt att se dem vingla omkring. Man fick inte ha någon som helst integration med pingvinerna eller fota så har dessvärre inga bilder. Men det var så coolt!

Kommer lägga upp alla bilder på min Facebook senare så ni kan se mer där då.

God middag Sverige!

I skrivande stund är klockan 22.24 här hos oss och jag har äntligen tid för lite uppdatering. Sådant som planering, shopping och sömn går tyvärr före. Har av någon anledning fått som vana att skriva en dag efter allt hänt och inte samma kväll, så det blir alltid massor att berätta.

Igår var det äntligen lite fint väder här i Melbourne, så fint att vi faktiskt hade tillfälle att dra till stranden en stund. Men eftersom vi hade varken solkräm eller flipflops blev det en sväng till stan innan vi drog till Brighton Beach. Vi blev inte jätteimponerade av stranden faktiskt, kändes som Lomma Strand bjöd på vitare stränder, men visst var det fint. Dessutom fanns det "bathing boxes", som de så fint kallar det här, i regnbågens alla färger.

Så fort vi anlände till stranden sprang vi ner i vattnet för att svalka oss. Det var nämligen både väldigt varmt och FULLT med flugor och små millimetrar (?), ni vet sådana små äckliga kryp som är så små att de ser ut som streck. I vissa stunder fick vi verkligen panik och allt jag ville var att krypa ur mitt eget skinn. Vid ett tillfälle låg jag och solade och kände hur det kliade hela tiden på min rygg och mina armar, men jag viftade bort tankarna, trodde bara att jag inbillade mig (för det gör jag ibland), tills jag reser mig upp och ser hur hela mina armar och mage är helt svartprickiga. HUNDRATALS millimetrar. På två sekunder var jag nere i vattnet och sköljde av dem, usch det kliar på hela mig bara jag tänker på det.

En annan rolig sak som hände på stranden var när vi badade och jag trodde Jeppe inbillade sig när han sa att någonting rörde hans fötter och det visade sig vara en krabba som kom glidandes. Jag som aldrig sett en krabba innan tyckte det var rätt kul. Sjöstjärnor fanns det också massvis med.

Idag gick vi rundor på stan igen, men denna gång för att träffa vår kära agent Josh från Work & Travel Company som vi åkte hit med. Vi vill dubbelkolla allt vi planerar med honom innan vi bokar grejer då de ibland har rabatterade priser för oss medlemmar samt tips på vilka företag man ska akta sig för. Vi har nämligen bestämt oss för att flyga upp till Cairns på lördag när vi checkar ut från vårt hostel här i Melbourne, för att göra östkusten från norr till syd istället. Dels för att följa vädret men också för vi vill på äventyr, helst igår.

Hos Josh fick vi dessutom veta att "resebyrån" vi kollat på inte alls var något bra. Han hade bara dåligt att säga om dem. Han hade haft flera som kommit till honom med gråten i halsen för att de hade blivit lurade. Så vi kommer med största sannolikhet inte boka någonting alls med dem (och alltid kolla med Josh först). Vilka ormar det finns va, usch nej sådana vill vi inte resa med. Riktiga ormar har vi däremot inte sett skymten av än.

Nu var det några dagar sedan jag skrev så tänkte ge er en liten update på allt som hänt, vi har nämligen hunnit med en hel del.

I fredags började vi dagen med att gå på ett möte med en kille från organisationen vi åker med. Väldigt givande måste jag säga! Vi fick info och massa tips om östkusten, arbete, bilar och annat smått och gott. Efter det fixade vi våra australiensiska sim-kort, eller jag fixade mitt och Jeppe upptäckte att hans telefon är låst till Telenor haha. Å andra sidan så hade jag missat den lilla detaljen att beställa mitt bankkort i samband med att jag öppnade kontot.. Så Jeppe har ett bankkort men inget sim-kort och jag har sim-kort men inget bankkort. Vi är så duktiga.

Efter vi hade gått omkring i stan som yra höns och fixat allt vi skulle så åkte vi hem och tog en välbehövlig nap. Problemet med det är dock att de aldrig riktigt blir bara en nap för mig, utan snarare en längre sovstund som jag sedan inte vill släppa taget om. Men efter sovstunden fixade vi mat och sedan oss själva och gick ner och hängde i baren på vårt hostel. Där var det live-musik och många trevliga människor.

Dagen efter, alltså igår, var vi ute på stan igen och strosade omkring och förlängde även vår tid på vårt hostel så här stannar vi i en vecka till. Väl i stan bockade vi av flera punkter på vår "måste göra i Melbourne"- lista. Bland annat så var vi på Queen Victoria Market och lyssnade på gatumusik och State Library. Alltså State Library såg verkligen ut som Hogwarts i vissa rum. Mäktigt.

Efter att vi hade gått en stund i stan utan att riktigt veta exakt var vi var säger Jeppe "Alltså inte för att vara dömande.. men jag tror vi är i China town nu" samtidigt som han kollar sig omkring. Bara asiater.

Hörs imorgon<3

Nu mina vänner, klockan 04.30 lokal tid (14.30 här), har vi äntligen fått tillgång till rum på vårt hostel. Resan hit har minst sagt varit lång, men faktiskt inte så jobbig som jag föreställde mig. Jag sov mest hela tiden. Den sista flygresan från Hongkong och hit var jobbigast, kändes som det tog en evighet. Väl framme i Melbourne var Jeppe otroligt nervös och nojig över vad man fick ha med sig, han tvivlade även en sekund över om vi ens skulle bli insläppta. "Får man ha med näsdukar in tror du?". Det fick man.

Efter en väntan som kändes oändligt lång, fick jag till slut mitt bagage (aka sopsäck) och vi skulle nu leta upp vår transfer som skulle ta oss till vårt Hostel. Så vi börjar traska mot utgången vid terminal 3 och ser vår buss. Perfekt! Vi hoppar glatt på och börjar röra oss mot centrum. Efter några minuter börjar vi bli lite stressade när vi inser att vi skulle träffat på folk vid en mötesplats innan vi hoppade på bussen, för att sedan tillsammans ta oss till rätt ställe. Neeej. Jag och Jeppe skrattar till en början åt vårt misslyckande, men skratten övergår snabbt till panikslagna ansiktsuttryck då vi inser att vi varken vet vart vi ska, eller vem vi ska kontakta om det blir fel.. Vi som hade planerat allting så bra, trodde vi. Jaha, vad gör vi nu då? Vi kan ju komma hur fel som helst på denna buss och det kan bli himla jobbigt om vi måste ta oss tillbaka till flygplatsen igen, eller ännu värre, om vi går vilse.

Efter mycket om och men visade det sig att vi inte alls det var fel utan hade gjort precis som man skulle. Vi satt på rätt buss och hittade både adress och telefonnummer. YES! Klockan 09.30 (hos oss) var vi framme på vårt hostel, men var tvungna att vänta tills klockan 14 för att få tillgång till rum. Så nu, äntligen, är vi på (rätt) plats i Melbourne, Australien<3

Skulle egentligen publicera detta inlägget för några timmar sedan men vi var tvungna att gå och lägga oss en stund för att ta en "powernap".. som varade i 3h.

Stay tuned, äventyret börjar nu.

Nu sitter vi här på Heathrow i London och inväntar flyget som ska ta oss till Hongkong. Känns som det var en evighet sedan jag lämnade huset i Lödde, ändå har jag bara hunnit ta mig till.. London? Vi är fortfarande i Europa?!

Om 20min går i alla fall planet och förhoppningsvis går de 11h mot Kina fort! I nuläget är vi 3st (Jag, Jesper och en ny vän) som har tagit oss från Köpenhamn och som kommer ta oss till Hongkong tillsammans, för att sedan ta skilda plan till Australien. Jag och Jeppe håller ihop såklart.

Ärligt talat så är jag redan trött på att resa och vill vara framme nu, helst igår. Men som sagt har jag inte ens rört mig utanför Europas gränser än och Australien känns som en evighet bort. Tror dock det här är bra för mig som har såå dåligt tålamod. Och vi har ju faktiskt trevligt tillsammans!

Skriver kanske något när vi är i Hongkong, annars hörs vi i Aussie!

Här ser ni tre vackra bilder på mig, min väska & min och Jeppes mat