Nya Zeeland

Förra tisdagen kom vi till en supermysig stad som heter Taupo. Staden var lagom stor och den ligger utmed Tauposjön som är så stor att Singapore skulle kunna få plats i den. Där fanns flera små mysiga affärer och restauranger och där fanns väldigt fin miljö. Detta var den finaste och mysigaste staden i Nya Zeeland hittills och om jag skulle välja en stad jag skulle bo i ett tag här så skulle det bli Taupo.

Tongariro crossing

I onsdags gjorde jag något av det jobbigaste och häftigaste jag någonsin gjort. Jag, Sofia och Amanda bestämde oss för att bestiga Mount Tongariro.

Det är en hike på nästan 20 km och det tar 6-8 timmar att göra det. Jag var väldigt nervös innan vi startade och var väldigt tveksam på om jag skulle klara av att göra det. Guiderna berättade att det skulle bli väldigt jobbigt och att det fanns 2 väldigt svåra delar att klara av för att komma upp och 1-2 svåra delar med att ta sig ner. Först skulle det vara en lätt promenad från parkeringsplatsen på typ 1h -1h 30min. Sedan skulle man påbörja the devil's staircase som dom kallar det (jag förstår verkligen varför dom kallar denna delen så!!) och detta skulle ta ca 1h - 1h 30min. Efter det skulle det bli en lätt del till på ca 30 minuter (det var här man gick "förbi" Mount Doom som är med i sagan om ringen filmerna) och efter det skulle den sista jobbiga biten komma och det var att man skulle ta sig upp till toppen som heter Red crader och detta skulle väl ta ännu 1h. När man väl lyckats klättra till toppen så skulle man ju lyckas ta sig ner också. Det var vääääldigt brant kan jag tillägga, jag trillade 3 gånger på bara den biten och sedan var det en väldigt lång promenad ner från berget.

Vi gjorde detta på lite mer än 7 timmar man då stannade vi också och åt på 2 ställen och gjorde massa små stopp på vägen för att hämta andan och vila. Det var en otroligt jobbig, rolig och häftig upplevelse och jag är så otroligt glad för att jag gjorde det. Man kan verkligen inte få in varken vyerna eller känslan av att vara där på toppen (1978m över havsytan) på bild men jag kommer ändå visa en massor av bilder och hoppas ni kan ana er till hur häftigt det var! Om någon av er någonsin åker hit så rekommenderar jag det starkt och säger bara att man verkligen inte kommer ångra sig!

Efter att ha gått i en timme kom vi till sista toaletterna på ca 4-5 timmar. Nu börjar the devil's staircase!

Lite mer än 1 timme senare har vi kommit upp för the devil's staircase och vi går nu förbi där man kan svänga av och gå upp för Mount Ngauruhoe, mer känt som Mount Doom i sagan om ringen filmerna. Men för att göra det skulle man lägga på ytligare 3 timmar och dom rekommenderade enbart dom som tyckte att the devil's staircase var hyfsat lätt att göra det.

Nu har vi promenerat igenom the south crater oh ska göra den sista klättringen upp till toppen! Här var det inga fler trappor men ist var det stenar och grus som man slant på hela tiden. Tog man 2 steg fram så gled man sedan tillbaka ett också... på ett ställe fick man ta hjälp av en kedja för att kunna dra dig upp för branten. Denna delen var väldigt brant och väldigt jobbig så jag tog typ inga bilder hör tyvärr.

Nu har vi varit på toppen och börjat ta oss ner igen förbi Emerald lakes!

Efter 4-5 timmar och tagit oss upp till toppen och ner för det värsta stupet och här tänkte vi då att vi nästan var klara och bara skulle ta oss ner lite snabbt och smidigt också, meeen där hade vi fel! Här visar skylten att vi har 10,4 km kvar och att det beräknas ta 2 timmar och 30 min att ta sig ner från berget/vulkanerna.

Här hade vi tagit oss mer för den brantaste delen, men det var en lååååång väg kvar ner

Hör kom vi till the blue lakes!

Här ser man små vita stigar typ som gick sicksack ner på baksidan av berget

Jag har tyvärr ingen bild från sista delen av det hela men jag blev så trött och uttjatad när jag började närma mig målet så jag bara gick på och försökte att stanna så lite som möjligt. Det tog en eeeeeeevighet! Tur att vi hade den fina utsikten att titta på iaf. På slutet gick vi dock i en skog och jag tyckte typ att detta var den värsta delen för jag kunde inte se när stigarna skulle ta slut eller hur långt ifrån målet jag var. När vi var på berget så kunde vi ju nästan hela tiden se målet (det var i och för sig en utmaning det med, men jag tyckte det var lättare när jag kunde se hur långt jag hade kvar).

Som jag sagt så många gånger så var detta det jobbigaste och häftigaste jag någonsin gjort och jag ångrar inte för en sekund att jag gjorde det. Inte ens när det kändes som att mina ben, fötter och lungor skulle gå sönder ångrade jag det! Vi hade dock otroligt tur med vädret, det hade säkert inte alls varit samma sak om det varit molnigt och dåligt väder. Vi var över molnen på slutet och det hade varit väldigt tråkigt om det hade varit dåligt väder så att man inte kunnat se något.

Detta är det bästa jag gjort hittills!

Nya Zeeland

Heej! Det har hänt mycket nu dom senaste dagarna och på slutet av varje dag har jag varit heeelt slut så jag har varit väldigt dålig på att uppdatera här! Men nu sitter jag på en buss på väg till Wellington och har ungefär 2 timmar kvar av den resan så man får ju passa på. Det regnar dessutom väldigt mycket ute just nu och då är de lite mysigt att sitta här på bussen och bara ta det lugnt och tänka igenom allt jag fått vara med om denna veckan!

Men som jag sa så har det hänt mycket och för mig är det ganska stora och roliga saker så jag kommer dela in det i olika inlägg! Vi tar det i ordning och börjar med Hobbiton och Rotorua!

Jag kunde verkligen inte bestämma mig för vilka bilder jag skulle använda så jag fotobombar ist! Hobbiton blev ett stopp som vi gjorde när vi åkte mellan Waitomo och Rotorua.

Hobbiton är en av dom platserna jag verkligen har längtat till att få se, det var verkligen en bucket list check för mig! Jag kan säga att det är precis så vackert som man föreställer sig att det ska vara (iaf så som jag hade föreställt mig det). Allt är verkligen så verkligt och välskött. Vi fick massor av inside information och jag kommer inte ihåg hälften av vad guiden sa men jag kommer ihåg att dom har trädgårdsmästare anställda på heltid som går runt och odlar grönsaker och blommor i rabatterna och vattnar och klipper gräset varje dag för att det ska se så bra ut som möjligt. Dessa stackare börjar redan vid 5 tiden på morgonen för att hinna innan turisterna kommer. Vi såg dock en trädgårdsmästare som gick och vattnade gräset där mitt på dagen också. Vi fick även sitta och dricka öl och cider på the green dragon som är baren/puben som är med i filmerna!

Allt var verkligen såå vackert och det var helt klart värt dom 75 nzd som vi betalade! Så om ni har vägarna förbi så rekommenderar jag ett stopp! Och om man inte har sett filmerna eller inte är intresserad av det så är det iaf en väldigt mysig och vacker plats att bara gå runt och titta på.

På eftermiddagen anlände vi till Rotorua. En stad som inte imponerade på mig särskilt mycket. Vi var och tittade på gejsrar och en av alla dom mud poolarna som dom hade och det var ju lite coola iaf. Magman var endast 6-7 km under oss så där var väldigt mycket geotermisk aktivitet. Men annars så kände jag mig väldigt klar när vi åkte därifrån efter en natt, därför blev det inte så mycket bilder här.

Nya Zeeland

Dags för en liten uppdatering eller vad tycker ni? "JAAA" säger jag, hehe (bad joke I know men jag är trött)

Iallafall...

Vi reser med företaget kiwi experience som enligt mig är väldigt bra för nyblivna backpackers som jag själv. Kort sammanfattat så är det en hop on hop off bus som tar dig igenom hela landet på ett enkelt sätt. Efter att du startat i tex Auckland och hoppat på din första buss så är du med i ett slags kretslopp typ, haha. Varje dag kommer det en ny buss till platsen du hoppat av på så du kan stanna på en plats så länge du vill. Varje gång du sätter dig på bussen så frågar chauffören (som också är din guide) hur många nätter du kommer att stanna på nästa plats så att dom vet när du ska på bussen igen och om det finns plats på den. Kiwi fixar även med alla aktiviteter, så du kan boka vad det är du vill göra när du kommer till platsen vilket är väldigt smidigt och du sparar med både tid och pengar (dom har massa erbjudanden och rabatter).
Det blev inte någon kort sammanfattning och antagligen inte en så klar förklaring heller men ni fick en liten bild av det iaf.

Och vi kommer att börja med north island!

Kl 7 hoppade vi på bussen och begav oss ifrån Auckland till Paihia - bay of Islands. Jag måste bara säga det också att om det finns något som jag tycker är svårt här så är det att uttala namnen på städerna som finns här... kolla på kartan och försök själva, det går inte. När man sedan tror att man säger det rätt så säger någon som kommer härifrån det och man inser då att det är heeelt fel. Hur som helst så kom vi till Paihia (som uttalas Payhea) vid 12 tiden och spenderade dagen med att gå runt i den lilla mysiga byn.

Dag2 åkte vi så högt upp i nya Zeeland som man kan komma till cape reinga som var en vulkanö men som nu har vuxit ihop med fastlandet. Detta blev en utflykt som tog ca 12 timmar och man blev sååå trött men det var helt klart värt det! Vi åkte till några småbyar, vi stannade och åkte sand-board i Te Paki, vi åkte längst stranden på ninety mile beach (som inte alls var ninety mile), vi åkte till Manginangina och gick i Kauri skogen och sist men inte minst så såg vi vilda hästar också. När vi var framme i cape reinga blåste det något enormt och vädret var inte det bästa den dagen men det var verkligen såå vackert ändå! Man såg det inte så tydligt men det är även där som tasmanhavet och stilla havet möts. Som sagt, det var inte bra väder men de var en utflykt som blev väldigt rolig iaf!

Bilderna på hästarna blev inte bra alls men det var vad jag kunde åstadkomma med mobilkamera just då..

Dag3 blev det dags för öhiking. Vi åkte först runt bland öarna i the bay of Islands och sedan fick vi en karta på en ö där vi skulle ta oss från en punkt till en annan. Efter ett tag tappade vi bort oss på kartan och hade verkligen ingen aning om vart vi var. Det positiva var att vi inte var ensamma utan kom dit med några andra från vår kiwi grupp, negativa var att vi alla var lika lost haha. Det slutade bra iaf, vi alla kom tillbaka till Paihia safe and sound.

Och efteråt satte vi oss på bussen för att åka tillbaka till Auckland.

Igår (lördag) började vi vår resa söderut. Bussen körde från Auckland vid 8:40 så det blev sovmorgon för oss. Aktiviteterna för dagen blev en 30 minuters promenad ner för ett berg till cathedral cove i Coromandel. Det var en väldigt vacker strand där så man hade ju önskat att det var lite bättre väder men sedan när man skulle gå uppför det där fördömda berget igen så var man glad för lite duggregn och vind. Efter det var de vara 10 minuters körning kvar till hostlet som var vid hot water beach. Så kl 6 när det var low tide tog vi spadarna och gick ner till stranden för att gräva oss en grop att bada i. Vi var ju tyvärr inte dom enda som hade tänkt göra de så stranden var ju full med folk som trängdes för att få gräva ett hål. Vi fick iaf bada fötterna i en grop och känna på det. På ett ställe var sanden och vattnet så varmt så jag brände fötterna och fick springa därifrån. Någon hade till och med tagit med sig en kastrull och kokade ägg också, haha fräscht.

Tyvärr så dog mig kamera när vi var iväg igår så det blev inte så mycket bilder.

Och så har vi tillslut kommit till dagens datum.
Idag körde vi från hot water beach till Waitomo. På vägen stannade vi och gick en promenad som jag har glömt vad det hette och typ allt det historiska om platsen också som dom berättade för oss hehe. Det var något om att dom brukade hugga guld där för väldigt länge sedan men nu så gör dom inte de längre men dom gamla övergivna vägarna genom berget finns kvar och har blivit till en turistplats. Någonting sådant var det iaf (jag måste varit väldigt uppmärksam inser jag nu haha).

Efter det åkte vi sista biten och kom fram till Waitomo där vi gick en tour i berömda Waitomo glowworm cave. Man fick tyvärr inte ta några bilder så jag snor en från Google för att visa vad det är jag menar. Dom berättade massor om dom när vi gick där men de är bara massa fakta som jag inte orkar skriva här så om ni vill veta så får ni googla det, hehe. Det ni behöver veta är att det iaf var väldigt vackert att se, det kändes väldigt overkligt att gå där i grottorna och sedan sätta sig i en båt nere i mörkret och alla var helt tysta bara tittade. Jag tänkte lite på avatar filmen när jag satt där, jag vet inte varför men jag fick den känslan av övernaturlighet. Som tusentals stjärnor typ. Väldigt häftigt att få vara med om faktiskt.

Denna bilden är ju helt klart fake för man kunde inte se ett skit där nere förutom glowworm sakerna, men annars så var det verkligen så det såg ut! På andra bilden ser man hur de såg ut om man bara satt och tittade upp i taket.

Jaha det var det det. Jag måste verkligen uppdatera oftare så det inte blir så mycket på en och samma gång haha. Men nu blev det så iaf, hoppas att jag inte tröttade ut er allt för mycket! Nu är jag supertrött och vi ska upp tidigt imorgon igen för att åka vidare så det är bäst att jag somnar nu. Nattinatti!

Nya Zeeland

Och helt plötsligt befinner vi oss på Nya Zeeland!

Vi vaknade igår och hade alla tre flera oroliga sms från våra föräldrar som skriver om jordbävningen och varningarna om en tsunami. Självklart så blev man ju lite orolig när man sedan inser att det är med på alla nyheterna i Australien och att alla blivit så oroliga så vi gick till Work and Travel Company och hörde med dom om vi fortfarande borde åka eller om vi borde vänta och se vad som händer. Deras råd blev att åka iaf. Hade det varit någon större fara så hade flygen ställts in och skalvet var långt ifrån Auckland så vi borde vara säkra. Så nu är vi äntligen på nya Zeeland trots morgonens lilla kaos.

Allt med flyget gick smidigt och jag hade turen med mig och hade ett tomt säte bredvid mig, YEEY. Meeeeeen vi kan ju säga att turen vände när vi väl landat...
Vi landar, hämtar våra väskor, går igenom kontrollerna, allt går bara bra, sedan händer det. I sista kontrollen går väskorna igenom en sista scanner och mina väskor blir åsidosatta. Hmmm tänker jag, det är väl bara datorn eller kameraväskan dom vill kolla i. Vakten kommer fram och säger "excuse me, I think you still have food in your bag" och jag bara "Whaaat? I don't think so" men blev osäker, vi öppnar väskan och klart som fan så ligger där ett bortglömt äpple...
För att göra en lång historia kort så blev det en böter på 400 NZD ?!?! Jag fick betala 2653 kr för ett äpple!! Som tröst så tyckte vakten väldigt synd om mig och förstod att det var ett misstag, hon sa även att händelsen inte kommer att synas någonstans och att jag är välkommen tillbaka till Nya Zeeland i framtiden, men jag var tyvärr fortfarande tvungen att betala. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Just nu har jag nog kommit till den punkten där jag skrattar (smärtsamt) åt det. Ahja, det blev en dyr läxa som alla säger.

Nu ligger vi 12 timmar före er där hemma i tiden och kl är snart 10:40 så det är nu dags för en sen frukost och sen ska vi till kiwi experience och planera för vår resa under de kommande 4 veckorna!

Och mina två trogna bästa vänner fanns där för att fotografera och föreviga denna ljusa stunden i mitt liv, haha

(Vi trodde först att det var 4000 kr innan vi läst igenom allt, så lite lättare blev det ju när det "bara" var 2653 kr)