Har du funderat på att göra dig av med några extrakilon? Så här springer du för att gå ner i vikt.

Folk springer av olika anledningar. Vissa springer för att kunna få äta vad de vill, en del springer för att gå ner i vikt och andra springer för en bättre hälsa och mindre stress i vardagen. I jämförelse med många andra motionsformer, som till exempel simning, lätt cykling och promenader, bränner man många fler kalorier när man springer. Men för att gå ner i vikt krävs det även att man äter en hälsosam kost. Om du springer två till tre gånger i veckan samtidigt som du äter för mycket kommer du inte att gå ner i vikt. Du kanske till och med går upp i vikt. Det är viktigt att man inte bara koncentrerar sig på kaloriintaget, utan också överväger vilken mat som faktiskt är nyttig. Ett annat tips är att se över hur du planerar din löpning. Här har du några riktigt bra metoder att använda dig av när du planerar veckans löpning och tar tag i det där med vikten.

SPRING OFTA
För att bränna tillräckligt med kalorier måste du springa ofta. Sikta på tre till fyra gånger i veckan och kör skonsammare konditionsträning med low impact (crosstrainer, roddmaskin eller spinning) två gånger i veckan då du inte springer, så att du totalt tränar fem till sex gånger i veckan. Men var noga med att inte gå ut för hårt. Du ska bara träna så pass mycket om du redan har lagt grunden för det. Stanna alltid upp och vila om du känner av någon skada eller andra besvär medan du tränar.

SPRING SNABBT
Spring högintensiva intervaller en gång i veckan. Dessa anses vara mer effektiva än låg- och medelintensiv konditionsträning när det gäller just viktnedgång eftersom de bränner fler kalorier på mindre tid, vilket även gör det lättare för dig att hitta tid för dem. I en studie som publicerats i Journal of Physiology visade det sig att 20 minuter högintensiv intervallträning gav samma resultat som längre träningspass med fokus på uthållighet. För att lägga upp din intervallträning kan du springa snabbt i en eller två minuter på cirka 70–80 % intensitet och sedan sakta ner till medelfart (ungefär 50–60 %) för att återhämta dig i en till två minuter och sedan upprepa.

SPRING FULLT UT
Lägg till ett tröskelpass varje vecka, där du periodvis ligger på gränsen till vad du faktiskt klarar av – till exempel med 80–85 % intensitet i cirka tre minuter och sedan två minuters återhämtning. Upprepa sedan detta tre till fyra gånger.

SPRING LÅNGT
Ta en lång löprunda i stadig takt varje vecka för att öka veckans kaloriförbränning och gradvis utöka löpturernas varaktighet. Öka distansen med max tio procent varje vecka. Uppskattningsvis bränner man cirka 600 kalorier per timme, beroende på ålder, vikt och hastighet.

SPRING SMART
Variera din löpning – kroppen anpassar sig lätt om du springer samma distans och med samma intensitet varje gång. Om du bara springer på plan mark kan det vara en bra idé att prova på lite terränglöpning då och då för att öka intensiteten (och därmed kaloriförbränningen) eftersom du då måste jobba hårdare för att hantera den ojämna markytan. Du kan även lägga till backlöpning i ditt schema – det är mer utmanande att springa i backar än att springa på plan mark och på så vis kommer du bränna fler kalorier.

DIN LÖPARVECKA

MÅN = VILA

TIS = INTERVALL- ELLER BACKTRÄNING

ONS = LÄTTARE KONDITIONSTRÄNING

TOR = TRÖSKELPASS

FRE = LÄTTARE KONDITIONSTRÄNING

LÖR = VILA

SÖN = LÅNGLÖPNING

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Likes

Comments

När jag blir ledsen blir jag förkrossad, när jag blir arg blir jag förbannad & När jag blir glad blir jag överlycklig, Jag kan inte kontrollera mina känslor & beteenden för fem öre. Jag är 100% på att allt kan gå överstyr när jag väl börjar känna en känsla, men ibland kan den även slå till på en sekund utan förvarning. & allt blir svart i min blick. Vad som helst kan hända i dom ögonblicken. Glas kan gå sönder, tårar sprutar, knytnävar som slår, att vara så ledsen som jag blir så man bara drar sig i håret & skriker för sitt liv. & man kan inte kontrollera en ända sekund av vad som händer. Allt bara händer. & när jag blir förbannad kan jag slänga ur mig allt från himmel till helvetet. Jag vill så gärna kunna kontrollera det här, för det börjar bli ganska jobbigt. Jag lever med detta i min vardag varenda dag. & jag vet ej vad jag ska ta mig till. Hela mitt liv har sett ut så här. Överkänslig, överdriven & jobbig. Allt jag får höra när jag blir såhär. Jag kan tyvärr inte ändra på mig. För det här är jag. Min superkraft, min adhd, en del av mig, som jag får leva med varenda dag utan medicinering är en kamp. & jag är en krigare. Jag slås ner gång på gång men reser mig varje gång upp för att försöka igen & ta nya tag. Ger aldrig upp, har aldrig gjort & kommer aldrig att göra. Jag är stolt över mig själv, vad jag vart, vad jag är & vad jag kommer bli. Jag är en kämpe & jag krigar varje vardag & överanstränger mig konstant för att göra saker rätt, men det blir ändå ibland fel. Jag har en ständig stresshet, koncentrationssvårighet, kreativitet, rastlöshet & en orkan inom mig. Jag ska aldrig sluta kämpa för min egen skull, för jag förtjänar att må bäst. Jag förtjänar även att bli behandlad precis som alla andra människor & bli accepterad.

Likes

Comments

Min superkraft, även kallad ADHD är jag jätte stolt över. Men ibland kan det bli väldigt irriterade & frustrerande. Folk tycker att man är jobbig, allt jag säger blir bara fel & konstigt. Det verkar som att allt är mitt fel hela tiden.. Folk säger att vi med adhd är helt dumma i huvudet, fast det stämmer inte alls. Min hjärna är fruktansvärt snabb & jag kan tänka på en halv sekund medans de tar fem minuter för en människa som inte har adhd. Mina tankar rusar, men jag har lärt mig att kontrollera dom! min envishet, min kreativitet & mitt mod har hjälpt mig så oerhört mycket!! Jag är full av energi, jag med adhd har kraften! & jag kan nå mycket längre än någon annan. Trust me! Varje dag kämpar jag & varje dag är en kamp för mig. Men jag är en krigare & jag kommer alltid att kämpa, gång på gång slås jag ner, faller till botten. Men jag reser mig alltid. Du som inte har adhd, jag önskar att du på något sätt hade kunnat dela min verklighet, förstå min värld på samma sätt som jag tvingas leva i DIN. Jag önskar att du bara för en dag skulle få lära känna virvelvinden i min kropp & frustrationen som framstår när jag inte kan följa dess rörelse. Jag önskar att du förstod att varje gång du försöker sakta ner mitt tempo eller stoppa mig så faller jag totalt omkull. KOM IHÅG att du & jag lever inte i samma verklighet & du kommer aldrig att förstå min. Jag skulle vilja få dig att förstå att det inte är av illvilja eller lathet som jag inte klarar av vissa situationer eller kan hantera olika saker & att varje gång jag tappar bort eller glömmer saker så är det redan ett nedslag för mig. Jag önskar att du kunde förstå min frustrationen att bli avbruten, för varje gång jag tappar boet mig hittar jag inte tillbaks. Jag är ledsen att jag inte kan lyssna på dig, mina tankar flyger iväg åt okänt mål, jag kan inte stoppa dom, hur mycket jag än försöker.. Vi upplever samma typer av känslor men de som skiljer oss åt är att jag blir förbannad inte arg, inte bara glad utan överlycklig & är jag ledsen är jag helt förkrossad. När jag har bestämt mig för någonting så gör jag det helhjärtat men blir det inte som i mitt hjärnkontor har förespått så rasar allt samman. Jag ger upp. I min hjärna har jag som små fack jag måste sortera saker & ting. Te.x känslor, saker jag ska göra, saker som jag gjort. Om min hjärna inte hinner med & jag inte har hunnit sortera allt i rätt ordning & på rätt plats så exploderar jag av frustration då när inte informationen får plats i min hjärna, när det blir så måste det komma ut på något sätt, vilket jag gör igenom ilska. Jag älskar min adhd, men den är värdigt jobbig att leva med när folk inte förstår hur jag tänker & tycker. & för mig är det en självklarhet & helt solklart att alla ska förstå.. men det är inte så lätt. Jag tvingas att leva i er värld. & det är ansträngande. Men jag kämpar varje dag & lär mig något nytt om min diagnos varje dag! Min superkraft är underbar & den utvecklas mer & mer & jag lär mig kontrollera den mer & mer! Jag försöker kämpa varje dag med min superkraft & jag är en superhjälte! För bara dom som förstår mig & har ADHD kommer förstå hur magiska vi är & de personer kan relatera till detta! Våra humör kan vända som dag & natt fast på några staka sekunder. Det är en kamp! Men vi kommer klara oss igenom det!

UNDERBARA ADHD

Likes

Comments

Hejsan, Sanna här. Nu har jag en till blogg, herregud nu får jag ta & ge mig haha. Ska i allafall försöka hålla igång denna så gott jag kan! Ska dock också försöka uppdatera varje dag. Ni som ej vet vem jag är så är jag en tjej på 16 år, Fyller 17 i februari. Mina intressen är att måla, skriva, sminka, kolla serier & ta hand om djur. Jag önskar att jag var en sport nörd men tyvärr jag föredrar att ligga hemma i sängen under täcket & käka Chips😂
Ah men de var lite kort & gott om mig! Hoppas ni kommer gilla min blogg!

Likes

Comments