Hej på er! Nu har en vecka sprungit förbi här hemma i kyliga Sverige & man kan väl säga att vi båda längtar tillbaka till solen nå fruktansvärt mycket... Fy vilken hemskt väder Sverige hade att erbjuda när vi kom hem! Men men, inget man kan styra över! Detta lilla inlägg kommer att bli det sista ni ser från oss på denna sida, vart vi härnäst dyker upp får vi se. Detta inlägg hade vi tänkt ägna åt lite tips, råd & en liten lista med saker vi lärt oss. Allt för att kanske underlätta för er som vill ge er ut på en liknande resa som vi gjorde. Dessutom tänkte jag snabbt nämna några av de sakerna i Bali & Singapore som var absolut bäst. Nu kör vi!

För det första måste vi verkligen rekommendera att ha en ryggsäck & inte en resväska i Asien, framför allt om man ska resa runt en del. Man vet aldrig vad man hamnar på för vägar, på Gili var det tillexempel bara sand överallt. Det är dessutom väldigt trångt och mycket människor överallt, och med en ryggsäck behöver man inte tänka speciellt mycket på vart man har sitt bagage.

Vi rekommenderar starkt att dessutom packa i packpåsar, det blev på så vis mycket lättare att hitta alla sina saker. Något annat att vara bra att tänka på att inte ta med kläder som lätt blir skrynkliga, vilket jag gjorde misstaget att göra. Tänk också på att inte ta med er för mycket trots att ni kanske ska vara borta i någon månad, det finns ställen man lämnar in tvätt på överallt. Och jag kan verkligen säga att det vore guld värt med en väska på 5 kilo istället för en på 10 till 16, som vi hade... Man bär ju dessutom inte speciellt mycket kläder utomlands, ta istället med många bikinis!

Om ni någon gång tänkt tanken att ta dykcertifikat, GÖR DET! Och vi kan varmt rekommendera Gili Divers på Gili Trawangan. Det är ett till viss del svenskt ställe, vilket underlättade när man inte förstod saker på engelska. Det var dessutom väldigt seriöst & noggrant, och det kände vi var viktigt då man ändå utsätts för en risk när man ger sig ner på djupet. Dyk, bara gör det!

Något vi också tyckte var kul var såklart att släppa ut de små bebis sköldpaddorna, vilket vi gjorde i Kuta. När ni väl är i Kuta kan vi också rekommendera köpcentrumet Beachwalk. Vidare runt i Bali kan vi väl rekommendera allt som alltid rekommenderas:

- Kolla in Monkey Forest i Ubud
- Åk till Tegalalangs kända risfält, även det i Ubud.
- Gör ett smycke! Det var så roligt att lära sig något nytt, det gjorde vi i Sanur.
- Har ni vägarna förbi Ubud? Kika in på Bali Dogs, organisationen för gatuhundar, det öppnar verkligen ögonen hos en.
- Testa på yoga i Ubuds avslappnande miljö!
- Testa på att åka moppe, men var försiktiga & gör det på ett någorlunda lugnt ställe!
- Ät lite streetfood, något vi inte gjorde ofta men de gånger vi väl testade var det något av det godaste vi ätit! Våga prova!
- Hyr en solbädd på Potato Head, men var i tid, de tar slut redan några minuter efter öppning!
- Kolla in alla vackra solnedgångar på Bali!
- Kolla in ljusshowen i Singapore, så fint!
- Besök Gardens by the Bay & Botanic Gardens!
- Sentosa Iland är något vi starkt rekommenderar, och testa på äventyrs parken! Zip-line var så roligt!
- NJUT! Vad ni än gör, njut! Tiden går så sjukt fort...

Nedan följer några punkter vi lärt oss på vägen under resan:

- Att man inte ska sola utan solkräm
- Lämna inte din mobil på en offentlig toa
- Killar är likadana världen över = tjatiga, äckliga, påstridiga, dryga, listan kan göras lång
- Toblerone är den absolut godaste och absolut dyraste chokladen utomlands..
- Svensk frukost är underskattat
- och så är även svenska toaletter (njut)
- Kackerlackor är stora och skrämmande
- Vi vill att det alltid ska vara minst 30 grader varmt
- Lyxen att kunna vara ute i shorts och t-shirt och svettas mitt i natten
- Att säga nej till försäljare
- Att vi är urdåliga på att pruta
- Att man kan gå 2 mil i flip-flop om man vill
- Sanna är en badperson & Emma inte
- Emma är fortfarande rädd för apor
- Sanna kan inte klättra och hålla balansen på höga höjder
- Vi kan åka Singapores MRT som en infödd
- Konsten att välja en billigare middag för att sedan lägga lika mycket på godis
- Grillad majs med vitlökssmör är gudomlig
- Vi gillar shopping
- Även crepes med jordgubbar och nutella är inte fel
- Våra ryggsäckar var alldeles för tunga
- Havet är fint från botten
- Att andas med syrgastub
- Att havssköldpaddor är hotade och världens sötaste
- Att fler borde adoptera gatuhundar alt. donera- Vi har lärt oss att sovsalar är lite jobbiga
- Att vi tycker det är kul att svära åt folk på svenska
- Att det går att ha konversationer med främlingar utan att bli uppätna
- Alla krångliga valutor, miljonär ena dagen fattig nästa
- Vi har insett att vi är långtifrån klara med att upptäcka världen = vi behöver mer än 5 veckor
- Att uppskatta och njuta av varje enskild dag och vad den hade att erbjuda
- Att vi trivs tillsammans och ej har bråkat
- Wifi och ketchup är livets uppfinningar (Sanna tycker inte ketchup)
- Chilisås är INTE samma sak som ketchup
- Vi har lärt oss att iste inte är vad vi kallar iste, utomlands är det isat te
- Vi har lärt oss att vi inte är de enda svenskarna utomlands, vilket vi trodde varje gång vi hörde nån annan prata vårt språk

Det var den resan det. Vi får se vart världen tar oss nästa gång, hoppas ni tyckt om att följa vår resa, för vi har haft det så stört roligt! Får ni möjlighet till att åka utomlands en längre tid, GÖR DET! Bara gör det. Åk. Ha roligt!

Puss & Kram, Sanna & Emma ♡

Hej och hå! Hur sorgligt är inte detta? Vårt sista blogginlägg från Singapore... Nästa gång ni hör från oss är från svensk mark och där får ni lite uppdateringar om vad vi tyckt om resan, vad vi kan rekommendera, med mera!

Idag har vi tagit det lugnt. Började dagen vid 12 på starbucks, fortsatte med lite shopping & satte oss sedan på starbucks återigen. Flyget går 23.35 ikväll, och om en timme är det dags för incheckning. För tillfället sitter vi, & har gjort snart i 2 timmar, på flygplatsens KFC. Är det nån där ute som gillar den snabbmatskedjan? Förstår inte riktigt grejen med all kyckling... Hur som laddar vi just nu batterierna inför vår 14 timmars flygresa. Imorgon runt 8 landar vi i Sverige, er tid, ska bli rätt skönt att få komma hem till vardagen nu, samtidigt som det är så sjukt sorgligt att resan gick så himla himla fort... Snacka om att detta är ett minne för livet!

Har ni förresten hört om att Balis vulkan har påbörjat ett utbrott? Det började tydligen redan under slutet av vår vistelse i Bali, men det var inget vi varken märkte eller hörde något om. Så himla stört att de har evakuerat stora delar av ön pågrund av att den närsomhelst kommer spruta ut aska och lava! Vi får hoppas att den håller sig lugn tills vi landat i Sverige, vi vill ju inte behöva nödlanda pågrund av all rök! Vi hoppas på det bästa och så hörs vi på svensk mark!

Kramar, Sanna ♡

Dagen idag har både bestått av lite mer shopping.. och en turistattraktion. Nämligen Gardens by the bay som ligger precis bakom Marina bay sands. Själva Gardens består av växtligheter, skulpturer och belysta byggnader. På bilden ovan är det byggnader skapade i form av träd som tindrade i massa olika färger. Otroligt vackert att gå omkring där efter mörkret hade fallit. Rekommenderas verkligen!!

Som jag sa tidigare så hann vi med lite shopping idag igen på ett köpcentrum som heter Bugis Junction och är som alla de andra enormt. Att det finns så mycket saker, människor och pengar att alla ställen går runt förvånar oss dagligen men sen så bor de ju också över 5 miljoner människor på en yta som Skåne så kanske inte så konstigt egentligen.

Vidare idag så åt vi middag på ett ställe som heter Chilis grill and bar. Det var nånslags amerikansk grillkedja och jag åt lite ribs, som var väldigt goda.

Nu är klockan halv 12 och den här tiden imorgonkväll går vi förhoppningsvis på vårt plan hem till Sverige. Vi har klarat oss skapligt utan förseningar hittills så det vore så typiskt om det skulle hända nått nu menmen allt löser sig. Imorgon väntar de sista timmarna här i Singapore och våra kontanter har tagit slut så den måste nog tillbringas på hemmaplan. Tur att vi bor bredvid ett köpcentrum också haha.

Nu ska vi duscha, sova och packa det sista.

• Filed under: Emma, Singapore

Sentosa, Singapores populäraste ö på fem kvadrat kilometer ligger bara drygt en halv kilometer från landets sydligaste del och med tåg tar det bara några minuter innan man anländer till den fullspäckade lilla ytan. Ön är dessutom konstgjord. Det var där vi tillbringade vår måndag. Vi tog lite sovmorgon imorse, jag vaknade vid halv tolv, strax därefter blev det samma frukost som igår. Därefter åkte vi MRT till Harbour Front för att byta till Sentosa Expresståg, biljetten kostade för er som är nyfikna 4 dollar, det vill säga ungefär 24 svenska kronor. Anledningen till att vi ville besöka ön var pågrund av all positiv respons den fått från tidigare besökare, överallt finns det uppmaningar om att man absolut inte får missa Sentosa. Vad man däremot skulle göra där visste vi inte riktigt, men i förrgår bestämde vi oss för att besöka Mega Adventure Park. Sagt och gjort började vi gå mot denna mega park. Vill bara påpeka att värmen inte lagt sig, skulle gissa att det idag varit omkring 31 grader och svetten rann efter bara några steg.

Vi valde att göra Mega Zip & Mega Climb, detta gick på 75 dollar var. Man kan också välja att klättra på en stor klättervägg, hoppa från 15 meters höjd eller hoppa på en slags trampolin. Efter att betalningen var gjord blev vi iklädda varsin sele och därefter skulle Mega Climb påbörjas. Detta är alltså en typ hinderbana uppe i luften bland träden, vinglig och jävlig, jag lägger in bilder på hur det såg ut här nedanför.

Vi började på Level 1, det som ni ser på bilden ovan. Då var vi typ 2 meter upp i luften, och jag har aldrig känt mig så typ överraskad av mig själv. Jag satte på mig selen nere på marken med världens självförtroende om att detta skulle bli lätt som en plätt, jag har ju klättrat i träd & gått balansgång förr, dessutom är jag ju inte rädd för höjder, till skillnad från Emma. Men fy, jag har aldrig varit så skakig och stel på samma gång förut. Rädd är fel ord, för det kan jag nog inte säga att jag var, inte på Level 1 iallafall, men orolig och skraj, det kanske är bättre ord? Hursomhelst klarade vi Level 1, tog en vattenpaus & bestämde oss för att ta tag i Level 3. Där var vi på omkring 10 meters höjd skulle jag gissa & av någon anledning kände jag mig säkrare där, fråga mig inte varför.. Vi balanserade, hoppade och klängde oss fast i repen, fram till en slags station med gungande brädor. Emma gick först och när hon kommit över hindret ropade hon tillbaka att den här var värst. Jag som tyckte att Emma så smidigt tagit sig över började utan oro klampa över, några meter senare låg jag i princip på brädan och var stel av skräck. Detta kunde inte vara stunden jag skulle trilla ner? Nej, trilla ner skulle jag aldrig göra tack vare selen, men fy vilken panik jag hade. Tillslut var banan över & adrenalinet fick stillas ett tag.

Nu var det dags för Mega Zip, det vill säga Zipline. Inför detta var vi inte ett dugg nervösa, speciellt inte jag efter min nära döden upplevelse i Mega Climb. De spände för tredje gången fast oss i linor och hackar och på bara några sekunder for vi ut över trädtopparna, en väg & dessutom havet. En sån sjuk frihetskänsla! Att åka zipline är något jag starkt kan rekommendera! Synd att det gick så fort bara (60km/h)...

Väl på marken köpte vi korten de tagit på oss, 30 dollar var rök därmed och vi kände att det var dags för en liten vilopaus för att lugna nerver & plånbok.

Det blev en sen lunch/tidig middag på KFC & därefter åkte vi tillbaka till Harbour Front. Väl där tig vi oss en runda i deras stora shoppingmall, spenderade lite mera pengar (...) & åkte sen hem till hotellet. På hotellet har vi nu lagat en underbar kvällsmat i form av snabbpasta och nudlar, mums!

För tillfället vilar vi & funderar på vad morgondagen ska erbjuda, det kommer ju trots allt vara vår näst sista här...

Kram, Sanna ♡

Förlåt för sent inlägg! Jag och Sanna somnade igår kväll som stockar efter lite samtal hemifrån. Vi tillbringade gårdagen med bara shopping och jäklar var mycket det finns. Orchard Road är en gata med sammanlagt 22 köpcentrum och flera vanliga butiker. Vi hade kunnat gått där i flera dagar till men vi måste dock prioritera den lilla tid vi har kvar här, så idag ska vi åka på äventyr. Mer om det senare.

Innan vi började shoppa åt vi frukost på Starbucks då vi inte har frukost på hotellet. Det var jätteskönt att få välja sin egen frukost för en gång skull då vi har varit lite less på att det endast har erbjudits nudlar i princip. Men denna gång blev det varsin ham and cheese brioche baguette, jag tog vanilj latté och Sanna chai latté till det.

Sedan tog vi MRT till Orchard Road, var först i ett mall som hette 313@somerset som hade bland annat Zara, Levis, Muji, Forever 21 och massa asiatiska märken som vi kollade in. Temt var en butik vi fastnade i och kom ut med varsin påse ifrån. Alltid kul med lite variation när dom "vanliga" butikerna blir lite tråkiga.

Vi var sedan in i lite andra malls och butiker som H&M, Victoria's secret (ja jag köpte en bh där som var alldeles för dyr) och var jag och klippte topparna faktiskt, på Toni & Guy. Fick världens skönaste huvudmassage och min frisör var väldigt skicklig. Haha jag var så rädd för att det skulle bli för kort men i efterhand hade jag kunnat klippt av en bit till men aja det blev snyggt och fräscht iaf. Mitt hår har varit en trasslig röra sen allt sol och saltvatten i Bali. Min frisör gav mig också massa tips hur jag skulle sköta om mitt hår. Bland annat genom att klippa det var tredje månad istället för en gång i halvåret, men vem har råd med det liksom. Efter frisörbesöket hade klockan blivit halv 7 och vi var redo att åka hem, äta middag och sova.

Lunchen bestod av plocksushi och isté persika, mums

Kram Emma ♡

Idag har varit en bra dag. Som Emma skrev i förra inlägget spenderade vi vår morgon/natt på flygplatsen. Planet lyfte enligt tidtabellen 7.00 imorse och jag satt på helspänn, Emma sov som vanligt... Denna gång var turbulens så gott som obefintlig, förutom några små gupp här och var. Resan gick smidigt & vi fick samma mat som sist, kyckling & ris.

Väl på flygplatsen i Singapore gick vi igenom säkerhetskontroller, hittade vårt bagage & masade oss mot pendeltåget/tunnelbanan, eller MRT som det kallas här. Något sega i huvudet lyckades vi hitta fram till hotellet och fick lämna våra väskor där fram tills incheckning vid tre. Under tiden vi väntade på vårt hotellrum åt vi lunch, fikade & kollade i Clarke Quays utbud av butiker. Vi gjorde upp en plan för de kommande fyra dagarna, mycket står på schemat!

Halv tre strosade vi tillbaka till hotellet & fick vårt lilla rum. Emma somnade medan jag läste & utnyttjade hotellets gratis wi-fi, och så var det i några timmar. Fram tills att vi blev hungriga och bestämde oss för att gå mot Marina Bay Sands. Där hittade vi ett mysigt ställe, tog varsin hamburgare (igen) och öl, njöt av solnedgången och den vackra stad som Singapore faktiskt är!

Planen efter maten var att gå mot Singapore Flyer, vilket vi också gjorde. Singapore är om det går ännu vackrare på kvällen än på dagen, alla lampor och ljus var obeskrivligt vackert! Precis utanför Marina Bay Sands stannade vi upp upplevde en superhäftig sak, nämligen en ljusshow som det kallas. Så himla vackert och gripande på något vis, och så himla fascinerande att man kan skapa konst av vatten, ljus och ljud. Vi var inte de enda som stannat för att kolla på detta, det var sjukt mycket folk!

Nu blir det en tidig kväll, för mig iallafall, Emma som sovit halva dagen blir kanske vaken haha.. Imorgon väntar shopping, tagga tagga!

Kramar, Sanna ♡

Sista dagen i Bali och vi har hunnit med rätt mycket. Poolhäng, pannkakslunch, shopping, hämta tvätt, handla mat, haft picknick i solnedgången, packat och Sanna köpte sin bomberjacka tillslut. Jag låter bilderna tala för sig själva.

Just nu sitter vi på en ganska kall flygplats och väntar på boardingen. Klockan är 5:45. Vi reser nämligen vidare till Singapore idag. Sista stoppet på resan sen har 5 veckor flugit förbi! Hemma väntar vardagen med nya rutiner för både mig och Sanna då vi inte ska tillbaka till skolan och dess invanda mönster nå mer. Lite läskigt men framförallt spännande. Men innan dess ska vi se vad Singapore har att erbjuda denna gång (förutom bättre boende som vi redan vet).

Hoppas allt är bra med er hemma så ses vi snart!

Kram Emma ♡

Vilken skön dag vi har haft idag! Absolut inga måsten. Förutom att äta, lämna in tvätt, vila och sola. Men det var lätt att bocka av på listan. Resan här i Bali börjar så smått gå mot sitt slut, vilken även vår lilla garderob gjort, detta innebar att hela köret åkte in på närmaste tvätt på förmiddagen. Några andra sysslor vi gjorde på förmiddagen var att kolla på det nya avsnittet av PH (Genri åkte ut!?), vilade och solade. Med tanke på att jag igår såg ut som en kräfta måste jag ge min kropp en stor eloge idag, man såg en antydan av rosa men annars var jag som återställd. Trots detta åkte ett lager av solkräm på under den pressande timmen på soltaket. Runt klockan ett lyxade vi till det med varsin pizza på ett italienskt ställe nära hotellet. Därefter strosade vi i några butiker och gick för att hämta vår tvätt vi några timmar tidigare lämnat in. Väl där blir både vi och mannen vid tvätten förvirrade & det visade sig att vi skulle hämta våra kläder imorgon. Det spelade inte oss någon större roll, så vi köpte en glass och gled tillbaka till hotellet.

Efter några timmars slöande och bokläsandet på rummet (tro mig, det är innebörden av semester) bestämde vi oss för att ta oss ner till ett ställe för att fixa till våra händer & fötter. Det var dags för vår andra omgång manikyr & pedikyr. Så skönt att få bli lite ompysslad!

Vi fortsatte på lyxstilen och beställde in en köttbit till middag idag, på samma ställe vi var på kvällen jag var utan mobil. Supergott var det, har verkligen saknat lite grillad mat!

Imorgon är vår sista dag i Kuta, och sen går planet mot Singapore på lördag morgon. Längtar så efter gator utan tjatande & påhoppade försäljare som börjar varje mening med "yes please".. Det har sin lilla charm, men ni som varit i Bali förstår vad jag pratar om. Vad dagen imorgon har att erbjuda får ni läsa om då, hoppas ni får en fin kväll i Sverige!

Kram, Sanna ♡

Idag har Sanna bränt sig, hon är röd och har ont. Varför? Jo hon trodde att hon kunde sola helt utan solkräm av nån anledning. Så nu ligger hon bredvid mig och gnäller. Hur mår jag då? Min förkylning har dragit sig tillbaka lite vilket känns otroligt skönt!! Men vi började ändå dagen med att vila för att vara på den säkra sidan. Vi låg alltså vid vår fantastiska takpool några timmar (fantastisk för att vi oftast får vara där helt själva och för att poolen nästan är varm).

Sen duschade vi och drog oss iväg på shoppingrunda på Beachwalk mall här i Kuta. Det är ett sånt vackert köpcentrum med mycket grönt, fina påbyggnader och långa avstånd, oftast brukar det bara vara affärer inklämda i en ful byggnad tätt intill varandra (tänk kupolen), men inte här inte. Glömde ta bild så fick bli en googlebild.

Där iaf så shoppade vi lite och åt middag på ett ställe som hette Johnny Rockets. Tänk er Grease när dom är på den där restaurangen och äter hamburgare och dricker milkshakes. Precis så var det, med röda sittdynor och lite 50tals stil. Sagt och gjort beställde jag en hamburgare och en vaniljmilkshake. Sedan fortsatte shoppingen ända tills nu faktiskt. Det är såå lyxigt att kunna shoppa till 10 på kvällen när man är van Moras öppettider och utbud för den delen...

Jag köpte ett par byxor som var mittemellan kostymbyxor och mjukisbyxor, svarta, som jag nog tänker jobba i. Jag fyllde även på med lite trosor och en välbehövd cross body väska fick följa med hem till Sverige. Sanna köpte en mysig långärmad tröja och två filmer. Men vi måste nog gå tillbaka någon mer gång innan vi flyger vidare, Sanna fastnade för en bomberjacka, men vi får se. Det kommer nog bli en hel del shopping i Singapore också!

Imorgon är nästsista dagen här och vi har lite praktiska grejer att ta hand om.

• Filed under: Emma, Bali

Idag är det bara nio dagar kvar av livets resa. Det är inte ens tvåsiffrigt längre. Bara tanken av att det har gått så himla fort gör mig lite nedstämd, men att få komma hem till vardagen ska trots allt bli skönt, speciellt efter gårdagens kaos... Men som rubriken lyder, bättre tider har kommit till oss. Som Emma uppdaterade er om igår försvann min mobil efter att jag slarvigt nog glömde den på hotellets offentliga toalett i sju minuter. Att vara utan mobil är något väldigt underligt och ovanligt, jag är så läskigt beroende av en liten platt elektronisk pryl att jag igår inte kunde tänka på annat än min stackars mobil som var på vift i någon annans ficka. Utan min mobil kunde jag inte ens kolla hur mycket klockan var, när blev man så beroende av elektroniken?

Hur som, vi började denna dag vid nio, då Emma berättade för mig vad klockan var. Vi gick strax efter det ner till frukosten, åt lite fort och återvände sedan till hotellrummet. Väl där tog vi det lugnt ett tag, kollade på senaste avsnittet av PH och jag klagade lite mer på att min mobil var stulen. Jag måste påpeka att Emma är en stark människa som stått ut med mig detta jobbiga dygn, vem som helst hade inte gjort det!

Runt elva eller tolv tog vi hissen upp till takvåningen för att lägga oss vid poolen. Väl där möter vi säkerhetsvakten och polisen från igår, samt killen jag pekade ut på en av övervakningsfilmerna igår. Detta skärrade oss lite, jag menar vilka är oddsen att vi ska se när han förs in i ett rum för att bli förhörd angående min telefon? Hur som fortsatte vi ut till soldäcket. Efter en soltimme och ett dopp i poolen senare kommer en kille från personalen till oss och säger "miss Sanna, I have good news for you". Fatta glädjen? Han berättar att mobilen har kommit fram och att det tydligen varit en manlig gäst som hittat mobilen, glömt lämna den i receptionen föregående dag & kommit på det denna förmiddag. Tror vi på berättelsen? Nej. Vi tror fortfarande att det var mannen jag såg från frukosten, samma man som blev förhörd av polisen en timme innan jag fick tillbaka min mobil. Men hursomhelst, jag bryr mig inte. Jag skrev på ett papper om att jag inte skulle stämma hotellet och sen var detta problem äntligen löst. Något jag lärt mig från detta är att aldrig glömma något någonstans, för människor är inget att lita på.

Efter detta gick vi och åt lunch i Discovery Mall, här i Kuta. Vi passade på att shoppa lite presenter och sedan blev Emma förkyld. Helt upp och ner. Därför blev det roomservice till middag och en myskväll väntar nu på oss. Är så sjukt lycklig just nu, ni förstår nog inte ens.