Hej från Gotland.

Äntligen vaknade vi upp här på ön, i skogen och i tystnaden. Vi har haft en fin morgon med smultronplockning och frukost på trappen. Idag ska vi ta en cykeltur till havet och lite senare åka till en fiskebod och köpa rökt flundra och aioli. Så ja, äntligen är vi här på Gotland. Nu ska vi bara njuta.

Båtresan över gick jättebra, de höga vågorna som var märktes knappt av och Ronja sov hela resan. Det betydde lugn stund med kaffe, bulle och samla tankarna för mamman. Skönt. När det var 20 min kvar vaknade hon och vi sprang upp på soldäck. Håret dansade i vinden och vi fick saltvattenstänk på kinderna. När vi kom hem till stugan låg vi mest i hängmattan och lyssnade på knarret från repet. Det och lekte i lekstugan till Ronjas stora lycka.

Smultron från skogen och kokoschips, så gott!

Ronja är så lycklig över att det finns en lekstuga. Mysgrodan.

Hellu.

Hur har ni det?

Vi har haft några fina dagar på vänners landställe och nu är vi hemma och mellanlandar lite innan vi åker på nästa tripp. På lördag tar vi båten över till den vackraste ön jag vet, den som jag längtar till året om och den som alltid ger mig ett lugn och nya drömmar.

Idag har jag haft en fixar dag, hela långa to-do-listan som fanns är klar. Fint som snus. Tyckte att vi var värda lite räkor och annat gott så det har vi mumsat på ikväll efter att Ronja somnade. Ernst på tv och ett sommarregn som öste ner utanför fönstret, bästa myset.

Imorgon kör vi lite fredag då hörni, fredagskänsla och fredagsmys.

/S

Hej bästa ni. Hoppas ni mår bra.

Fredag idag och vi har pysslat hemma medan regnet öst ner utanför. När det åskade som mest kokade jag och Ronja blåbärsylt. Som hon älskar att vara med och titta, hjälpa till, peka och undra. Så mysigt att kunna göra saker tillsammans.

Nu är väskorna är packade och imorgon åker vi till landet i några dagar. Liten semester på semestern. Och det bästa, det är en vecka kvar till vi är på mitt älskade Gotland! Att få andas in luft full av saltvatten och bo i den fina lilla stugan. Har en liten lista med ställen jag gärna vill åka till, loppisar, restauranger osv. Men mest längtar jag till hängmattan och visa Ronja en av de finaste platser jag vet.

Pysselfia.

Sylt, paj, paj, sylt. Semester.

Efter två lata dagar på landet eller så lata de kan bli med en 1-åring, är vi nu hemma i stan igen. Med oss hem har vi några nya minnen i hjärtat och världens godaste potatis.

Vi har ätit hallon, grillat och badat - sommardagar när de är som allra bäst.

Det är så mysigt att se Ronja gå omkring på samma plats som jag själv har så mycket minnen från när jag var liten.

Jag hoppas kunna fylla hennes somrar med sådana där magiska saker som att trä smultron på ett strå.

Dags att sova lite nu.

Min sessa.

Nu åker vi och är husvakter hos min farmor och hoppas på att solen visar sig lagom till vi kommer fram. Fiska står på schemat och det gör även grilla, plocka hallon och hälsa på katten Lisa. Ronja har ropat isa hela morgonen och är så pepp. Väskan redo, kaffet redo, nu åker vi.

Världens bästa ni, hej.

Hoppas att ni har haft en bra helg.

Här har vi haft myshelg, jag har kämpat på med en envis förkylning men snart är den nog över, puh. Det går ju inte direkt att vara sjuk med en 1-åring och rastlösheten kryper i mig efter några dagar. Så idag har vi hängt i lekparken med morfar, ätit lunch på Mälarpaviljongen med båda mina syskon och bara unnat oss. Så mysigt att äta till vattnets kluckande mot stenarna intill och bli kittlad av blommor i nacken.

Hörs imorgon.

/ S

Den här sommaren är all about att dricka för många islatte. Så gott och en kall kaffe ingår alltid i min stund på dagen, den när Ronja sover. Tänkte snart hoppa in i duschen, göra ansiktsmask och hårinpackning. När Ronji vaknar åker vi nog till mormor och fikar. Det känns som en bra feel-good dag.

Sommarblommor, några foton, en kofta. Väggen är målad med en kalkfärg som heter Jotun Lady Minerals. Man kan måla den som vanligt eller kors och tvärs för att få en lite betong-känsla. Rekommenderar den verkligen, känns så mysigt i vårt sovrum nu.

Igår kom det ett litet paket på posten med nya kläder till mig och Ronja. Bland annat de här fina bommulsshortsen, såå fina! Och 2 linnen och en bh till mig.

Hoppas ni får en riktigt fin lördag.

Godkvällens fina ni.

Hur är fredagskänslan? Semesterkänslan?

Här hemma har lugnet lagt sig för ikväll. Jag sitter och myser i soffan med en serie på tvn och jordgubbar på bordet. Tankarna är nog egentligen långt borta bland drömmar och mål, rätt härligt ändå. Då vet jag att jag kopplar av och laddar om. Pyspunkan på inspiration är lagad. Älskade semester, tack för det.

Nu ska jag äta lite av min blåbärsglass, kolla till och stoppa om en liten Ronja och sen är det natti. Efter en lång tid med långa nattningar gick hon själv till sängen ikväll, sa natti natti med ett leende och la sig ner. Vinkade och sedan vände hon sig om för att sova. Bara sådär. Om jag blev paff? Ja och jag som redan inte kunde vara mer stolt över henne. Hon är så stor nu. Så liten men så stor.

Imorgon kör vi lördag hörni, det är fint det.

En hemlis. Egentligen gillar jag inte jordgubbar sådär jättemycket. Konstigt- jag vet. Men det ger mig sån sommarkänsla att det inte är klokt. Smaken, lukten och den finaste röda. Den, jordgubben, förstärker känslan i tiden som är nu och det är gott!

/S

Det här med skogen. Den är magisk och man känner sig nästan magisk när man går runt i den. Den fyllde mig helt av energi igår och det var en härlig känsla.

Vi tog med oss några hinkar och lite fika och satte oss i bilen. Vi visste inte riktigt vart vi skulle åka men leta efter blåbär var iallafall planen. Efter en stunds åkande hittade vi en liten igenvuxen väg intill landsvägen och gav det ett försök. Så fort vi stängde bildörrarna var det alldeles blått runt våra fötter, skogen bjöd på ett riktigt blåbärskalas och Ronja var såå glad för det. Hon åt så mycket blåbär! Hon plockade sina själv och ropade meer meer för sig själv en lång stund. Hon blev snabbt blå i hela ansiktet :)

Vi gick runt där en stund på knarrande pinnar medan fåglarna sjöng och solen sken. Lugnet.

Men hörni vad lång tid det tar att få ihop 1 L. Nästa gång ska jag ta med mig små små byttor så man blir lite pepp.

När vi kom hem satte sig Ronja vid bollibompa och satte jag igång och gjorde blåbärsglass. Recept kommer senare för er som vill ha :) Idag ska jag koka sylt på resten av bären, blåbärssylt med vanilj.

Hoppas ni får en bra dag!

/S

Fika och en liten må-bra stund med kaffe och lugn när Ronja sover. Imorse for vi iväg och badade medan solen visade sig, åt lite picknick-lunch på stranden och doppade fötterna. Vill bara ha den där riktiga sommarvärmen nu. Tills dess får man göra det bästa av det och vi försöker. Stranden blev det och Ronja var så lycklig för det, det kändes fint. Vi åkte hem när det mulnade på och det blev perfekt tid för en tupplur för den lilla trötta.

Jag sitter här i soffan, letar fina möbler på blocket och fixar med lite blider. Utanför klipper någon sin gräsmatta och fåglarna sjunger sommar. Försöker flirta lite med sambon så att vi kan åka till en lada full med äldre möbler och liknande. Får se om vi kommer iväg. Annars är en äppelpaj det enda på dagens schema och det känns alldeles lagom.

Nu ska jag surpla vidare på islatten.