Dagarna rullar på här i paradiset och mitt i sorgen av morfar har jag ändå funnit styrka och känner att för varje dag som går känns det lättare. Mycket har varit tack vare mitt jobb. För er som inte läst tidigare inlägg så är jag alltså här i Thailand för att jobba för Raya Divers. Raya Divers är ett finskt företag som har fem olika kontor i Thailand. Phuket, Raya Yai, Koh Lanta, Khao Lak och Krabi där jag kommer vara denna vintersäsong. Som ni kanske förstår på namnet Raya Divers så erbjuder vi dykning både för nybörjare och de med mer erfarenhet men vi har även andra turer bland annat då snorkling som jag kommer jobba i första hand med då jag är deras skandinaviska snorkelguide så alla gäster från framförallt Sverige men även Danmark och Norge kommer jag ha hand om. Mitt arbete går ut på att vara deras guide under våra olika turer, vilket innebär att jag bland annat ska berätta mycket om det marina livet, förklara och visa hur man exempelvis hittar rätt mask och snorkel och hur man tar sig fram med simfenor i vattnet. När jag sedan tar med gästerna i vattnet så ser jag till att allt går säkert till och att vi även då får se lite fiskar och koraller såklart.

De första veckorna har nu egentligen bara bestått av att lära sig allt om våra turer, det marina livet, Thailand och komma i ordning på vår nya fina båt, Donna. Jag har även haft två prov nu i början så de kan se om man är lämplig för jobbet. Ett skriftligt prov med olika frågor om Thailand, Raya Divers och självklart havet och det marina livet. Sedan hade vi även ett fysiskt prov där dem testade våra simkunskaper samt livräddning i vattnet. Jag klarade båda proven och är därför redo att börja jobba på riktigt med våra Skandinaviska gäster.

Det har varit några intensiva veckor men vi är ett fantastiskt bra team som stöttar varandra och alltid håller ihop och jag har en känsla av att detta kommer bli en helt otrolig vintersäsong. Jag har kämpat hårt för detta jobbet och är så lyckligt lottad att få ha havet som min arbetsplats för det är verkligen där jag mår som allra bäst. Så om ni har vägarna förbi Thailand och då framförallt Krabi och är sugna på en båtutflykt, snorkling eller dykning så är det bara att höra av er! All info finner ni på vår hemsida www.rayadivers.com men har ni fler frågor så kan ni höra av er personligen till mig på min email sanna.burman92@hotmail.com

Igår fick jag uppleva en av de värsta dagarna i mitt liv. Jag fick ett samtal av mamma på eftermiddag där hon berättade att morfar hade somnat in. Han har varit dålig i många år och kämpat varje dag men lidit något oerhört den senaste tiden. Han blev riktigt dålig för några veckor sedan och vi alla visste väl att det snart skulle ske. Men på något sätt har jag ändå så svårt att förstå att morfar inte finns kvar längre. Jag var tveksam på om jag skulle skriva något om detta i bloggen men skrivandet för mig har alltid hjälpt mig otroligt mycket. Speciellt i denna situationen när jag sitter här helt själv på ett hotellrum i Thailand och på något sätt ska kunna acceptera det som hänt. Så jag tänker skriva, för tanken av att någon läser och någon lyssnar får mig att inte känna mig så ensam längre.

Jag känner mig tom och vilsen och det känns som om jag förväntas kunna ta in detta och bara tänka att det är en del av livet och att morfar har det bättre nu. Jag vet att han har det bättre nu än vad han hade det den senaste tiden men känslan av att komma hem till Sverige igen och veta att morfar inte är där längre, den känslan äter upp mig inifrån. Jag kan helt enkelt inte acceptera det, inte just nu i alla fall. Tårarna tar aldrig slut känns det som, men mitt i allt kommer skrattet och minnena tillbaka. För jag minns, jag minns alla år du skänk mig så mycket glädje men framförallt styrka. Du har alltid sett mig, alltid stöttat mig och det har helt klart format mig till den jag är idag. Att jag är modig och att jag vågar stå upp för mig själv och mina åsikter. Du fick mig att känna mig speciell, du får mig att känna mig speciell.

Acceptera. Det är livets gång. Han är på ett bättre ställe nu. De orden ekar i mitt huvud men jag har svårt att riktigt förstå deras betydelse. Jag försöker med hela mitt hjärta att känna så för det är så man tydligen ska känna, men morfar du vet att jag inte tycker om när andra säger till mig hur jag ska va, eller vad jag ska känna. Så jag är ledsen, jag är arg men framförallt så saknar jag min morfar och det kommer jag göra varje dag för resten av mitt liv. Den känslan, den kommer aldrig försvinna. Du finns för alltid med mig morfar och jag är alltid vid din sida, även om du inte kan se mig.

Så var vi äntligen framme i Krabi där jag de närmaste månaderna ska jobba och bo. Jag älskar verkligen Krabi! Det finns verkligen något för alla här och man kan välja om man vill trängas på shoppinggatan i Ao Nang eller om man vill ta en longtail båt ut till en av öarna runt om och slappa på en strand. Tyvärr blev min vistelse tillsammans med pappa och Mattias här kortare än tänkt då jag var tvungen att åka till Malaysia på Onsdagen för att fixa mitt visum som jag inte hunnit göra innan jag kom hit. Men två dagar fick vi tillsammans med sol, bad, apor, coconut shakes, båttur och shopping. Jag och Mattias tog ett besök på Railay ena dagen och den andra gick vi alla ner till Nopparat Thara Beach. På kvällarna blev det god mat och nutella pannkakor till efterrätt!

Vi fick verkligen några helt fantastiska dagar tillsammans i Krabi och det känns som om jag hamnat helt rätt. Att sedan ta en buss mitt i natten mot Malaysia och behöva säga hejdå på de sättet var självklart jätte tråkigt och jag saknar dem redan. Men tiden går fort och snart ses vi igen!

Det kändes helt overkligt att för första gången på 13 månader träffa min pappa och lillebror igen. De hade nämligen bokat en resa till Thailand för att möta upp mig i två veckor innan jag skulle börja jobbet. Vi hade först planerat in nio dagar i Phuket där vi bland annat skulle fira pappas födelsedag innan vi drog oss vidare mot Krabi.

Dock började inte resan så som vi tänkt oss, jag blev sjuk och fick en infektion i foten som svullnade upp så jag fick besöka läkare och gå på antibiotika de första dagarna. Sedan blev Mattias sjuk och efter det även pappa. Vädret var inte heller på vår sida men vi försökte göra det bästa av situationen ändå. Vi åt mycket god mat, jag och Mattias var på bio, vi hängde vid poolen och shoppade lite.

På pappas födelsedag kom Uffe, pappas kompis som bor här i Thailand och hämtade upp oss. Han tog oss sedan runt Phuket och visa oss det stora buddha templet, några stränder och fina utsiktsplatser. Vi avslutade sedan Födelsedagsfirandet med en god middag och några drinkar i Uffes bar.

Som sagt blev det kanske inte den starten på resan vi hade hoppats på med regn och sjukdomar men vi var alla nöjda med att bara få vara tillsammans igen.

I fredags kom jag fram till Bangkok som fick bli mitt första stopp i Thailand. Hade bokat in mig två nätter på ett riktigt fint hotell och jag tror bara att de är andra hostel-backpackers som förstår vilken lycka det är över att äntligen ha eget rum, egen säng och eget badrum. Min första kväll gick jag bara ner på gatan för att ta in alla intryck och beställa in en pad thai för 7kr. Det var över åtta år sedan jag var här sist och nu är jag tillbaka i mitt älskade Thailand för att stanna i fem månader.

Till min stora förvåning visade det sig att Kaitlin var i Bangkok samtidigt som mig. Jag och Kaitlin blev väldigt nära vänner när vi jobbade tillsammans i Australien. Hon har senaste månaderna rest runt i Asien tillsammans med en kompis hemifrån så vi har inte setts på ett par månader. Var så mysigt att ses igen och prata om allt spännande vi båda varit med om. Vi spendera dagen vid poolen och prata gamla minnen och avslutade sedan kvällen med en middag och öl ute på khao san road. Vi satt i flera timmar och prata tills hon var tvungen att gå hem för att packa väskan igen och resa vidare tidigare nästa dag. Vi hoppas båda på att våra vägar korsas igen annars får det nog bli en tur till Florida när jag är klar med Thailand.

Just för tillfället är Thailand i stor sorg. Deras älskade kung som suttit vid tronen i över 70 år gick bort i veckan. Jag lider verkligen med det Thailändska folket och man kan känna deras sorg och verkligen se hur hårt detta tagit på folket. Det är jätte svårt som turist att hantera en sådan situation för vi kommer aldrig förstå hur mycket deras kung betydde för dem. För mig är det oerhört viktigt att visa respekt dit man kommer och alltid försöka göra det man kan utifrån sina egna förutsättningar och jag har därför burit svarta kläder och haft en låg profil dessa dagar. I 30 dagar kommer därför festivaler, många nattklubbar och nöjesparker vara stängda. De är även begränsad servering av alkohol och som sagt gärna svart eller mörk klädsel som gäller. Vilket jag tycker är helt förståeligt och jag hoppas att alla kan respektera detta.

Så var det dags att säga hejdå till denna fantastiska stad och detta inspirerande land. Min vistelse i Tokyo har varit helt overklig och jag har fått vara med om så otroligt mycket intryck och nya upplevelser. Har fått träffa gamla vänner, testat på Japansk kultur, besökt min första Disney park och bara ätit gott och haft det så bra. Detta är inte sista gången jag är i Japan, det är en sak som är säker. Finns så mycket mer och upptäcka i detta landet och jag längtar redan tillbaka.

Men allt har sitt slut och jag valde att avsluta min sista kväll på bästa tänkbara sätt, nämligen med en tre rätters på Alice i Underlandet restaurangen jag varit på tidigare i veckan. Jag älskade allt med det stället så det kändes inte annat än rätt med att spendera min sista kväll där. Denna gången blev det ost och kex, pizza och créme brulee tillsammans med några glas öl. Fick även ett sött hårband att ha på mig när jag klev in i restaurangen som jag sedan "glömde" lämna tillbaka så det får nu följa med som ett fint minne. Att resa själv har varit spännande och väldigt lärorikt men nu längtar jag allt att träffa familj och vänner i Thailand. Dags för nästa destination, Bangkok!

Något som fanns med på min lista när jag åkte mot Tokyo var att få besöka en av deras Pokémon butiker. Den bästa skulle ligga i Sunshine city och heta Pokémon mega center så jag bestämde mig på tisdagen att ta tåget dit.

Affären var helt fantastisk och det var otroligt många Pokémon fans i alla åldrar där. Jag har ju inte hängt med så mycket i de senaste men minns att detta var de bästa jag och min lillebror visste när vi var små. Varje lördagsmorgon var det Pokémon på tvn och vi hade säkert hundratals Pokémon kort som vi samlade på. En av mina favoritfilmer är än i dag första Pokémon filmen och det händer rätt ofta att jag kollar på den och även gamla avsnitt från första serien. Eftersom Pokémon kommer från Japan så kändes de inte mer än rätt att besöka denna affär. Gick självklart inte därifrån tomhänt utan köpte med mig de gamla Pokémon korten som de sålde då de var 20 årsjubileum så tyckte de var lite häftigt att köpa med mig dessa. Får väl kanske dela med mig några kort till lillebror som dock inte är så liten längre så vi får väl se om han kommer vara lika exalterad över detta som jag är..

• JAPAN, ALLMÄNT

Odaiba är en konstgjord ö en liten bit utanför Tokyo. Det är ett stort shoppingdistrikt samt att de har många olika nöjesparker och en otrolig utsikt över Tokyo. Det finns många olika delar och köpcenter runt om och jag hann med fyra stycken. Började med att gå bort till Palette town där jag hade som avsikt att åka deras pariserhjul som ska vara en av världens högsta med en högsta punkt på 155m. Jag hamnade själv i en vagn och åkte när de mörknat och kunde då se hela staden lysa upp. Det var en otroligt häftig upplevelse och man fick se Tokyo på ett helt nytt sätt.

Efter detta började jag utforska de andra köpcenterna där jag hann med lite shopping och fika. Köpte med mig Hello Kitty taiyaki som är som små våfflor/pannkakor med fyllning. Testade bland annat vaniljsås, choklad med cornflakes och röda bönor kräm. Allt var så gott! Även den med smak av röda bönor och taiyakin i sig var ju bara för söt då den va formad som Hello Kitty.

Avslutade sedan kvällen med att ta mig mot the decks där man hade en helt fantastisk utsikt över Rainbow bridge och hela Tokyo. Stämningen var super mysig med massa restauranger och folk överallt. Detta är absolut en del av Tokyo jag skulle rekommendera andra att besöka.

Efter jag och Minami varit på Disneyland så mötte vi upp en annan vän från vår tid på college, nämligen kumiko som tagit sig in till Tokyo. Vi bestämde alla att gå ut och äta middag tillsammans. Vi hamnade på en klassisk Japansk restaurang som låg nere i en källare men som var riktigt mysig. Jag sa till tjejerna att beställa in åt mig då jag inte kunde läsa menyn. De beställde in Japanska udon nudlar i någon krämig sås med pilgrims musslor, Japansk sake till dricka och glass gjord på nudlar till efterrätt. Otroligt spännande!

Maten var jätte god, dock var jag den enda på restaurangen som fick en haklapp då jag inte riktigt har samma skills att äta med pinnar som mina Japanska vänner. Sake som är en traditionell Japansk sprit gjord på ris var kanske inte riktigt min favorit då jag tyckte de var alldeles för beskt men väldigt häftigt att prova på. Slutligen var det dags för glassen som va gjord på nudlar, jag vet det låter väldigt konstigt men till min stora förvåning smakade det helt fantastiskt. Konsistensen var som mjukglass och påminde mycket om marshmallows i smaken. En otroligt mysig middag tillsammans med saknade vänner. Vi kom fram till att nästa gång är det deras tur att komma till Sverige och testa på lite svensk mat.

• JAPAN, ALLMÄNT

Så kom den dagen jag längtat så oerhört mycket efter, det var dags för mig att för första gången besöka en Disney park och inte nog med det så skulle jag även få vara där tillsammans med min bästa vän från College som jag inte träffat på över två år, nämligen världens underbaraste Minami. Minami blev min första riktiga vän på Hawaii och vi har många fina minnen tillsammans, det var hon som fick mig att känna mig hemma på Hawaii och det var genom henne jag även fick många andra vänner. Under våran tid på Hawaii drömde vi alltid om att få åka till Tokyo Disneyland tillsammans då vi båda älskar Disney lika mycket. Självklart säger man mycket hjärtat önskar men aldrig trodde jag att vi skulle stå där framför ingången till Disneyland tillsammans igen två år senare, det är vad jag kallar en äkta och stark vänskap som bevisar precis det som Walt Disney alltid pratade om, dreams do come true.

Att passera ingången var som att kliva in i en helt annan värld. Det var en bubblande och varm känsla som fyllde hela kroppen. Vi bestämde oss för att gå in i en av alla souvenir butiker och köpa matchande Disney tröjor. Det är nämligen så att här finns det någon som kallas twin style. Vilket betyder att man klär sig likadant som sin kompis när man går till Disneyland. Vissa har identiska kläder, hårfrisyrer och accessoarer medans vissa bara har samma tröjor så som jag och Minami, men ett måste är att bära minst ett plagg eller accessoar som har något kopplat till Disney, och helst ska de vara köpt just där också. Det var otroligt kul att se hur mycket folk hade ansträngt sig och det är ett väldigt smart knep att hålla reda på varandra i folkmassorna. Just denna dag var det otroligt mycket folk då det var söndag och måndagen därefter var en röd dag. Så vårat första mission som var att få i oss lunch var i princip omöjligt då alla restauranger hade en väntetid på över en timme. Efter sprungit runt halva parken hitta vi tillsist ett curry ställe som "bara" hade 40 minuters väntetid så vi bestämde oss att ta det och tiden gick som tur var snabbt.

Efter maten bestämde vi oss för att promenera runt de olika delarna av parken. Det fanns sex olika delar, Tomorrowland, Toontown, Fantasyland, Critter Country, Westernland, Adventureland och World bazaar. Efterssom de var så mycket folk och långa köer så hann vi inte med att åka alla attraktioner men några lyckades vi allt få in som inte hade allt för långa köer. Mina favoriter blev helt klart Alice snurrade tekoppar och Pirates of the Caribbean. Fram mot eftermiddagen köpte vi med snacks för att kolla på deras halloween parad. Det fick bli popcorn med smak av smör och soya (fantastiskt gott) och sedan två olika typer av friterade bakverk med fyllning, en med choklad och en med lila sötpotatis som även de var super goda! Halloween paraden var riktigt rolig med mycket dans och musik och alla rycktes verkligen med.

Efter vi åkt lite mer började det mörkna och allt blev bara så vackert, speciellt askungens slott som lyste upp hela parken. Vi letade upp en bra plats då de var dags för en andra parad och denna skulle tydligen vara den bästa. Helt plötsligt strömmade musik ut ur högtalarna och paraden var igång där vi fick ta del av otroligt många karaktärer och dansare. Allt var verkligen så vackert och stämningen var magisk och jag grät hela tre gånger under paraden. Jag kände ett lyckorus i hela kroppen och jag tror det är svårt att förstå för vissa hur mycket allt detta betyder för mig.

Det var snart dags att dra sig hem men innan dess shoppade vi lite souvenirer och inväntade de så kallade make a wish fyrverkerierna som fick bli vårat avslut på en fantastiskt dag. En dag som varit fylld av skratt, tårar och så mycket lycka. Jag är så glad och tacksam över att Minami rest hela vägen till Tokyo för att spendera denna dag med mig då hon bor hela fem timmar bort med tåg. Det var otroligt sorgligt att säga hejdå till varandra ännu en gång vid tågstationen idag men vi vet båda att vi kommer ses igen och att tills dess har vi denna fina dagen att tänka tillbaka på.