Tidigt på fredag morgon (hawaiiansk tid) landade planet. När jag steg utanför flygplatsen var det otroligt varmt även om klockan bara var sju på morgonen. För er som inte vet så har det varit vinter senaste månaderna i Australien, de har börjat gå mot vår men jag har fortfarande varit tvungen att ha jeans och en kofta över mig de senaste veckorna. Efter lite strul på flygplatsen med hur jag faktiskt skulle ta mig därifrån då mitt kort krångla så lyckades jag tillslut lösa det och fick hoppa in i en shuttle buss mot mitt hostel. Under 10 dagar ska jag nämligen bo på Waikiki beachside hostel.

Detta hostel ligger endast 1 minut från stranden vilket är otroligt smidigt. Fick ett 8 bäddars rum för endast tjejer som var jätte fint. Stort utrymme, eget badrum, eget kök, kylskåp och balkong så jag är super nöjd. När jag väl kom upp på rummet var jag så otroligt trött då jag inte sovit något på flyget och tidsskillnaden mellan Australien och Hawaii ligger på 20 timmar så bestämde mig för att sova hela förmiddagen för att verkligen vila huvudet. När jag tillsist vakna vid tre tiden gick jag till min favorit restaurang för lite udon och tempura innan jag tog mig en promenad längs waikiki för att kolla i affärer och få en glimt av solnedgången.

Idag (lördag) vaknade jag redan vid åtta så gick då bort till dukes restaurang som ligger precis vid stranden och åt deras frukost buffé! Så himla gott med massa färsk frukt, äggröra och pannkakor! När jag var mätt och belåten packade jag strandväskan och gick ner till Waikiki beach. Hamna mitt upp i en parad som hyllar hawaii's historia och kultur med bland annat dans och sång. Stod en stund och vinka aloha till alla som gick förbi innan jag la mig vid stranden. Har varit en helt fantastisk dag med blå himmel, stora vågor och varmt både på land och i vattnet.

Får ta de lite försiktigt med solen i början så efter några timmar gick jag upp till starbucks där jag tog en Ice Tea och ringde Lisa. Ska dra mig bort mot matbutiken och köpa på mig lite frukt och frukost. Idag blir det bara att ta de lugnt för imorgon ska jag upp tidigt för att åka till hanauma bay och snorkla!! Känns så fantastiskt att vara tillbaka.

• HAWAII, ALLMÄNT

På fredag Lämnar jag Australien efter ett år och mitt första stopp blir Hawaii. Där ska jag bara njuta, träffa gamla vänner och ha semester i 10 dagar. Sedan flyger jag vidare till Tokyo, Japan. Detta har alltid varit en dröm och nu äntligen blir det av, 10 dagar i Japan där jag egentligen inte planerat in något mer än att jag ska till Disneyland Tokyo tillsammans med min Japanska vän Minami och förhoppningsvis ta en dagstur till Osaka och hälsa på Nao. Efter detta flyger jag vidare till Thailand. Ska där möta upp min Pappa och min bror och ha två veckor av bara sol, bad och god mat. Vi drar oss sedan mot Krabi där jag, håll i er nu... ska jobba som snorkling guide på en av Raya Divers båtar under kommande vinter säsong!! Det känns lite som om mitt liv är för bra för att vara sant (vågar man säga så?) Jag vet därför inte när jag kommer hem till Sverige igen, självklart saknar jag min familj och mina vänner något otroligt men detta är det livet jag trivs bäst med, detta är vad jag älskar och vill fortsätta göra. Jag har nu ett drömjobb som väntar på mig, där havet kommer vara min arbetsplats och jag är så lycklig över att jag tackade ja till detta jobbet. Så som ni säkert förstår så har jag några rätt spännande månader framför mig och jag lovar att bli bättre på att hålla er uppdaterade här på bloggen.

Det kändes inte mer än rätt att spendera mina sista dagar i Australien där allt egentligen började, nämligen i Sydney.

Kom fram efter en 16 timmars bussresa igår och mötte då upp Vickan vid hennes hus där jag nu ska bo tills på fredag tillsammans med hennes 12 housemates. Det känns väldigt märkligt att vara tillbaka i Sydney igen och speciellt utan Lisa, Sophie och Ellen som jag bodde tillsammans med i sex månader. Allt känns på något sätt som vanligt, som om jag bor här igen och om några timmar är det dags för mig att slänga på mig min rosa skjorta och promenera bort på Cenntenial park för att jobba på biografen. Vickan har varit helt underbar som tagit emot mig och låtit mig bo hemma hos dom. Hon jobbar om dagarna så då ska jag passa på att fixa lite papper, prata med min bank och ha allt klart inför fredag. På fredag smäller det, nu börjar nästa kapitel i mitt liv och jag är så spänd, förväntansfull och taggad på vad som väntar.

Lisa beskrev våra tre veckor fyllda av galenskap väldigt bra på sin blogg genom bara några få ord;

"Getöga greatnorthlands countryclub rugby Dalby spraytan rataratara mebeforeyou broccoli McDonalds feders lera southerncomfort morgonskrik bluecrush hotellrum trädgårdsmästare blueie chickenfried buggie bananpannkaka DS kinderägg tennis VB bullshit bradpitt myggbett gulletussan svep theocean Miles goana dubbelsäng sisters"

Så var det åter igen dags för mig och Lisa att skiljas åt, dock längre än tre månader denna gång. Vi bestämde oss att spendera sista helgen i Brisbane tillsammans. Vi tog bussen från Dalby tidigt på Lördagsmorgonen och hade bokat in oss på Hotell mitt i City för två nätter. När vi först kom fram käkade vi en jätte god lunch på stan innan vi fortsatte med lite shopping, Hittade lite nytt inför kvällen som vi hade planerat att spendera inne i the Valley. Vi köpte med oss dricka och drog till en jätte mysig Thai Restaurang där vi satt i flera timmar. The Valley var verkligen super mysigt och just denna lördagen var det extra mycket folk ute då det var Brisbane festival samtidigt. Vi bestämde oss att gå till nattklubben "the family" som hade fyra våningar, varav en var på taket där man hade utsikt över hela Brisbane. Vi hade jätte trevligt med många drinkar och dans innan vi bestämde oss för att ta en taxi tillbaka till hotellet där vi låg i timmar och bara skratta åt allt och ingenting.

Dagen efter tog vi en behövlig sovmorgon, vi vakna först vid tolv och gick då ner på stan för att försöka hitta ett ställe som fortfarande serverade frukost. Mitt under frukosten kommer jag på att jag vill tatuera mig och typiskt mig så var det bestämt och gjort inom tre timmar. Ville ha både en snäcka och en kompass så kombinerade båda idéerna och blev väldigt nöjd med slutresultatet. Efter denna lilla spontanare gick vi till healthy burgers för lite middag och efter det bestämde vi oss för att gå på bio. Vi valde att se Bridget Jones Baby som var helt fantastisk! Vem älskar inte Bridget?

Dagen efter var det dags för Lisa att ta sin buss hem till Dalby och för mig att Hoppa på en 16 timmars tur ner till Sydney. Vi spenderade sista tiden med att strosa runt på stan innan vi var tvungna att gå mot bussterminalen. Kramade om varandra länge och sa som vi brukar, vi ses ju snart igen. Dock vet vi inte var, när eller hur men vad vi vet är att vi alltid har varandra och detta året i Australien har varit helt underbart och jag är så glad att jag fått uppleva det tillsammans med min bästa vän.

Dalby, älskade lilla Dalby.

De senaste tre veckorna har jag varit ute på en farm i Dalby här i Australien där jag hälsat på min bästa vän Lisa som har gjort sitt farmjobb där i tre månaderna. tanken var att jag kanske skulle stanna någon vecka men det blev tre veckor totalt. Det har varit de tre bästa veckorna i Australien och jag har trivts så otroligt bra i denna lilla stad att jag helt enkelt inte ville åka därifrån. Att få träffa Lisa igen var helt underbart, ingen av oss trodde nog att vi skulle sakna varandra så mycket som vi gjort! Dessa tre veckor har varit helt galna, vi har verkligen haft det så otroligt kul tillsammans. Låt mig först förklara lite hur det ser ut på farmen där Lisa jobbar.

Det är en bonde vid namn Johnny (skönaste och galnaste gubben jag träffat) han äger denna farm som heter Tangalooma som är en cattle farm i sitt största syfte (kossor) men han har även hästar som han tävlar i campdraft med, ett litet hönshus som förser han med ägg varje dag, fyra jobbhundar som hjälper han med kossorna, en katt (som nu är min bästa vän.. hur hände det?) och en sällskapshund som heter stampy och bara har ett öga men följer dig vart du än går. Gården och marken han äger runt om är otroligt stor. Han har för tillfället omkring 200 kor som går ute i hagen men Lisa förklara att det ibland blir upp mot 500 kor utspridda på gården.

En vanlig dag på farmen såg lite ut såhär: Vi vakna vid halv sju varje morgon, gjorde oss frukost och kolla nyheterna i någon timme. Tog sedan på oss jobbkläderna som oftast innebar oömma byxor, skjorta och boots. Dagen började med att städa upp i köket, tvätta, bädda sängar och se till så allt såg rent och snyggt ut i huset. Vi åkte sedan ut för att ge hönsen och hästarna mat. Ibland skulle vi ta in hästarna från hagen, ta av dem täcket och göra i ordning en av dem så Johnny kunde rida senare på eftermiddagen.Efter detta blev det ofta fika paus medans Johnny planerade in vad vi hade att göra under dagen. Ibland skulle vi åka ut med traktorn och ge kossorna mat, fylla på nytt vatten och även då städa ur "badkaren" som vattnet är i. Vi hade även många projekt i trädgården där vi bland annat planterade massa nya blommor och under två dagarna rev vi upp och fixade i ordning ett grönsaksland på baksidan där vi planterade allt från tomater till pumpa. Under eftermiddagen kunde vi storstäda huset, ta med hundarna ut på en springtur, slänga skräp eller hjälpa Johnny med Traktorn. Jag har verkligen fått uppleva så mycket dessa veckor och det har varit så underbart att jobba med alla djur. På kvällarna tog vi på oss myskläder, lagade middag tillsammans och kollade film eller tog en öl vid uteplatsen och tjötade. Båda hans barn var på besök under tiden jag var där så var jätte kul att få träffa dem. Även många av grannarna kom över på kvällarna för middag eller bara ett glas vin och de tyckte alla de var väldigt intressant att vi just hamnat i Dalby och var väldigt nyfikna på Sverige och även vad vi tyckte om Dalby.

På helgerna var vi lediga, då behövde vi bara se till att djuren fick mat sen fick vi göra lite som vi ville. Första helgen åkte vi på rugby turnering där Dalby tog sig vidare till final så det blev att boka hotellrum i stan för att kunna vara med på efterfesten och fira till sent på natten. Vi mötte upp en till svensk tjej som hade jobbat på farmen tidigare och de visade mig Dalbys uteliv för första gången och jag måste säga att jag var väldigt imponerad. Andra helgen i Dalby var jag tyvärr sjuk, vi skulle gått och tittat på horserace men istället blev det lite shopping och bara ta det lugnt hemma i huset och umgås med Johnnys son Wilson som var på besök. Dagarna rullade på och sista helgen i Dalby åkte vi över till grannstaden Toowomba för att se rugby finalen som Dalby spelade. Dom vann och självklart skulle även detta firas så blev att boka en till hotellnatt och vi hade sedan en helt galet bra kväll i Dalby. Alla är verkligen så trevliga och fast du inte känner någon så är alla väldigt öppna och intresserade. Kan ju också va för att vi är dom enda blonda svenska tjejerna i byn, vilket inte var helt fel det heller!

Sista veckan regnade det väldigt mycket, vilket gjorde bönderna överlyckliga då de haft det riktigt tufft med regn och behöver det för att allt ska växa och gro. Vi slet på i leran ändå men passade även på att hålla oss inomhus och göra hemmagjord lemonad från hans citronträd och även baka en klassisk svensk kladdkaka som tack för dessa tre veckor (han älskade kladdkakan!)

Jag har skrattat konstant dessa veckor och har helt galna minnen från detta fantastiska ställe och jag hoppas att jag en dag får chansen att komma tillbaka. Är så imponerad av min vän Lisa, hon passar verkligen in där på farmen så bra! Jag tycker hon borde gifta sig och skaffa en egen gård som jag kan komma och hälsa på hela tiden haha. Det jag älskade mest med detta ställe var att ingen dag var sig lik, allt kändes så tryggt och hemma på något sätt samtidigt som du fick uppleva så mycket spännande och lära känna många nya människor. Det är då man inser att småstäder har en helt annan charm än vad storstäder har.

Min sista dag i Rainbow Beach spenderades tillsammans med Hannah och John. Vi tog nämligen deras bil och åkte mot Double Island som ligger ca 40 minuter från Rainbow. Vi hade tur med vädret och alla tre hade lyckats få eftermiddagen ledig. Vi körde längst stranden med solen i ansiktet och inte en människa i närheten. Vi åkte till ett super mysigt ställe på stranden där vi spelade frisbee och mitt i allt kom ett helt stim delfiner och gjorde oss sällskap, så himla häftigt!

Tanken var att vi skulle köra tillbaka strandvägen men vattnet var så högt upp så vi ville inte riskera att fastna så istället tog vi en skogsväg tillbaka. Det kändes som om man var med i en jurassic park film och vi lyckades skrämma upp varandra ordentligt. När vi kom tillbaka till Dingos var de bara att hoppa in i duschen och göra sig redo för min "Hejdå-middag" blev så glad att så många kunde komma, vi käkade jätte god mat tillsammans, jag höll tal och kvällen avslutades med en hel del drinkar, shottar och öl tillsammans med alla på puben innan några av oss drog tillbaka till hostelet för att fortsätta festen. Blev en väldigt lyckad sista dag i Rainbow beach som varit mitt hem i tre månader. Finns väldigt mycket jag kommer sakna, framförallt alla underbara människor jag träffat under min tid där. När min buss mot Brisbane gick halv åtta på morgonen efter var det riktigt tufft att krama alla hejdå, speciellt Hannah och John som varit helt fantastiska sista månaden. Jag hoppas verkligen att vi ses någonstans igen där ute i världen.

Har försökt att njuta lite extra av Rainbow beach såhär sista veckan. Jon och Hannah köpte en bil förra veckan så vi har tagit oss några små turer, helt otroligt vilken frihet det är att ha bil. Häromdagen åkte vi till en mysig liten hamn och imorgon ska vi eventuellt ut till Double Island eller en Tea Tree lake som ligger knappt en timme bort. Kaitlin, Jon och Hannah har varit mina närmaste vänner här på Dingos och kommer bli jätte tråkigt att behöva skiljas åt men jag är säker på att vi kommer ses igen någonstans där ute i världen. Kan inte fatta att de nu bara är två dagar kvar tills mitt nästa äventyr, är så extremt taggad på vad dessa kommande 8 månader kommer bjuda på!

Igår var det totalt 3 månader sedan jag kom till Dingos resort, kan inte förstå att jag faktiskt kämpat på så länge och klarat av att jobba så mycket som jag faktiskt gjort och bott tillsammans med åtta andra i ett pyttelitet rum. Det är ingen lyx här inte men man vänjer sig rätt snabbt. Dock ska det bli otroligt skönt att få se något annat än Rainbow, visst jag älskar denna lilla stad men det börjar krypa lite i kroppen och jag är så taggad inför nya äventyr. Jag kände speciellt av det efter min senaste tur till Fraser Island då alla andra fortsatte sitt resande medan jag fick va kvar här och jobba. Håller just nu på att lära upp folk bakom baren och runt hostelet så de kan ta över efter mig när jag slutar.

Nu är det bara 4 dagar kvar tills jag gör mitt sista pass här, vilket betyder att om 5 dagar kommer jag äntligen få träffa världens bästa Lisa igen. Vi har nu varit ifrån varandra i 3,5 månad och det har känts så tomt. Vi spenderade 8 månader tillsammans i Australien sida vid sida och jag trodde inte man skulle sakna varandra så mycket som vi gjort. Vi har ju pratat i telefon varje vecka men kommer bli en helt annan sak att få umgås med varandra igen. Så första stoppet för mig blir därför Dalby där jag ska hälsa på och bo hos Lisa på den farmen hon jobbar på i någon vecka. Ska bli så spännande att få se hur hon har det och verkligen känna på Australiens farmlife. Sedan fortsätter vi vår resa mot guldkusten och Byron Bay innan det är dags för mig att lämna. Är säker på att de kommer bli ett perfekt avslut på mitt år här i Australien. Som jag längtar!!

För er som följt min blogg tidigare så vet ni att under min östkustresa här i Australien så åkte jag och Lisa ut till Fraser Island med dingos 4WD tur då man har 3 dagar, 2 nätter på världens största sandö. Detta var verkligen höjdpunkten på vår östkustresa och jag visste redan då att jag ville åka ut till Fraser Island igen. Kaitlin har aldrig varit där och med tanke på att vi jobbat på hostelet under tre månader så får vi ett rätt bra pris. Så förra tisdagen bestämde vi oss för att åka med på en av turerna ut och de bästa var att Brendo skulle vara våran guide. Jag och Lisa hade Brendo sist gång och han är helt klart bäst!

Så på tisdag morgon packade vi våra väskor för att möta upp resten av gruppen som vi skulle åka ut med. Varje grupp/bil består av 8 personer och vi var totalt 4 bilar som åkte ut. Första dagen började med ett stopp vid mitt absolut favoritställe nämligen lake Mckenzie. Sjön är så otroligt klar och ren att det går att dricka och sanden går att använda som inpackning i håret, borsta tänderna med eller polera smycken med. Efter en stund där åkte vi sedan vidare mot "campet" där vi skulle spendera två nätter i tält. Kvällarna vid campingplatsen var verkligen de mysigaste. Vi lagade alla middag tillsammans, satt runt elden och berätta historier, drack alldeles för mycket goon och smög ner till stranden sent på natten för att lyssna på musik och se på stjärnorna. Andra dagen var det dags för the Champagne pools och Indian head. Vi fick oss ett avsvalkade dopp mot baksmällan och lyckades även se en hel del valar kika upp ur havet. vi drog sedan vidare mot Eli creek där vi spela volleyboll och hann sola lite innan det var dags för sista natten på ön. Alla var rätt slitna sen dagen innan men det stoppade oss inte och vi hade minst lika roligt även denna kvällen.

Sista dagen var vi tvungna att stiga upp redan vid halv åtta på morgonen, då vi skulle bege oss till lake Wabby. Denna sjö var stängd sist gång jag var på ön så skulle bli väldigt roligt att få se något nytt för min del också. Det var ca en 30-45 minuters promenad i värmen och sen mitt ut i ingenstans omringad av sanddyner ligger denna gröna sjö med ett djup på 12 meter med över 13 olika fiskarter som lever i sjön. Vattnet var iskallt men otroligt svalkande efter vår lilla hike genom skogen.

Detta blev vårt sista stopp innan det var dags för lunch och en färja hem till Rainbow beach igen. Att bara åka bil längst stranden med fantastiska utsikter och helt underbara människor är verkligen en helt oförglömlig upplevelse. Det var absolut värt att åka tillbaka och göra samma tur en andra gång och Fraser Island kommer för alltid bli de bästa minnet från Australien för min del.

När vi alla kom tillbaka till hostelet på kvällen blev det en helt urspårad efterfest som innehöll allt från shots till nakenbad. För er som funderar på att komma till Australien så är Fraser Island ett måste, och jag hade lätt kunnat göra om samma tur en tredje gång.