Kost

Det är sällan jag äter färdiga maträtter... De få jag kan tänka mig är framför allt soppor, ibland pajer men främst denna supergoda Halloumi HotPot - alltså SÅ GOD, mättande och har ett helt okej näringsinnehåll. Jag rekommenderar den starkt om ni behöver en snabb lunch eller liknande, den innehåller bl.a linser, ris, halloumi, sötpotatis och massa broccoli.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Fotboll, Motivation

Fantastiska sport vad jag älskar dig!

Gårdagens träning bestod av uppvärmning, stationer med styrketräning i ca 20 min, passnings-och skottövningar och sedan 60 min tvåmål. Efter detta var man lagom skakig i kroppen och för att inte tala om svettig! Härlig känsla :)

Vi är nu inne i försäsongen som innebär mycket teknik, styrka och kondition. I februari kommer vi spela en eller två innumhuscuper, i mars blir det träningsmatcher, i april drar vi till Portugal på träningsresa och sedan drar serien igång.

Jag är SÅ LADDAD för fotbollsåret 2017!


Likes

Comments

Kost, Fotboll

Game day today!

Min uppladdning började redan igår med ett högre intag av vatten (även resorb som extra vätskeersättning då jag kände mig uttorkad), kolhydrater i form av sötpotatismos och veggobullar med massa avokado och gul paprika. Det blev även en promenad och en lugn kväll framför film. NU är det matchdag och hur laddar jag upp på bästa sätt för mig? Jo jag startar dagen med en ordentlig frukost, idag blev det havregryn & quinoa-gröt med keso och lite sockerfri sylt. Till det mixade jag en smoothie med blåbär, hallon, banan, pressad grapefrukt och lite kvarg. Sedan blandade jag i MOVITOTAL för extra vitaminkick (och självklart min D-vidamin). Nu surplar jag på en stor kopp vit te och läser lite.

För att få igång kroppen inför match så är det bra at aktivera sig geno att t.ex ta en promenad, köra lite lätt yoga/stretching, städa osv. Idag ska jag roa mig med massa tvätt och lite städning. Hinner jag med lite lätt yoga så blir det ett + i kanten!


Vätskeintaget är viktigt varje dag såklart men inför ett lopp eller match etc. så är dagen innan samt samma dag extra viktig så att kroppen har en bra vätskebalans. Under själva matchdagen är det viktigt att tänka på att anpassa måltiderna/energiintaget då olika energikällor tar olika lång tid för kroppen att ta upp. Fett är t.ex. en energikälla och det är den som tar längst tid för kroppen att ta del av - så nötter är bra men tänk på att äta dem i god tid innan själva aktiviteten för att kunna ta del av den energin. Snabb energi, i form av kolhydrater har ni nog bra koll på redan, så som fruktsocker, bröd, pasta mm. Jag kommer idag att äta någon skiva fröbröd/morotsbröd innan jag beger mig mot samlingen. Matchstart (träningsmatch innomhus mot Brottby) är kl 15:30. Tagga!



Likes

Comments

Vi alla kan få "dille" på olika saker, allt från riskakor till glass - till och med spenat! Jag fick upp smaken för det ordentligt då vi dagligen mixade smoothies på mitt gamla arbete som mellanmål och tillsatte då fryst, hackad spenat. Det är ju supergott! Nu har det även smittat av sig på min matlagning. Jag brukar ofta exprementera mycket i köket och i det flesta fall nu för tiden så häller jag i spenat, i typ allt... Igår blandade jag oumph (!) med krossade tomater, lite lite glutenfri pasta, mellangrädde och massa massa fryst, hackad spenat. Ett HETT och NYTTIGT tips!

Nu ska jag dricka upp min MOVITOTAL mixad med Brämmhults färskpressade och bege mig mot fotbollsträningen. Sjukt taggad!


Likes

Comments

Kost

Ett superbra mellanmålstips som jag starkt rekommenderar är valnötter tillsammans med päron och/eller honungsmelon. Det är helt FANTASTISKT gott, nyttigt och mättande mellan t.ex frukost och lunch eller lunch och middag. Speciellt de dagar du har en inbokad aktivitet och behöver fylla på med lite extra energi under dagen. Valnötter är fulla av nyttiga fetter (som är en långsam- men bra energikälla) samt massa mineraler.



Likes

Comments

Hälsa, Kost

Vinterns mörka sida - när vi är oerhört känsliga för virus och bakterier. Oftast försöker man "friskna till" när man redan blivit sjuk men det vi behöver göra är att istället tänka i förebyggande syfte. Mitt tips i detta fall är att ta väl hand om magen framför allt - är magen glad så är människan glad helt enkelt! Jag brukar bl.a. använda mig av proviva (den sockerfria varianten) i smoothies istället för juice eller yoghurt, det är ett stort plus i kanten för magen. En till ingridiens till smootien som magen blir glad av är banan som lugnar magsyran. Man kan även starta dagen med ett glas citronvatten, med färskpressad citron då syran i denna citrusfrukt jämnställer magsyran vi har efter nattens sömn och gör magen redo för frukost (så som starkt kaffe etc.). 

För tillfället blandar jag proviva med min MOVITOTAL morgon och kväll för en bra start på dagen samt en mjuk avslutning på kvällen.


Likes

Comments

Motivation, Hälsa

Att spendera lediga dagar ute i naturen kan få vem som helst att samla på sig mer energi! Laddade först upp mig för dagen med en god frukost (bästa måltiden!) som bl.a. innehöll Movitotal Sport blandat med proviva och D-vitamin. Movitotal Sport har jag endast druckit i fyra dagar så jag kan inte riktigt utvärdera den ännu men jag hoppas på att hålla mig frisk och pigg för alla utmaningar som väntar var dag. (Den finns att köpa på hälsokostbutiker och är speciellt anpassad för aktiva människor som behöver få i sig extra vitaminer, mineraler och aminisyror.)

Min energi från promenaden som blev pulserande i snön resulterade i lite online-träning i form av "Flex" som är ett 30 min långt stretchpass som utförs på yogamatta. Belönade mig sedan med lite pannkaka och en god, färgglad smoothie innan det var dags för nästa aktivitet - nämligen 120 min fotbollsträning. Vi är såklart innomhus nu och under försäsongen är det mycket teknik, löpning och massa spel!

Jag avslutade denna fantastiska söndag med quornfärs blandat med massa spenat, mellangrädde och åt det tillsammans med majspasta och grönsaker. Nu blir det en efterlängtad kopp te.


Likes

Comments

Motivation

Vardagspeppande inlägg med fokus på kost, träning, hälsa samt en del damfotboll! Tanken är att denna plattform ska innehålla många svar på era frågor, information samt motiverande inlägg som lyser upp er vardag. Ni kommer även kunna ta del av mina tips, främst inom kost i samband med träning samt den psykologiska biten inom idrott. Redan från slutet av januari 2017 börjar jag dela med mig av min aktuella kurs, psykologi - socialpsykologi inom idrotten.


Välkomna!

Sandra


Likes

Comments