Snart har första veckan passerat här nere. Det är helt galet så fort dagarna går & jag trivs så himla bra! Jag har fått träffa några av mina kollegor, bott in mig i mitt rum och just nu består våra arbetsdagar av att förbereda oss så mycket som möjligt fram till att våra gäster kommer den 9 oktober. Jag bor alltså i emirat som heter Fujairah. Totalt finns det sju stucken emirater som bildar förenade arabemiraten.

Igår var vi och provade på en av våra utflykter som vi kommer att sälja, nämligen Ökensafari! Vi åkte jeep i sanddynerna och avslutade sedan med underhållning i form av eldshow/magdans & Bbq buffé.

Igår runt lunch anlände jag äntligen till mitt resort som jag ska jobba dessa sex månader på. Det var minst sagt en tuff resa hit. Den startade kl 08.00 i Fuereventura där jag efter mycket om och men äntligen fick ut mitt visum i färg (jag & färgskrivaren var inte riktigt vänner), därefter fick jag skjuts av playitas två reseledare till flygplatsen. Sedan väntade alltså 5h flyg till Franfurt, 6h mellanlandning där & sedan 7h flyg till Dubai. När jag sedan skulle ta mig igenom passkontrollen så funkade givetvis inte mitt visum som jag bråkat med under några dagar på Playitas så då fick jag återigen 3h på flygplatsen för att vänta in mitt visum. Ooooch sedan när det äntligen kommit till flygplatsen så skulle jag ge mig på ett nytt försök med passkontrollen. Men då nekade dom mig pga att dom inte fick bra ögonbild på mig pga min fransförlägning. Allt blev bara så komiskt. All min irritation och trötthet gick istället över rill glädje. Det var ju ändå lite humor i det hela. När dom väl gjort en extra ögonkontroll så kom jag igenom och kunde hämta ut mitt bagage. Där väntade sedan en supergullig chaufför som skulle köra mig mina 2h till resortet.

Det första jag slogs av var givetvis hur vackert det var här. Mycket palmer, pooler och fina detaljer. För att inte prata om buffén. Herregud. Så mycket smådetaljer och smårätter varvat med stora bra måltider. Jag ska försöka få kort på det idag.

Det andra jag slogs av var människorna. Det vad längesen jag besökte en plats med så många vänliga & nyfikna människor. Alla ställer frågan hur man mår och vill veta mer om en. Min magkänsla säger att jag kommer trivas här.

Efter en sväng till resortet skulle jag äntligen få mitt rum. Försöka intrycket var väl sådär men så fort jag fick upp mina egna saker så kändes allt genast bättre. Vi är än så länge bara två tjejer som har anlänt. Resterande kommer imorgon, det ska bli spännande.

Nu ska jag göra mig iordning för att åka in till hotellet. Tänkte checka av hotellet lite mer. Se vad jag kan lägga min bootcamp och sen träna på mina pass. Förhoppningen är också att få träna på egen hand.

Här kommer några bilder från resortet jag ska spendera mitt halvår på:

Alltså WOW!
Det hade varit omöjligt för mig att förutspå vilka otroliga två veckor jag hade framför mig på Playitas, fuertuventura. Det har varit brist på uppdatering av den enkla anledningen att det inte funnits tid till annat än det som varit på plats. Det har varit fullt upp från det att vi steg upp kl 07.45 till det att vi gick och la oss kl 23. En vanlig dag kunde se ut följande:

07.45 Uppstigning
18.00 Review
19.30 Middag
20.30 Hemstudier

Varje dag hade vi olika teman. Vi har gått igenom och blivit instruktörer i följande delar:
- Aqua
- Yoga
- BootCamp
- Fitness for fun
- Core
- H.I.T & Tabata
- Cirkelträning
- Danzy

Detta är alltså delar jag kommer att undervisa i på min destination. Min största oro under veckorna var helt klart yoga & dans. Men håll i er - detta kom att bli två av dom roligaste delarna i kursen! Jag kommer att hålla i Afrodans i Dubai vilket känns så himla roligt.

För att inte glömma att nämna vår fantastiska sammanhållning i gruppen. Vi fick höra att vi var den bästa gruppen dom haft på Playitas då det fanns ett stort intresse, nyfikenhet & engagemang i gruppen alla dagar rakt igenom. Det känns ju lite extra roligt att höra. Instruktörerna som håller i utbildningen har även dom varit något utöver det vanliga! Så stora inspiratörer både som instruktörer & människor. Vi bokstavligt talat levde på varandra under dessa två veckorna så man hann gå igenom nästan allas livshistoria, haha!

Och för att inte glömma mina tjejer som jag träffat här. Detta är den bästa delen med resandet. Att små guldkorn som dessa tjejer dyker upp och förgyller vardagen!

Här kommer en bildbomb från resan. Det är både mobilbilder men också bilder tagna av mina fina tjejer Elin Graf & Saga!

Dagen är kommen. Väskan är packad och enligt packlistan ska allt vara med. Förmodligen är det något glömt... men så länge passet är med så löser sig det mesta tänker jag.

Vid 10.00 rullade vi mot Landvetter. Mamma, Isabelle & jag. Grabbarna i familjen fick jag pussa hejdå hemma i huset då dom skulle iväg och jobba. Så mycket känslor på en och samma gång.
Strax innan 12.00 rullande vi in på Landvetter. Checkade in bagaget & tog en snabb lunch innan det var dags att även vinka av Isabelle & mamma. Givetvis blev det gråtfest även här.

Nu är det alltså bara jag själv. Så konstig känsla. Jag brukar alltid ha någon vid min sida när det sker större äventyr men nu ska jag alltså klara att stå på egna ben & vara min egna reseledare. Läskig känsla faktiskt. Tur att jag är så ruggigt laddad.

Väl på Landvetter mötte jag upp 2 bekanta som skulle med till Playitas. En har gått i samma gymnasium som jag & den andra träffade jag på en utbildningsdag i GBG för några veckor sedan. Första flyget gick mellan Landvetter - Arlanda. Här mötte vi upp fler folk från Apollo innan vi hoppade på flyget som tog oss till Spanien, Furteventura. Det tog hela 6h och jag var uttråkad som aldrig förr. Hela resedagen slutade sedan med en bussresa på 45 minuter till hotellet.

Nu är vi incheckade & bäddat ner oss i sängarna. Alarmet står på 08.00 imorgon bitti så gäller att få lite sömn.

Om exakt en vecka är jag iväg. Troligtvis är vi på väg att landa i Spanien vid den här tiden för att vara mer exakt. Det har snurrat så många tankar inom mig det senaste dagarna. Tänk om jag inte träffar några nya vänner? Tänk om maten är helt hemsk? Tänk om jag inte trivs? Men sen slår det mig. Detta ligger perfekt i tiden för mig. Jag känner mig mer trygg än någonsin i mig själv. Den senaste tiden har jag utvecklats till en ännu mer social person och jag älskar ju att möta nya människor. Klart att detta inte blir några problem. Dessutom kommer jag möta upp två bekanta på flyget från Göteborg - Stockholm. Skönt att starta hela resan med några kända ansikten.
Så det jag kanske framförallt borde fundera på är nog hur jag på bästa sätt ska säga hejdå till familj & vänner för 7,5 månad. Jävligt tur att jag tänkte till och inte bokade franstid i samma veva som hejdådagarna.

Här om dagen gick jag och Jacob upp till bänken i stan och kollade ut över hamnen. Nu har alla turister lämnat och man börjar redan att räkna ner till nästa sommar när staden fylls igen. Det var en lättnad när vi satt där och insåg att han kommer spendera tiden fram till dess i Australien och jag i Dubai.

Nu var det ett tag sen jag kikade in här. Det har varit en hektisk sommar med många sena kvällar, fina stranddagar och många nya möten med nya fantastiska människor. Utan tvekan en av mina bästa somrar någonsin. Jag har dessutom hunnit bli singel, sålt min lägenhet, flyttat hem till mor & far och fått tjänstledigt på jobbet. En riktig bergochdalbana - men ingen är gladare än jag. Jag har nämligen fått mitt drömjobb! Under de kommande 7,5 månaderna ska jag få leva i värmen och syssla med det jag älskar: träning. Det är för resebolaget Apollo. Hela äventyret startar med träningsutbilning på Playitas i Fuerteventura i två veckor. Här är tanken att jag ska utbilda mig till in princip allt som har med gruppträning att göra. Därefter sätter jag mig på flyget igen för att åka till min destination, Dubai. Här har jag sedan 7 månader på plats. Gissar att det kommer bli en otrolig omställning för mig. Dels klimatet (35 grader!!), kulturen men också att vara ifrån min familj och mina vänner under en så lång period. Jag är mer än laddad och nedräkningen pågår för fullt, 13 dagar to go!!!

Bild från det ena hotellet jag kommer att befinna på mig denna vintern...

Har klippt ihop en video från vår vecka i Åre.
Vi har verkligen hunnit med så himla mycket! Skönt att bara få komma bort och för en gång skull kunna ta en vecka istället för endast en weekend. Se & njut!

Gårdagen slutade inte på Pino som var tanken. Utan vi tog vara på måndagskvällen och hamnade på Shakers, ett uteställe här. Här i Polen får man tydligen ha med sig egen dricka in på krogen. Fatta vad vi tappade hakan när trodde en efter en smugglade in dricka. Efter lite härligt mingel gick Emma fram till DJ:en och önskade en låt med Whitney Houston. När den väl drog igång så skojar jag inte när jag säger att hela klubben drog igång. Från noll på dansgolvet till helt packat. Där stod vi mitt bland allt, dansade så vi blev helt svettiga och sedan nöjde vi oss där. Varför är det alltid så att spontana utgångar oftast alltid blir galet roliga?!

Idag stod som sagt Auschwitz på agendan. Strax innan 09.00 rullade vi iväg med ett gäng andra människor i en stor guidad tur. Vi stannade på två olika stället:
Det första var det störta lägret "Auschwitz" där vi stannade i 2h. Här gick man med hörlurar och hade en guide som följde oss genom hela lägret. Vi fick se allt i från bevarande byggnader till flera tusentals skor som samlat in, bilder från den tiden, bevarat hår och slutligen gå in i en gaskammare som var bevarad. Det är på något vis så oförståeligt att det är något som hänt för så kort tid sedan.

Det andra stoppet vi gjorde var ett mindre läger som heter "Birkennao" och låg bara 5 minuter med buss från föregående stopp. Här var det byggnader där man fick se hur dom bodde, ruiner från flera gaskammare och även spår och vagnar man fick se där dom transporterats. Sjukt när man tänker att på exakt den vägen vi gick på hade flera tusentals människor fått sina liv förstörda. Ännu mer galet är det när man tänker på att det fortfarande finns överlevande kvar.

Efter det andra stoppet åkte vi 1,5h hem till hotellet igen. Gick vägen via Zara innan vi hamnade hemma i lägenheten för att duscha och göra oss redo för middagen. Vi hamnade på ett urmysigt ställe och beställde trerätters med vin för bara 200kr (!!!!). När vi väl kom hem efter middagen insåg vi att vi glömt att låsa dörren och att den stod helt öppen in. Vi trodde vi hade fått inbrott men som tur var så fanns allt kvar. Lite tjatigt om vi skulle blivit av med pass sådär ett dygn innan hemgång.

Så nu har snart resan passerat och jag måste ändå säga att Polen & Krakow överträffade ALLA förväntningar jag hade. Det är så galet mysigt med alla vackra torg, mysiga restauranger, god och billig mat och dryck, sevärdheter och framförallt ett jävligt trevlig sällskap.

Strax innan 08.00 vaknade jag & Lisa av ett studsbollsliknande ljud. Huset är galet ljudkänsligt så bara någon går ovanför så hörs det ner till oss.

Så ni kan ju tänka er att hela lägenheten vaknade när jag & Lisa vaknade och skulle gå på toaletten.

Det blev frukost i magarna och sedan begav vi oss ut på stan. Inga direkta planer så en sväng till shoppingcentret fick det bli. Isabelle & Sophia åkte vidare till Saltgruvan direkt, medan vi andra kikade vidare i affärer och gick sedan till judiska kvarteren.

Några bestämde sig för att ta Spa, andra för att gå hem för att träna eller sova. Det är fördelen när man är så många, det är möjligt att göra olika saker.

Ni ska vi göra oss i ordning innan vi har bokat bord på Pino ikväll. En mysig restaurang här bredvid.

Så var vi framme i Krakow. Första intrycket var över förväntan. Kanske just för att allt hade gått så smidigt på vägen hit. Bil till Rygge, snabb genomgång av väskorna och sen gick vi inprincip på flyget. Det som var ett litet minus är att vi alla hamnade lite här och var i flyget. Några hamnade tillsammans medan Sophia hamnade helt ensam stackarn.

Efter 2h landade vi i Krakow. Stiligt klädda taxichaufförer erbjöd sig köra oss till hotellet som låg 25min från flygplatsen för 200 svenska kronor per bil. Galet billigt ändå!

Vi bor på ett ställe som heter Antique Apartments. Alla 10 tjejer har en lägenhet tillsammans och den är galet central och nära till ALLT.

Eftersom magarna skrek efter mat när vi kom fram till hotellet så blev det bara att dumpa av väskorna och hitta närmsta bästa restaurang. Maten visade sig även den vara en riktig höjdare!

Efter en tur på stan så gick vi hem för lite "dötid" i form av att vila, dricka vin & göra oss i ordning för middagen, som även den blev hyfsat lugn då vi alla var galet trötta efter dagens alla nya intryck.

På tisdag har vi bokat en tur till Autschitc, för morgondagen har vi inga direkta planer så så vi får se vad dagen har att erbjuda.