Gårdagen slutade inte på Pino som var tanken. Utan vi tog vara på måndagskvällen och hamnade på Shakers, ett uteställe här. Här i Polen får man tydligen ha med sig egen dricka in på krogen. Fatta vad vi tappade hakan när trodde en efter en smugglade in dricka. Efter lite härligt mingel gick Emma fram till DJ:en och önskade en låt med Whitney Houston. När den väl drog igång så skojar jag inte när jag säger att hela klubben drog igång. Från noll på dansgolvet till helt packat. Där stod vi mitt bland allt, dansade så vi blev helt svettiga och sedan nöjde vi oss där. Varför är det alltid så att spontana utgångar oftast alltid blir galet roliga?!

Idag stod som sagt Auschwitz på agendan. Strax innan 09.00 rullade vi iväg med ett gäng andra människor i en stor guidad tur. Vi stannade på två olika stället:
Det första var det störta lägret "Auschwitz" där vi stannade i 2h. Här gick man med hörlurar och hade en guide som följde oss genom hela lägret. Vi fick se allt i från bevarande byggnader till flera tusentals skor som samlat in, bilder från den tiden, bevarat hår och slutligen gå in i en gaskammare som var bevarad. Det är på något vis så oförståeligt att det är något som hänt för så kort tid sedan.

Det andra stoppet vi gjorde var ett mindre läger som heter "Birkennao" och låg bara 5 minuter med buss från föregående stopp. Här var det byggnader där man fick se hur dom bodde, ruiner från flera gaskammare och även spår och vagnar man fick se där dom transporterats. Sjukt när man tänker att på exakt den vägen vi gick på hade flera tusentals människor fått sina liv förstörda. Ännu mer galet är det när man tänker på att det fortfarande finns överlevande kvar.

Efter det andra stoppet åkte vi 1,5h hem till hotellet igen. Gick vägen via Zara innan vi hamnade hemma i lägenheten för att duscha och göra oss redo för middagen. Vi hamnade på ett urmysigt ställe och beställde trerätters med vin för bara 200kr (!!!!). När vi väl kom hem efter middagen insåg vi att vi glömt att låsa dörren och att den stod helt öppen in. Vi trodde vi hade fått inbrott men som tur var så fanns allt kvar. Lite tjatigt om vi skulle blivit av med pass sådär ett dygn innan hemgång.

Så nu har snart resan passerat och jag måste ändå säga att Polen & Krakow överträffade ALLA förväntningar jag hade. Det är så galet mysigt med alla vackra torg, mysiga restauranger, god och billig mat och dryck, sevärdheter och framförallt ett jävligt trevlig sällskap.

Strax innan 08.00 vaknade jag & Lisa av ett studsbollsliknande ljud. Huset är galet ljudkänsligt så bara någon går ovanför så hörs det ner till oss.

Så ni kan ju tänka er att hela lägenheten vaknade när jag & Lisa vaknade och skulle gå på toaletten.

Det blev frukost i magarna och sedan begav vi oss ut på stan. Inga direkta planer så en sväng till shoppingcentret fick det bli. Isabelle & Sophia åkte vidare till Saltgruvan direkt, medan vi andra kikade vidare i affärer och gick sedan till judiska kvarteren.

Några bestämde sig för att ta Spa, andra för att gå hem för att träna eller sova. Det är fördelen när man är så många, det är möjligt att göra olika saker.

Ni ska vi göra oss i ordning innan vi har bokat bord på Pino ikväll. En mysig restaurang här bredvid.

Så var vi framme i Krakow. Första intrycket var över förväntan. Kanske just för att allt hade gått så smidigt på vägen hit. Bil till Rygge, snabb genomgång av väskorna och sen gick vi inprincip på flyget. Det som var ett litet minus är att vi alla hamnade lite här och var i flyget. Några hamnade tillsammans medan Sophia hamnade helt ensam stackarn.

Efter 2h landade vi i Krakow. Stiligt klädda taxichaufförer erbjöd sig köra oss till hotellet som låg 25min från flygplatsen för 200 svenska kronor per bil. Galet billigt ändå!

Vi bor på ett ställe som heter Antique Apartments. Alla 10 tjejer har en lägenhet tillsammans och den är galet central och nära till ALLT.

Eftersom magarna skrek efter mat när vi kom fram till hotellet så blev det bara att dumpa av väskorna och hitta närmsta bästa restaurang. Maten visade sig även den vara en riktig höjdare!

Efter en tur på stan så gick vi hem för lite "dötid" i form av att vila, dricka vin & göra oss i ordning för middagen, som även den blev hyfsat lugn då vi alla var galet trötta efter dagens alla nya intryck.

På tisdag har vi bokat en tur till Autschitc, för morgondagen har vi inga direkta planer så så vi får se vad dagen har att erbjuda.

På söndag åker jag och nio av mina tjejkompisar till KRAKOW, Polen för att stanna i 3 nätter. Så himla spontant, roligt och framförallt BILLIGT!

För ynka 950kr per person får vi flyg t/r Rygge - Krakow + boende 3 nätter i en lägenhet för alla tio tjejer mitt i smeten av allt. Vi åker på söndag förmiddag och åker hem igen på onsdag.

Den enda svåraste biten är som alltid - packningen! Det är endast handbagage som gäller. Så det gäller att packa smart och bara ha med det viktigaste. Jag tillhör en av dom som annars gärna packar ner "i fall att..."-plagg.

Ser verkligen fram emot några dagar med bara tjejerna. Gå på spa, ta igen missad tid, dricka vin, besöka Auschwitz-Birkenau och allt det där vi tänkt hinna med.

Vilka härliga dagar vi haft. Det är verkligen något speciellt med fjällen. Frisk luft, få röra på sig och sitta i stugan och bara mysa & äta gott. Min svärmor vann 50(!!!) kg godis dagen innan vi åkte, så vi fick med hela 6 kilo godis. Vilket var väldigt populärt :)

Annars har vi åkt skidor, mysigt på afterski, åkt scooter och bara njutit av att vara lediga. Nästa år ska vi försöka få till Alperna. Det vore ju helt grymt!

Även i år har vi alltså bokat en stuga i fjällen för att ta några dagar med skider och god mat. Mamma, pappa, Jacob och hans kompis Leon åkte upp redan igår (tisdag). Jag Sebastian Isabelle och Anton tar en bil upp imorgon efter jobbet. Längtar riktigt! Härligt med några dagar på skidor.

Bjuder så länge på några bilder från helgens handbollsmatch mot Orust. Vi vann med hela 23-13 i en viktig match mot att bli seriesegrare. Vilken härlig känsla! Foton: Lasse Fredriksson, Strömstad.

...så även vår resa. Sista hela dagen i detta underbara land i dag. Thailand är för mig något helt speciellt.

Idag delade vi upp oss. Isabelle & Anton åkte i väg på Rafting som dom var riktigt nöjda med. Sebastian var inte jättesugen på att följa med så vi stannade vid hotellet i poolen. Sista dagen till ära så fick vi se "riktiga" apor. Sådana som inte var tama. Vi låg så lugnt och skönt i var sin solstol och spelade kort när jag helt plötsligt ser någonting som rör sig bakom sebbes stol. EN APJÄVEL. Jag flyger upp och sebban kommer efter. Dom fräser och klättrar sedan vidare upp på hotellbyggnaden. Vi var lite lätt stressade kan jag lova.

Till lunch blev det en egenvald wok som vi gick göra här på hotellet. Först välja grönsaker, sen kött & sist vilken sås. GODASTE lunchen i hela Thailand skulle jag våga säga.

När Isabelle och Anton väl var hemma åkte vi till strandpromenaden. Hamnade på en riktigt kass restaurang och väntade i över en timme på maten. Bestämde oss för att GÅ (du läser rätt!!!) och tog sedan en restaurang längre bort. Första gången för oss alla att gå från en restaurang men det var riktigt sorglig service & gästerna bredvid oss hade antingen även dom gått eller också var dom väldigt onöjda. Så en klapp på axeln för vårt braiga beslut som slutade i en 10 poängare till mat på den andra restaurangen.

Annars då? Två och en halv vecka gick fort. För fort. Men vi har hunnit med mycket:

kvällsdopp i Khao Lak:s solnedgång

Haft en härlig vecka med mamma, pappa, Jacob & familjen Brandberg

Tränat Tabata till en sol som är på väg upp

Tagit härlig massage

Firat in det nya året

Kommit hem gråtandes till min andra goa familj Brandberg för att jag inte klarade sova på en båt till havs. Där såg vi en riktigt fin solnedgång

Sett det finaste, klaraste vattnet någonsin på Bamboo Island.

Tagit en bra utflykt runt PhiPhis öar

Ätit många riktigt bra frukostar

Badat i pool i ett hotell som känns som man är i ett simsspel

Tagit den sista middagen i Thailand för denna gången. På återseende? Det vet jag inte. Känner mig nu redo att testa något annat. Men det ska mycket till för att slå Thailand för mig.

Kl 07.00 ringde klockan och jag & sebban började dagen på gymmet. Därefter en härlig frukost med DET utbudet. Ni som känner mig vet att jag kunde äta frukost till alla måltider.
Gissa hur lycklig jag var när jag såg den buffén där nere imorse...

Efter en stund i poolen blev Anton lite rastlös och fick även han till ett pass på gymmet. Hurtiga familjen idag!

...och i poolen hängde vi fram till dess att vi bokat in oss på massage. Här på hotellet finns en lite "finare" spaavdelning som vi unnade oss idag. Lite dyrare, men även mycket bättre!

Slutligen åkte vi in till Ao Nang strandpromenad och är middag till en hektisk show med dansare till thaiboxning och slutligen eldshow.

Idag var det dags att bege sig till nästa stopp, nämligen Krabi, Ao Nang. Redan tidigt imorse tog vi en färja från Phiphi för att sedan åka taxi till hotellet. Det är ett riktigt flott hotell vi hamnat på. Med fyra stjärnor. Ett hett tips är att gå klädd som om ni ska ut och äta fint. Gissa om Isabelle blev synad när hon gick till receptionen i flipflopp & ett Nikelinne.

Efter vi checkat in & väntat i en timme på ett av våra två rum satte vi oss på hotellets restaurang och tog in mat. Våra matvanor har blivit lite av ett samtalsämne här nere. Anton räknade vi lite lätt på att han druckit ca 70 öl här nere. Han kan bära sitt nya Changlinne med stolthet. För att inte tala om mina matvanor med att gå från att äta varannan, var tredje timme till att äta 3 gånger om dagen - inte konstigt jag alltid är hungrig.

Mätta i magen gick vi till poolen i några timmar innan vi bestämde oss för att åka till Krabi town som hade nattmarknad. Vi åkte med inga förväntningar över huvudtaget & kom hem supernöjda! Är ni i Krabi så kan vi varmt rekommendera den marknaden. Det är hundratals småtält uppsatta och där finns allt från mat (vårrullar, glass i kokosnötter, bläckfisk, räkor osv osv) till minsta lilla småkrafs man kan tänka sig. Sebbe han till och med få tid till att klippa sig.

Nu blir det hopp i säng som gäller. Jag & Sebbe har lyckats få en 2m säng helt säkert, största jag sett. Sebbe har även lovat att gymma med mig imorgon bitti. Spännande!!!

Inga ord behövs. Se och njut! Ännu en fantastisk dag på en ny strand.