Hellooo! Hur är det med er? Med mig är det lite sådär, jag har en släng av förkylning+pollenallergi... Det är bara att gilla läget. Men jag håller humöret uppe genom att planera min träning lite så man är mer motiverad när jag kan börja träna igen.

Så jag har tänkt träna mest löpning den här våren eftersom staffettkarnevalen närmar sig men jag ska också träna styrketräning som vanligt men inte lika många styrkepass som förut. Jag vill verkligen bli bättre på löpningen så jag ska göra mitt yttersta för att det ska gå så bra som möjligt. Jag har tränat hittills 3 ggr i veckan löpning och 2 styrketräning.

Jag ska också satsa på min flexibilitet, jag är ganska vig men vill ändå satsa på min flexibilitet. Det jag ska jobba mest på är over split och split leap. Men jag har tappat lite av min ryggflexibilitet så den måste jag också bygga ypp. Det ska bli kul att se om jag har fått något resultat av att ha strechat i ca 30 dagar. Det är så kul att se resultat och kunna göra sådana saker som man övat länge på.

Skulle ni vilja ha en typ "tutorial" på min strechingrutin? Kanske ni får lite tips på hur ni kan förbättra er flexibilitet.=)

Sandra

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Hej finisar! Tänkte göra en kort resumé av min helg. Lördag är ju alltid lika rolig man får ju sova länge, men det är inte lika kul när man vaknar åtta. Man vill ju sova länge och bara slöa på morgonen men det finns väl också fördelar med att vakna åtta man kommer igång med dagen. Jag åt (enligt mig) världens godaste frukost, gröt med hallon, banan, kanel, nötter och frön. Nomnom det är nog den bästa starten på dagen=D

Förmiddagen ägnade jag åt att sortera kryddor som skulle köras ut nästa dag. Och eftersom det var våffeldagen i lördas så åt vi såklart våfflor, det var väldigt länge sen hag åt våfflor. Våfflor är ju så somrigt, det första jag tänker på när jag hör våfflor är nog en varm sommardag vid villan. Åååh längtar till sommaren! Sen på eftermiddagen tog vi fram våra moppar, YEEEE! Äntligen får jag köra moppe igen. Vi tvättade och gjorde dom rena och fina så nu är det bara att köra.

När vi var färdiga med det så for jag och Sonja ut på en lenkki ca 4km, riktigt skönt när man kommigt igång med löpningen och fått lite mer kondis och uthållighet. När vi kom hem åt vi god mat (alltså mammas mat) och sen tittade vi på talang och åt lite choklad.=) Mellan lördag och söndag ändrade man ju klockan 1h bakåt så hela söndagen kändes helt weird. Varför kan vi inte sluta med det där...

På söndagen så pluggade jag en hel del till ett förhör och sen körde vi ut leveranserna med kryddor som tog super länge... Sen åt vi middag och sen åkte jag faktiskt och sprang i 30min till gymmet. Vill man nå sina mål måste man träna fastän det känns väldigt segt vissa dagar.

Hoppas ni hade en bra helg=)

Sandra

Likes

Comments

Hello! För två dagar sedan så kom det hem ett paket från Dermosil. För er som inte vet vad Dermosil är så är det ett privatföretag som är grundat i Korsnäs här i Finland. Jag har en hel del grejer där i från och jag kan varmt rekommendera märket för er som vill testa något nytt. Nåväl jag beställde hem en ny makeup svamp för mina börjar vara så dåliga och sen tog jag också en sak som jag aldrig testat förut en krämfärg till ögonbrynen och man fick med en borste. Mitt första intryck var WOW! Det är superbra! Jag har förut endast använt i pulverformat så detta var något helt nytt. Men jag blev glatt överraskad till denna produkt. Och färgen är perfekt för mig också, för det fanns bara en färg att välja på.

jag har haft väldigt länge problem med mina ögonbryn med att få dom rätt form osv. Så för er som har svårt med ögonbryn så är en krämig färg väldigt bra t.ex. om man har väldigt glesa ögonbryn eller hackiga.

Till en helt annan sak så åkte jag och min familj till Korsnäs på pizza, vi åkte till ett nytt ställe som hette Matbiten tror jag där de har surdegspizza. Och det är jätte gott. Jag tog en parma som hade på parmaskinka, mozzarella, tomatsås och ruccola.

Hej då =)

Sandra

Likes

Comments

Hej finisar! Nu när våren kommit och det blir varmare och ljusare längre så börjar iallafall min säsong av löpning. Jag har nog sprungit lite i vinter men det är inte så motiverande om det är halt ute, det är mörkt och kallt. Så nu börjar nog allvaret med löpningen.

Om man har svårt att komma igång med löpningen så har jag några tips. Spring med en vän, då är ni två och kan prata lite och man blir lite mer motiverad om man är två. Andra tipset är att ha bra skor, hjälper a lot! Tredje tipset gå inte ut för hårt, många gör det felet och springer allt för långt i sträck. Ta det lugnt i början och ta många pauser och gå lite. Och mitt fjärde tips är att lyssna på din kropp, vilken dagsform har du? Om jag känner att jag är lite sliten så kanske jag springer lite kortare och om jag har mycket energi kanske jag gör intervaller.

Förut hatade jag att springa, det var det värsta jag visste. Det tog minst två år innan jag faktiskt tyckte att det var ens lite kul att springa. Men nu är det lite som terapi. Låt det ta sin tid, det är kanske inte så kul i början men låt det ta sin tid. Man kan inte få bra kondition på en dag.=D Det jag upplevde var svårast med löpningen i början var nog andningen. Och jag tror många andra har problem med det också men keep on fighting!

Men om jag skulle beskriva hur ett löppass skulle se ut så börjar jag alltid med att värma upp för det är superviktigt! Allt för många som gör fel på detta (inklusive mina egna föräldrar till och med). Börja inte springa direkt du kliver ut från gården, jag går i ca 200-300m innan jag börjar. Bara för att få i gång kroppen så man minskar risken för sträckningar och skador. Sen då jag börjar springa så börjar jag sakta så andningen ska komma igång och efter en stund börja stabilisera sig. Jag springer för tillfället ca 2-3 ggr i veckan och jag springer nu just runt 4km. I slutet av träningspasset så går jag också en bit (cool down eller nervärmning) det glöms också ofta bort.

Hoppas ni fick lite inspo till att kanske börja springa.=)

Likes

Comments

Hej finisar!=) Det var länge sedan jag gjorde ett plyopass, det har typ blivit lite bortglömt och inte riktigt behövts. Så idag gjorde jag ett väldigt enkelt pass med fem övningar och övningarna är sådana så man kan göra det lättare eller lite tyngre och svårare om man vill. Man gör dem i en cirkel, typ som cirkelträning men snabbare och utan pauser.

Plyo pass

100 hopprepshopp

20 kettelbell swing

10 upphopp på en box (går att göra 10 vanliga upphopp om man inte har något att hoppa upp på)

10 pop-squats (man tar antingen med eller utan gummiband runt knäna och börjar med att stå i en squat ställning med fötterna ihop och sen hoppar du ut så benen blir raka. Och sen in tillbaks till squatställning)

30 situps med överkroppsrotation (du sitter i situpsställning och har fötterna från golvet och har antingen med eller utan viktplatta i händerna och sen vrider du till sida till sida)

Dom här övningarna gjorde jag 4ggr, alltså 4cirklar men man får ju göra hur många man vill.=)



Och ni har väl rockat sockorna idag?=)

Likes

Comments

Hej! Wow vilka härliga dagar det har varit den här helgen=D Våren är nog min favoritårstid, det blir ljusare, varmare och man får ny energi.

På lördan så började jag dagen med gröt och sen åkte jag iväg till stallet för att hjälpa till på ponnyklubben som malaxhästförening ordnar. Solen sken och jag hoppas att alla barnen hade kul.=) När jag kom hem så åt jag lunch och typ chillade en stund. Sen bakade jag och Sonja muffins, det var såå länge sen vi faktiskt bakade något onyttigt. Dom blev jätte goda;) Vi satt faktiskt och åt muffins sen i vårt lilla växthus där solen hade lyst in så det var riktigt härligt.

På kvällen åt vi god mat, tittade på talang och jag gjorde en lermask. Jag tror det är det men ni vet såna svarta peel off mask (tror jag dom heter) då det stelnar och sen drar man bort den. Iallafall dom är bara bäst! Jag älskar dom=D Ansiktet blir lenare och det känns så fräscht efter. Rekommenderar verkligen för de som inte testat.

Ser riktigt stelt ut det där ansiktsuttrycket haha=D Men de e för man inte kan le för att det är så stelt. Testa själv det går inte att le=)

Hej då

Sandra

Likes

Comments

Hej finisar! Idag har det varit superfint väder solen skiner och det är varmt.=D Nu är det snart riktig vår.

Det är inte långt kvar tills jag åker till London så jag ska om någon vecka ska jag till frisören för att fräscha upp håret inför Londonresan. Så jag har tänkt lite på vad jag ska göra, men jag kan inte riktigt bestämma mig. Det är rn stund tills jag ska dit men det spelar väl ingen roll.=) Nu just känns det som om mitt hår ät bara en boll... Det är ingen frisyr, så jag längtar tills jag får klippa och färga det.

Jag har lite olika förslag vad jag skulle kunna göra. Klippningen så tror jag att jag ska klippa mig kortare baktill och att det blir längre ju längre fram man kommer. Fattar ni? Men jag e inte säker ännu. Men då kommer man till färgen. Där har jag också lite olika förslag, först om jag ska köra på samma koncept alltså mörk i roten och lite ljusare och kallare i topparna eller ska jag förga mig lite mörkare typ grå? Sen en färg som jag fastnat lite för är ljusrosa. Det ser så sjuukt snyggt ut, och det skulle nog passa bra till våren. Sen sista är lila, inte stark lila utan mer ljus och typ svag lila.

Jaa hörni det återstår att se men jag blir så sjukt insprerad av dom här bilderna.=D

Ha en bra dag!

Sandra


Likes

Comments

Hej, har ni problem med att ni vill såå gärna äta glass men det är ju inte så nyttigt. Men här kommer en nyttig variant av glass som endast innehåller tre ingredienser banan, kakao och vaniljpulver/vaniljsocker. Frys ner en banan, när den är frysen så mixar eller använd en matberedare och sätt i bananen, ett kryddmått vaniljsocker/vaniljpulver och en matsked kakao. Mixa allt tills det är en slät smet, om bananerna är väldigt frysna så kan man sätta i lite vätska t.ex. mjölk eller vatten.

Inte den vackraste bilden men hoppas ni ser hur det blir=)

Ha en bra kväll

Sandra

Likes

Comments

Byxdress från New Yorker och tröja från Gina tricot.

Likes

Comments

Hej, och hoppas ni haft en bra vecka. Idag är det söndag och idag har jag en del grejer som ska göras. Först ska jag göra läxor (som jag nu gjort), göra lunch, sälja kryddor (till projektet) och ikväll tror jag att jag ska åka till gymmet och köra ett benpass. Yes legday! Så jag har nog att göra annars så brukar söndagar vara såna dagar man mest går och såsar omkring, i alla fall för mig.

Jag ska också tipsa om ett bra mellanmål, jag älskar bra mellanmål som man blir mätt av och som är nyttiga. Så idag ska jag tipsa om en enkel sallad med ett fröknäcke, jag har tyvärr inte recept till fröknäcket för det var mamma som gjorde det men det är lätt att söka upp på nätet eller köpa färdiga knäckeblandningar som man lätt kan röra ihop. I salladen hade jag spenat, avokado, paprika, gurka, tomat, pumpafrön och på toppen lite olivolja (går att ta vilken olja man tycker om). Det är supergott, super enkelt och super nyttigt. Finns det något bättre!=) I en sallad kan man ju i princip ha vad som helst så det behöver inte vara så invecklat, ta det du har hemma. Det är oftast så jag planerar mina mellanmål. Mellanmål behöver inte vara svårt det är nog mitt motto=)

Hej då ha en bra dag

sandra

Likes

Comments