Från Koh Kradan var resan planerad till ön rakt över - Koh Mook. På bilden nedanför hade jag hamnat lite efter de andra på väg till båten och Sigrid kommer då upp vid mig och säger: "mamma, jag ska gå med dig, så att du inte behöver vara ensam". Envisa älskade Sigrid. Som har ett hjärta av guld mellan varje ska-bestämma-själv.

Här har Mr Bird från Sevenseas lämnat oss under ett träd för att få skydd från regnet i väntan på båten. Det var vår första tur med en longtailbåt.

Vi bytte det lyxigare hotellet mot billiga och enkla bungalows. Jag var mest fundersam över hur jag skulle kunna slappna av på natten och inte ligga och lyssna efter alla smådjur.

Barnen tyckte att det var spännande att få bo i en "koja". För att komma till toaletten var man tvungen att klättra på en brant trappa. Sedan var det sand med stenplattor. Endast kallt vatten i duschen. Hon har blivit härdad vår Sigrid av alla sorters toaletter vi har prövat de här dagarna, men fortfarande är det tvärnit när vi kommer in på en del toaletter.

Vi åt lunch på en väldigt enkel restaurang. Där maten var nästan gratis och något av det godaste jag har ätit på resan!

Här är det mycket hundar och några valpar har fångat mitt hjärta lite extra.

Vi investerade i stilfulla regnrockar och promenerade längs Sivalai beach.

Vilja skriver kärleksfulla meddelanden i sanden varje dag.

Vi packade ihop oss från fina dagar på Kaw Kwang Beach Resort och började resan till nästa ö - Koh Kradan.

Att ordna resa till andra öar är inga problem. Oftast har hotellen service på det, men billigast blir oftast om man går till någon av alla de som finns efter stränderna eller i stan. De ordnar även transfer från hotell till den båt man ska åka med.

Personalen på Kaw Kwang var fantastisk mot barnen och här tittar de tillsammans på de jättestora akvariefiskarna vid receptionen innan vi ska åka. Det kändes lite vemodigt, då barnen trivdes så bra där.

Vid piren i Saladan var det varmt och vi väntade på att båten skulle komma (även om vi inte hade någon koll på vilken båt vi skulle åka). Vi träffade en svensk kvinna som var resvan i Thailand och hon berättade att det färjebolaget aldrig är i tid. Minst två timmar sen fick vi räkna med. Det var bara att gå i väg och köpa glass till barnen och sedan intog de "backpacker-positionen" och väntade med ett imponerande tålamod.

Vi fick sedan veta att det var något fel på färjan, så alla fick tränga ihop sig på en båt med väskor i ett stort lass längst fram. Vi fick vakta att rätt väska åkte av vid rätt ö, annars hade vi haft en väska mindre i dag. Det var en läskig och jobbig båtfärd. Barnen tyckte inte heller om det. Men så fick vi äntligen kliva iland på den lilla paradisön - Koh Kradan.

På Koh kradan finns endast ett fåtal hotell och ingen trafik. Vi hade inte meddelat hotellet vilken tid vi skulle anlända, men när vi kom med båten var det personal där som snabbt tog hand om oss och lastade alla väskor på en vagn. Framme på hotellet fick vi en god juice medan vi checkade in.

Här hade vi valt ett lyxigare hotell - The Sevenseas Resort. Och rummet var så fint! Det var egen ingång (hade vi på förra också), men här hade vi också stora fönster och stora glasaltandörrar som gick öppna.

Badrummet var det som vi alla fastnade allra mest för. Ett svävande badrum ovanför sanden med öppet ut uppåt, så när det regnade, var det regn runt omkring.

Vi hade en hel del regn och en del vind under dagarna på Koh Kradan. Men barnen är inte alls lika besvärade av regnet som en annan utan badar i alla väder.

Vi hade lovat Vilja att få en egen snorklingsutrustning från dykfirman i tidig julklapp om hon tyckte att det var roligt första gången. Och som hon har tränat i poolen efter att hon fick det. Sigrid åker mest runt och myser.

Efter bad kunde man låna filmer i receptionen och tjejerna tyckte att det var riktigt skönt att få krypa ner i sängen och se på film.

Den här ön är ett paradis, men vi tycker att det var lite synd att vi inte fick se den i strålande solsken.

Sista kvällen klädde tjejerna upp sig i finklänningar för middagen. Vi är bortskämda med att få så god mat serverad varje dag till väldigt lite pengar.

Det finns så många öar man vill besöka i området och man måste gallra om man inte är här en längre tid. Phi phi-öarna är något som alla pratar om och vi kände att det är något vi måste ha besökt. Vi funderade ett tag på att boka en båt till Phi phi don (huvudön) för att sedan ta en egen båt till omkringliggande öarna. Vi gjorde inte det, utan bokade i stället en arrangerad tur med samma svenska kvinna som ordnat transfer till oss och vi är så glada för det efteråt. Det är ett thailändskt bolag och jag har namnet sparat om någon vill ha det.

Vi hämtades upp av en speedboat utanför hotellet tidigt på morgonen, för att sedan hämta upp fler passagerare söderut på Koh Lanta innan vi åkte vidare mot Phi phi-öarna.

Vi besökte först ön Phi phi Leh och Maya Bay som är känd från filmen The Beach. Det är så otroligt vackert där. Vi var långt i från ensamma på den lilla stranden, så det är ingen ö man vill stanna för att ligga och sola i lugn och ro. Men badade gjorde vi såklart! Vit sand och turkost vatten.

Vi åkte vidare från Phi Phi Leh till ett ställe som vi endast skulle åka till för fotografering. Hur mycket man än färdas i de här omgivningarna så är det lika magiskt varje gång. Är helt förälskad i det!

Sedan var det snorkling för de som ville. Det var första gången för mig och för Vilja. Hur häftigt som helst med alla akvariefiskar som simmade runt omkring en.

Vi åkte vidare till Bamboo Island. En nationalpark som var otroligt fin med sin vita sand, turkosa vatten och skogen.

Vi serverades god mat som både stora och små tyckte mycket om.

På många ställen tvättar man av fötterna innan man går in och man tar av sig sandaler eller skor utanför butiker eller hotell. Kan jag ta med mig detta hem tro?! Här sköter barnen det galant utan protester, "det bara är så".

På varje ö blir man påmind om tsunamin. Det är markerat med skyltar "evacuation route".

Det var en väldigt fin ö som jag skulle kunna tänka mig att besöka igen. Vågorna var höga och vattnet djupt, så tjejerna fick den här gången inte gå nära vattnet utan att någon av oss var med. Jag höll själv på att ramla av båten när jag skulle kliva ombord när vi skulle åka.

Många av de vuxna var lite åksjuka av sjövädret, men både Vilja och Sigrid tog sköna vilopauser.

Sista stoppet var huvudön Phi Phi Don och dit man åker för att bo om man åker till Phi phi-öarna. Det var en liten besvikelse för mig. Nu såg vi inte stränderna, men "staden" kändes för modern och hade ingen charm. Vi har hört svenska turister berätta att det är en partyö och att den inte alls är sig lik efter tsunamin. Phi Phi Don var en av de öar som drabbades väldigt hårt.

På vägen hem ville tjejerna sitta längst bak i båten för att få det salta vattenstänket på sig. Tokiga, busiga och bästa tjejerna! En riktigt mysig dag på havet och bland öar.

Henrik gav sig i väg tidigt på morgonen för att åka och dyka. De åkte och dök vid Koh Bida Nok, Koh Bida Nai och Hin Bida. Jag och tjejerna hade en lugn dag med bad, mat och vila.

Sigrid blev väldigt förtjusta i de här rådjuren och ville gärna att jag tog kort på henne när hon gav dem en puss. Och både hon och de är väldigt söta.

På eftermiddagen började det att regna och det var sådant regn som man har hört talas om att det är här ibland. Himlen öppnade sig och vi var tvungen att åka in till Saladan för att hämta biljetter. De på hotellet kollade på mig förvånat och undrade om vi verkligen behövde åka nu. Chauffören visade oss in i taxin och vi fick skjuts fram till dörren där vi även mötte upp en mycket nöjd Henrik. Han har bokat en dag till med dykning innan vi åker hemåt. Vi var så blöta när vi kom hem och vattnet var flera decimeter bitvis på gatorna.

Sigrid blir trött av värmen och sov lunch till den här vyn i dag (ska erkänna att jag också slumrade till skönt en stund). När Henrik var på massage plockade Vilja snäckor och fotograferade medan lillasyster sov.

Frukttallrik för vätska och någon energi till barnen. Övrigt består deras mat oftast av glass eller svalkande jordgubbsdrink. Förstår inte att de orkar utan någon mat i magen.

På kvällen åkte vi in till Saladan. Här nedan ser ni den fina taxibilen som går ifrån hotellet. De är alltid så artiga och hjälper barnen upp på stegen.

Vi promenerade lite på marknaden och gjorde några små fynd. Det är en dröm för en 6-åring med alla smycken och kläder som man hittar på marknader.

Vi beställde taxi från Saladan ner mot en restaurang som vi ätit tidigare på. Vi blev skjutsade i en mörk gränd och avsläppt någonstans där vi inte hade någon aning om vart vi var, men anade att stranden var nära. Vilken mörk gränd vi fick vandra på, ormar var det ända jag tänkte på! Men så kom vi fram till en restaurang som föll mig helt i smaken. Avslappnat, god mat, bra musik och sand mellan tårna.

Det är en del vilda hundar, men de verkar må så gott och vara trevliga. De här två här nedan var på restaurangen i går och var så söta. Personalen på restaurangerna tycker att det är ok att de är där och alla gäster verkar tycka att det är ok och myser med hundarna. Här på hotellet är det en hund som ser ut som som min lillebrors hund. Vi fick höra att han heter Chang av några gäster som är här varje år. När de är här sover han på deras altan och när de kom i år gick de ner på stranden och visslade och han hade kommit springandes helt överlycklig. Så fint tycker jag.

Tidsskillnaden är 6 timmar. Så när klockan är 07 på morgonen här är den 01 på natten hemma i Sverige. Det var ett trött sällskap här på morgonen den andra dagen och jag som brukar sova längst var uppe tidigt och när jag började känna mig rastlös bar jag ut dem på altanen så att de fick känna på den härliga morgonvärmen. Luftkonditioneringen i rummet gör att man bli lurad och tror att det är kyligt ute.

Vid frukosten hade vi sällskap av en kattunge. Jag brukar inte tycka om när de är uppe på borden och ska ta mat, men den här var inte intresserad av maten. Han låg och myste på bänken och ville mest kela med barnen. Tänk om vi hade kunnat ta med den hem!

Efter frukosten är det snabba ryck att byta om för bad vid poolen och stranden.

Vattnet utanför hotellet är väldigt långgrunt och i vattenbrynet är vattnet varmare än luften. Vet inte säkert vad temperaturen i luften är, men mellan 30-33 grader skulle jag tro och vattnet något liknande.

Efter lunch åkte vi flak på en pickup in till den lilla staden, Saladan. De släppte av oss vid marknaden, men det var olidligt varmt. Svetten rann, det var full fart i trafik och bland människor. Så vi uträttade det vi skulle och gick inget på marknaden. I stället fick vi en lång promenad till stranden efter att jag tyckte att taximoppen skulle bli för dyr (40 kr). Såhär i efterhand hade det varit värt 100 kronor.

Efter vatten, lite mat och bad så gick vi strandpromenaden hem.

På kvällen åt vi mat på hotellet. All mat jag har ätit hittills har varit så god. Henrik är också nöjd, men har fått några riktigt konstiga måltider också. Barnen äter inte så bra, men de får i sig olika sorters fruktmixar, olika drycker och vatten. Så det blir nog bra efter att dagarna går.

​Efter middagen ville Vilja vandra en bit på stranden i mörkret. Hon verkar tycka att det är mysigt tillsammans med ljuset från alla restauranger och att man bara kan gå där och hålla handen och prata. Hem igen tog vi en taximoppe med sidovagn. Det kostar runt 100-150 bath (25-40 kronor). Billigt med tanke på vad taxi kostar hemma i Sverige.

På morgonen lördag 18/11 satte vi oss i bilen för att åka ner till Arlanda. Det blev en lång bilresa med många kisspauser. När vi kom till flygplatsen blev det ännu mer väntan då de hade problem vid boarding, men tjejerna ska ha pris för deras tålamod att stå i kö.

Hade planerat att vi hade en bra tid att flyga på, då barnen skulle vara vakna några timmar för att sova eftersom det var natt. Men det blev en lång flygresa. Vilja var uppspelt över resan, tyckte att det var varmt och hade svårt att sova. Sigrid som har svårt med nya toaletter höll sig så att kissa att hon hade så ont i magen. Så synd om henne. När hon väl hade varit på toaletten så somnade hon som en stock och vi kunde knappt väcka henne när det var dags för landning. Trots en tuff flygresa visste vi att det skulle vara värt de där timmarna.

När vi landade på flygplatsen var det mer köande då man måste fotograferas och lämna uppgifter innan man får passera alla kontroller. Utanför kontrollerna väntade han äntligen vår chaufför, var så skönt att se vår namnskylt och att vi äntligen var här. Vi hade egen chaufför med svenska bilbarnstolar som skjutsade oss ca två timmar till Koh Lanta. I bilen började jag muta tjejerna med godis för att de skulle orka hålla humöret uppe.

När vi närmade oss Koh Lanta fick vi åka färja och då fick vi kliva ur bilen. Det var så varmt, helt overkligt varmt och helt underbart! Säkerheten för barn ligger hästlängder från Sverige. Ser ni räckena? Barnen måste ha varit blå om armarna av mitt grepp när vi gick till sittplatserna.

När vi kom fram till hotellet väntade de med juice till oss. Incheckningen var en timme senare, men de bar undan våra väskor och svettiga fick vi kasta oss i poolen som ligger alldeles vid havet.

Deras fantastiska handdukskonst som de gör på sängarna, det känns välkomnade och varmt.

På kvällen promenerade vi en del av strandpromenaden och köpte mat av en kvinna, som vi sedan åt på stranden. Den här strandbaren hör till hotellet som vi bor på.

Vi somnade alla väldigt gott efter en lång resa och en första dag i Thailand (sängarna är hårda och helt underbara!).

Storsjöyran i Östersund innebär festligheter och färgglada karuseller.

Min kusin med hennes två barn från Stockholm, mina mostrar och vi åkte till stugan och fick två riktigt mysiga dagar tillsammans.

Barnen fick såpbubblor som de lekte mycket med (även de vuxna hade fullt upp med att blåsa på de stora bubblorna).

Vi dukade upp god plockmat och grillat vid det stora bordet, innan barnen tog ett skönt bad i baljorna.

Badet fortsatte från bryggan innan det var sovdags. För några i tält och för några i stugan.

Andra dagen tog vi med alla barnen ut i båten en sväng. Det är svettigt med barn, båt och att fiska och ingen fisk fick vi. De verkade ha fiskat upp alla dagen innan.

Sigrid plockade prästkragar, badade och njöt av en liten stund för sig själv.

Dagar vi njuter som allra mest i den lilla pärlan ute i skogen.

Fin löptur på de fina och varierande stigarna på Andersön.

Övriga familjen gick till en rastplats för lite bad, men vädret vände och det var ett av de kallaste baden i sommar. Favoritgungan var kvar från förra året och vi fick en härlig utflykt trots att vädret vände så snabbt!