25/8-13

Så idag har jag inte gjort så mycket, jag var på receptionen från 08:00-14:00 och bara chillade tills jag åt lunch och mötte Mr. Gibson som skjutsade mig till Arkades för att köpa souvenirer och sådant. Träffade även Kay Figo satte oss vid ett café och pratade, sedan kom hennes pojkvän och då drog vi alla hemmåt. Så nu sitter jag här på receptionen och tråkar tills det är läggdags.

24/8-13

Idag åt jag frukost med Mr. Zulu, väntade på att Maria skulle komma. Vi åkte till Chilenje till Marias syster och hälsade på. Tog sedan en bild på huset där Dr. Kaunda bodde i för läääänge sedan. Om ni vill veta vem Dr. Kaunda är så har han varit landets premiärminister och president. I alla fall vi väntade på hennes andra syster och tog taxin till National Sports Council och kollade på basketboll och sedan så var den några tjejer som satt utanför dom bara: Hello, how are u? You are very cool I like you. Haha så söt hon bad om mitt nummer självklart fick hon den. Jag väntade på min taxi till Mr. Andrews hus och spenderade resten av dagen där. Sedan skjutsade Mr. Andrew mig till hotellet för att lämna fotbollsskorna till honom. Jag satte mig sedan i receptionen med killen som jobbade till 22.00 och sedan kom Carol och vi satt och prata till kl 24:00 haha däckade direkt när jag kom upp.

23/3-13

Dagens höjdpunkt… Frukost, och sedan skjutsade Stedius mig till Kamwala Highschool. Så fort jag anlände dit kom en kvinna som var med på Zambiska kvällen sist vi var här springer fram till mig: AAAAAA SANDRAAAAAA HOW ARE YOOOOUUU???? Jag blev överraskad för jag har fortfarande inte en aning om vem det va kände inte ens igen henne. Sedan kom studenterna från Kamwala och kramade om alla och pratade om vad vi gjort under tiden vi va ifrån varandra. Namatama pratade om vänskap och självsäkerhet. Jag bjöd dom på svensk godis och var med och lyssnade sedan kom deras lärare Erica och hälsade på mig och gick tillbaka till sitt kontor. Namatama var klar efter 2h prat och sedan var det min tur att ta över med att ha svenska lektion och lärde dom skriva och prata. De var fantastiska!
Efter allting så åkte jag och Carol till Mr. Andrews hus och träffade hans familj och gick ut ens sväng med Leah och Carol.
Jag åkte tillbaka till hotellet och fixade mig för att gå ut och äta med Maria, Kay Figo, hennes syster, jag och Nox. Hade det trevligt och bara pratade. Ni som inte vet Kay Figo är väldigt känd i Zambia haha… Bara för att skryta liksom lite…

22/8-13

Personalen är så trevliga, de frågar alltid vad jag vill ha till frukost. Jag mötte upp några PYPE studenter från Kamwala Highschool i Levy Junction stort shopping ställe, mötte Jacquiline, Fatima, Tamika, Carol, Anna, Tracilar, Melanie. Vi gick runt pratade, var galna som ALLTID haha, åt glass på Wimpy, och bara pratade allt om allt! Så UNDERBART att träffa dom igen. Vi gick till National Museum och såg Aswell där helt överraskad var jag, haha så de lärde mig spela deras kulturella spel men jag fattade inte nåt alls. Gick tillbaka till hotellet och käkade, sedan satte jag mig vid receptionen och satt vid datorn.

21/08-13
Fortsatt tråkig flygresa så jag höll på att dö, sov så obekvämt så jag gick till flygvärdinnorna och tjötade hela natten typ, en av deras vänner är min vän så jag gav dom vykort som dom ska ge till henne, lite kul haha. Fick frukost 04:00 va typ yoghurt och bröd och nån kaka till, jodå jag blev AS MÄTT på det… Landade ca 06:50 enligt deras tid. Jag tappade nästan bort mig i Etiopien, Addis Ababa, som tur var så kunde jag se Zambian people som bar Zambia halsduk så jag fick ca 10 vänner där haha jag dör. De tyckte att systemkameran va så cool de ville ha massa bilder vilket jag tog och ska skicka över de till deras email, första dagen och jag har 4 email lappar och 2 telefonnummer. Lite roligt… Nu sitter jag på flyget som lyfte 09:15 från Etiopien, Addis Ababa. Alla Zambianer sover helt seriöst…. Jag väntar såklart på maten jag är HUNGRIG! I väntan även på att få komma fram till Lusaka vilket är beräknad tid 14:30 deras klocka som är 1h fram. Ska skriva Visa grej vilket är AS KUL! Fairview Hotel har ordnat transport så jag hoppas att nån står där I TID HELST med en skylt på som det står ”Välkommen Sanderalela” okej nej det va överdrivet. Borgmästaren Daniel kommer förmodligen möta mig där med Mr. Andrew tror jag han sa om inte jag läste fel… Jag skriver senare vad som hände när jag kom fram. Har inget mer att säga JOOO!! Vi mellanlandar i Zimbabwe Harare ASK KUL! Jag höll på att dö, en kvinnar bredvid mig tror på att en kille i Zambia uppfyller allas drömmar hon läser boken om och om igen jag höll på av tråkhet, när vi lyfte till från Zimbabwe, Harare så tog det ca 40 min tills vi landade i Lusaka 14:40 precis när hjulen hamnade på marken så satt kvinnan och tackade jesus lyfte upp sin hand och tackade jesus 100 gånger och började gråta. Det va sånt jävla kaos när vi landade och jag skulle skriva på Visum, så kaos frågade hela tiden trodde jag va den enda som åkte hela vägen från Stockholm till Lusaka, men de va tydligen ett par som va från Sverige. Men I vilket fall, stod jag i kön till att få stämplingen och få komma in i landet. Tog mina väskor och där står 3 killar som jobbar på hotellet och hämtade mig. Körde mig raka vägen till hotellet och där fick jag packa mina grejer osv. Jag trodde allting funkade men tydligen inte när det va strömavbrott, inget vatten eller nåt helt ärligt jag hade inte duschat då sen måndag natt, så första duschen fick bli onsdagen. Men i alla fall jag var så trött jag åt mat och sedan somnade jag.

Zimbabwe Harare.

20/08-13

Vaknade 08:00 eller rättare sagt jag kunde verkligen inte sova HELA natten, jag var nervös. Jag gick upp vid 07:00 och fixade mig lite, packade klart alla mina väskor, åkte till Coop Extra och köpte drycker, åkte till posten och lämnade mitt paket tillbaka, sedan bar jag in alla mina väskor i bilen. Tog farväl av lillebror och pappa, mamma skjutsade mig till Skövde med min syster Vivian och min kusin. Vi mötte min storasyster där och tog farväl av mamma vi båda grät, sedan tog jag farväl av mina systrar och då skulle jag få sitta på Skövde C i en timma och 30 min, tur att jag hade min kusin med mig 50 min i alla fall. Tog farväl av henne och satte mig tills tåget kom. Tåget mot Stockholm C är det segaste tåget som finns, eller så var det bara jag som längtade så det gick så segt? Kom fram till Stockholm C 14:35 och skulle ta tåget mot Arlanda C 15:22. Att bära på 2x23 kilo väskor, 7 kg handbagage, dataväska och kameraväska är det jobbigaste jag vart med om. Hamnade på Arlanda C och dog av lycka för jag fick tag på en väskvagn så slapp jag bära dom. Var redan på Arlanda C 15:45 och gick runt hela Arlanda tills jag kunde få checka in mina bagage 18:30. Orkade inte gå runt affärerna så jag gick och satte mig vid gaten direkt, och helt plötsligt fick jag nya vänner där haha. Så jag satt vid gaten och väntade några timmar. 21:30 flyget började rulla iväg och så var man uppe i luften utan att ens förstå hur sjukt det är, jag har fortfarande inte insett att jag verkligen är på väg jag försöker intala mig själv men jag förnekar det!

Vaknade vid 11 idag och såg på FB att Lennart har fixat så jag blir intervjuad av NLT. Tog första bussen till Lidköping, gick till Lennarts kontor, där satt mina 2 lärare Christina och Anna, pratade lite tills han som intervjuade mig kom. Gick in på toa snabbt och när jag kom upp till kontoret igen hade Jana och Dana överraskat mig med snickers och cola, ni som inte vet så älskar jag cola mer än allt annat i världen typ.
Där satt jag och han killen, ställde massa frågor, hade Lennart till hjälp som tur var där han kunde ge riktiga bra svar till honom som kan detta mer än mig. Satte mig efteråt en stund och pratade med Jana, Dana och Lennart innan jag mötte mina vänner. Tog ett sista farväl igen haha, och drog till Sibylla där mina 2 thaitvillingar Jennifer&Jenny satt och käkade, kort efter kom Jennifer G.P och satte oss tjöta lite innan min buss kom.
Åkte till Skövde, Ryd för att äta kvällsmat 'grill', med min familj, Ibbes familj som är min systers fästman. Pratade och hade en trevlig kväll. Åkte till min kusins pizzeria och tog 2 kycklingsallader för att äta på vägen till Stockholm/Arlanda, kom hem packade ALLT och duschade, nu sitter jag här och är sömnlös. Borde sova lite eftersom jag ska vakna 08:00 imorgon.

Ha en bra natt allihopa så uppdaterar jag mer när jag har hamnat i Arlanda :)

16/8-13

Åkte till Lidköping med min bror och gick till skolan först för att prata med mina lärare om min resa, vad jag ska tänka på och massa sådana saker. Vi träffade vår rektor och hon passade på att lägga till några ord också, även tog ett kort tillsammans och sedan gick vi ner till källaren där vi har så mycket gåvor så jag tog med mig så mycket leksaker som möjligt. Tog farväl av mina lärare och rektorn. Gick sedan till NLT och berättade att jag ska åka snart vad jag ska göra och sådant, hoppas dom hör av sig innan jag åker så jag lyfter upp projektet och blir publicerad i tidningen.

13:20... Lennart Frändén kommer efter sin lunch, började ta fram grejer som jag tog med, åkte tillbaka till De La Gardiegymnasiet och hämtade fotbollsskor som jag ska ge till Mr. Andrews fotbollslag, hämtade knäckebröd från matsalen som jag ska ge till cheferna på Ash Lodge i Lusaka (dom älskar knäckebröd). Cyklade tillbaka till Campus, fixa sista små grejerna och tog sedan farväl av Lennart, Jana och Dana.

Passade på att träffa Jennifer G.P, Jennifer Boriboon, Jenny, Amanda, Michaela, Yesenia. Vi satt och tjöta massa och bara pratade ut allt, hade roligt även om vi satt på sibylla i typ 2h, otrolig lättnad att få träffa dom och svårt att säga farväl till dom, speciellt till Jenny eftersom jag inte kommer få se henne på ett halvår. Saknar mina vänner redan!

Jag och rektorn utanför De La Gardiegymnasiet.

Packat klart mina väskor, bara handbagaget kvar.

Visum, flygbiljetter och tågbiljetter.

Hallå allihopa!

Jag har fått detta bekräftat sedan 2 veckor tillbaka, som många redan har förstått så åker jag tillbaka till Zambia den 20.e augusti 21:30 landar på Zambisk mark 14:30 och stannar där hos Mr. Andrew och hans familj till den 28.e september 13:15 och landar på svensk mark 29.e september 07:30. Har fått bekräftelse och imorgon kommer biljetterna hamna i min inkorg förmodligen, så jag kommer så småningom ta ut från apoteket malariatabletterna, Visum kort, skicka in Visum till Stockholm, köpa tågbiljetter från Falköping-Arlanda tur&retur. Jag har fullt upp måndag-fredag för jag jobbar nästa helg kommer jag fika med mina vänner i Lidköping innan jag åker iväg, helgen efter kommer jag förmodligen åka till morbror en sväng, åka till skolan runt den 12.e augusti för att lämna in papper och sådant till mina lärare, sluta jobbet den 16.e augusti och sedan är det bara börja packa för att lämna Sverige i 6 veckor. Mycket planer men så lite tid, jag måste bara få allt till rätta så inga problem kommer i vägen.

Jag kommer blogga från dag 1 jag åker tills jag kommer hem fortsätt läs och följ bloggen när jag åker iväg för ni lär annars missa något så underbart!

22 dagar kvar och vi ses snart!<3

Amanda gjorde en presentation och även utställning om Zambia resan, klippt och klistrat på bilderna och även texter om vad folk tyckte om den resan. Jag har bara glömt att lägga in den för jag visste att nåt fattades men det va dock Amandas presentation, skönt att det är inlagd nu så inget som vi har missat.
Kom på att jag, Fanny, Jennifer W, Jessica, Maribel och vår lärare Anna visade om vår Zambia resa i en skola i Lidköping

Janas fina visum till mig haha :D