Nya inlägg

Varför går dagarna så fort när man har ledigt? Vi har spenderat några dagar uppe i Smögen, Kungshamn och tog en båttur ut till Hållö. Sverige är verkligen fint och egentligen behöver man faktiskt inte åka så långt för att uppleva vackra platser. Tillbaks i Götet igen och idag har vi hängt vid Delsjön, träffade upp Tina och Pablo. Spelade beachvolley och solade. Fantastiskt att ha nära till vattnet, även om det är en sjö och egentligen föredrar jag helst havet!

Sista veckan på semestern är här. Känns sjukt och det är många som inte ens påbörjat sin semester. Men så kan det vara. Enda positiva med att jobba på sommaren är att man får sluta tidigare varje dag och det brukar vara lite lugnare än vanliga dagar. Well, det är ändå ett tag kvar tills dess försöker jag övertyga mig själv om. När man är ledig får man tid till att tänka extra mycket, ibland är det bra och ibland inte. Ibland måste jag aktivera mig och göra saker som gör att tankarna inte kan ta lika stor plats. Det finns liksom inte utrymme för alla tankat när man gör vissa saker. Yoga är jättebra då! Igår körde jag Ashtanga-yoga i 2,5 timme, man körde hela den klassiska serien och jag är långt ifrån en expert och försökte hänga med så gott det gick. Alla började med att sjunga på indiska, sjukaste var att alla sjöng med. Förutom jag, för jag kunde inte ett ord. Men nynnade på med något eget påhittat språk. Aldrig varit så slut efter ett yogapass och huvudet helt rensat på tankar. Man hamnar i ett flöde som kallas prana och på riktigt så tror jag verkligen att detta är effektivt och bra för både fysiken och psyket. Heja yoga! Hoppas jag håller igång med detta nu, är expert på att glömma bort hur bra det känns efteråt. Men ska försöka påminna mig själv. Nu blir det lunch i stan!❤️

Del 2 av vår semester, vi startade med att packa tält och sovsäck i bilen. Begav oss till Strömstad som var fantastiskt fint, fick en tältplats precis vid vattnet. Årets första bad togs på kvällen. Äntligen! Vidare mot Sala och Pers familj, igår åkte vi på båtutflykt och idag ska vi in till Estocolmo!

Igår firade vi något stort. Vi har köpt lägenhet i vackra Örgryte. Känns fantastiskt men också konstigt. Trodde inte att det skulle gå såhär snabbt och smidigt, även om allt var upp-och-ner under både torsdagen och fredagen. Stress, panik och glädje. Allt på en och samma igång, men igår kunde vi fira med champagne! Hurra!

Fick blommor av min sambo, för att det var mest jag som hållit på att fixa med allt som behövts göra kring kontraktsskrivning, banken osv. Så fint!❤️

Det har nästan gått en vecka sedan vi landade i Göteborg igen, men bara nästan. Längtar tillbaks till Japan! Hade mer än gärna stannat mycket längre. Men nej, istället har man varit tillbaks på jobbet den här veckan. Det har varit roligt att träffa alla igen och en skön start med kortvecka, lyxigt att jobba halvdag idag och ledigt imorgon för midsommar! Vi har kollat på lägenhet i Gbg, så svårt för man vill verkligen känna att det känns helt rätt, men det har inte gjort det ännu så vi fortsätter jakten på guldkornet. Följde med Maria på Ashtanga yoga ute i det soliga vädret, sjukt härligt att få yoga utomhus. Äntligen! Spelat beachvolley ute och kommit igång med sommarträningen, dock kändes det att man haft semester. Flåset var inte på topp och kontrollen ur form. Gick inte alls bra, känns som att man tappar det så fort. Räcker med några veckors uppehåll och man får börja från scratch igen, eller så hade jag bara oflyt. Eller inte. Idag har jag gjort en bra sak i alla fall, har deltagit i en forskningsstudie som heter Young Heart som görs för att kunna upptäcka och förebygga hjärtproblem hos unga personer. Kändes fint att kunna bidra med det, även om jag avskyr sjukhusbesök och blodprov. Konstaterades att jag troligen också lider av "white coat syndrome". Nu ska jag baka västerbottenpaj till morgondagens midsommarafton. Ska bli så kul att fira hos Kicki & Niklas!

Vi spenderar våra sista dagar av resan i Tokyo. Vilket är en helt fantastisk stad som är både superstressig, mycket folk överallt, blinkande skyltar i alla färger, pachinko-spelhus och barer samtidigt som det finns lugna harmoniska kvarter att hänga i också. Gillar verkligen att det finns både och! Igår hängde vi i Tokyos nationalpark som var väldigt härlig och mysig, besökte en fin japansk trädgård och vandrade runt i Shinjuku som vi bor i just nu. Besökte 100 yen shops som är billigare butiker med allt du kan tänka dig (typ allt man egentligen inte behöver), men det är alltid kul att kika. På kvällen var vi på ett sushiställe där man hade en skärm att klicka på för att beställa sina sushibitar, när man bestämt sig och klickat beställ så kom sushirullen i ilfart åkande på en tallrik på ett rullband. Var en rolig upplevelse! Vi gillar Super Mario och ville därför besöka en sån tema-bar, hittade 8-bits café som låg högst upp i ett hus. Älskar att ställen ligger så undangömda och man vet aldrig vad man hittar när man går upp bland alla våningar. Där kunde vi spela supergamla spel och köra Mario Cart. Så kul!
Idag har vi gått extremt mycket, har ont i fötterna av allt promenerande. Men vi hamnade i det poppiga söta kvarteret Harajuku, där allt är färgglatt, rosa och fint. Åt lunch på ett Kawaii-matställe som var helt fantastiskt färgglatt. Roliga maträtter och goda milkshakes! Sen gick vi vidare till en liten by utanför Tokyo som hette Shimokitazawa, som var ett lugnare men coolt område med second hand shopping och udda små butiker som tydligen utsetts till ett av världens coolaste områden, enligt Vogue. Önskar att tiden gick saktare och att man kunnat stanna kvar här längre, för det finns så mycket att uppleva!

Nästa stopp på vår resa blev längs med kusten och vi valde Atami, som är känt för både strand samt varma källor. Nästan helt öde strand, lite kallt för att bada så vi promenerade längs med havskanten. Åkte cable car upp till ett slott högt upp på ett berg för att kika på den fina utsikten. Japan är ju känt för sina kapselhotell, så vi kände att det var lite av ett måste att testa detta. Vi bodde i en dubbel kapsel med två madrasser på golvet (typ det enda som fick plats) och en liten minidörr till ingång. Inte det bekvämaste sovsättet, men nu har vi testat det också! Såg en gejser och en varm källa som man kunde koka sitt ägg på. Gick till det äldsta onsen-badet i stan för att bada i varma källor. De är väldigt anti tatueringar i Japan och på de flesta onsen blir man nekad att komma in om man har det. På grund av maffian Yakuza som det förknippas med. Vi fick välja ett privat onsen, sjukt varmt vulkanvattnen och det gick inte vara i särkilt länge innan man fick en aning panik. Efter vårt traditonella bad gick vi till ett 2000 år gammalt träd, enligt sägner så skulle man gå ett varv runt det för att få tur. Så då gjorde vi det!
Nu är vi tillbaks i Tokyo igen, bor i ett annat område som ligger nära Tokyos central. Vi gick på natural&science museum igår för att det regnade massa. Idag åkte vi till Fuji Q Highland, som är en av de bästa karusellparkerna i Tokyo. Well, helt crazy och med min höjdrädsla så var det rejält läskigt. Men vi åkte typ allt och det var väldigt roligt, annorlunda och spännande. Det fanns en 4D-bio där man fick sitta på flygplansvingen, flyga över Mount Fuji, det blåste i håret, regnade i ansiktet och doftade blommor. Så coolt! Helt klart en upplevelserik dag! Nu ska vi njuta av Tokyo allt vi kan under de sista dagarna.

Fortsätter skrivandet där jag slutade helt enkelt. Vi tog oss från Osaka till Fuji för att bo på ett ryokan och se Mt Fuji. Väldigt bra initiativ av oss att köpa ett Japan Rail Pass, vilket gett oss förmånen att kunna resa runt med superexpress tåg under 1 vecka. Bra köp! Vi blev upphämtade av en äldre man på stationen, eftersom vårt boende låg en bit bort. Cyklade runt i staden och kikade, på kvällen åkte vi högst upp med hissen i huset vi bodde för att bada fotbad och kolla på utsikten som inte var jättebra. Dimma och moln täckte Mount Fuji, men vi var glada ändå med vårt sällskap av det stora antalet badankor.

Det fanns dessutom en varm pool för tjejer/en för killar som vi badade i. Inne i stan var det en stor festival där olika områden hade sin pimpade vagn som de puttade fram på gatorna samtidigt som det spelades på olika instrument. Massor av olika maträtter och spännande mat att prova. Dag 2 i Fuji, tog vi cyklarna och cyklade 1,5 mil till en annan by för att åka på sightseeing till bl.a. ett vackert vattenfall, för att äta glass i Fuji milk fabric, tempel och provsmaka saké på ett bryggeri. Lovely! Just nu har jag världens sämsta täckning på bussen.

Vi stannade 2 nätter i Kyoto på ett helt underbart ställe, jättebilligt, supertrevligt och grymt rum! De som jobbade där var så gulliga och söta, hängde japanska delikatesser på vår rumsdörrar när vi var borta. Ville ta bilder på oss när vi åkte, det var verkligen ett riktigt bra ställe att bo på för 3000 yen/natt, vilket är typ lite mer än 300 för 2 pers. Besökte ett område för att träffa geishor, men vi mötte inte så många, fast det var ändå ett härligt äldre kvarter fullt med barer och små restauranger. Igår åkte vi ut till Arashiyama för att gå genom en jättefin bambuskog, det var verkligen magiskt. Aldrig sett något liknande innan! Sen åkte vi ut till inari shrines som är ett välkänt tempel och 4000 shrines som man går igenom. Det var riktigt coolt! Vi gick genom alla och tog oss hela vägen upp till bergets topp. Eftersom jag blivit megaförkyld så var det inte det lättaste, men vi stannade och kollade på den vackra utsikten över staden. På kvällen gick vi runt i området som vi bodde, väldigt ödsligt och tomt på folk. Men vi hittade en restaurang som vi chansade på och den var rolig för man fick grilla sin egen mat på en liten grill utomhus. Det kunde vi inte ana när vi läste menyerna på japanska! Imorse tog vi snabbtåget vidare till Osaka, sjukt svårt att hitta vårt boende och vi letade i säkert 1 timme. Tydligen hade vi stått framför vår port ganska länge, men det fanns inga skyltar alls så det var svårt att hitta. Men till slut kom vi in! Vandrade runt på matmarknad, gick runt i stadsdelen Namba som var väldigt populär och folkrik. Hittade ett gigantiskt varuhus som heter Don Quijote, där det fanns allt mellan himmel och jord på 8 våningar. Åkte till Umeda Sky Tower på kvällen för att åka högst upp och titta på utsikten, glashiss nästan hela vägen upp vilket var aningens nervkittlande. På högsta våningen kunde man gå ut och gå runt byggnaden för att titta ut över Osaka. Imorgon åker vi vidare till Fuji och ska bo på ett klassiskt japanskt ryokan.

Idag tog vi tåget -Shinkansen, till Kyoto. Det var ett superexpress snabbtåg och det gick faktiskt väldigt snabbt. Helt slut efter utgång i Tokyo, vi hamnade i ett område som heter Golden Gai. Otroligt mysigt med mängder av mini-barer och plats för 5-6 personer på varje ställe. Om man ska sjunga karaoke, då är detta the-place-to-be. Såklart så sjöng vi också, verkligen härlig stämning. Spelade ingen roll om man var sämst på att sjunga, alla var glada och trevliga. Vi träffade nya vänner från Australien som tog oss vidare till en annan mini-bar, där vi fick konstiga drinkar och det pratades bara japanska. Efteråt åkta vi högt upp med hissen i ett annat hus, spelade biljard och rund-pingis. När klockan blev efter 5 och vi hade fått in sushi till alla bestämde vi oss för att ta oss tillbaks till hotellet. Tanken var att vi skulle åka till Kyoto tidigt, men vi vaknade en kvart innan utcheckning och släpade våra väskor mot tågstationen. På förmiddagen besökte vi Tsukji Market, en gigantisk fiskmarknad samt grönsaksmarknad. Supermysigt att promenera runt i området. Därefter åkte vi ut till ett annat område en bit utanför Tokyo, det var dags för att flyga helikopter som jag fick i 30-årspresent. Nervöst och läskigt, men grym upplevelse och vilken utsikt!! Vi flög över Tokyo och såg flera kända landmärken. Så häftigt!
Nu är vi i Kyoto, helt annorlunda om man jämför med färgglada blinkande neonskyltar i Tokyo. Här är inte lika busy och det är mer gamla mysiga hus och områden. Dock så är de inte lika enkelt att kommunicera här, engelskan är inte på topp. Svårt med mat och vegetariskt är inte riktigt japanernas specialitet, vilket gör att det blir lite av en chansning men ofta har de bilder så man kan lista ut vad det är för något. Alltid lika spännande!