Här inne har det ekat tomt i över en vecka då vi har njutit av ledigheten. Vi åkte från Norrköping till Stockholm där vi träffade mina föräldrar och hade det underbart. Det blev besök på Junibacken och Grönlund och sedan runt och kollade på allt möjligt. Så härlig stad att besöka med så mycket att göra. Efter dessa två härliga dagar var det dags att bege sig hem igen för att packa om på nytt.

Det väntades ett äventyr i Norge som vi åkte på söndag morgonen klockan fyra ungefär. Vi satt i bilen ca 10 timmar innan vi var framme och väl där blev det havsfiske, 50 årsfirande och sightseeing i en hel vecka.

Så nu har vi äntligen kommit hem och Jonas är ledig några dagar till innan allt kommer tillbaka till den normals vardagen. Det är så skönt att vara hemma. Vi gör inte alls mycket utan bara är. Det kan inte bli så mycket bättre efter tre intensiva veckor borta så att bara få va är helt underbart.

Nu lämnar vi denna härliga stad som jag först ratade då vi kom hit men oj så fel jag kunde ha. En super mysig stad. Helst ifall man gick bort mot industrilandskapet och gamla stan. Riktigt mysiga café, restauranger och små butiker. Det är helt otroligt hur staden är byggd. Den är omringad av vatten och hus står i vatten. Sedan så är det byggt massa vattenfall så det är hur många olika vattennivåer som helst.

Förlåt om det blir mycket semesterbilder/turistbilder med det här är vad vi gör just nu. Vi njuter fullt ut av en semester som vi inte trodde att vi skulle ha tillsammans. Så vi försöker maxa den så mycket vi kan. Mellan allt turistande så leker vi i parker och har det hur härligt som helst. Men snart börjar vår semester bara vi tre tillsammans lida mot sitt slut.

Nu kör vi mot Stockholm igen för att spendera två nätter där innan vi kör hemåt igen. Ordet hem låter så härligt och jag trodde inte att jag skulle börja längta hem men det börjar jag nog göra snart. Så ska bli härligt med två sista dagar i huvudstaden innan vi kommer tillbaka till Norrland. Sedan väntar ytterligare ett nytt äventyr nästa vecka.

I dessa första bilder var så kallad marineworld. De var här delfinerna och sälarna höll till. Delfinshowen life som de har flera gånger per dag höll även till på detta område. De fanns ännu fler karuseller men de flesta var för lite äldre barn så vi skippade det.

Det coolaste på hela Kolmården var nog safarituren i linbanan som höll på ca 30 minuter. I självaste hytterna berättade de om alla djuren och så. Super fränt! Så det var verkligen värt att stå i kö med en trött kille som höll på ge upp tusen gånger om.

Hit kommer vi definitivt att åka fler gånger i framtiden men förmodligen inte de allra närmsta åren. För att få mest njutning och kunna maxa allt på en dag så ska man inte åka på högsäsong och när det är hundra grader varmt. Men vi hade det bra ändå så helt klart de två bästa dagarna på semestern än så länge.

Vi har spenderat två dagar på Kolmården som är en fantastisk park på alla sätt och vis. Vi var osäker om vi skulle göra ett besök men det slutade med två dagar där istället. Vi spenderade mest tid uppe hos Bamse då Lukas uppskattade det mest såklart. Han kunde åka alla karuseller och det lyxiga var att det ingick i inträdesbiljetten. Förstår ni vad skönt att man slapp tänka på det.

Vi hälsade på i alla husen, åt farmors pannkakor, gick in i handelsboden, kollade en stund på teater och såklart köade ihjäl oss till alla karuseller som luckeboy ville åka.

Då var vi äntligen på svensk mark igen. Vi kom till Värtahamnen igår på förmiddagen. Båtresan hem var sjukt jobbig för mig då jag bara sov en timme. På morgonen ville jag bara dö men så kan det bli ibland.

Vi hade fortfarande inte bestämt exakt vad vi skulle göra efter Finland. Inget kändes perfekt och campingar som vi kollade på skulle inte heller bli bra men tillslut kom vi överens om Norrköping. Väl där så var det över 30 grader. Sjukt varmt var det. Därför packade vi in oss där vi skulle bo och sedan for vi till ett bad vid Skärblacka. Det vi tänkte oss var en mysig picknickmiddag och ett härligt bad. Det fantasin var bara att glömma. Efter vi hade ätit kröp de massor med fästingar upp på filten och några på Jonas. Rena mardrömmen för mig som är kryp rädd.  Jag stod mer eller mindre och bara stampa och såg allmänt konstig ut medan alls andra som var där kunde njuta. Det måste även ha varit en getinghåla. De var helt tokig och älskade den lilla sandstranden som fanns där. Allt kan inte bli perfekt jämt men det blev en härlig dag ändå.

I går lördag var det dags för hemfärd eller rättare sagt en båttur tillbaka till Sverige. Som mobilbilderna visar så var det mer en väntan hela dagen på att få fara till båten som skulle avgå klockan 17.00. Eftersom vi hade resväskor och barnvagn så är man inte så smidig och har möjlighet till att göra vad som helst.

Vi startade dagen med en helt okej frukost och sen passade vi på att bada i poolen innan det var dags för att packa ihop och checka ut. Därefter tog vi oss en promenad in till stan för att fördriva tiden istället för att åka en taxi. Kändes även mycket bättre eftersom det inte fanns någon barnstol att låna. Väl inne i stan så käkade vi en god lunch på Olles och det blev min favorit burgare med pulled pork. Efter lunchen fortsatte vi vår promenad mot Olympiaterminalen där vi satte oss på en uteservering och drack vin innan vi skulle kliva på båten.
Så dagen har ändå varit helt okej men nu är vi verkligen redo för att komma tillbaka till Sverige.

Idag har vi gått och gått och ännu mera gått. Fötterna värker och vi är helt slut på. Men vi har fått sett mycket och haft en kanon dag tillsammans. Vi har sett flera kyrkor och vi har dansat och haft spring tävling. Tillslut slocknade Lukas i vagnen efter all bus så då passade vi på och sätta oss på en uteservering och bara mysa och kolla in alla människor. Så kul!
När luckeboy vaknade så var det snart dags för middag så vi hittade en restaurang i ett hörn några kvarter bort från centrum som vi körde på. Inget att riktigt hurra för men mätt blev vi.

Sedan blev det att bege sig tillbaka till hotellrummet eller om vi nu ska kalla det bastun för de har stora problem med värmen. Fullt hotell så gick inte att göra så mycket åt det men vi kämpar på och gör toan till en kyl. Tur man har en super man som kan små tips och trix om sånt.

Ikväll har vi badat och sen blev det filmmys med chips. Är det semester så är det. Det blir onyttigheter och sena kvällar och en massa kramar.