Vi har äntligen köpt ett köksbord. Redan när vi flyttade in för snart två år sedan konstaterade vi att det vore gött med ett riktigt bord att äta vid, men att det knappast skulle få plats. Därför köpte vi istället barstolar och har suttit vid bardisken och soffan om vartannat när vi käkat middag.

För några veckor sedan fick dock Fannie syn på ett litet, behändigt bord på Homes 'r' us, på Ibn Batutta Mall. Efter att ha konsulterat våra samveten och kommit fram till att okej, en möbel som inte är från Ikea kan vi köpa trots att vi är stolta utlandssvenskar, slog vi till. Aning inklämt ser det väl ut att vara, men det får det vara värt för att vi ska kunna sitta och käka ordentligt.

Ikväll ska vi inviga bordet med en god middag bestående av kalvfilé, hasselbackspotatis, kantarellstuvning och stekt sparris.

Ännu en arbetscykel avklarad och nu är jag ledig ett par dagar. Igår var vi på Sheratons beach club med Lilja, Johanna och vår nya kollega här nere, Lovisa som pluggade till flygledare samtidigt som mig för vad det känns som en evighet sen, även om det bara är några år. Mycket har hunnit hända sen dess minst sagt, insåg jag igår när vi satt och snackade om kursare, var alla håller hus nuförtiden osv. Jag har hunnit jobba både i Umeå, Karlstad, Nyköping och Abu Dhabi trots att det bara är sex år sen vi gick ut skolan på Sturup i Malmö. Många andra har också hunnit röra en del på sig och även framöver lär det bli en del förändringar.

I Sverige verkar den stora snackisen just nu vara fjärrstyrda torn, sk RTC. Tanken är att flygledare inte längre ska sitta i torn på flygplatsen utan i ett rum med storbildsskärmar, som visar bilder från kameror uppsatta på flygplatsen. Örnsköldsvik och Sundsvall styrs redan på det här sättet och tanken är att ytterligare fem flygplatser ska ledas från en central i Stockholm, inom några år. Inga beslut är officiellt tagna än men det kommer ju givetvis få stor påverkan på alla som jobbar i de berörda tornen så för mig känns det skönt att kunna följa det på håll, här nerifrån. Förhoppningsvis har det hunnit bli lite klarare om och hur allt ska funka innan det är dags för oss att flytta hem igen.

Food trucks, dvs gatukök på hjul, är trendigt just nu och det märks även i UAE. Även om folk här generellt inte är så mycket för att promenera utomhus finns det lite här och var vagnar utställda, åtminstone i Marinan och JBR, där det är gott om turister. Bilderna nedan är tex från det lilla torget utanför Marina Mall.

Precis när vi hade flyttat hit var vi på en Street festival lite längre in mot centrala Dubai, men sedan dess har vi inte provat så många av dessa rullande restauranger. Det får läggas till på att göra-listan, fast inte till ikväll. Då ska vi nämligen gå på en nyöppnad grekisk restaurang som vi fick syn på häromdagen, när vi var ute och gick. Kanske blir lite flashbacks till de trevliga delarna av greklandsresan i höstas, vore kul!

I morgon börjar jag en ny jobbcykel då jag ska träna en ny kollega som precis kommit hit från Singapore. Blir intressant, har inte träffat varken honom eller någon annan som faktiskt är från Singapore tidigare. Tror nog att han är rätt duktig rent flygledarmässigt iallafall, eftersom Singapore är en av de större hubbarna i Asien. Time will tell.

Att fika är en typiskt svensk aktivitet hindrar inte oss utlandssvenskar från att då och då göra detsamma. Ska det som idag "finfikas" (dvs inte Starbucks o Co) med goda bakverk blir det ofta ett besök på Le Pain Quotidien eller Pauls, två franska café-kedjor som finns lite här och var i UAE. "PQ" ligger dessutom på bekvämt avstånd i Marina Mall, med uteservering mot kanalen. Där kan man bla gå loss på riktigt goda äpple- och kanelmuffins som smakar som hembakade, se nedan.

Häromdagen slog Fannie sina första slag i sin potentiellt framtida tenniskarriär. Tennis är som ni kanske vet, inte en helt enkel sport att komma igång med och det gick väl ungefär... Som väntat! Men den påstådda bollskräcken märktes det inte mycket av efter en stund, så det finns definitivt hopp!

Ikväll firade vi att Fannies inlämningsuppgifter var klara och att jag precis avslutat min arbetscykel. Vi tog en promenad i den sköna kvällstemperaturen bort till Nandos, som ligger i norra delen av Marinan, bort mot Sky Dubai.

Har ni inte hört talas om det tidigare är Nandos en sydafrikansk kedja med mat inspirerad av portugisisk kultur. De bygger sitt koncept runt piri-piri, en sorts chiliväxt som de använder som kryddning i diverse marinader och såser. Väldigt stark mat med andra ord, inte i första hand något som tilltalar mig men Fannie älskar det och jag har hittat en variant som funkar för mig också, så det var riktigt gott.

Hela stället är ganska roligt och samtidigt snyggt inrett. Här och var sitter roliga små citat och menyn är humoristiskt skriven och utformad. Priserna är helt okej, dyrare än snabbmatsrestaurangerna förstås, men billigare än många andra restauranger i Marinan. Uteserveringen ligger längs med kanalen där det är mycket folk i rörelse och därför är det ett väldigt trevligt ställe att avnjuta en middag på.

Minst sagt hög tid för en uppdatering av bloggen. De senaste veckorna har varit väldigt intensiva. Egentligen var det tänkt att jag skulle haft två veckor semester innan jul men av olika skäl valde min arbetsgivare att inte respektera den angivna turordningen för semesterönskemål så det "blidde inget" , som man säger i Skåne. Tack och lov har vi en snäll schemaläggare på jobbet som hjälpte både mig och min kollega Johan att utöka vår vanliga ledighet med ytterligare en dag, så att vi i alla fall hann hem till Sverige några dagar över jul.

Väl i Sverige blev det alltså ett kort men intensivt julfirande. Julafton spenderades med familjen och juldagen med kompisar. Syrran var också hemma och det var nästan nio månader sen vi sågs sist så det var kul att träffa henne. Hon och hennes Sami kommer dessutom snart ner och hälsar på här i Dubai så då hinner vi ses lite mer. Även i övrigt var det bra uppslutning av nära och kära i Malmö-området, så trots väldigt få dagar hemma hann jag ändå träffa rätt många.

Sedan någon vecka är jag nu tillbaka nere i Dubai och det är äntligen även Fannie. Hon firade jul på sitt håll i Norrköping men flög tillbaka ner hit med sina föräldrar på annandagen. Nyår firade vi med en härlig trerättersmiddag och för min del en liten sipp champagne innan jag åkte till jobbet för att jobba natt. Själva tolvslaget tillbringade jag följaktligen på taket till Abu Dhabi-tornet, 127 meter ovanför marken, där man har en fantastisk utsikt över inte bara flygplatsen utan även stora delar av stan. Att fotografera fyrverkerier med en mobilkamera, samtidigt som man har ett stort, blinkande antikollisionsljus bredvid sig är inte det enklaste men nedan kommer ett försök till en bild i alla fall.  För mer fyrverkeribilder hänvisar jag annars till Fannies blogg. De firade nämligen tolvslaget nere på The Beach i Dubai, där man har en grym utsikt över bland annat Palmen och de stora hotellanläggningarna i JBR. Fannies blogg finns här: fanniedubai.se

Förutom fyrverkerier har de senaste jobbdagarna kryddats till lite av en envis dimma som dragit in över Abu Dhabi under tidig morgon, varje natt de senaste veckorna. När vi flygledare inte kan hålla i sär flygplanen genom att titta ut genom fönsterna blir procedurerna lite krångligare och trafikflödet mindre effektivt. De senaste månaderna har vi dock jobbat enligt ett nytt system som gör att vi nu kan hantera nästan lika många rörelser i dimma som de stora hubbarna i Europa, tex Heathrow och Frankfurt. Det är givetvis positivt för flygbolagen men ställer stora krav på oss i tornet och det blir därför inte mycket vila under en natt med mycket dimma.

Efter sju dagar jobb, fyra dagar i Sverige och sen ytterligare fem dagar jobb är det därför väldigt skönt att vara ledig och hänga på Sheratons beach club idag. Fannies föräldrar åker hem inatt och imorgon blir det nog en tur till Ikea innan det på torsdag är dags för nästa jobbcykel.

Förra helgen var vi i Abu Dhabi för att titta på årets största event i staden (förutom när vi har hiss-race på jobbet); 2016 Formula 1 Abu Dhabi Grand Prix. Varken jag eller Fannie är särskilt intresserade av bilar, men vi tog med oss Lilja som åtminstone uppskattar ett rejält motorvrål och som också kunde förklara principerna kring sporten och åkandet. Ingen av oss hade dock varit villiga att spendera de från 4000 kronor och uppåt som ett helgpass (provkörning, kval och själva tävlingen) inkluderar, men vi hade tur som blev erbjudna att gå på fredagens provkörning av en kollega som ändå inte skulle utnyttja sina biljetter den dagen.

Själva eventet var förvånansvärt välorganiserat. Vi fick "remote parking" som det heter i flygbranschen, dvs. parkering långt ifrån själva tävlingsområdet men där var shuttle-bussar som körde i ett mellan parkeringarna och banan. Väl framme vid själva anläggningen var det viss förvirring då skyltningen inte var den bästa, men som vanligt i UAE hade man gödslat väl med personal så det stod någon var tredje meter som man kunde fråga.

Väl inne vid banan visade det sig att sittplatserna var bland de bästa man kunde tänka sig. Precis vid upploppet med bra sikt över stora delar av banan. Dock var det lite som med fälttävlan, det går inte att överblicka hela tävlingsområdet och det blir därför lite svårt att få "helhetskänslan" av händelseförloppet. Nu var det ju bara provkörning den dagen vi var där, så det var inget riktigt race och därför spelade det inte så stor roll vem som körde om vem etc, men jag kan tänka mig att det, trots en välplacerad storbildsskärm var svårt att under själva tävlingen hänga med, åtminstone om det var första gången man var där.

Till skillnad från fälttävlan bidrog även ljudnivån till att man inte kunde höra vad någon sa, allra minst speakern som försökte kommentera körningen. Vi hade dessutom gjort ett riktigt "rookie mistake" och glömt ta med hörselskydd, vilket innebar att man då och då fick hålla för öronen för att inte bli halvdöv på kuppen. Och då har de tydligen ändå tystat ner motorerna de senaste åren!

Hursomhelst, det var kul att ha sett bilarna köra, få en uppfattning om vad sporten går ut på (ja, mer än att komma först i mål alltså) och se formel 1-banan, som jag tittar på varje dag från tornet, "in action". Som ni kunnat läsa på bloggen har jag varit på banan någon gång tidigare och sprungit, då de öppnar den för motionärer varje tisdag, men det var en helt annan sak att se den i "sitt rätta jag".

Igår hade vi en inte alltför hård dag på The Ritz Carlton Beach Club i JBR. Till lunch lyxade vi till det och gick bort till The Palm Grill, en härlig restaurang i det övre prissegmentet, belägen precis nere vid stranden där de vid 12-tiden varje dag tänder kolgrillarna och gör omgivningen rejält sugen på lunch, Smart!

Fannie käkade grillad entrecôte med grillade grönsaker, sötpotatis och vitlök. Jag käkade grillspett med lammköttbullar, tsatsiki och tunt, grillat bröd dränkt i rosmarin och olivolja. Min kamrat Lilja skulle i vanlig ordning vara värst och beställde in en hummer, storlek större. Allt var mycket gott och man blev mätt så det räckte för större delen av kvällen också.

Idag har vi varit på Mall of Emirates och inhandlat lite julklappar och födelsedagspresenter. Fannie är nu i full färd med att packa då hon flyger hem till Sverige inatt. Själv får jag stanna några veckor till här nere, men kommer förhoppningsvis i alla fall hem på en blixtvisit över julafton.

Med de starka anglosaxiska influenser som finns här i UAE kommer även doughnuts i stora mängder. Amerikaner, britter, sydafrikaner, australiensare - alla verkar helt galna i detta friterade bakverk. Och vem är jag som fikaälskare att ha synpunkter på det? Men de senaste dagarna har jag möjligen fått en viss överdos. Det började med att en kollega fyllde år och tog med ett jättelass till jobbet för ett par kvällar sedan. När jag sen vaknade efter sista nattpasset i eftermiddags överraskade Fannie mig med ännu en beställning, se bilderna nedan.

Typiskt Dubai kan man till och med få doughnuts hemkörda till dörren för en mindre extrakostnad. Idag blev det följaktligen finfrukost med sex olika varianter att välja på, bland annat mörk choklad och Nutella. Annars är min favorit munkar fyllda med vaniljkräm och med chokladöverdrag, men inte ens jag klarar mer än möjligen två innan man får ta en paus. Mäktigt värre!