Hej där!

I lördags påbörjade vi våran 3-dagars resa mes Groovy Grape från Adelaide - Melbourne. Hade en riktigt härlig guide! Kan nog ha varit den bästa vi haft under vår tid i Aussie!

Första dagen var mycket bussåkning, andra o tredje dagen besökte vi massa fantastiska ställen, gjorde en hike upp till fantastisk utsikt, matat papegojor och bara haft det helt underbart!

Nu har vi alltså gjort vår sista tur här i Australien.. känns riktigt konstigt!! Imorgon flyger vi tillbaka till Sydney för en övernattning innan flyget går hem till Sverige. Känns inte alls som vi varit iväg i 3 månader redan??

Efter kakadu national park påbörjade vi en tre dagars resa ner till Alice springs. Mycket buss åkande men stannade även till på en hel del vackra ställen!
B.la. Ett vattenfall vi kunde bada i, en super härlig pub i Daily water där dem hade inrett puben med gamla id kort, bilder, underkläder, registreringsskyltar osv. Rätt spännande att se!

Besökte även the devils marbles, stenar som brutits itu av naturen.

När vi sedan kom fram till Alice Springs hade vi en dag fri, så välbehövligt! Den spenderades vid poolen med vår grupp från Darwin.
Har besökt uluru, helt fantastiskt och otroligt hur enorm den faktiskt är!

Andra dagen på vår tur från Alice springs hikeade vi upp för kings canyon. Otroligt vad vackert det var! Och tyckte faktiskt mer om denna hiken än uluru. Helt magiskt var de! 3,5h tog det för oss men absolut värt det!!

Igår kom vi tillbaka från 2 underbara dagar på Kangaroo Island. Riktigt fin ö och så vackra platser!! Dock hade vi en tråkig grupp, endast 7 personer och väldigt gamla haha.. men men!
Såg allt från kängurus, koalor till sälar och sjölejon. Så himla söta!!

Soo, för tillfället är vi i Darwin. Kom hit i måndags. I onsdags påbörjade vi våran 10 dagars tripp ner till Alice springs. Bokat 3st 3 dagars turen som "hänger ihop" första tre dagarna har vi spenderat i kakadu national park. Besökt Ubirr, lärt oss lite om aborginisk kultur och dess målningar.

Besökt lite olika vattenfall och buley rockhole, tror det var favoriten! Massa olika "pooler" som du kunde bada i. Super mysigt!!

Riktigt härliga tre dagar förutom guiden vi hade som var okunnig, brydde sig inte och väldigt otrevlig mot hela gruppen. Utöver guiden så var ställena otroligt vackra och riktigt glad över att ha fått se denna sidan av Australien också! Dock bara början då vi redan imorgon fortsätter våran resa vidare neråt!

I torsdags åkte vi till Mission Beach för att hoppa fallskärm, en riktigt grym upplevelse! Är absolut det häftigaste jag gjort!
Åkte upp 4,2km med 6 andra som också skulle hoppa. Tyckte nog att själva flygningen upp var läskigare än själva hoppet då jag verkligen hatar att flyga haha.
Första hoppade sen var det Christians tur, såg hur dem försvann ner på nån sekund och innan man hann reagera var det jag på tur. Första 10 sekunderna var riktigt läskiga haha kittlades något otroligt i magen och därefter kändes det bara helt underbart! Sån otroligt vacker utsikt hade jag! En sån fri känsla man kände. Så glad att jag gjorde det trots rädslan för detta är det absolut häftigaste jag gjort!

Igår hämtades vi upp halv 8 för att åka till Cape Tribulation, en 6h bussresa med massa stopp. Badade i en flod bland alla möjliga sorters fiskar, flöt med strömmen och kollade på lite utsiktsplatser. Super härligt!

Efter det åkte vi på "croc tour" såg 2 små krokodiler och en stor, riktigt häftigt att se dem ute i det vilda!
Därefter åkte vi till vårt hostel som var placerat mitt i regnskogen, riktigt häftigt! Dock lite halv läskigt iom alla djur som lever där haha. Men vi överlevde som tur va!

På hemvägen stannade vi för att få reda på några av alla farliga växter och djur som lever i regnskogen. Väldigt intressant!

Bilden till vänster är en växt som finns kvar i din kropp 7 år om du råkar få in en av taggarna i huden. Försöker man få bort den splittras den i flera små små bitar och det är o omöjligt att få ut dem. Trädet till höger är ett träd som "kväver" andra träd, lindrar sig runt flera andra träd och träden inuti dör ut och det blir då ihåligt som på bilden. Väldigt häftigt!
Aboriginerna använde även detta träd som "begravning" då någon dött placerade dem människan inuti trädet och naturen tog hand om kroppen.

Hejsan!
I söndags åkte vi vidare mot Magnetic Island. Tog färjan ut från Townsville, hamnade på ett supermysigt hostel! Dock var rummen riktigt trånga och sängarna helt åt helvete.
Hade utsikt ut över havet från balkongen, super härlig atmosfär och allmänt underbart. Dock isolerat från alla affärer/restauranger osv.
Alla restauranger på ön hade dessutom "lunchstängt" mellan 14-17, ingen logik alls där haha!
Så när vi vandrade runt o 30 grader för att hitta någonstans att äta vid halv 3 tiden hade alla stängt haha. Så typiskt!

Stannade 2 nätter på magnetic, hyrde en rosa barbibil, dunkade musik och körde genom ön. Underbart!! Gick ändå ganska snabbt att komma in i att köra på fel sida, växla med vänster handen och komma ihåg att blinkersen sitter där vindrutetorkaren sitter på bilarna hemma i Sverige. Torkade rutan x antal ggr innan det satt i hahah!

Körde till Horseshore beach och gick en promenad över/mellanish bergen till Radical Beach där vi stannade för att sola en stund. Sjukt varmt var det dock så blev inte mer än 40min innan vi promenerade tillbaka. Gick även "Forts" en promenad där man skulle ha chans att se koalor, dock såg vi inte en enda...

På kvällen innan det var dags att köra hem körde vi ut till en udde där vi hört de skulle finnas Wallabies, och visst fanns det de! Matade massa söta wallabies och kände mig som ett barn på julafton haha. Riktigt mysiga varelser!

Igår tog vi bussen från Townsville vidare upp till Cairns, vårt sista stopp på östkusten. Sjukt vad tiden går!! Varit iväg 6v på fredag!
Var så trött på att dela trånga dorms med en hel drös med folk så uppgraderade vårt rum till ett 2 pers rum. Det kan nog vara det bästa på länge haha! Att vakna av sig själv och inte av att någon klättrar ner från övervåningssängen, kunna ha sina ställen på olika ställen och inte bara i ryggsäcken. Underbart!

Nu ligger vi ute vid poolen, solar och bara njuter av dagen!

I torsdags åkte vi ut med New Horizon för två dagars övernattning på en båt till withsundays. Första dagen hände det inte så mycket, fick hoppa från båten, simma runt och fick stå o paddla på surfbrädsliknande.
Igår seglade vi till Whitehaven, kollade först på utsiktsplatser. Så himla vackert! Och därefter gick vi ner till själva stranden. Otroligt fint var det!! Hela gruppen med guiden gick runt i havet och letade efter stingrockor, en riktig upplevelse! Därefter åkte vi vidare för att snorkla vid revet. Såg massa fina färgglada fiskar. Dock dog mitt batteri på gopron så fick inga bilder.. men men! Får se till att ha den laddad tills vi ska dyka istället.
På kvällen satt vi ute på däck och drack o snackade. Sista dagen blev det bara ett litet stopp på 1h för snorkling innan vi åkte tillbaka till land. En riktig upplevelse!

Glömde ju berätta vad vi hade för oss i helgen, var nämnligen på Castaway. Blev utflugna med ett litet plan med 4 platser i till en ö.
Flygturen var ju allt annat än lugn, piloten stängde av motorn hux flux, lutade planet rakt ner, svängde hastigt osv osv. Gud vilken flygtur! Livrädd men nu efteråt kan man skratta åt det. Christian fick en hel del roliga bilder och filmer haha!

Var på castaway 2 nätter, åkte sandboard, paddlade, höll i krabbor, tog en springtur på stranden, badade, chillade i hängmattan, umgicks med härliga människor, klättrade på "sten/klippor", besökte en grotta och hade den mest underbara tiden änsålänge här i Australien. Riktigt underbart var det! Såg solnedgången och kvällarna spenderade vi med en lägereld, ping-pong, historier och goon. Super mysigt!

Hallå där!
Wi-fit på de olika hostelen är inte världens bästa vilket resulterar i att jag inte kan ladda upp bilderna på bloggen men nu äntligen kan jag få upp inlägget!

Efter everglades stjussades vi till rainbowbeach där vi övernattade en natt innan det var dags att åka till fraser Island på morgonen. En riktigt härlig utflykt, 3 dagar/2 nätter. Fick en riktigt härlig grupp! Körde runt i jeeps, spelade musik och besökte massa olika fina ställen.
Första dagen körde vi till Lake Mckenzie, en sjö som bildats av endast regnvatten. Kristallklart vatten och kritvit sand. Super fint! Spenderade ca 1,5h där innan vi åkte vidare till campet för att laga kvällsmaten tillsammans med vår grupp.

Besökte även Eli creek och flöt ner genom floden på uppblåsbara däck. Super vackert! Kollade på ett skeppsbrott, gick upp till indianhead, såg valar, delfiner och en havssköldpadda, besökte en sjö som möttes av en enda stor sanddyna.

Efter fraser åkte vi vidare till 1770, vet dock inte meningen med att stanna där då det inte fanns något att göra där. Köra scootero som vi inte var interesserade av, gå på zoo som vi redan gjort. Ja det var väl typ det. Men men!
Skulle egentligen tagit nattbussen till idag till Airlie Beach men våran shuttlebus som vi bokat från hostelet dök aldrig upp så vi missade bussen inatt. Så irriterande! Var tvugna att boka morgonbuss med ett annat bussbolag (1400kr) för att hinna till Airlie i tid innan det är dags för whitsundays på torsdag. Hostelet vägrade betala våran eftrautgift som dem orsakade och skyllde på oss trots att vi gått och bekräftat nattbussen vid 4 olika tillfällen. Kan ju säga att jag är sjukt less på hostelet Southern cross backpackers i 1770.

Nu sitter vi iallafall på bussen mot Airlie och äntligen lämnat 1770 haha!

Tjenixen!
Efter surfers åkte vi vidare till Brisbane. Dock endast för en dags övernattning. Bodde på Summerhouse, helt ok ställde och rooftopen var den bästa av allt där hahah!

En sak jag funderat på är att här i Australien existerar inget annat bröd än rostbröd. Det går inte att hitta? Eller ja, har hittat bröd med russin o sånt i annars är det bara massa olika märken av rostebröd. Kan ju säga att man tröttnat rätt starkt på de nu haha..

Kvällen i Brisbane började vi med att käka lite sedan hem o byta om och upp på rooftopen för att dricka lite. Blev en riktigt trevlig kväll!

Åkte till Noosa i torsdags och bodde på Nomads. Inte bland top tio.
Fanns inte tillräckligt med gafflar/glas och kylskåp att förvara maten i & riktigt grisigt i köket..

Nåväl vi överlevde det också, blev dock sjuk när vi var i Noosa, så jävla typiskt! Febern höll dock inte i sig sålänge som tur va. Orkade ändå med Main Beach en dag och en promenad genom nationalparken.

Igår morse åkte vi på en tripp till everglades.
Inte lika bra som jag förväntat mig.. tråkig guide som tyckte det var jätte tråkigt att paddla o allmänt otrevlig? Inget sinne för humor. Inget "guidetalk" under trippen då han var långt efter oss med sin kajak hela tiden. När vi väl kom till everglades vek vi av (paddlade alltså ca 5-10min genom everglades) så jätte synd! Fick även hoppa över promenaden som skulle ingått o turen upp till sanddynerna pga bussen gick sönder påvägen dit o fick vänta 30mim på att en annan skulle komma.