Idag hade vi bestämt oss för att gå upp vid 8.30 tiden, men när jag vaknade fanns det inte en chans att jag skulle orkar gå upp. Så inte förräns vid 10 tiden var vi på fötterna och redo att leta rätt på frukost/lunch. Det blev en sallad i parken och sen gick vi mot Botaniska trädgården.

Botaniska trädgården var såklart hur fin som helst och enorm. Vi gick dock inte så länge i den innan vi var på glassjakt i hamnen istället.

På kvällen gick vi till "Sydney Eye Tower”, det är 309 m högt och jag tror det är högsta byggnaden i Sydney. Vi åkte upp för att äta (förhoppningsvis) den dyraste kvällsmaten på resan. Dock blev det inte så mycket om man tänker på att bara åka upp kostade egentligen 28 dollar men nu slapp vi betala det då vi skulle äta.

Den snurrade sakta hela tiden så vi fick verkligen se hela Sydney och utsikten va så häftigt! Man såg ända bort till Bondi Beach och vi satt kvar tills solen gått ner innan vi vandrade tillbaka till Hostelet och somnade.

Tips om man vill dit: Ät i baren, man får en mycket häftigare upplevelse och är tvungen att äta för minst 20, men att bara åka upp kostar 28 och då kan du bara gå runt och kolla!

När jag vaknade tänkte jag inte ens på att vi varit ute igår, dvs inte det minsta bakis, wohoo!

Vi började vår vandring mot Maccallum Seawater Pool vid 11-12 tiden och vägen dit var otrolig. Att gå över Harbour Bridge om man är i Sydney är ett måste då utsikten är oslagbar! Man ser så mycket och det är verkligen galet fint!

Inte förrens vid 15 tiden och 1 mil senare nådde vi vårt mål och väl där höll vi allihopa på att blåsa iväg. Men samma där, utsikten var galen! Som tur var hittade vi lite lä och åt vår lunch vid poolen.

Vi kände inte för att gå hela vägen tillbaka med så istället tog vi en färja till andra sidan. Men innan vi tog färjan sprang vi ut på en liten udde och hittade en jättemysig fyr, men där ramlade man nästan så mycket det blåste. Så det blev bara ett snabbt äventyr och några bilder, sen satte vi oss för att vänta på färjan.

När vi kom tillbaka med färjan gick vi till Operahuset en runda innan vi åt kvällsmat och sedan somnade som stockar igen.

Utvilade gick vi till parken precis utanför Hostelet för att äta frukost i gräset. Det slutade med att jag i panik springer iväg skrikandes "Nä nu är de för många!!", detta då vi började mata några fåglar vi såg några andra mata tidigare. De hade sjukt lång näbb och var riktigt häftiga. Problemet var bara att de plötsligt blev väldigt många och duvorna dök som galningar efter brödet…

Efter flykten från fåglarna gick vi mot Operahuset och när jag plötsligt såg det runt hörnet så var det enda jag fick ur mig “waaooow tittaaa” som en 3 åring som ser ett flygplan för första gången.

Det är så mäktigt och fint! Jag har aldrig ens tänkt att jag ska få se det och plötsligt stod jag där. Med vattnet, bron och alla båtar så såg det helt overkligt ut. Så stort och annorlunda.

När vi gått ett varv runt hela, tagit bilder från alla vinklar x-antal gånger och jagat Antons keps efter den flög iväg så satte vi oss mot väggen för att pusta ut i 32 graders värmen. Det är lite komiskt att sitta och titta på alla kepsar och hattar som flyger runt, ibland kom det någon mobil farandes med då det blåste så galet mycket.

Svältandes sprang vi för att leta mat igen och tro det eller ej så letade vi nog ännu längre idag! Men tillslut hittade vi längst upp i ett köpcentrum.

Innan vi gick tillbaka till Hostlet för att säga hej till Hannah som också kommit till Sydney nu så gick vi till Darling Harbour. Där var väldigt mysigt men ändå pampigt med massor restauranger, barer och höga byggnader.

På kvällen gick vi även ut i Darling Harbour och då märkte man verkligen att det är en storstad vi befinner oss i. Vi gick till ett ställe som hette Home the Venue och det var enormt jämfört med klubbarna hemma!! Man blev skannad med metalldetektor om man var kille (konstigt att bara killarna blir det o inte tjejerna) och alla ställdes framför en kamera innan man kom in. Det kändes som ett väldigt exklusivt ställe och utsikten från ett av dansgolven var helt magisk ut över hamnen. Dock gillade jag inte musiken riktigt då man inte kunde sjunga med, men men man kan inte få allt.

Inte förräns efter 4 somnade vi alla gott och imorgon blir det äventyr på andra sidan Harbour Bridge.

Mot Sydney!! 4.15 ringde klockan, whuuäää, så trötta..

Flygresan gick bra och efter att ha yrat runt mitt i Sydney ett tag hittade vi vårt Hostel som ligger mitt i smeten.

Klockan var bara 12 när vi hittade hostelet och vi fick inte checka in förrän 13 så det var perfekt att gå och äta tänkte vi. Till skillnad från Auckland och de andra städerna i Nya Zeeland som vi va i så är här ooomöjligt att hitta mat. Efter att i 45 minuter ha letat desperat efter mat så hitta vi äntligen en restaurang som visade sig ha riktigt god mat! (Till och med glutenfri pasta, så jag var nöjd och glad.)

Man tänker sig att i en storstad som Sydney borde det finnas små matställen överallt, men här finns i princip ingenting mitt inne i stan utan massor i hamnarna istället.

Efter vi ätit och fått våra sängar så powernapade Anton (somnade så fort huvudet hamnade på kudden och rörde inte sig ur fläcken på säkert 1.5-2h...). Sen handlade vi mat och vi hittade glutenfria nudlar!! Så fick smaka nudlar för första gången i mitt liv, galet glad var jag trotts att det inte var super gott.

Imorgon är enda planen än så länge att vi ska utforska Sydney och gå till Operahuset!

"Det är ål-säsong så det kryllar av ålar här, bli inte chockade om ni känner en ål mot benet" sa instruktören när vi stod redo med hjälm och flytväst för att hoppa i.  "Och det kan va så att gummibåten hamnar upp o ner när vi åker ner från 7 meters-vattenfallet, men bara håll fast er allt vad ni kan", lite nervös blev man. Men väl i gummibåten påväg ner för floden genom skogen som liknade en djungel glömde man ålarna o var bara lite skraj för att ramla i då det va väldigt stenigt och riktigt strömt med små vattenfall här och där.

Vattenfallet som var 7 meter va riktigt kul att åka ner för, i alla fall efteråt när man visste att man inte hamnat på botten och snurrat runt. Vid ett mindre vattenfall fick vi även hänga på utsidan av båten och vid ett annat ställde vi oss upp i gummibåten; den som ramlade först skulle få dricka vattnet ur skorna vi hade på oss efteråt. Tur för mig så höll jag mig ståendes längst, puuh.

På eftermiddagen åkte vi till Hobbiton! Där gick vi en 2 timmars guidad tur och fick se Fylke. För mig va det som jag hade tänkt mig, man kände igen sig lite och jag tyckte det var hur häftigt som helst. För Anton var det inte riktigt som han tänkt sig då han trodde man skulle känna igen sig mer, men han är ju ett aningen mer fan av Hobbit och sagan om ringen så då kanske man förväntar sig mer också.

Man fick veta en hel del kul om hur de spelade in filmen. Tex så när Bilbo fyllde 111 år och han håller tal så står där en tårta med 111 ljus med och under tagningen tar tårtan fyr på riktigt så kameramannen bara vrider lite på kameran för att inte få med det, men man kan se att det kommer rök från sidan vid den scenen då den blev så bra att man inte ville ta om den.
En annan sak är att ekträdet vid Baggins hus är dit flyttat och alla bladen på trädet är handmålade och målas fortfarande idag för att behålla samma mörkgröna färg som de hade i filmen.

Efter rundturen i Hobbiton gick bussen till Auckland igen och innan vi gick och la oss för att sova sista nattenNya Zeeland så tryckte vi oss massor mat.. Vi var så hungriga efter denna dagen!