Slovenien - 10e Stoppet på Luffen hösten 2016

Ser ni så fint!?

Jag vet inte vad jag förväntade mig när vi bestämde oss för att ta bussen till Sloveniens huvudstad Ljubljana; men det var inte stora skogar, majestätiska slott och sjöar med kristallklart vatten i alla fall. Men det var vad vi möttes av. Redan på bussen satt alla tre och titta ut som små barn, så fint var det!

Fösta dagen nöjde vi oss med att gå lite i Ljubljana, hitta mat och sedan sova gott på ett riktigt fin hostel denna gången!

Uppe med tuppen? Nä knappast, men dag två tog vi bussen till Bled för att gå kring Bledsjön, det visade sig ha varit en riktigt bra idé. Det såg ut som i en saga, vattnet var helt kristallklart med en grönaktigt färg för att botten var täckt av grön-glittrande små stenar. Mitt i sjön la en lite ö med ett slott på och på berget bakom såg man även ett annat slott sticka upp. Några turister hade valt att hyra roddbåtar och i efterhand måste jag säga att hela stället skriker lite Trassel (filmen Trassel då). Vi valde att vika av från stigen kring sjön för att få se det uppifrån också, och trotts många "nära döden" upplevelser när vi ramla runt i snåren på den branta leriga backen så var det värt det i slutändan. Utsikten var helt otrolig!

På kvällen anmälde vi oss till ett Pub-Crawl som slutade i att vi varit runt nästan hela huvudstaden kändes det som, vi träffade på många andra backpackers och just nu sitter jag och drömmer mig tillbaka till att kunna springa runt mitt i natten med en klänning utan att frysa...

Dagen efter spenderade vi i Ljubljana, vi gick hela dagen och fick se ännu fler slott, fina hus och mysiga marknader.

Venedig - 9e Stoppet på Luffen hösten 2016

Bussen från Rom till Venedig tog runt 8-9 h som jag minns det och vi var "framme" runt 7 på morgonen. Framme vid busshållplatsen då alltså. Sen skulle vi ta oss till hotellet och Erik säger "Bra vi går, det tar bara 7 min". Vi bara "Yes! så nära, snart ska vi få sova!"

Men ha ha ha. Vi började gå och efter 20 minuter börjar jag och Michi ifrågasätt Erik, det kunde inte vara rätt. Men jodå det var bara till att traska på men våra 15 kg ryggsäckar tyckte han. När vi Plötsligt är på en avfart från en 90 väg inser även Erik att jo det är fel, han hade ställt in sin GPS på "bilvägen". Så efter ca 1.5-2 h var vi framme och heeelt slut. Såklart fick vi inte checka in än så vi däckade på vars en solstol vid poolen.

Under dagen solade och badade vi och på eftermiddagen hoppade vi på en buss som tog oss in till "Riktiga Venedig"; vi bodde inte med vattnet utanför dörren alltså.

Trotts att vi sett så många fina ställen på senaste tiden tappade vi såklart hakan när vi kom in i Venedig; det var så otroligt vackert och precis som man föreställt sig. Gondoler kom flytandes och styrdes av män med randiga tröjor, dörrarna gick rakt ut i vattnet och runt hörnet stod en violinist och spelade. Vi gick runt hur mycket som helst, åt såklart pizza till kvällsmat och en glass efter ett tag när det börjat skymma. Sedan bar det av mot hotellet igen.

Nästa stopp blev Slovenien! Och det måste jag säg var ett av de absolut finaste ställena vi fick se under resan!

#italy #italien #venedig

Rom - 8e stoppet på luffen hösten 2016

Efter 19 h på en båt och 6 h på en buss, åska och regn o lite kaos var vi äntligen i Rom!!

Vi var framme vid 1-2 på natten och inte förräns ca 6-7 hostel besökt valde vi ett ställe att bo på och klockan hade passerat 3. Men tro inte att vi fick sova ostört, såklart saknades det en säng så att jag och Michi var tvungna att dela en ovandel på en 90 vångingssäng...kaostrågt och inte mycket sömn där heller men jaja, bättre än en solstol i alla fall!

Efter 3 dagar i Rom hade vi gått så sjukt mycket, flera mil...mitt ena ben gav till och med upp och jag blev kallad "the woden leg" och "tant trä ben" tack för den!

Colloseum var helt magiskt att se. Jag hade trott det skulle vara häftigt såklart. Men alla tappade hakan helt när vi så det, helt otroligt stort och mäktigt! Det är helt klart något att checka av på "bucketlisten" om man inte redan gjort det!

Andra saker vi hann se var tex. Spanska trappan, Fontana Di Trevi och Capitolium.

Såklart hann vi med ytterligare ett land till; Vatikanstaten, också väldigt mäktigt och häftigt att ha sett och att ha varit inne i Peterskyrkan.

Och sist men inte minst, som vi åt!! Pizza efter pizza, glass efter glass, pasta och ännu mer pasta...helt galet. Och Italiensk glass är helt klart bland det bästa jag vet nu!!

Snart var vi påväg till Venedig!!

Skummaste resan med färja "The ship is sinking!!" "I can't swim!"

Patras - 7e stoppet på Luffen hösten 2016

På vägen mot Italien var vi tvungna att stanna och sova en natt innan vi gick på färjan som skulle ta 19 timmar...puuust.

Vi stannade i Patras efter en lång bussresa från Aten. Där fanns inte jättemycket att se, men det blev en fin solnedgång och vi sov för en gångs skull på ett lite "finare" hotell än innan (ordentliga sängar och frukost på hotellet, dock så var frukosten den sämsta hotellfrukosten någonsin, men men..).

Jag har aldrig varit med om konstigare 19 timmar än dessa på färjan. Det börjar helt vanligt, men efter kanske 1-2 h går ett larm och man hör i högtalarna något med "fire" och "sinking", italienarna var inte särskilt bra på engelska om man säger så. Vi då som sitter nere vid en bar reagerar inte med att bli orolig utan brister istället ut i gapskratt, vilket var en minst sagt konstig reaktion. Men i alla fall så börjar besättningen springa runt med flytvästar och hjälmar på sig, fram och tillbaka som yra höns. Ingen annan av de andra passagerarna verkar bry sig så vi fortsätter skratta och titta på... i efter hand undra jag vad felet va på oss, tänk om färjan faktiskt brunnit...

Efter ett tag skrattandes åt besättningen som sprang runt tänkte vi att det nog ändå var bäst att fråga vad som hände. Det visar sig då vara en övning och när vi hör det la vi dubbla av skratt, vi alla var nog en aningen nervösa trotts allt. Hon som håller i övningen blir då sur för att vi skrattar och säger till oss att vi får gå där ifrån eller ta på oss en flytväst och vara med.

Sen händer det roligaste, det kommer fram 3 vuxna män och den ena i panik som halvt skriker upprepade gånger "I can't swim, i caaan't swiiiim!" med en riktigt skum dialekt (tror dock han skämtade). De skrattar också, och vi ännu mer än tidigare. Den arga tanten blir bara argare och argare, så vi bestämmer oss för att det är bäst att gå. Istället gick vi och tittade på när frivilliga passagerare stod i flytvästar och tog selfies när besättningen försökte hålla i en övning. Låter kanske inte så roligt som det var, men oj vad vi skrattade.

Resten av tiden var inte lika rolig och natten var mer eller mindre hemsk. Men vi fick i alla fall vars en rad med säten så att man kunde ligga ner och försöka sova lite.

Sen var vi äntligen framme i Italien!!

#greece #italy #backpacking #travel #traveling #wanderlust #explore

Aten - 6e stoppet på Luffen hösten 2016​

​Efter att ha spenderat några dagar i morfars lägenhet i ​Glyfada, tvättat upp alla kläder och känt sig ren ett tag, så begav vi oss till ​Aten. ​Här mötte vi även upp Erik, en vän till mig som skulle följa med på resan ett tag.

Vi skulle bara stanna i ​Aten​ en natt och sedan ta oss vidare mot ​Italien​ och så blev det. På en dag hann vi vandra omkring på gatorna och se både det ena och det andra. Vi var bland annat uppe vid ​Akropolis​ (utsikt från Akropolis över Aten på bilden), på ​Syntagma Square och såg vaktavlösningen. Och på Monastiraki vandrade vi omkring bland de jätte mysiga gågatorna med massor av souvenirbutiker, samt åt kvällsmat.

På vägen till hotellet första gången när vi hade våra stora ryggsäckar blev vi nästan rånade men märkte som tur var när det hände så vi fick behålla allt. Ett tips..även om det är självklart, håll hårt i sakerna i storstäderna...​ Vi bodde även i ett väldigt nergånget område och i huset där hotellet låg var det bara den våningen som var igång. Resten var som i en zombie film, igenbommat med galler. Och kollade man ut från vår balkong var alla lägenhetshus tomma och nergångna, ja som i en riktig skräckfilm...läskigt!! Som tur var, va vi på resande fot redan nästa morgon.

Nästa stopp: ​Patras​ på vägen till ​Italien​!