Resor

Tidigt i somras bokade jag en kort resa hem i augusti. Anledningen var att min momma fyllde 80 år. Eftersom Turkiet resan kom väldigt spontant hann vi mer eller mindre bara hem innan jag packade om väskan för nya äventyr. Som tur var behövde inte samma sorters kläder, hehe.

Anlände till Östersund med nattåget 06.01 och hade en väldig tur att Joline + hennes mamma var uppe och ville hämta mig vid tåget. Vi käkade frukost, jag spanade in deras nya hus och sedan lekte vi en hel del.

Väl hemma hos mamma och pappa blev det lite handlade och planerande inför kalaset. Det näst bästa med att vara hemma (efter att umgås) är maten, denna vistelse blev det kräftor, hamburgare och grillat älgkött.

Vi behövde inte laga maten till kalaset utan det hade vi beställt. Däremot bakade vi tårtor, blev sju långpannor med marängbottnar vilket resulterade i tre och en halv tårta. Sedan fixade vi med dukning, bål osv. Momma blev väldigt nöjd med kalaset vilket såklart är det allra viktigaste.

Maten blev tropisk planka, som ni ser en maaaasaa god frukt + ost + kött och till det potatisgratäng och bröd. Som en överraskning till momma kom även två gubbar som spelade och sjung under kvällen.

Blev inte så mycket bilder tagna med mobilen då jag hade lite ansvar för att ta kort med pappas kamera. Kanske bjuder på lite bättre och skarpare bilder från den.

Avlutar med lite bilder på underbara Sagalicios. Finns nog ingen snällare eller gladare hund. Hon hade dessutom bestämt sig för att sova med lillmatte så det blev tidiga mornar för mig.

Resor

Här har det ekat oroväckande tomt länge nu. Anledningen heter resor, och dessutom har vi köpt en ny dator och jag får inte till att överföra bilder från telefonen till den (Apple 👉🏽 Windows). Men som kompensation bjuder jag nu på ett gäng bilder från vår väldigt spontana tripp till Turkiet, Alanya.

Roligt att packa inför en vecka med strålande sol

Glada och taggade kom vi till Landvetter bara för att få se att vårt flyg var försenat. Ingen större katastrof tänker ni kanske, men vi skulle byta flyg i Istanbul och förseningen innebar att vi missade bytet. Efter bra hjälp på flygplatsen lyckades vi boka om lite biljetter. . .

. . . och fick tillbringa en natt på Istanbuls flygplats.

Jag hade lite svårt att slappna av så min sömndos blev inte speciellt stor. Sov dock som en stock på flyget till Alanya och sedan i den lilla minibuss som hämtade oss och körde till hotellet.

Väl framme käkade vi lite och sedan gick vi direkt ner till havet.

eftersom jag var sjukskriven bestod mina dagar mest av att ligga i poolen eller vid havet. André han körde ett träningsläger.

Men en dag tog vi oss en tur ut på havet tillsammans med ett gäng sjörövare (och turister)

Köpte med oss en fin souvernir hem

Vi bodde på ett hotell med all-inclusive så vi åt all mat där. Skönt för mig att slippa gå omkring så mycket och leta mat med en ond höft.

Vi hann också med två minigolfrundor, André vann som vanligt båda matcherna.

Vi hann också med mycket umgås-tid vilket såklart var det bästa med hela resan ❤️

Vardag

Jag är en badkruka av stora mått men i år har jag redan tagit mig två dopp, på samma dag! Jag och André hade en riktigt bra dag på stranden i lördags och jag blev verkligen kokhet så då fick det bli årets första och andra (och kanske sista?) dopp.

Började med att ligga i solen och slappa

André cyklade sedan till matmarknaden som fortfarande höll på och köpte känguru- och krokodilhamburgare. Väldigt annorlunda men smakade faktiskt riktigt gott. Till efterrätt blev det italiensk glass. Vi delade på tre kulor, choklad, jordgubb och tiramisu.

Kallt i vattnet men ändå glad. Blev ett dopp i älven och sedan ett i Kroppkärrsjön.

Fick enorma fudges från marknaden.

Vardag, Mat & Bak

Eftersom dagen i kanoten blev så bra bestämde vi oss två dagar senare att ses ute på Bomstad för att hyra en trampbåt. André hade kört ett långpass innan och ibland brukar han "trampa ner" på cykel efteråt, han kom då på den smarta idén att vi kunde ses därute så kunde han trampa ner utomhus. Sagt och gjort, jag packade ner handdukar, ombyte, fika och vatten för att sedan ta bilen ut till Bomstad. Det var sjukligt mycket folk på stranden, var nästan läskigt att gå där för man var rädd att trampa på någon. Vi tog oss i alla fall till uthyrningen utan några incidenter och hade turen att det fanns en trampbåt kvar.

Det visade sig att det var väldigt tungt att trampa själv (jag kunde inte hjälpa till eftersom det gjorde för ont i höften) så efter en stund hoppade André i vattnet och puttade på båten istället medan jag satt i. Väldigt bra arbetsfördelning om ni frågar mig. Det blåste en del ute på vattnet, skönt med lite svalkande vindar men det gjorde att båten drev om vi inte trampade eller puttade så André gjorde ett tillfälligt ankare som fungerade utmärkt. Eftersom han hade tränat fikade han i båten medan jag nöjde mig med vatten och vindruvor eftersom vi skulle på en matmarknad efteråt.

Vi var ute i ca en och en halv timme innan det var dags att ta sig till land. Verkligen väl investerade pengar eftersom det var så mycket folk på stranden. Vi bytte sedan om och åkte direkt in till Karlstad. Det var någon internationell matmarknad på torget. Femton olika länder som sålde mat/ efteråt/ godis. Där mötte vi upp våran kompis Linda och började leta något gott att stoppa i magen. Dock klarade min höft bara att gå 1 varv innan den började verka så jag bestämde mig för att ta musslor i en ostsås med sötpotatispommes till, en fransk rätt. Det var verkligen supergott! Linda tog samma som mig, André valde också franskt men tog kyckling + svampgryta med vitlökspotatis till. Till efterrätt tog vi en varsin italiensk chokladtårtbit som var helt galet mäktig. Min var smaksatt med chili, Andrés med choklad och Lindas med marshmallows.

Vardag, Mat & Bak

- i tisdags tog jag och André oss ner till Orrholmen för att hyra en kanot. Dom hyr ut dom gratis så det är egentligen mer ett lån. Väldigt bra och roligt koncept så vi ska försöka ta oss dit någon fler gång. I alla fall, vi lånade en kanot, paddlar och flytvästar. Vi hade med oss en kylbag med lite lunch/ fika som fick följa med ut på vattnet.

Till picknick hade jag gjort lite matigare muffin med korv och fetaost, Quesilladas med kyckling + bönröra och sedan hade vi med frukt och massa vatten.

Det var en superfin och varm dag, vi flöt mest runt i kanoten och njöt av varandras sällskap, solen och den goda maten. Efter en stund blev dock André sugen på att bada så vi åkte intill en brygga och knöt fast kanoten där. Sedan fick han svalka av sig lite medan jag tittade på, hehe.

När vi var nöjda med vattenlivet åkte vi tillbaka till land och lämnade tillbaka våra saker. Sedan åkte vi till Mariebergsskogen för att äta glass. Dom har supergod glass där och förra året bestämde vi att det skulle bli en tradition att äta glass på Glasserian, så sagt och gjort i år var vi där igen. Tyvärr tyckte vi att urvalet hade blivit sämre än förra året, men de två sorterna vi valde var supergoda. Vi tog två olika som vi sedan delade på.

Det blev en som kallades jordgubbsdrömmen, den bestod av jordgubbs + vaniljglass, jordgubbssås, grädde och maränger. Den andra kallades terassenglassen och den bestod av choklad + vaniljglass, kokkos, kokossås, två toacakakabitar, färska jordgubbar och grädde.

Vardag

Innan sjukskrivningen var vi ett gäng som åkte till Edsvalla för att plocka lite jordgubbar. För mig är det en liten tradition på sommaren och tycker att det är så mysigt att gå omkring i landet och plocka, och äta lite. I år var det ju trevligt med lite extra sällskap, det var jag, André, Anton, Andreas och Madde. Här kommer lite bilder:

Vardag, Mat & Bak

I torsdags var jag på vårdcentralen för att träffa en läkare för min höft som jag har haft problem med ett bra tag. Var ju hos en naprapat för några veckor sedan och han ställde diagnosen trochanterit, inflammation i muskelfästet i höften. Fick rehabövningar och skulle vila. Fortsatte att jobba på men vilade på min lediga tid. Dock kände jag ingen större förbättring alls och gick då på hans rekommendationer till en läkare. Läkaren kom fram till samma diagnos, jag fick en kortisonspruta, tabletter och blev sjukskriven i minst en vecka. På torsdag ska vi alltså höras av igen för att se om det behövs ytterligare en spruta.

Galet tråkigt att vara sjukskriven då jag är helt frisk i övrigt. Men eftersom jobbet belastar höften hela dagarna så behövde jag sjukskrivas för att kunna ge den en ärlig chans att bli bra. Jag är ju dessutom helt desperat över att få börja träna igen så detta är kanske det bästa. Fick i alla fall helt galet ont efter kortisonspruta så torsdagen tillbringades mestadels liggandes i soffan.

Min nya favoritmåltid ☝🏾, scones med marmelad + ost. Här är det med chevreost men är lika gott med brieost eller vanlig goudaost. Får passa på att förgylla dagarna med lite gott i magen för att liva upp stämningen lite extra. Har ju dessutom världens bästa livskamrat så i lördags eftermiddag åkte vi till Örebro för en natt på hotell och söndagen tillbringade vi på Gustavsviks relaxavdelning. Bubbla, basta och bara vila.

Vardag

En seger betyder gå ut och äta på restaurang och ett SM-guld måste självklart firas med guldskorna! Det blev skaldjurs och grillbuffé på Scandic city här i Karlstad. Det är verkligen supergott och det finns så mycket att välja på.

Inte våra vanliga outfits men roligt att klä upp sig lite ibland

Vi var där lite tidigt så André hittade lite rolig läsning, om sig själv i tidningen. Hehe. Vi började med en tallrik grill, jag tog mycket olika sallader + ostar, pommes, lamm och oxfilé. Sedan gick vi in på skaldjuren, jag tog räkor, kräftor och musslor. Kan säga att jag var proppmätt när vi gick därifrån.

Resor

Gameday, klockan ringde klockan sex och vi båda var snabba upp ur sängen. André stretchade lite och fixade medan jag packade ihop det sista. Sedan blev det en snabb frukost för att åka mot tävlingsplatsen. Där hittade jag ett bra ställe för mig att stå på under tävligen och packade upp mitt lilla läger. André har alltid en matplan för sina lopp så det är enkelt för mig att följa den. Sen kan såklart oförutsedda saker hända på 100 km så det gäller att vara förberedd.

På tävlingsplatsen mötte vi Andrés pappa + sambo och hennes yngsta son. Starten gick klockan åtta och strax efter åtta fick jag ett sms från våran kompis Anton att han och hans pappa hade tagit ledigt från jobbet för att komma och heja.

Efter några timmar anslöt även Andrés mamma + sambo och Andrés lillasyster så vi blev ett stort gäng, riktigt roligt. Loppet flöt på som det skulle och André sprang väldigt klokt och förståndigt vilket ledde till en vinst och ett SM-guld. Alltid lika roligt att se hans glädje när han korsar mållinjen först av alla.

Är otroligt stolt över min fina fästman som lägger ner så mycket vilja och kraft i sin strävan att bli bäst i världen.

Ultralöparna fick dessutom lite TV-tid då de fick springa in på friidrottsarenan för att ta emot sin medalj och få en blombukett. Efteråt blev det den obligatoriska dopingkontrollen och en dusch. När allt var klart packade vi in oss i bilen igen, först blev det ett stopp för en pizza men sedan blev det raka vägen hem emot Karlstad igen.

Resor

Torsdagen inleddes med en sovmorgon, väldigt skönt och välbehövligt. Därefter en efterlängtad hotellfrukost. Den var riktigt bra och det fanns mycket att välja mellan, precis som det ska vara. Efter frukosten blev det en lite tupplur för mig medan André gjorde några ärenden. När jag vaknat igen så gjorde vi oss iordning för dagen. Discatlon stod på agendan. En sport där dom kastar freesbee och springer en bana. Vi bestämde oss för att köpa med oss picknick då banan låg en bit utanför centrum, dessutom passade vi på att köpa proviant till fredagens lopp.

Vi var tidigt på plats, en timme innan det hela skulle starta. Men det var fint väder så vi strosade runt lite och vilade på en filt. Till picknick hade vi köpt med oss smörgås med kyckling och coleslow, vindruvor plus kakor. Runt halv tre drog själva tävligen äntligen igång efter en hel del förseningar (skulle ha startat klockan ett). Vi stannade och kollade på alla semifinaler men sedan kände vi att det var dags att åka mot hotellet igen, dels var det en del väntan innan finalerna och dels ville vi förbereda inför loppet.

När vi hade gjort de förberedelser vi kunde så hoppade vi i badkläderna och gick upp till relaxavdelningen. Den var tyvärr ingen höjdare, en bubbelpool som inte alls kändes särskilt fräsch. Vi badade som snabbast men sedan tog vi oss en dusch och svirade om för en middag på stan. Vi hade tänkt gå och käka någon finare middag men det var verkligen knökfullt på stan, så istället för att leta runt alltför mycket så gick vi tillbaka till Kinarestaurangen från dagen innan.

Efter middagen blev det återigen en tidig kväll för att ladda upp ordentligt inför loppet.