Presentkortet som me liknar en kupong är inspirerad av presentkorten som elevkåren delat ut vid vissa event när det gäller form och koncept. Till en början togs en helt vit bas som jag valde stolek på, basen ändrades tillden färg som jag tyckte passade i, fick bli en mörkgrå/brun färg. Jag ville sen ha en ram för att det lite skulle bli allt för tomt, det gjorde jag geom att göra två i fyllda rutor med hjälp av markering och ifyllnads verktyget. Den mindre rutan i mitten är då samma färg som basen för att den ska smälta in och det gjordes med pipettverktyget. Sedan skrev jag bara dit det jag kände att jag behövde, ändrade färgen så att det passade in med ramen. Hade till e början tänkt att det skulle vara ett svart och vitt tema men beige och grått såg mindre tråkigt ut. Texterna fick en även en kant (stroke) i kolsvart för att de skulle poppa ut lite mer från bakgrunden. Därefter letade jag upp den bilden som jag använt mig av i postern som gjordes för turneringen (bifogad under). Saxade ut den och gjorde den mer transparent, bra balans på den finns där men att den inte sticker ut allt för mycket. Sen så var det bara Skol IF loggan som fattades, och den tog från mitt egna bibliotek då det är jag som är skaparen av den.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Ytterligare ett snabbt och kort projekt men denna gång i photoshop istället för illustrator. Projektet kommer att vara att göra presentkort för idrottsföreningen på skolan som just nu bedriver en armbrytningsturnering. Dessa presentkort ska då vara priser i finalen som hålls nästa vecka. Presentkorten är då till för skolcafeterian och det jag planerat att korten måste ha är tydliga texter åp att det är ett presentkort, prissumman mankan köpa för och att det gäller i skolcafeterian. Sen kan det vara kul att få med att det är i sammarbete med Skol IF och något om att det varit ifrån armbrytningsturneringen. När presentkorten är utskrivna är tanken att de ska lamineras, storleken kommer att vara ca 7x13cm.

Likes

Comments

Såja, äntligen klar med det här projektet. Fick bli ett snabbt projekt, inte så detaljrikt men jag är nöjd över resultatet. Utöver de sak jag dokumenterat här på bloggen har jag självklart även gjort mycket annat men som jag valt att inte visa i inlägg då det blir väldigt enformigt och inte så stora skillnader.

Så syftet och användningsområdet med det här projektet var då att rendera en bil enligt Jon Olssons specifikationer för hans framtida bil. Kraven var att det skulle vara en stor och bekväm bil som ger kontrast i jämförelse med de superbilar han ägt tidigare. Denna bil ska även utrustas och göras om hans klassiska tema, takbox och camo.

Likes

Comments

En sista sak innan jämförelsebilden kommer ut. Det är reflektionen på golvet, kopierat den del jag vill reflekteras, suddar ut den så att den inte är lika klar, vänder den uppochner, och bara drar ut den med transform verktygen lite för att sedan sänka opacity till ca 20%.

Likes

Comments

Skjutit upp arbetet med takboxen hela kvällen för jag vet att det inte skulle bli kul att fixa den. Mycket reflektioner som man inte vill ha där men även mitt hemska markerande straffar sig här. Att snåla 5 sekunder straffar sig 5 minuter. Inte så mycket krånligt som gjorts, gått med penseln runt om takboxen men även markerat och klippt ut de delar som har den gamla bakgrunden mellan sig för att få det att verka som riktiga hål. Nu återstår bara små detaljer som jag kommer behöva gå igenom med penseln, tänkt att få det hör gjort innan jag lägger mig för kvällen så förhoppningsvist kommer bilen i stort sett vara klar i nästa inlägg.

Likes

Comments

Vet inte riktigt vad syftet var när jag tog denna screenshot men tyckte att det var en bra bild för att visa de tonade rutorna som är väldigt enkla att göra. Markera, Levels och dra ner på de vita nivåerna. Simpelt

Likes

Comments

​Borttagning av saker och ting är även en stor del av arbetet. Saker som står i vägen mellan dig och din vision ryker direkt. Här visas två exempel, den ena på någon slags logga och den andra på regskylten som jag inte tycker är så viktig när man ska projektera en bil i det här konceptet. Jag har använt mig av två olika sätt att hantera dessa. Det första är helt klart det enklaste och det är att kopiera omgivningen av loggan, klistra in den över loggan och göra den så stor att loggan ej syns. Den andra markerar jag det jag vill ta bort vilket i det här fallet är regskylten. Därefter markerar jag vilken området jag vill färga in och kopierar färgen från dess omgivning för att sedan måla över. Den andra är bara grovt gjort, detaljerna kommer att fixas med en pensel mot slutet av projektet.

Likes

Comments

Pillar med smådetlajer nu så som skuggor med mera. Tillskillnad från förra gången vill jag försöka använda mig mer av markera/level verktygen istället för att måla för fri hand. Skuggorna under bilen togs till viss del direkt från originalbilden men komplicerades även med gradient verktyget som aänvdes i det markerade området. Saker som lister osv har färgats med samma teknik som kamouflaget, markera och levels. Det är i princip den största delen med det här projektet så därför kommer jag hålla det någorlunda kortfattat då jag vill gå vidare till något nytt för att kunna använda mig av andra tekniker.

Likes

Comments

Vissa kanske har märkt att det redan fanns väldigt många lager i det förra inlägget och det är eftersom att bilen i princip redan är klar. Istället för att pausa mitt arbete hela tiden för att uppdatera bloggen kände jag att jag hellre gjorde klart uppgiften och gör alla inlägg i efterhand med de screenshots jag tagit under min arbetsprocess. I det här stadiet har jag då bytt bakgrund. Jag mergade alla syliga lager till en tom bakgrund och använde gradient tool för att få till bakgrunden. Jag började sedan försöka mig på kamouflaget. Och som ni ser så kom jag ganska långt, det gick snabbt när man väl fick till det och därmed glömde jag nästan bort att dokumentera det. Det enda jag behövde göra var att markera den bit jag ville färga om, öppna upp levels (Command+L) och bestämma ändra ljusnivån. Jag hade bestämda siffror på ljusnivåerna för de tre olika färgerna för att inte få 20 olika nyanser på hela bilen.

Likes

Comments