Jossan in action!

Vårt kungliga hostel hade även surfbrädor till uthyrning plus att man vi låna en bil av dem för att köra till stranden. Så vi kunde såklart inte hålla oss borta från att surfa en sista gång. Denna gång fick vi lite bättre brädor, till skillnad från nybörjarbrädorna vi surfade med på själva lägret. Dessa var lättare att svänga med men lite svårare att komma upp på. Men det gick bra och det var verkligen en rolig sista surf! Vi passade även på att ta en pause ibland för att ta lite kort och spela touchball med några killar på stranden. En mycket bra dag!

Det går inte alltid bra, men oftast.

Morgonen efter tackade vi Raglan för en underbar vecka med framförallt surfningen i fokus och for vidare. Det var så kul och lärorikt och något vi båda absolut vill göra igen!

Efter att vi överlevt surflägret efter en stukad fot, många vurpor och ännu fler kallsupar så ville vi spendera två nätter inne i själva Raglan. Det är en väldigt mysig och liten by som har några fina butiker och väldigt god glass. Vi hittade även bland det bästa hostelet hittills! De hade gratis kajaker att låna ut, skateboards, hängmattor i en mysig innergård och det var väldigt fräscht. Det kändes lite som att vi hade semester från semestern när vi bodde där, så skönt!

En eftermiddag köpte vi med oss lokalöl och tog en varsin kajak en sväng. Vädret var fortsatt strålande och vi hade det underbart!

För att sedan ta en vilostund i hängmattan och njuta.

Dagen avslutades med skateboard i solnedgången. Vi kunde inte ha det bättre här!

Surfning i fem dagar stod på schemat. Vädret var fantastiskt, så pass bra att vi såklart lyckades bränna oss. Men som tur var hade vi våtdräkt under surflektionerna, så då var vi skyddade mot solens starka strålar.

Redan direkt när vi kom fram hade vi vår nybörjarlektion där vi först övade mycket på torra land hur man ställer sig upp och så. Men sen begav vi oss ut bland vågorna och det gick faktiskt riktigt bra. I början tar man bara vita vågor, vilket betyder att man tar dem efter de har slagit. Det lyckades vi båda bra med och det var riktigt kul! Ända till Jossan hoppade av med lite för raka ben och lyckades stuka foten. Sådan otur! Hon blev tvungen att avbryta lektionen, men det var mest för att inte göra det hela värre.

Jossans fot blev lite bättre och med fotstöd runt fotleden så gick det bra att surfa resten av veckan. Varje dag spenderade vi några timmar på denna strand med surfning, tillsammans med en instruktör och några andra nybörjare. Det var verkligen så himla kul! Och vi utvecklades varje dag. På tredje dagen började vi kunna ta större och större vågor, även några gröna (innan de slagit) samt svänga lite. Hur kul!? Så kul!!

Under lägret bodde vi utanför själva Raglan, mitt ute i djungeln. Det var härligt att bo så, trots att det var spindlar och kryp lite överallt. Första natten som vi båda på överslafen och när vi kollade upp i taket kryllade det av spindlar och spindelnät. Så innan vi ens kunde fundera på att somna tog vi en varsin toffel och rensade undan allt. Tur inte våra rumskompisar var i rummet då och såg oss stå där med en varsin toffel, en klädgalge, i pyjamas och tog ner spindelnät. Men förutom detta var det ett fint hostel och vi hade nära till havet, härligt!

Tillbaka där allt startade, i Auckland. Ingen favoritstad direkt. Men det funkar. Vi lämnade tillbaka vår stora husbil, som vi även kallar för rymdskeppet, och allt gick bra. Sedan spenderade vi två nätter i staden innan vi äntligen begav oss mot Raglan och Surfschool. Ja ni läste rätt, vi drog på surfläger i fem dagar, så kul! Mer om det igen senare.

Auckland bjöd i alla fall på en fin solnedgång.

Vägen till Raglan gick inte riktigt som planerat. Vi tog bussen som vi bokat till Hamilton, men sen skulle vi åka därifrån med en annan buss till Raglan. Men den bussen lyckades vi missa med en ynka liten minut och nästa buss skulle inte gå fören klockan tre. Vilket betydde att vi skulle missa vår första surflektion som var klockan två.

Men som tur är så går det oftast fint att lifta i detta land, så det var precis vad vi gjorde. Först en bit med en trevlig dam och sen med två härliga surfkillar, som vi dessutom träffade igen efter surflägret. Anledningen till vårt andra möte med dem för ni veta vid nått annat tillfälle. Ha det bra!

Det blev mest åkande i husbilen såklart, eftersom vi hade begränsat antal dagar på oss. Men ett längre stopp hann vi med, och det var Castlepoint. Jag har ju varit där förut och ni som följt bloggen kanske känner igen bilderna, men det var Jossans första gång. Lika som sist så ställdes klockan tidigt för att gå upp och se solens första strålar för dagen och ja, det var magsikt även denna gång.

Vi gick sedan upp på en topp med otrolig utsikt! Vi lyckades även skrämma en säl som vi inte såg eftersom den smälte in bland alla stenar. Så vi kom verkligen nära den. Vilken strålande morgon, älskar sådana här bra starter på dagen!

Med den gigantiska husbilen och färja tog vi oss från sydön till nordön. Där gjorde vi ett stopp i huvudstaden. När vi kom dit på eftermiddagen/kvällen var det väldigt fint väder så vi bestämde oss för att ta en löptur upp på en liten höjd samt köra lite styrka. Det var verkligen skönt och välbehövligt att röra på sig efter allt sittande i bilen och på färjan. Plus att utsikten över Wellington var väldigt fin!

Touchdown Christchurch. Jag och Jossan släppte av Sara vid flygplatsen och vinkade hejdå till henne. För er som inte redan vet så åkte hon till Bali och Erica. Alltså hur skönt med sol och bad i två veckor liksom!?

Efter flygplatsen åkte vi och lämnade av vårt lilla hem. Allt såg bara bra ut med den så det var väldigt skönt. Vi fick som tur var lämna all packning vid biluthyrningen medan vi åkte in till stan för lite shopping. Måste passa på att shoppa lite när man är i Nya Zeelands enda stad som har H&M. Sedan spenderades natten på ett fint hostel nära uthyrningen då vi skulle hämta upp nästa husbil där morgonen efter.

I detta land kan man transportera husbilar och vanliga bilar som är till uthyrning gratis, eftersom företagen vill ha dem till en viss plats. Så jag och Jossan hade fått tag på en husbil för två personer som vi skulle få köra från Christchurch hela vägen upp till Auckland. Men när vi skulle hämta den hade den tydligen blivit inställd och där stod vi utan bil.

Men som tur i oturen så vi fick tag på en annan bil, med en mycket bättre deal. Med denna skulle vi få färjan över till nordön betald, vi fick fem dagar på oss samt ersättning för all disel efter vägen. Dock så fick vi husbilen på bilden, som alltså är för 6 personer, så snacka om att vi hade gott om plats! Men vi trivdes i den, trots att hitta parkeringar som var tillräckligt stora inte var det lättaste.

Den sista dagen med vår älskade husbil spenderades alldeles utanför vår slutdestination Christchurch, i en liten gullig by som heter Akaroa. Vädret var strålande och vi hade det supermysigt. På eftermiddagen gick/sprang jag (Hanna) och Jossan en tur upp på en topp. Det blev ett väldigt härligt, svettigt och vackert träningspass. Underbart!

Kolla bara på dessa vyer och vilket fint vatten det var där!

Efter turen tog vi ännu en raggardusch och skulle bara laga middag innan vi skulle åka in mot Christchurch. Precis när vi skulle laga vår sista middag i husbilen så tog gasen slut. Kan det bli mer precis eller? Men vi lyckades slänga ihop lite middag ändå och vi blev mätta och glada.

Tillslut fick vi nog av att resa efter kusten och leta efter pingviner, vi ville ut och vandra igen istället. Så vi tog en sväng inåt i landet till ett ställe som heter Mount Somers. Där gick vi en fin dagstur, vi körde husbilen på en lite väl lös grusväg samt tog ett dopp i den iskalla ån (har man ingen dusch så får man ta det som finns att tvätta sig i). Husbilen klarade förresten av grusvägen rätt så bra, det enda som skedde var att en sten fastnade i bromsarna, men det löste vi med en tvärnit.

Vandringen var väldigt vacker! Det kändes nästan som att vi befann oss i en scen tagen från Sagan om Ringen.

På ett ställe var vi tvungna att gå över denna fina bro. Detta måste vara den smalaste hängbron hittills, och man fick endast gå över en person i taget.

På vägen tillbaka gick vi och kikade på ett fint vattenfall. Vilken fin dag detta blev!

En fin och solig dag bland stora stenar, får och gulliga lamm. Det är så kul att resa runt och kunna göra spontana stopp lite här och där.