Nu är jag och Märta hemkomna och har fått sova en natt i våra egna sängar, skönt!
Dock så har det börjat gå upp för oss att det inte är praktik hos varken pingvinerna eller delfinerna på måndag...
De här tre veckorna som vi har haft praktik i Loro Parque har verkligen varit fantastiska och bland de bästa veckorna i våra liv och vi kommer sakna det enormt. Sista veckan har jag som sagt i tidigare inlägg varit hos pingvinerna och de galna djurvårdarna som verkligen bjuder på sig själva och praktiken kunde inte ha avslutats på bättre sätt. Jag har fått märka om pingviner, väga pingviner, mata pingviner med allt från sill till lite mindre fiskar mm.
Under veckans gång har vi inte hittat på så mycket mer än att gå till stan och äta och kolla runt i några affärer. Medan jag väntade på att Märta skulle sluta för dagen så gick jag även runt och kollade lite i området och så har jag suttit på en lugn stenstrand och kollat på hur vågorna slog mot bergsvägarna, så härligt!
Imorgon ska vi återgå till något mindre härligt..skolan! ): Det kommer bli några stressiga veckor för oss nu och det ser vi inte fram emot utan vi vill åka tillbaka till Teneriffa och Loro Parque. Men som tur är så är det några timmar kvar av helgen och av lugnet.
Jag hoppas att ni tycker att det har varit roligt att följa våran resa som tyvärr nått sitt slut.
Ha det bra!
Kram Saga & Märta

Några bilder från vår fantastiska resa visas här nedan!

I lördags var vi ju i Santa Cruz och fick äntligen vår shoppingdag. Vi hittade ett primark som vi gick in på och Sagas favoritaffär Pull & Bear. Vi gick båda därifrån fattigare... ;) Vi hittade en resturang med en väldigt god buffé som vi åt på och vi tyckte att efterättsbordet var bäst med alla olika chokladbakelser och annat gott.
På kvällen gick vi och tittade på karnivalen och vi båda vart chockade över hur stort det var. Det var som på film med alla grymt fint pyntade karnivalvagnar och tivolit som dom hade slått upp mitt i stan och alla hade verkligen klätt ut sig i olika dräkter. Hit vill vi en annan gång för att få hela karnivalupplevelsen eftersom vi denna gång var tvungna att dra oss hem innan "festen" hann dra igång.
I söndags tog vi en promenad till puerto de la cruz botaniska trädgård och det var mycket fint både på vägen dit och i trädgården. Vi fick se många olika sorters växter som vi aldrig sett förut men även växter som var likadana som de vi har i små krukor hemma. Påväg till den botaniska trädgården gick vi förbi en stenstrand där det var massvis med stenar som var balanserade på varandra och självklart var vi tvungna att testa oxå. Måste säga att vi lyckades ganska bra ändå! När vi gick hem på eftermiddagen gick vi igenom stan och eftersom det är karnevalvecka var det fullt med marknader och uppvisningar lite här och var. Det var en alldeles lagom lugn sista lediga dag.

Nu när sista veckan har kickat igång har vi börjat få ångest över att det bara är några få dagar kvar innan hemfärd till Sverige och skolan, men det ska bli skönt att komma hem till vardagen och träffa alla igen.
Den här veckan är jag på delfin och sjölejonsavdelningen och Saga är på pingvinavdelningen. Hittills har jag fått städa poolkanterna och stå publikvärd på delfinavdelningen. Jag försöker lära mig att se skillnad på delfinerna men det är inte det lättaste..haha. Imorgon ska jag få vara på sjölejon och det ser jag fram emot!

Nu är kl nio här och vi ska gå och lägga oss snart.
Gonatt// Märta & Saga

Nu sitter vi på bussen påväg till huvudstaden Santa Cruz. Där ska vi gå runt och kolla för att senare på dagen gå på carnivalen som alla spanjorer har pratat om sen vi kom hit.

Nu till sista veckan byter vi praktikplats med varandra så jag ska vara på marina däggdjur (delfin och sjölejon) och Saga ska jobba med pingviner. Mina två veckor med pingvinerna har varit de bästa APL veckorna som jag har haft! Personalen och djuren har varit fantastiska och jag kommer sakna dem mycket. Jag kommer inte sakna temperatur skillnaden från ca -1 till ca +20 på 5min så mycket... haha.
Saga har också trivts jättebra med både sjölejonen och delfinerna och har fått upp nya ögon för de marina däggdjuren.

Nu ska vi strax gå av men vi hör av oss senare, ha dè bra!
kram Märta & Saga

Nu börjar andra veckan gå till ända och jag kan inte vara nöjdare med min praktikplats här på pingvinavdelningen.
Jag har redan fått testa på nästan allting som finns att göra och får testa på något nytt varje dag. Jag står även med på schemat där arbetsuppgifterna delas upp för dagen. T.ex kan det stå att jag på morgonen skal börja med att göra iordning alla vitamin fiskarna för pingvinerna på polaravdelningen. Då stoppar jag en vitamin i varje fisk och eftersom varje pingvin ska ha en vitamin var är det nästan 200 fiskar att förbereda. När det sedan är matning får jag fylla i tabellen för vilka pingviner som fått sin vitamin.

Varje morgon vägs pingvinungarna och får en vätska som ska hjälpa dem att bygga upp ett bra immunsystem, då har jag fått vara med och assistera. Etermidagarna  kan variera väldigt mycket från dag till dag tex kan det bli ommärkning av pingviner, städa, skotta snö(även om det är 20 grader ute så är det vääldigt kallt inne hos pingvinerna..😉) och idag ska jag så "guardia polares" vilket innebär att jag står på den publika sidan och håller ställningarna. Idag är det 3 timmar guardia som gäller, kinderna kommer krampa gött ikväll..😂

kram Märta

Nu är jag och Saga hemkommna till Puerto de la Cruz efter en weekend i Los Cristianos. Vi hade planerat att i lördags förmiddags åka till Siam Park men eftersom vi hann med en bus som var framme i Los Cristianos vid 13:00 på dagen så bestämde vi oss för att checka in på hotellet istället vid två och för att ta Siam Park på söndag förmiddag. När vi kom fram till Los Cristianos satte vi oss och åt på en mycket mysig resturang som hette Banana Cafeteria. Där åt jag en av de absolut godaste varma mackorna jag någonsin ätit! Och som grädden på moset delade vi på en mycket god banana split till efterätt. Efter en 40minuters promenad till hotellet var vi både trötta och svettiga av den stekande solen så vi lämnade av den lilla packning vi hade med oss och gick ner till poolen som fanns där och oj va det var skönt! Vi badade en stund och sen la vi oss och solade i nån timme vilket var väldigt avslappnande och skönt. Sen tog vi en promenad längs stränderna och alla turist butiker. Vi stod med beundrande ögon mot alla surfare och önskade att vi kunde vara lika coola som dem..😜 och när solen började gå ner satte vi oss vid ett mysigt litet cafè för att äta våffla och crepes i solnedgången, magiskt!
Från hotellet tog det 20 minuter till Siam Park så vi var där strax före 11. När vi kom in möttes vi av några sjölejon som simmade runt i en fin bassäng och vi fick även ta kort med en elefantstaty.😅 när vi hade bytt om sprang vi och paxade två solstolar och sedan tog vi ett badvarv i parken. Det fanns många roliga vattenrutchbanor och den som vi tyckte var roligast hette "Vulcano". Vi åt lite lunch och sen la vi oss och solade i våra solstolar halvsovandes. Som de dumma svenska turisterna vi är hade vi en för svag solkräm och det känner vi nu på kvällen.. När det var dags att dra sig hemåt ställde vi oss och tittade på sjölejonen och som de djurparkare vi är började vi reflektera över hur deras tillvaro skulle kunna förbättras.
Från parken och in till stan i Los Cristianos tog vi en gratis dubbeldäckarbuss och det tyckte vi var en upplevelse. Med vinden i håret satt vi högst upp på bussen och fotade allt möjligt. Innan vi klev på bussen hem tog vi en promenad längs med strandgatan och fick se bl.a sand"slotts" konst, mycket imponerande!
Nu ska vi sova och laddar för praktikvecka nummer två i parken!

Idag tog vi bussen från Puerto de la Cruz ner till södra delen av Teneriffa. Vi hade tänkt att gå till Siam Park men vi bestämde oss för att ta det imorgon för att istället kolla runt i området och ta det lugnt vid poolen idag. Vi fick äntligen slappna av och njuta av värmen i en solstol och strosa runt längs stranden där surfarna stod på vågorna. Längs med stranden fanns många mysiga matställen och vi satte oss vid ett mysigt café med utsikt över solnedgången samtidigt som vi åt våfflor och creps.
Vi bestämde oss för att checka in på ett hotellrum över natten för att slippa slösa tid på att åka buss fram och tillbaka. Efter en välbehövd dusch för båda två ska vi nu krypa ner i våra goa hotellsängar.

Kram Saga och Märta

Nu är vår första arbetsvecka slut och vår första helg här på Teneriffa invigdes med sol och bad på stranden.
Eftersom att Märta slutade en timme innan mig så passade hon på att gå hem och hämta lite choklad och jordgubbar som vi kunde mumsa på på stranden, men sen kände vi att vi behövde något mer matigt så vi gick och åt lite mat. Nu så är vi spända inför imorgon då vi ska åka till de mer sydliga delarna av ön för att besöka bland annat Siam Park. Dags att ladda batterierna och så hörs vi imorgon.
Ha en bra helg!
Kram Saga.

¡Hola Amigos!

Nu sitter vi i Märtas säng och skriver på lite skolarbeten som ska vara klara innan lovet som börjar nu efter helgen för de som är kvar i Sverige. För oss blir det inget lov utan vi ska jobba i parken men nu längtar vi till helgen då vi ska åka till öns södra del för att besöka bl.a Siam Park och Playa de Las Americas. Det ska bli skönt att få åka och turista lite nu eftersom vi inte har haft tid till det i veckan mer än att promenera runt där vi bor.
Igår gick vi ut till en väldigt mysig resturang som låg lite längre ner på gatan där Loro Parque ligger(kommer inte ihåg vad den heter just nu😅). Där fick vi till förrätt Canarian soup som Märta fick äta upp efter som det var kyckling i och Saga är vegetarian😂. Sen beställde Saga panerad fisk(för fisk äter hon)som hon fick pommes till och Märta beställde ett kycklingspett med pommes. Det var riktigt gott och vi kommer med största sannolikhet att gå tillbaka dit och äta!
Dagen i parken rullade på som vanligt och vi känner nu i både kropp och knopp att vi är trötta efter allt arbete och alla uppförsbackar här på Teneriffa.
Idag var det värmerekord för våran vistelse hittills på ön med hela 22grader i skuggan, det kommer vi fira med att gå ner till den berömda svarta stranden imorgon för att äta god mat och bada!
Nu säger vi godnatt!
Kram Märta och Saga🌴

Tredje dagen gillt och det blir bara bättre! Idag var jag på humboltsavdelningen igen så nu har jag ganska bra koll på rutinerna. På morgonen städas hela anläggningen, det gör vi med vattenslang och en liiten skurborste som är ca dubbelt så stor som en vanlig diskborste..  detta tar ca 1 timme när vi är två, i vanliga fall är det endast en person på avdelningen och då tar det ännu längre tid. Efter städning är det matning och då får jag fylla i en tabell där jag kryssa i för varje pingvin hur många fiskar den har ätit och om den har fått vitaminer. På eftermiddagen är det samma sak men då spolar vi endast av anläggningen och det går lite fortare. ;)
När vi var klara med morgonrutinerna fick jag först se på när Tana(en av djurvårdarna) bytte märkning på en macaronipingvin och sen fick jag testa. Det var inte lika lätt som det såg ut men efter några fler blåmärken på händerna lyckades jag med att märka om macaronipingvin nr 50, 1,998kg, hane. Märkningen är två färgade band med två numrerade pärlor på som sitter runt vingen.
Nu ska jag gå och möta upp Saga eftersom jag slutar fyra och hon fem. Sen ska vi ta en promenad för att sedan äta middag ute.:)
Kram Märta
p.s
Detta skulle läggas upp igår(onsdags) men vi hade intet internet då. 😅