Hej igen!

Nu har det gått fyra dagar sedan jag tog studenten. Vilken dag. Dagen efter hade jag (förutom en rejäl baksmälla) så ont i mina kindmuskler för att jag hade fått skratta och le hela dagen före. Jag är otroligt tacksam för alla rosor/blommor och presenter som jag fick av alla som tog sig tiden att komma och uppvakta mig. Även så glad över att jag fick dela och fira denna speciella dag med så många fina människor. Helt klart en av de bästa dagarna i mitt liv. Bilder från dagen kommer nedan.

Annars flyter livet på bra. Jag har också just bestämt mig för att flytta in i en etta i stan så nu ska det börja flyttpackas. Jag hade egentligen tänkt att jag skulle flytta till Sverige i höst men helt ärligt så är det så mycket mer som isåfall måste fixas med jobb, boende och annat än om jag blir kvar här så jag tror inte jag orkar i år haha. Kommer säkert åka dit mycket ändå på helger etc. Nu hoppas jag bara på en riktig värmebölja så skulle livet vara på topp!

Skriver snart!

bilden som beskriver resterande delen av kvällen

Dagarna har rullat på sedan jag kom hem från Indien. Dagar som mest har omfatta jobb. Har även hunnit med dansgala och åkt en sväng till Stockholm. Nästa vecka kommer att bli hektisk men samtidigt väldigt rolig för att på lördag, ja, då kommer dagen jag har längtar efter under så lång tid. Studenten. Men den dagen kommer att dokumenteras här sen. Just nu har jag inte så mycket mer att bjuda på än lite bilder. Skriver snart!

Nu har det gått en vecka sedan jag kom hem från Indien!

Sista veckan var det jobb och på helgen blev det utflykter. Vi åkte till en kryddfarm, besökte kyrkor och en nattmarknad som vi hann vara på i fem minuter innan himlen öppna sig och det började ösa ner samt att det började blixtra och åska intensivt, men det blev ju en upplevelse i sig det med! Sista dagen (söndagen) tillbringades på stranden.

Sista veckan jobbade ju Ebba och jag på ett summer camp för barn mellan 3-6 år där jag rent ut sagt kände mig obehövlig då det redan fanns 3 lärare på plats (de var 25 barn) samt några föräldrar och det enda barnen gjorde var att pyssla och leka. Det märktes även att dessa barn kom från familjer som hade det bättre ställt. Så egentligen förstår jag inte alls varför där behövdes två volontärer så därför åkte jag tillbaka till Fishermen school på min sista arbetsdag (fredag).

Min resa till Indien har varit helt fantastisk och väldigt givande. Både ditresan och hemresan flöt på väldigt bra, jag har fått träffa så många fina människor, ätit väldigt god mat, fått uppleva den indiska kulturen och över lag haft en väldigt bra vistelse i Indien. Det enda som har varit lite jobbigt har väl varit trafiken, de har typ inga regler i trafiken så alla kör som dårar. Sen har värmen också varit ganska påfrestande (det har varit omkring 45 grader varje dag) så det är ganska skönt att vara hemma så att man slipper duscha tre gånger om dagen samt att kunna få borsta tänderna utan att bli svettig. En sista sak som var väldigt jobbig iallafall för mig var att se alla hemlösa, undernärda och ibland haltande hundar då jag själv har två hundar. Kan även tillägga att jag reste med volontärresor vilket jag varmt kan rekommendera.

Bilder kommer här under!

(Varning för långt inlägg)

Nu har det gått åtta dagar sedan jag landade på Dabolim Airport här i Goa. Åtta underbara dagar och jag önskar innerligt att jag inte skulle behöva åka hem om en vecka. Jag har varit väldigt dålig på att blogga så därför skall jag nu försöka summera dessa dagar kort. För er som inte vet har jag åkt iväg till Goa i Indien för två veckors volontärarbete. Tyvärr får vi inte ta bilder på volontärplatserna förrän sista projektdagen.

Dag 1

Flygresan flöt på smidigt förutom att jag blev sjuk på flyget vilket inte var så roligt... När jag landade i Goa var det kanske 43 grader. IDEX-chauffören hittade jag relativt snabbt (IDEX är volontärorganisationen) på flygplatsen träffa jag även Inez och Felix som också skulle till IDEX camp. Väl framme installera vi oss i våra rum som var över förväntan och sedan fick vi lite fritid innan middagen. Innan middagen kom två tjejer till, Ebba och Lina.

Dag 2

Först var det frukost och sedan informationstillfälle angående våra projekt. Det var tänkt att jag skulle ha jobbat på ett barnhem på förmiddagarna men hon som hade hand om barnen där hade blivit sjuk så barnen hade transporterats till ett annat barnhem. Så jag fick ett nytt projekt. På förmiddagen skulle jag få vara assistent på Fishermen school på Colva beach och på eftermiddagen skulle jag åka till ett annat projekt där man undervisar flickor mellan åldrarna 12-15 år inom olika skolämnen. Efter infotillfället var det lite planering, sen en liten lektion i hindi innan vi sen igen fick lite fritid. Den fritiden tillbringades på Colva beach i solstolar.

Dag 3

Detta var vår första arbetsdag. Jag blev nog ganska chockad när vi kom fram till "skolan". Skolan var ett i princip tomt rum ungefär lika stort som mitt sovrum (litet rum). Läraren vecklade ut en plastmatta som inte ens täckte hela betonggolvet och satte på en fläkt samt en halvtaskig lampa. Sedan stormade barnen in som var i olika åldrar, de var allt mellan åldrarna 4-13 år gamla. Först sjöng vi sånger och sedan började vi med uppgifter utprintade på pappersark i matte och engelska. Sedan var det lunch varav barnen fick hämta sina tallrikar hemifrån som vi sedan slevade upp någon risgryta på som de åt med händerna. Efter det åkte vi tillbaka till lägret där vi själva åt lunch innan vi skulle till nästa projekt. Även där var klassrummet ett litet rum med en plastmatta på golvet. De unga flickorna fick också jobba med uppgifter i både matte och engelska på pappersark. När vi sedan kom hem från projektet hade vi en kort lektion i indisk matlagning. Efter det var det yoga. På kvällen gick vi alla fem volontärer och köpte öl och hade sedan en riktigt mysig kväll på vår uteplats.

Dag 4

Först var det förmiddags jobbet som började kl 9.00 sedan lunchpaus vid 13.00 och vid 14.30 åkte vi till eftermiddags jobbet. När vi kom hem hade vi ett yogapass innan vi sedan åkte på något de kallade "host family dinner". Det gick ut på att vi skulle äta middag med en annan indisk familj vilket var spännande. Efter det var det en till kväll på uteplatsen.

Dag 5

Denna dag jobbade vi endast på förmiddagen då det var fredag. Efter lunchen gick vi igen till Colva beach där vi tillbringa hela eftermiddagen. Sen åt vi middag på restaurangen Boomerang som låg precis vid stranden och åkte sen hem där runt 01.00. På fredagkväll kom även fyra tjejer till, två från Storbritannien, en från Nya Zeeland och en från Österrike.

Dag 6 & 7

Eftersom vi ej jobbar på helgerna så hade vi bestämt att vi över helgen skulle åka till Palolem beach, en annan underbar strand i Goa. Bilresan dit tog ungefär 2 timmar. Väl framme gick vi direkt och leta boende för natten mellan lördagen och söndagen. Sen lade vi oss på stranden och degade. På kvällen gick vi och åt middag och gick sen tidigt i säng. På söndagen vaknade vi tidigt, gick och käka frukost och sen låg vi igen hela dagen på stranden innan vi åkte hem vid 18.30. När vi kom hem åt vi middag och gick sen och lade oss ganska tidigt då Ebba och Lina hade sovit dåligt på grund av ett myrbo i sängen natten innan.

Dag 8 (idag, måndag)

Denna vecka har jag blivit tilldelad ett nytt projekt. Jag och Ebba ska få jobba på ett sommarläger för barn mellan 3-6 år. Första dagen där var väldigt rolig och barnen var super söta men de var många då de var 25 stycken. De hade två luftiga klassrum, ett större och ett mindre. Sen var det lunchpaus vid 13.00 och efter det samma gamla schema. När vi sen kom hem så hade vi en workshop i indisk klädsel vilket var väldigt roligt.

Jag har älskat resan hittills och har ännu en vecka kvar att se fram emot. Ska försöka skriva ett inlägg varje dag denna vecka dock beror det även lite på om jag kommer ha tillgång till wi-fi eller ej. Bilder kommer i ett senare inlägg då jag har bättre wi-fi. Skriver snart!