Idag har vi varit på en sjukt häftig safari i Kenya, som vi kom till igår. Vi har sett en massa djur, som exempelvis elefanter, giraffer, flodhästar och en massa zebror. Vi hade även turen att se många djur på riktigt nära håll.

Imorgon innan vi far mot flygplatsen så ska vi på morgonsafari där vi hoppas att få se lejon och geparder, som gömde sig idag. Det är otroligt att vi får uppleva detta, det känns nästan overkligt!

Att vi åker hem imorgon är blandade känslor, då många av oss har hemlängtan, men ändå så känns det också jobbigt att åka härifrån, då vi har haft en underbar resa, där vi lärt oss mycket och har haft det jätteroligt!

Hoppas ni har det bra allihopa! ❤️

Igår var det sista dagen på Ngarenaro. Vi åkte dit vid 10 tiden för att förbereda vårt avsked. Vid 11 kom eleverna som vi umgåtts med under veckan och vi hade lite presentationer, avskedstal och sång och dans. Det blev många tårar och kramar från båda hållen. Det är helt otroligt hur underbara dessa människor är. De är så intelligenta, vackra och snälla så det är sjukt. Fy vad vi kommer att sakna dem.❤️

Nu ska vi dock försöka samla oss för idag bär det av mot Kenya och safari! 🦁

Att det snart gått en vecka är sjukt, tiden har gått så fort här. Nya intryck och lärdomar varje dag, tror det faktiskt aldrig tar slut. En varm dag resulterade i ett ett besök i en moské. Många på Ngaranero school är muslimer, så vi fick följa med och prova på hur det är. För oss kvinnor var det väldigt viktigt att täcka allt. I värmen fick vi alltså ha en klänning över våra egna kläder. Inte för att glömma sjalen som stramade åt ansiktet rejält. De ynka linjer i ansiktet syntes inte längre till, vill man se några år yngre ut och antirynkkrämerna inte uppfyller sina krav, konvertera till islam. 😅

Inne i moskén var det indelat med rep. Männen satt längst fram och kvinnor längst bak, man fick inte sitta tillsammans. Dock är alla här så otroligt snälla och givmilda mot varandra. Det spelar ingen roll om man är muslim, kristen eller annat. Efteråt fick vi tala med de religiösa ledarna, och fick chansen att ställa frågor om just islam.

Senare på kvällen gjorde några av oss återigen hembesök hos elever, men den här gången hos andra. Denna gång bodde alla vi skulle besöka väldigt nära vårt hotell, så efter besöken fick vi eskortering tillbaka till hotellet av dem!

Nu laddar vi om för en ytterligare dag som är planerad med besök av barnhem och marknad! ☀️
Hörs hej!

Ikväll så har vi fått ta del av tanzaniansk tradition och så har vi även delat med oss av våran, nämligen Lucia.

Först så visade de tanzanianska eleverna upp en fantastisk traditionell masai-rit, vi blev helt fascinerade av hur duktiga de var, dessutom så hade de bara förberett sig i 20 minuter före uppträdandet! Det var ett häftigt och fartfyllt uppträdande, som vi verkligen blev imponerade av!

Efter de hade uppträtt så bjöd vi på lite luciatilltugg, som exempelvis pepparkakor och berättade om lucians historia. Sedan var det dags för oss att visa upp vårt luciatåg, med Jennifer längst fram som lucia! De blev imponerade av luciatåget och tyckte det var jättefint. Kändes lite konstigt att sjunga luciasånger i 25 graders värme i oktober, men det var supermysigt och är förmodligen något vi aldrig kommer få uppleva igen, verkligen ett minne för livet!

Nu är det snart sovdags, godnatt! ❤️

Igår efter skolan delade vi in oss i tre grupper för att göra hembesök hos tre olika Tanzanianska hem. När en utav grupperna var och skulle ta den lokala kollektivtrafiken (som man i princip sitter ihoptryckt i) så blev det slagsmål mellan chaufförerna, som alla ville ha in gruppen i sin buss för att tjäna pengar. Det ver en väldigt traumatiskt upplevelse, men det gick bra till slut eftersom vi hade med oss tre elever från skolan som var vana vid situationen.

Väl hemma hos familjerna så blev vi varmt välkomnade med läsk och hade en mysig pratstund om våra olika kulturer, intryck och upplevelser. Fascinerade att de är så lyckliga i vissa stunder där de exempelvis har hälften av det vi har. Det blev jobbigt att inse hur BRA man faktiskt har det i många situationer där man faktiskt brukar lägga många klagomål.

Ta vara på det ni har och glädj er åt de goda!❣️

Tisdagen erbjöd mycket vacker sång och dans från våra Tanzaniska kompisar! De bjöd på imponerande dans och rappnummer medan vi klämde ur oss ”små grodorna”. Vi kände oss rätt så utklassade... Visst, vi försökte sjunga och dansa vi också, men kulturen och glädjen som dessa människor sprudlar av är något vi aldrig kan mäta oss med.
Vi diskuterade även hur vår skola fungerade samt hur deras fungerade. Den största skillnaden var relationerna mellan elever och lärare. Den största likheten mellan ”oss” och ”dom” var det faktum att i princip alla älskade Ed Sheeran och att alla killarna älskade fotboll och TV-spel, medan tjejerna älskade att sjunga och att umgås med sina vänner. Om vi bara hade hört deras intressen hade man lika väl kunnat tro att det var vi själva som blev beskrivna.

Nu hoppas vi att morgondagen blir lika bra! Tack och godnatt ❤️

Andra heldagen av resan, men första riktiga dagen av aktiviteter, bestod av en halvdag med upptäckande av staden samt en halvdag på skolan. Vi har köpt safarihattar, fotbollströjor och armband för över 100 000. Notera att vi då menar schilling😏 Väl på skolan fick vi en rundtur av våra kontaktelever. Mer bilder och info om skolan kommer senare!
På kvällskvisten åt vi middag på hotellet och lekte lekar. Nu ska vi försöka sova efter denna superhäftiga dag, för imorgon ringer väckarklockan 6:15.

Puss och kram till alla där hemma! ❤️

Nu är vår långa resa till hotellet klar! Först buss till Arlanda, sen flyg till Etiopien, följt av flyg till Kenya och sedan den roligaste och mest spännande bussfärden någonsin till Tanzania. Vi må ha rest länge och vi må ha världens värk i röven men jag kan garantera att alla är glada ändå!
Nu väntas en sen middag i Arusha och imorgon ska vi utforska staden!
Godnatt och puss puss alla där hemma i kalla Sverige! ☀️