Träning

Hej alla!

Jag lovade och lägga upp video på några nya ben/rumpövningar till er för två dagar sedan, men jag har faktiskt helt glömt bort och klippa ihop videon, men nu på kvällen idag fick jag äntligen det gjort. Hoppas övningarna ger er lite inspiration kanske, eller blir motiverade och träna precis som jag alltid brukar bli av träningsvideos. Beskrivning på varje övning kör jag här nedan. p u s s

Breda och Smala höftlyft: Jag kör först breda höftlyft, sedan flyttar jag in fötterna och kör smala höftlyft. Viktigt och tänka på i övningen är framförallt att spänna rumpan ordentligt när du kommer upp med höften, men även inte gå hela vägen ner i marken med rumpan igen så du landar i ett viloläge, och använd händerna på stången för att stabilisera balansen och inte under stången som extra hjälp, för det är höfterna/bena, rumpan som ska göra jobbet och inte få hjälp av armarna.

Triset med knäböj och rumänska marklyft: Jag älskar att kombinera flera övningar i en, det sätter igång ett rejält flöde i kroppen och det känns extra mycket. Här väljer jag och köra låga vikter som sedan ökas successivt framåt. Har placerat ut kettebells på 12-16-18-20 kg, och hantlar på 4-6-8-10, jag gör först knäböj med kettebells och att tänka på som i alla knäböj är att vikten ska ligga på hälarna, så rak rygg som möjligt så du inte böjer dig framåt. Sedan kör jag rumänska marklyft, även där ska benen vara raka, men ändå vara lätt på knäna så du känner att det drar ordentligt i baksida lår när du går ner med vikten längs benen, och ryggen ska vara rak och inte böjas. Sedan kör jag knäböj men lägger hantlarna på axlarna.

Utfall i kabelmaskin med rep: Man kan variera utfall på alla möjliga sätt, och för att inte tycka träningen är tråkig så kan man alltid variera genom att exempelvis som här använda sig av en kabelmaskin och rep som du håller i bakom nacken, välj en passande vikt som din kropp klarar av att stå stabilt i, hitta balansen och gå så djupt ner du kan och sedan upp igen, ryggen ska vara rak under hela övningen, och ju längre ifrån du sätter bakre benet ju mer utmanade blir övningen.

Utfall i kabelmaskin på stepbräda: Samma princip som övningen innan, men jag väljer och lägga större belastning på mitt framben genom att lägga de på en stepbräda. Gå så djupt ner du kan även här, och välj en lämplig vikt så du får en bra teknik. Att ha höga vikter är inte alltid nyckeln till resultat, en fin inlärd teknik ger mer i längden.

Superset i kabelmaskin: Kombinerar två benövningar i en, i detta fallet håller jag i två handtag mot mitt bröst stadigt, man kan även ta ett rep eller en liten stång. Hitta balansen, böj dig sedan framåt med ett brett mellanrum mellan benen, även här var lätt på knäna så du känner att det drar i baksida lår, när du kommer fram i maxläget som dina ben klarar så går du ner i en knäböj direkt istället för att gå tillbaka i övningen, och när du kommit ner i knäböj, var rak i ryggen och jobba dig uppåt till starposition igen och spänn rumpan ordentligt när du kommit upp.

Bänkstep med hantlar: Hitta en höjd som passar, man kan börja med en stepbräda för att hitta tekniken och stabiliteten. Balansen får jobba en del i denna övningen, sätt foten stadigt på bänken sedan ska det benet jobba hela kroppen upp på bänken, sedan går man ner igen men foten ska fortfarande stå kvar, och så upprepar man samma process.

Superset - bänkstep, rumänska enbens marklyft: Denna övning är väldigt utmanande, framförallt för balansen. Du gör samma process som föregående övning men när du kommer upp på bänken så tar du vikten du haft ovanför huvudet och sänker den sakta längs benet som står på bänken, och låter benet bakom följa med i övningen till du kommer i maxläget där du inte kommer längre ner med vikten längs benet.






Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Vardag

Hej!

Efter mötet på jobb idag körde jag hem och hämtade Harry, sedan hämtade vi upp Lollo och hennes vovvar och drog till stranden för att njuta av det fina vädret. Idag har det varit riktigt fint väder, solen värmde så mycket. Man får ta tillvara på dem dagarna, inte kanske så många sådana dagar vi får tills hösten är här. Men blev lite bilder från idag, så en liten bildbomb kommer här nedan.

Likes

Comments

Godmorgon på er!

Sitter just nu och äter frukost, ska strax köra till jobb för möte som vi har varje onsdag. Annars är jag ledig resten av dagen efter 2, ska nog köra iväg till skogen och gå en lång promenad med Harry. Vädret ser ju ut att bli helt fantastiskt idag. Och på tal om fantastiskt, idag är det exakt en vecka kvar.. till något som händer i mitt liv som jag längtat så länge efter. Både exalterad men väldigt nervös på samma gång. Men jag tänkte faktiskt göra ett långt inlägg om det i början på nästa vecka, eftersom att det säkert annars kommer vara några nyfikna eller undra något men jag är även beredd på att det kommer tas emot både positivt och negativt tror jag. Men vi hörs mer sen idag. - Saed

Till frukost idag blev det en grön smoothiebowl på kvarg, kiwi, spenat, banan och vaniljprotein. Toppade den såklart med min goda granola och skivad nektarin. Mums.

Likes

Comments

Mat och recept

Hej!

Precis som jag skrev i något inlägg tidigare idag så lovade jag och slänga upp ett recept på en granola jag alltid gör hemma. Man kan i princip variera på många olika sätt, jag gjorde en rejäl omgång idag, blev två plåtar rulla med granola så tog en liten stund innan allt blev klart i ugnen i och med att man bara kan grädda en plåt i taget för gräddningen ska bli jämt fördelad och ge det där goda krispet som man är ute efter. :)

I min granola idag hade jag i;
° 3 dl rostade havregryn (rostade mina i en stekpanna till dem blev gyllenbruna)
° 3 dl rispuffar

° 1,5 dl solrosfrön
° 1 dl kokosflingor
° 2 dl pumpafrön
° 1 dl linfrön
° 2 dl mandelflarn
° 0, 5 dl rostade sesamfrön (rostade av dem i stekpannan, de drar fram mer smak i sesamfröna)

Jag valde och krydda min granola med:
° 1 msk mald kanel
° 1 msk kardemumma
° 0, 5 msk ingefära

Vispa ihop 2 dl äggvita till ett hårt skum. Blanda sedan alla torra ingredienser med kryddorna i en stor bunke,
sedan fördela ner den vispade äggvitan i din granola blandning.

Fördela ut den färdigblandade granolan jämt på en plåt med bakplåtspapper,
in i mitten av ugnen på 125 grader i ca 30 min, den ska vara helt torr när du tar ut den. Låt den svalna helt sedan förvarar du den i en burk med återslutet lock så inte fukt tränger sig in, för då tappar den krispigheten och blir seg istället.

Likes

Comments

Tankar och reflektioner

Är det något jag funderat på i omgångar, och som jag nog anser är ett "problem" med Sverige så är det att vi är så himla lagom eller att många alltid försöker eftersträva till ordet "lagom". Man ska passa in, och smälta in i mängden för att lättast kunna accepteras. Vi ska leva enligt normen med att vara gift, ha 2-3 barn, bo i villa med familjebil och hund. Det är ungefär så dem flesta i vårt samhälle har det. Det kanske är så många vill leva, oavsett om det är hållbart eller inte. Det är väldigt få idag som sticker ut ur mängden, vad de beror på vet jag inte riktigt. Är vi konflikträdda, rädda för att bli dömda utifrån första intrycket eller det visuella folk ser?
Det finns ju inget mer fantastiskt än någon som verkligen kör sitt race, som är precis som den vill vara både visuellt men framförallt som personer. Jag tycker det är synd att Sverige är ett land som snabbt dömmer, utan att veta vad man faktiskt pratar om. Jag är fruktansvärt stolt för den jag är, och det ska alla vara. Jag önskade ibland att man kunde sticka ut lite utan att det ska dra till sig blickar eller prat bakom ryggen.
Jag kan dra ett exempel; Jag upplever, lägg märke till att jag skriver att jag upplever detta, Man går i en kort topp där magen syns ganska mycket faktiskt och skjots till det en varm sommardag. Jag har upplevt många gånger folk som tittar, framförallt tjejer/kvinnor, men det är inga snälla blickar. På någon vänster så ska jag helt plötsligt känna mig dum som visar magen en varm sommardag, och nästan börja skämmas av någon anledning för att jag upplever att det inte är uppskattat. Men jag är ju nöjd över min mage, jag har tränat väldigt hårt för att nå dit jag är idag, ska jag då behöva skämmas eller känna mig dum för jag visar den i allmänhet om jag befinner mig på ett annat ställe än stranden där det är mer accepterat och visa magen?

Jag kanske är helt ute och cyklar här, men jag tycker det är synd att vi inte vågar vara lite mer crazy, vågar vara udda och sticka ut från mängden. All creed till dem personer som verkligen är sig själva fullt ut, jag önskade jag själv var lite mer modig ibland. Även om jag idag inte tar åt mig av negativa saker eller blickar, så påverkar det mig ändå på något vis, det skapar ändå en känsla av "osäkerhet" inom en. I alla fall hos mig, När man lever i ett samhälle med normer, som 95% av befolkningen lever efter så är det inte alltid så lätt och våga gå sin egen väg, och köra sitt race, oavsett hur modig man är. Men något vi alla kunde bli bättre på, det är att ge varje individ en chans, dra inga slutsatser i förväg och uppskatta och se alla fördelar med att vi är så olika, försök aldrig smälta in i mängden, var dig själv till 100 %. För det är då vi kan bidra med det bästa av oss alla, där vi kan kompensera och lyfta varandra.

- Jag var tvungen och skriva av mig lite, allt jag skriver här är utifrån min synvinkel och hur jag upplever och uppfattar våra normer och vårt samhälle vilket också innebär att många andra inte kanske ser eller tycker som jag, vilket också är okej för vi alla är ju olika som personer, och det är ju det som är så
-u n d e r b a r t-

Likes

Comments

Vardag

Hej alla, lite sen uppdatering idag men så kan de bli ibland. Gick av jobbet 10 imorse, efter det åkte jag hem om en stund för att landa. Sen drog jag till gymmet för att träna ben/rumpa. Passet gick väldigt bra, har även filmat några övningar jag tänkte klippa ihop till en video senare. Jag själv tycker det är så kul med lite inspiration på övningar man kan göra. För att vi alla vet nog att en varierad träning ger bäst resultat och när det kommer till ben kan man variera övningarna i oändlighet så håll utkik lite senare idag så ska jag ha slängt ihop en video till er.
Annars händer det nog inte så mycket idag, mamma kom och lämnade Harry (min hund) för en stund sedan. Hon har passat han sen igår när jag jobbat dygn, otroligt tacksam att hon ställer upp så mycket som hon gör, annars hade jag aldrig fått ihop det med jobbet eftersom jag jobbar så långa pass alltid. Så idag blir en riktig slapp dag, tänkte även göra ny granola i eftermiddag, min förra omgång jag gjorde tog slut för ett tag sedan och jag är inte så stort "fan" av köpt granola, oftast innehåller det olika tillsatser och socker, självklart inte alla men tycker mer om min egen, där jag vet exakt vad den innehåller och den blir krispig och rik på nyttigheter. Har delat med mig att mitt granola-recept i ett inlägg för några veckor sedan men tror en del missat de så jag slänger upp ett nytt recept på den senare idag. Denna gången blir de lite annorlunda ingredienser än sist, alltid roligt och variera. Men vi hörs mer lite senare då, ville bara titta in och ge er någon form av uppdatering. - saed

Likes

Comments