Tiistaiaamuna herätys soi kello 5:50, ja oli aika vääntäytyä lyhyiden yöunien jälkeen ylös sängystä, sillä lento Turun lentokentältä Gdańskiin lähti jo reippaasti ennen yhdeksää! Lähdimme kotoa ajamaan heti kuuden jälkeen, eikä lentokentällä ollut yhtään ylimääräistä aikaa. Lento oli mukavan mittainen, vain reilun tunnin, eli pitkään ei tarvinnut paikallaa istua (onneksi).

Lentokoneesta päästyämme alkoi matkan ensimmäinen ongelma; miten päästä lentokentältä hotellille. Lopulta tajusin bussikartoista jotain (ehkä) ja päästiin bussiin jonka toivoimme olevan oikea. Koko matkan ajan piti seurata karttaa ja tarkkailla mennäänkö edes oikeaan suuntaan. Loppujen lopuksi bussi vei meidät juuri oikeaan paikkaan ja pienen kävelymatkan jälkeen onnistuimme jopa löytämään hotellin! Meidän huone ei vielä ollut valmis, mutta saatiin onneksi jättää matkalaukut hotellille säilöön siksi aikaa kun kiertelimme kaupunkia. Meidän hotelli oli aivan täydellisellä paikalla, keskellä Gdańskin vanhaa kaupunkia, joten kaikki oli kävelymatkan päässä ja mikä parasta, hotellista löytyi sauna!

Heti ensimmäisenä suuntasimme tottakai lähimpään ostoskeskukseen. Rahaa kului jo ensimmäisenä päivänä, mutta Puolan hintataso on aivan erilainen kuin Suomen! Yhdestä kaupasta ostin viisi paitaa ja kaikki ne maksoivat yhteensä 32 euroa. Myös syöminen oli todella halpaa; pizzat juomineen italialaisessa ravintolassa maksoivat yhteensä kahdelta hengeltä 58 zlotya, eli alle 14 euroa! Kaupunki itsessään on todella kaunis ja viihtyisä, kaduilla olevat talot ovat värikkäitä ja asiakaspalvelu on täysin päinvastainen kuin Suomessa, kaikki ovat todella ystävällisiä, avuliaita ja mukavia.

Keskiviikkoaamun herätys tarkoitti omalla kohdallani kurkkukipua ja tukkoisuutta, joten loppuaika lomasta vietettiin "nappia naamaan ja menoks" -taktiikalla, eihän lomaa voi jäädä hotellihuoneeseenkaan viettämään. Tilasimme heti aamulla taksin, joka vei meidät Gdańskin Fashion House Outlet Centeriin. Toisin sanoen aloitimme matkan kohti pankkitilin miinuspuolta. Merkkivaatteita 50-70% alennuksessa löytyi joka lähtöön, oli kaikkea mahdollista Nikestä ja Pumasta Calvin Kleiniin ja Guessiin. Vietimme Outletissa yhteensä seitsemän tuntia (!), kunnes päätimme että lompakot ovat saaneet kärsiä tarpeeksi ja nyt on aika lopettaa. Lähdimme siis kohti hotellia, saunaa ja mahtavaa ruokaa. Tänä iltana vuorossa olisi Hard Rock Café, joka ei ole ainakaan itselleni ikinä missään kaupungissa tuottanut pettymystä! Ravintolan tunnelma on ihana!

Torstaina päätettiin jäädä hotellin lähellä olevaan kauppakeskukseen. Edellisen päivän shoppailun jälkeen olin vakaasti päättänyt etten ostaisi enää mitään koko loppuloman aikana, mutta se päätös unohtui heti ensimmäisessä kaupassa, ja jälleen tilini tyhjeni lähes satasen verran. Kävimme myös toisessa, vähän kauempana olevassa ostoskeskuksessa, joka ei kuitenkaan ollut meidän mieleen, mutta yllättäen sieltäkin tarttui jotain mukaan. Illalla menimme Amber Sky -maailmanpyörään, joka nousi yli 50 metrin korkeuteen. Näkymät sieltä olivat aivan upeat! Perjantaina vuokrasimme jonkun pienen veneen, jolla ajelimme ympäri kanaalia ja katselimme kaupunkia. Sen jälkeen päätimme mennä samaan maailmanpyörään uudestaan, tällä kertaa valoisaan aikaan, jotta näkisimme kaupunkia vielä paremmin.

Perjantaina lähdettiin vielä käymään 11 kilometrin päässä olevalla rannalla ja turistikohteessa, Sopotissa. Junamatka kesti parikymmentä minuuttia. Sopot oli kuin paratiisi! Merta ja hiekkarantaa silmänkantamattomiin, baareja, kahviloita, ravintoloita... Harmi, että jätin uikkarit hotellille! No, ainakin on hyvä syy lähteä uudestaan :D Lauantaiaamuna herätys soi taas epäinhimillisen aikaisin, sillä taksi hotellilta kentälle lähti jo 4:30, kun lento Suomeen lähti heti kuuden jälkeen.

(Tää on siis silta)

Kaiken hyvän lisäksi, koko reissun ajan meillä oli aivan mahtavat ilmat! Ei pisaraakaan sadetta ja joka päivä noin 25 astetta lämmintä. Kaikin puolin siis aivan ihana reissu, flunssasta ja rahan kulumisesta huolimatta! Ehdottomasti haluan käydä Gdańskissa uudestaan, varsinkin kun sinne matkustaminen on niin helppoa, halpaa ja nopeaa!

Kesä tuli ja meni. Mun kesä oli pitkälti odottelua, asioiden järjestelyä, töitä ja tanssia, mutta onneks oli aikaa myös rentoutua ja nauttia kesästä ja lämmöstä. Heti kesäkuun alussa oli kolmen päivän tanssileiri Turussa, ja tällä reissulla myös suunniteltiin tulevaksi kaudeksi uus lattaripuku, joka teetetään Unkarissa ja on tällä hetkellä työn alla. Heti leirin jälkeen alkoi taas työviikko, kuusi tuntia päivässä maanantaista perjantaihin puhelinmyyntiä on aika rankka setti, mutta kesän aikana tehdyillä, hyvillä työtuloksilla ansaittu rahamäärä kelpaa todellakin palkinnoksi!

Viikkoa ennen juhannusta suuntasimme Rasti-Lukon kanssa Lappeenrantaan Jukolan viestiin. Mun osalta valitettavasti tapahtuma meni aika huonosti, koska polvi petti ensimmäisen kerran alle 300 metrin juoksun jälkeen. Sillä hetkellä hirvitti ajatus edessä olevasta kymmenen kilometrin suunnistuksesta, mutta hengissä sieltä selvittiin! Se aika mitä en viettänyt viestiä seuraten tai itse suunnistaen kului NeonSportin myymälässä työskentelyyn. Juhannusviikolla oltiin Eliaksen ja äidin kanssa muutama päivä Tampereella tanssimassa, otettiin yksäreitä ja saatiin yhteiset kuviot yhtä tanssia vaille kuntoon. Ehdittiin käydä myös Särkänniemessä. Juhannuksena oltiin äidin, hänen kaverin ja Eliaksen kanssa Somerolla. Ensin käytiin Eliaksen isän luona saunomassa, uimassa ja syömässä. Sen jälkeen suunnattiin Esakalliolle katsomaan Juha Tapiota. Kaikin puolin melko rauhallinen juhannus, kuten yleensäkin. Seuraavana päivänä kävin viimeisen kerran moikkaamassa vuoden Suomessa viettänyttä brasilialaista ystävääni Joãoa. Vuosi hänen kanssa samassa lukiossa vierähti ohi silmien, varsinkin kun koko ajan erehtyi ajattelemaan että hänellä on vielä paljon päiviä jäljellä. Viimeinen päivä hänen kanssaan oli todella haikea, eihän sitä voi tietää milloin seuraavaksi näkee :(

Kesäkuun lopulla oltiin äidin, Juuson ja hänen äidin kanssa kesäteatterissa. Pääosaa näytteli Jukka Rasila. Olen aina tykännyt Jugista, mutta en tietenkään kehdannut mennä hänelle juttelemaan. Onneksi äiti on aina lapsensa apuna ja meni pyytämään Jugia kuvaan mun kanssa :D Käytiin myös Nellin, Eliaksen ja hänen äidin kanssa Punkalaitumen Särkällä lavatansseissa. Nelli löysi tottakai meille kivan pusukujan :D

Heinäkuussa saatiin kaks kertaa alle viikon sisällä päähänpisto lähteä Linnanmäelle. Olin ollut siellä viimeksi kuusivuotiaana, joten muistikuvat koko paikasta olivat erittäin hatarat, niitä tuskin edes oli. Kaksi aivan mahtavaa porukkaa ja vielä mahtavampia reissuja! Pian Lintsireissujen jälkeen alkoikin koko kesän ajan suunnittelun alla ollut muutto, jossa olikin urakkaa loppukesäksi. Kaikki huonekalut oli ostettu Ikeasta, joten ne piti itse koota. Lisäksi uusi asuntomme oli todellakin pesun tarpeessa. Meitä oli yhdessä vaiheessa kuusi ihmistä siivoamassa ja kokoamassa huonekaluja :D Kaaos jatkui yllättävän pitkään, sillä tavarat eivät oikein halunneet löytää omaa paikkaansa ja pahvilaatikoita oli pitkään ympäri asuntoa. Edelleen on hyvin paljon tavaroita vanhassa kodissa ja monta kertaa viikossa tuodaan sieltä autolastillinen tavaraa. Heinäkuun viimeisellä viikolla (oikeastaan Eliaksen 18-vuotissyntymäpäivänä) suuntasimme jälleen Tampereelle treenailemaan. Käytiin myös Raxissa syömässä ja kotiin palattuamme juhlimme vanhempieni ja Eliaksen äidin kanssa Eliaksen synttäreitä.

Heinä-elokuun vaihteessa irtisanouduin töistä ja aloitin vihdoinkin kunnolla lomanvieton. Otin ensimmäistä kertaa kunnolla aurinkoa ja vietin kesälomaa rentoutuen ja unohtaen kaiken stressin kokonaan. Melina oli heinäkuun lopussa muutaman päivän Raumalla, ja oli ihanaa nähdä taas pitkästä aikaa! Käytiin porukalla uimassa ja kahvilla sekä tottakai ottamassa muutamia kuvia muistoksi. Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna oltiin pienellä porukalla Rauman pitsiviikon ''loppuhuipennuksessa'', mustan pitsin yössä ja Raumalla Iskelmäkesä -festareilla katsomassa Laura Voutilaista, Jari Sillanpäätä, Arttu Wiskaria ja Vicky Rostia.

Elokuun alussa suuntasimme jälleen Eliaksen kanssa Somerolle, jossa vietimme pari päivää. Käytiin esimerkiksi veneilemässä järven ympäri. Itse olen ollut vain kerran aikaisemmin moottoriveneen kyydissä, joten olin superinnoissani lähdössä mukaan. Somerolta matkasimme Turkuun parin päivän tanssileirille.

Viimeisenä viikonloppuna ennen koulun alkua päätimme Juuson kanssa viettää pari päivää kahdestaan ja nauttia kesän viimeisistä täysin stressittömistä päivistä. Käytiin Porissa syömässa ja vähän kiertelemässä muutenkin paikkoja. Tarkoituksenani oli myös käydä ostamassa Beatsin kuulokkeet. Ne olivat kuitenkin loppuneet joten päädyin Marshalleihin, eikä muuten kaduta tippaakaan! Päätimme myös lähteä pienelle mautoajelulle.

Siinä aika lailla mun kesän kuulumiset. Näin jälkikäteen ajateltuna mulla oli ohjelmaa paljon enemmän kuin kesän aikana ajattelinkaan! Kesän lopussa ajattelin jopa koko kesän menneen aivan hukkaan. Kaipa se niin on, että asiat huomaa selvemmin vasta jälkeenpäin ja tällä hetkellä olenkin ehdottomasti sitä mieltä, että kesä oli yksi mun elämäni parhaista kesistä!