View tracker

​Jag valde att göra en film som slutuppgift, för att få utveckla mina kunskaper ytterligare i dels filmteknik, kameran osv. men också i filmredigeringsprogrammet "iMovie", på iMacen. Dessutom tycker jag om att få arbeta ännu mer praktiskt, och få göra en film om vad man vill. Man får alltså lyfta ens kreativa process ännu mer, och få jobba med något som inte har med Photoshop att göra. 

 Julia och jag beslutade att göra en musikvideo ihop, till en låt vi båda gillar, men som också har lite sommarkänsla. Med tanke på att vi snart går på lov, så ville vi göra en musikvideo som har med lov att göra, alltså att man längtar efter semester och sedan är det avslutning. Det var också väldigt fint väder då vi planerade att göra filmen, så temat passade perfekt till förutsättningarna vi hade. 

Vi började med att välja låt och planera en synopsis, som vi sedan diskuterade muntligt med Annika. Eftersom filmen blev en musikvideo kunde vi inte riktigt följa dramaturgimodellen, utan upptrappningen höll på nästan hela filmen och i slutet blev det en vändpunkt när vi gick på lov, samt en avtoning. Vi ville också att båda två skulle vara med i filmen, och att båda skulle testa på att filma, för att vi skulle kunna utveckla våra kunskaper, så vi hade istället två protagonister, istället för en antagonist och en protagonist. När vi filmade tänkte vi på att ändra vinklar och bildutsnitt mycket för att inte filmen skulle bli långtråkig, utan vi vill att videon ska uppfattas som levande. Bildkompositionen var ungefär samma hela tiden, det viktigaste skulle befinna sig centralt, för mest uppmärksamhet. 

Efter att vi hade filmat i skolan och utanför skolan, så började vi redigera filmen i "rörlig bild-salen", i ett program som heter "iMovie". Där klippte vi filmklippen, satte ihop dem och lade till musik tills vi blev nöjda. Ljuset tyckte vi var bra genom hela filmen, så det behövde inte justeras.

Vi tog inte hela låten, för då hade filmen blivit väldigt lång, och vi hade inte heller tid att filma så mycket. Så vi valde att korta ner låten, och klippa vid ett passande tillfälle. Vi hade kunnat upprepa samma klipp flera gånger, men det ville vi inte, för då hade det inte blivit något flyt i handlingen och inte heller lika intressant. 

Jag är nöjd med vår film. Utefter den tid vi hade tycker jag att vi åstadkom ett bra och väl planerat resultat. Det var kul att få testa på att filma, eftersom jag inte gjorde det sist vi gjorde en film. Jag blev väldigt nöjd med våra olika bildvinklar och bildutsnitt. Men det vi hade kunnat göra bättre är att filma mer, för hade vi haft mer material hade filmen blivit ännu mer levande. 

Genom de tidigare uppgifterna har jag utvecklat mina färdigheter inom Photoshop, men med hjälp av den här sista uppgiften fick jag "lära känna" filmfunktionen på kameran mer, och även utveckla min kreativa sida. Dessutom älskar jag musik, och därför tyckte jag att det var ett perfekt avslut på kursen att få jobba med det. 


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker


Jag valde temat "Mikrokosmos och makrokosmos", som är liten värld och stor värld. Temat jag valde var intressant att jobba med eftersom att jag i början inte visste vad det var, men när jag tog reda på mer om ämnet fick jag många idéer. Bilderna har jag tagit med min egna kamera när jag var utomlands i vintras. Jag har tagit fem olika bilder till den här uppgiften som jag satte ihop på ett naturligt sätt.

Idén med bilden är att fåglarna ska vara väldigt stora, medan bilarna ska vara små. Det skiljer sig väldigt mycket från verkligheten, och passar bra in i temat.

Varje bild bearbetade jag enskilt. Jag öppnade dem i Photoshop och använde mig av lagermask för att snyggt klippa ut dem ur originalbilderna. Därefter ändrade jag storlek på lagren och passade in dem snyggt i bilden. Färgerna arbetade jag inte så mycket med då jag tycker att de redan var bra.

Jag är nöjd med mitt kollage och tycker att jag fått det att se verkligt ut. Att göra en skiss hjälpte mig mycket med komponeringen av de fem olika bilderna. Det var en intressant och lärorik uppgift som fick mig att utveckla mina kunskaper inom speciellt lagermask-verktyget

Likes

Comments

View tracker

1.

2.

3.


Till varje bild har jag scannat in föremål jag hittat i antingen mitt skåp, eller min kompis skåp.

Jag ville att bilderna skulle representera mitt "skolliv" på olika sätt. Första bilden representerar den tiden då jag inte har jättemycket i skolan, då hinner jag även träna, men också jobba med elevkåren, som också tar en del av min fria tid. Här är det ändå struktur. 

Den andra bilden är den tiden då vi har som mest i skolan att det knappt går att få ordning på det, och man vet inte var man ska börja för att reda ut allt. Det är mer eller mindre "kaos".

Sista bilden representerar också mycket skolarbete, men med struktur och ordning på det. Man vet vad man ska fokusera på.

Därav valde jag olika kompositioner som förmedlade olika saker. I den första bilden ville jag ha det enkelt, med enkla och kantiga föremål. Jag ville inte heller att bilden skulle bli för rörig. Jag ändrade opaciteten på de olika lagren, för att föremålen skulle synas olika mycket. På föremålen blandade jag in olika blandningslägen. På de små äpplena har jag t.ex. "strålljus", medan jag på miniräknarna har "differens" och "täcka över". I den andra bilden komponerade jag hur som helst för att med mening få en intrycksfull och rörig bild. Där jobbade jag mycket med blandningslägen för att få mycket kontrast och många olika färger i bilden. Jag testade mig fram väldigt mycket och kollade vad som blev bäst. Jag använde mig mycket av "subtrahera", "linjärt ljus", "uteslutning", och på vissa föremål hade jag bara "normal". I den tredje bilden ville jag ha mycket med i bilden, men ändå enkla föremål. Så jag kopierade mina lager flera gånger och komponerade så att det blev struktur i bilden. Även här använde jag blandningslägen för att få till ett effektfullt intryck. Några av blandningslägena jag använde mig av här är "luminicens", "subtrahera", "differens" och "skarpt ljus". Jag tog hjälp av lagermasker för att kunna få fram föremålen i bilderna. Först öppnade jag originalbilden i en enskild flik, och skapade en lagermask, därefter flyttade jag lagret till min bild, där jag anpassade lagermasken. 

I varje bild vände jag och vred på bilderna med hjälp av: Ctrl + T, utefter det intryck jag ville uppnå. Så de enda verktygen jag använde var rotationsverktyget, blandningslägen och lagermasker. 

I helhet är jag nöjd med bilderna, för att de är så olika varandra. Men också för att de har samma tema och nästan förmedlar samma sak.

Likes

Comments

Orginalbilder:

Färdig bild:

Min idé med den här bilden var att blanda två personer med ganska olika utseenden, och då valde jag att ta en lite mörkare person med mörkt hår, och en ljusare person med blont hår. Mitt mål med uppgiften var alltså att byta ansikte på personerna och få det att se ut som en riktig människa. 

När jag fotograferade ville jag ha samma vinkel och höjd på originalbilderna så att resultatet skulle se äkta ut. Dessutom tänkte jag på att bakgrunden skulle vara så enkel som möjligt, för att den inte skulle stjäla uppmärksamheten, därav den vita grunden. 

I Photoshop började jag med att klippa ut det ansiktet jag ville ha i originalbilden. Därefter skapade jag en lagermask i den bilden där jag skulle montera in ansiktet, och började då passa in ansiktet. För att se var jag skulle ha ansiktet exakt ändrade jag opaciteten på lagermasken, vilket medförde genomskinlighet. Jag målade i lagermasken tills jag blev nöjd med formen på ansiktet. Utöver det här gjorde jag ansiktet mindre för att det skulle passa in i originalpersonens ansiktsform.

För att hudfärgerna skulle smälta ihop fortsatte jag att måla i lagermasken, men jag ändrade opaciteten till ungefär 15%, vilket medförde en naturlig hudton. Ljusinställningarna behövde jag inte ändra eftersom jag tog fotona på samma plats där ljuset var likadant. 

I helhet är jag nöjd med bilden, och jag tycker att den ser väldigt naturlig ut.

Likes

Comments

Vår grupp var överens redan från början om att göra en reklamfilm, så vi valde att göra om Nikeskor. Vår första idé var att filma inomhus, i en träningshall, men vi fick inte tillgång till den salen vi tänkte. Tanken med vår reklamfilm var att inte göra den för lång,men ändå spännande och bra.

Vår film följer den dramaturgiska modellen hyfsat bra. Anslaget i vår film är när protagonisten tar skorna från bänken, samt förbereder sig inför loppet. Därefter springer protagonisten och antagonisten ett lopp, som antagonisten vinner. I den scenen följer man med i fördjupningen som sedan leder till den första konfliktupptrappningen. När protagonisten byter till"bättre" skor, springer de ännu ett lopp. Här kommer den andra konfliktupptrappningen, och vändpunkten dyker upp då protagonisten vinner.Filmens avtoning visas då de bättre skorna åskådliggörs.

I reklamfilmens början varierar vi ofta bildutsnitt, vi börjar exempelvis med en närbild på de "sämre"skorna, för att visa att det inte är märket Nike. När loppen springs varierar vi inte bildutsnitt speciellt mycket, utan då byter vi mest vinklar. Anledningen till att vi mestadels har helbild under loppen är för att tydligt se vem det är som leder. Vid tre tillfällen under tävlingen har vi närbild, för att skomärket ska vara väl synligt. När protagonisten förbereder sig innan första sprinten samt när hon byter skor i omklädningsrummet skiftar vi ofta vinklar, för att få filmen mer levande, och för att den här scenen inte ska uppfattas som långtråkig.

Bildkompositionen har vi inte lagt någon tyngd på, utan vi har endast varit noga med att ha det viktigaste i varje scen i centrum, alltså det man ska fokusera på. Däremot filmade vi ibland från grodperspektiv, ibland fågelperspektiv men oftast rakt fram ifrån. 

Karaktärerna i vår film är tydliga.Julia är huvudpersonen, alltså protagonisten, och det är henne man hejar på,det är också hon som bär Nikeskorna. Antagonisten är Sabina, som ärJulias fiende. Motståndaren vinner första loppet, men förlorar det andra.

Vi valde att ta bort det ursprungliga ljudet från vår film och lägga till en egen vald låt. Sedan bestämde vi oss för låten "Set me free". Det gjorde vi med tanke på att vi ville ha en peppande låt, som höjde tempot lite. Dessutom gör låten konfliktupptrappningen mer spännande. Vi ville inte heller ha en låt som tar för mycket av tittarnas uppmärksamhet, därav låtvalet.


I vår film var Julia protagonisten, alltså huvudpersonen. Jag var antagonisten, det vill säga fienden eller motståndaren, och Anton filmade.


https://www.youtube.com/watch?v=VuPK_NwvcXs

Likes

Comments

Vi började med att bygga upp vår film med hjälp av en storyboard, och skriva anteckningar till.Efter det började vi rita, klippa och färglägga våra figurer som vi skulle använda oss av. Därefter började vi animera i rörligbild-salen, i ett program som heter "FrameByFrame". När allt var animerat, redigerade vi vårfilm på en annan dator, i ett program som heter "iMovie". Vi ändrade tempot på vissa delar av filmen, höjde ljusstyrkan och gjorde färgerna mer tydliga. Sedan gjorde vi ett Youtube-konto där vi publicerade vår film, ochdärefter bäddade vi in den på våra bloggar.

 

Vår film följer dramaturgikurvan. Det börjar alltså med en inledning, följt av ett hinder som medför en upptrappning. Tillslut kommer en vändpunkt, och filmen avslutas.

 

Tekniken vi använde oss av när vi producerade vår film var att klippa, skära och måla. Motiveringen var att det är lättast och minst tidskrävande. Eftersom figurerna skulle röra sig, gjorde vi lösa armar och ibland ben, som vi förflyttade i samband med rörelserna.

 

När vi skulle visa hela miljön hade vi alltid hel miljöbild så att man såg allting. På personerna hade vi också oftast helbild, då det var meningen att de skulle synas på avstånd, och även för att man skulle kunna se allt de gjorde. När vi presenterade vår mördare valde vi bild utsnittet halvfigur för att verkligen framhäva honom, och visa att det var honom man skulle fokusera på just då.Mellan varje akt lade vi också till en svart bild, för att tittarna skulle hinna återhämta sig.

 

I filmredigeringsprogrammet lade vi till ljudeffekter som ingick i programmet,för att få filmen mer levande. Vid de tillfällen då vi ville att spänningen skulle stiga hade vi ljudeffekter som hjälpte till med detta.

 

I helhet är jag nöjd med filmen, men inser nu att man skulle kunna valt en lättare handling, då det var ganska komplicerat att få en bra animation av det vi valde.

 

Likes

Comments

Justeringslager

Före:


Efter:

De justeringslager jag har använt mig av är lyster, intensitet/kontrast och nivåer. Jag har också rätat upp bilden lite grann, vilket man kan se vid trappslutet.

Det som gör bilden bättre är att den är ljusare, och därmed ser den skarpare och gladare ut. Man får också fler intryck av bilden när färgerna är tydligare. Den ser inte lika tråkig ut som originalbilden.


Lagermask

Före:


Efter:

Jag använde mig av lagermask, och gjorde mer färg i himmelen. Jag höjde även lystern och ökade intensiteten/kontrasten.

Bilden blev bättre eftersom det är mer färg och ljushet. Det ger ett intryck av finare väder. Det ser dessutom varmare ut.


Blandningslägen

1. Före:


Efter:

På den här bilden lade jag på ett mörkgrönt lager, och använde mig av blandningsläget "mjukt ljus".

Originalbilden ser kallare och tråkigare ut. Den redigerade bilden ger ett verkligare intryck, och färgerna blir tydligare.

Ett grönt lager fungerade på den här bilden eftersom det är mycket natur med i bilden. Mjukt ljus gjorde det gröna lagret lite mer diskret och inte så överdrivet, det ser alltså verkligt ut.


2. Före:


Efter:

Här lade jag på ett svartvitt lager och använde sedan blandningsläget "täcka över".

Bilden blev skarpare och ger ett hårdare intryck. Färgen är väldigt mörk, medan kontrasten är hög vilket gör bilden mer intressant.

Det här fungerade på den här bilden eftersom ljuset var ljust och naturligt i början.


3. Före



Efter:


På den här bilden har jag använt mig av ett grått lager och blandningsläget "raster".

Bilden blev mildare och ljusare. Den ser dessutom ut att vara gammal, då den ser lite brusig ut.

Det här fungerade på originalbilden eftersom den var rätt mörk och skarp. Den hade också många skuggor, vilket gjorde att jag kunde ljusa upp den.


4. Före:



Efter:


Även här har jag ett svartvitt lager, men jag använde blandningsläget "multiplicera".

Det här gav ett tydligare djup i bilden som gör den mer intressant att se på. Skuggorna blir tydligare, och fotot ser kallare ut.

Det här fungerade på just denna bilden eftersom den har ett djup som går att göra tydligare. Men också för att det var naturligt solljus på originalbilden, vilket gör att bilden är lättare att redigera.

5. Före

Efter:

Här har jag blandat två olika bilder. För att få de två fotona att smälta ihop mer lade jag på några justeringslager som: övertoningskarta 1 och intensitet/kontrast.

Det här fungerade på just den här bilden då en bild var tagen på nära håll och en på lite längre håll. Dessutom är det ungefär samma färger i de två bilderna vilket gör att de passar bra ihop. 

Likes

Comments

1. Funktionerna jag har använt mig av är intensitet /kontrast, lyster, och exponering.

När jag tog bilden ville jag ta den från sidan, så att man ser hela profilen på personen. Alltså ville jag inte ta från fågelperspektiv.Jag ville också ta en bild som visar vad elever ofta gör på raster

Det som är annorlunda med min bild är just det att den är tagen från sidan och inte uppifrån. Bakgrunden är suddig och personen är i centrum.


2. I den här bilden har jag använt mig av funktionerna: svartvitt, intensitet/kontrast, lyster och exponering. Jag har även använt mig av kurvor.

När jag tog bilden ville jag visa vad som ofta förknippas med skolan, alltså böcker. Dessutom ville jag ha en fin men enkel bild med boken i centrum.

Det som är annorlunda med den här bilden är att den är svartvit. Bilden är mörk vilket gör det mer intressant att se på den, dessutom ser bilden gammal ut då den är redigerad till svartvitt.


3. Jag har använt mig av kurvor som gjorde att bilden fick mer kontraster och lyster som gjorde bilden ljusare. Dessutom gjorde jag en svag vinjettering, vilket gjorde kanterna svarta.

När jag tog den här bilden ville jag ta en bild på skåpen från en annorlunda vinkel.

Det som är annorlunda med den här bilden är att skåpen blir större och större på grund av vinkeln. Dessutom blir det suddigare ju längre bort man kommer. Skärpan är mest fokuserad på det andra skåpet.

4. Jag har använt mig av intensitet och kontrast för att göra bilden skarpare. Jag har också använt mig av lyster för att få mer ljus i bilden.

När jag tog bilden ville jag att hela figuren skulle synas, jag ville alltså inte ta från grodperspektiv. Dessutom ville jag ha figuren i centrum.

Det som är annorlunda med min bild är att det är mycket stark färg i den, och att den är tagen från sidan. För ofta ser man den här figuren underifrån.


​5. ​I photoshop har jag använt mig av intensitet/kontrast för att få mer skärpa. Jag gjorde även bilden svartvit och sen gjorde jag ingen mer redigering. 

När jag tog bilden ville jag ta en "ögonblicksbild" när någon går in genom dörren till skolan. 

Det som är annorlunda med bilden är att den är svartvit. Man blir också nyfiken över vad som finns innanför dörren. 

Likes

Comments