OjojOJ! Nu var det ett tag sen vi skrev något här på bloggen! Ska från och med nu bli bättre på det och uppdatera om vad vi gör 😃 Förra helgen åkte vi till Stockholm. Andreas hade bokat hotell åt oss på Östermalm. På vägen dit åkte vi genom ett vinterlandskap och väl i sthlm möttes vi utav snökaos! Vi blev helt förvånade över hur mycket snö som låg på gatorna! Vi slirade fram och tillbaka som två bambis på hal is! Men det blev ändå en mysig helg med god mat på Supper, goda drinkar på Haymarket och besök på Historiska museet och Armémuseet. Nästa gång vi åker iväg en helg skulle det vara så mysigt att besöka ett spa eller någon mysig herrgård för avkoppling eftersom vi aldrig gjort det! tips??

Vi vaknade upp tidigt på morgonen i Österrike (St Koloman). Ett mysigt litet familjeägt hotell i typisk "sound of music-miljö". Vi körde till Örnnästet där Hitler hade sitt semesterställe. Vi åkte först upp med en buss på en serpentinväg (inget för den höjdrädde!) och sedan tog man en hiss upp till huset. Vilken utsikt! På ena sidan fanns utsikt över en sjö och på den andra utsikt över dalen.

I Rom var det otroligt varmt. Vi gick runt och såg de klassiska sevärdheterna: Colosseum, fontana di trevi, forno Romano osv. Det sistnämnda var en utgrävning av hur Rom såg ut tidigare. Gamla romerska hus och tempel låg bara ett stenkast från Colosseum. Den gamla staden var riktigt imponerande och stor! Men temperaturen låg nästan på 38 grader i den heta solen så vi hade inte någon större ork att ta oss runt och se allt. På kvällen tog vi oss till floden där det fanns en massa uteserveringar och marknadstånd kant i kant med varandra. Vi satte oss på en uteservering, tog varsin drink och rökte vattenpipa 😃

Från Florens körde vi ut på Toscanas landsbygd. På kullarna längs vägen låg det en massa vinodlingar. Vi hittade en vingård under bilturen och gjorde ett stopp på Terrano. Gården ägdes sedan 1988 av ett svenskt par. En kille som hette Tony som jobbade på gården, berättade lite om Terrano och bjöd oss på vin som tillverkades på gården. Han rekommenderade oss att komma tillbaka dagen därpå då det skulle vara en rundvandring på gården och sen en vinprovning. Så vi bestämde oss för att stanna och tog in på ett mysigt B&B som ägdes av ett gammalt italienskt par ute på landsbygden, otroligt mysigt! 😃 På kvällen åt vi middag på en terrass över torget i Greve chianti. Här i Italien finns det på vissa platser något som kallas för "enoteca" - ställen där man kan prova olika lokala viner och gillar man något kan man ta reda på vilken vingård vinet kommer ifrån och bege sig dit. Kul idé va? 😃 Vi tog sen en promenad upp på kullen och kom till en utsiktsplats över alla vinodlingar, olivträd och små hus. Toscana är verkligen något speciellt och utöver det vanliga ! Så himla vackert och rofyllt. Dagen därpå blev det alltså ett till besök på Terreno och Tony guidade oss runt. Han berättade bland annat att vingården funnits sedan år 46 och att att man producerar ca 100 000 flaskor vin på gården per år. Det var faktiskt väldigt intressant att få veta hur vinproduktionen går till 😃

Direkt efter Pisa åkte vi vidare till Florens där Adde hade bokat ett jättefint hotell med en egen terrass och utsikt över en äkta italiensk innergård. Vi hade inte ätit något på hela dagen så kl 18 var vi extremt hungriga och gav oss ut på stan för att hitta en restaurang. Den restaurang Adde hade kollat upp var fullbokad så vi letade vidare tills vi kom till en mysig restaurang med innergård. Sedan gick vi runt i Florens, såg den enorma katedralen som är en av de största i sitt slag. Dagen därpå gick Adde in i tornet men jag orkade inte pga värmen så han fick ta lite bilder på utsikten över Staden 😂 Vi passade även på att gå till Saluhallen där det var ett myller av människor och massa olika råvaror, kul att se!

Hej! 😃 Har slarvat lite med uppdateringar de senaste dagarna men nu tänkte vi berätta vad vi sysslat med här i Italien! Efter trippen till Milano åkte vi vidare mot Genova, en hamnstad. Vi åt en riktigt god middag där med den bästa spaghettin jag ätit! Smakerna är så rena i det italienska köket och vi har den senaste tiden bara levt på pizza, pasta och den sjukt goda italienska glassen! På morgonen innan vi lämnade Genova tog vi en promenad upp till slottet för att ta del utav utsikten över staden och havet. Det var otroligt brant och jobbigt att gå i värmen men väl värt det!

På lördagsmorgonen vaknade vi upp i Brescia, en stad i norra delen av Italien. Vi åt frukost på hotellets terrass men vädret var lite mulet. Efter frukost så åkte vi mot slottet (många slott att se! ). Längst upp hade vi utsikt över hela staden och bergen - fint! Vi åkte sen vidare mot Milano som låg ungefär 2 h ifrån Brescia. Där åt vi en äkta italiensk lunch som bestod av äkta mozzarella och vedugnsbakad pizza gjord på färska råvaror, riktigt gott var det! Sedan strosade vi vidare till den gigantiska katedralen i Milano. Torget kryllade av människor och en massa uteserveringar runtomkring.

Resan genom Alperna var mäktig. Höga skogsklädda berg och djupa gröna dalar med flera floder som rann igenom. Har man sett Sound of music kan man verkligen känna igen sig! Riktigt fint landskap som gjorde att man stundtals bara gapade av häpnad 😃 Vi åkte genom Österrike och sedan in i norra Italien där vingårdar och äppelodlingar fanns i mängder. På kvällen kom vi fram till La Gardasjön, otroligt fin sjö med klart vatten. Hittills hade vi inte ätit något på hela dagen förutom lite frukost i Tyskland så vi var ganska trötta och hungriga och ville bara komma fram till hotellet i Brescia. Totalt körde vi säkert 10 h igår och det kändes när vi kom fram till hotellet. Men hittills har allt gått bra och Adde är en säker förare så det rullar på 😃