View tracker

Idag har vi arbetat med graffiti. Först fick vi se en film om graffiti från 2003 och sedan fick vi själva prova på att måla graffiti. Filmen gav mig en annan syn på graffitimålningar även fast den var så gammal, budskapet kom ändå fram. De flesta människor ser graffiti som någonting fult och kladdigt, någonting som människor gör för att förstöra. Så har även jag sett på graffiti tidigare, men nu förstår jag deras syfte och tycker att det är rätt häftigt om det är målat på rätt plats vill säga.

Det första jag började med var att skissa fram hur jag ville att min graffitibild skulle se ut. När den var färdig kopierade vi den så jag fick några "kladdpapper" att testa mig fram med olika material och färger. När jag hade bestämt mig började jag måla bakgrunden med akvarellfärg. Jag fyllde i konturerna med en svart tuschpenna och målade sedan bokstäverna med akryl. Den svarta skuggan är också målad med akryl.

I Läroplanen står det att eleven ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap och analysera samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

När vi var ute på stadsvandringen i Borås stad fick vi till uppgift att välja en skulptur som vi ville veta lite mer om och även måla av. Jag gjorde konturerna för ett tag sen men igår provade jag att måla min skulptur. Jag har väldigt svårt för skuggor och jag valde denna skulptur för att utmana mig själv. Jag blev nöjd med resultatet.

Likes

Comments

View tracker

Vi fick i uppgift att skapa en serie precis i början av terminen. Jag har haft idétorka vad gäller seriens innehåll så jag har medvetet lagt den uppgiften åt sidan. Har känt mig stressad över uppgiften ända tills för någon dag sedan då jag fick min idé. Ovan ser ni en bild på början på min serie och slutresultatet kommer.

I Läroplanen årskurs 4 - 6 står det att eleven ska framställa berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Likes

Comments

Idag har vi gjort gipsmasker. Vi använde oss av gipsbindor som vi klippte i mindre bitar och doppade i ljummet vatten för att sedan lägga på ansiktet för att formas. Jag och Yvonne arbetade tillsammans, så jag gjorde en mask på henne och hon gjorde en mask på mig. Vi valde att göra halvmasker för vi båda två tyckte det kändes obehagligt att göra över hela ansiktet. Vi använde oss av plast under för att inte gipset skulle komma direkt på huden.

När våra masker hade torkat var det dags att måla och smycka dom. Vi valde att göra så att den masken jag gjorde på Yvonne målade hon och den masken Yvonne gjorde på mig tog jag och målade. Anledningen var att formen var ju efter våra huvuden, så vi tyckte det blev roligast så.

Här är min mask under målningen. Jag har använt mig av akrylfärg då den täcker bäst på detta materialet. Jag har även klippt till ojämna kanter på min mask för att stabilisera upp den en aning.

Som pedagog kan man arbeta ämnesintegrerat med att skapa gipsmasker i exempelvis drama tänker jag. Ett annat ämne du kan arbeta ämnesintegrerat med är religion.  

Likes

Comments

Idag har vi arbetat med olika ismer inom konsthistorien. En ism är alltså en stilart. Vår lärare gick igenom olika ismer från 1800 - talet och framåt. Vi fick i uppgift att själva skapa 4 olika ismer med ett och samma tema. Vi fick dra en lapp med ett ord och jag fick ordet tomat. På bilden ser ni mina påbörjade ismer - slutresultat kommer!

Jag valde att skapa ismerna kubism, realism, surrealism och pointillism. Om jag hinner ska jag även skapa en tomat i popkonst.
Pointillism: Pointillism betyder att konstnären inte blandade sina färger utan lade direkt på färgen på duken med hjälp av små prickar. Slutresultatet är fantastiskt. Kubism var den första abstrakta konststilen på 1900 - talet.
Kubism: Kubism är en stilart där man inte alltid kan uppfatta vad tavlan föreställer. En känd konstnär inom kubism är Pablo Picasso.
Surrealism: Grundaren av stilarten surrealism hette André Breton. Denna stilart använde man sig på 1900 - talet och konstnärerna lät sig vara spontana och lät inte förnuftet styra.
Realism: I denna stilart strävar konstnärerna efter att efterlikna verkligheten. Stilarten var stor på 1800 - talet, närmare bestämt år 1830 till 1860.

I Läroplanen står det att konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar. (S. 29)


Likes

Comments

Idag har vi arbetat med lera. Marianne startade lektionen genom att vi fick 5 stycken A4 papper var. Nu skulle vi måla av 5 klasskamraters ansikten. Kruxet var att vi bara fick se varandra i ögonen, inte titta ner på pappret. Det var verkligen inte lätt. När vi först fick veta att vi skulle rita av varandras ansikten blev jag lite rädd, det är ingenting jag är bra på men när vi sedan fick veta att vi inte fick titta ner i pappret kändes det bättre - då har alla samma förutsättningar. Efter att vi var klara med det fick vi bestämma oss för varsitt porträtt som vi ville använda oss av och efterskapa i lera. Jag valde teckningen ovanför och resultatet av mitt ansikte i lera ser ni på bilden jämte. Jag är faktiskt ganska nöjd.

I Läroplanen står det att genom undervisningen i ämnet bild ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material. (S. 28)

Likes

Comments

Idag har vi haft vår träningslektion för klassen. Vi ville att dem skulle skapa ett årsträd med hjälp av 2 olika material - oljepastell och akvarell. Hur ser trädets förändringar ut under året? Varför blir trädets löv gröna på våren och sommaren, varför blir löven gula, orangea och bruna på hösten och varför tappar trädet sina löv på vintern? I denna uppgift kan vi arbeta tematiskt med andra ämnen, exempelvis NO.

I uppgiften ville vi att eleverna skulle skapa en berättande bild som visar trädets förändringar under året med hjälp av oljepastell och akvarell. Vad händer när man har skapat en bild i pastell och sedan använder akvarell över? Eftersom inte oljepastell tar upp vatten så blir det en fin effekt med akvarell över pastellen.

Likes

Comments

Idag arbetade vi också med proportioner, vår uppgift var att måla ett ansikte. Som pedagog kan du arbeta med proportioner med eleverna genom att använda dig av mallar. Att låta eleverna sätta ut munnen, ögonen och näsan på mallen genom att låta eleverna titta på varandra.

Likes

Comments

Idag har vi gått igenom perspektiv. Här ser ni resultatet av mitt enpunktsperspektiv. Vi fick varsitt A4 papper, målade två stycken stödlinjer och en punkt. Punkten kallas för syftpunkt och är den punkt där alla linjer möter varandra. Läroplanen säger att elever i årskurs 4 - 6 ska lära sig att arbeta med tredimensionella arbeten. (S.29)

Likes

Comments

Idag har vi arbetat med färglära - hur man med hjälp av de 3 grundfärgerna gul, blå och röd blandar olika färger och nyanser. Vi hade också tillgång till svart och vit. Med hjälp av dessa färger skulle vi skapa vår hudfärg, ögonfärg, hårfärg och vår läppfärg. Vi skulle måla 4 stycken A4 papper i dessa färger. Sedan fick vi instruktioner om att riva isär de olika papperna i olika stora bitar, när alla papper var färdigrivna fick vi veta att vi skulle skapa ett självporträtt av oss själva. Såhär blev mitt resultat.

I den här uppgiften lär eleverna sig att blanda olika färger med hjälp av grundfärgerna. I Läroplanen för Bild står det att

Likes

Comments