då har vi landat igen i Hua Hin, här tänkte vi bara ta ett steg närmare civilisationen å få slappa några dagar. Vi bor kanon i ett lägenhetshotell som heter first choice. Det är 2 sovrum med stora sängar, alla barnen har delat på en dubbelsäng. Å det har fungerat toppen, de har vart ganska trötta på kvällarna. I fredags så ville de ha fredagsmys så vi shoppade loss med lite godis, hem te lgh å satt i usb stickan i TV å tittade på YOKO. Detta var första gången vi såg på tv sedan 4 december. Se det går att vara utan hihi.
Själv så drog jag söderut med tvättpåsen, efter någon km så hittade jag en tvättis. Knackade på å en liten kille öppnade. Hemma var han och sen storasyster. Gissar på att de var 8 resp 12 typ. Vi skulle väga tvätten, det var 2 påsar som hon försökte balansera på vågen. Efter ett antal försök så skulle jag hjälpa till. Vi tog en påse först å vägde den, skrev ner hur mycket den vägde. Sedan tog vi påse nr 2 å vägde den. Sedan så slog vi dessa 2 vikter på miniräknaren å fick fram att det vägde typ 3,6 kg. När detta var klart trodde jag, så tog hon bägge påsarna igen och försökte balansera dom på vågen för att kontrollera att det stämde.
När jag hade betalt och skulle få lite växel så bad hon sin bror hämta växel, men han tittade på tv å ville inte resa sig. Men efter vad som verkade som hot så klev han upp och hämtade växelkassan som stod bara 1 meter från storasyster. När jag skulle gå så gav jag dom varsinn 20 Bath. Ni skulle ha sett killen han hoppade av glädje å skrattade, riktig kul att se.
Så nu vända hemåt men först en massage, ryggen har känts mycket bättre å en riktigt mjuk och avslappnande massage känns rätt. När massagen skulle börja så försökte jag förklara att dt skulle vara mjukt å inga ryck eller konstigheter. Kändes som om jag lyckats förklara, men efter 10 sek så började hon gå på mina ben. Men efter ytterligare förklaringar så vart det underbart. Kände mig som en ny människa, vilket bekräftades av Helena. Hon sa att nu syns det att värken har släppt :)
Helenas fot vill inte ge med sig, nu investerat i elastisk linda tillsammans med Voltaren så hoppas vi att den håller ihop. Hon har ätit antiinflammatoriska läkemedlet men fortfarande efter drygt 2 veckor så är foten svullen och värker. Det är inte så roligt när vi vill gå och gå och sedan gå mer. Vi hoppas att den får vila till sig lite tills att vi når Bangkok eller så får vi fixa en rullstol till Helena.
Barnen börjar längta hem, ganska rejält. Vi frågade vad dom nu vill göra under dessa dagar i Hua Hin. Svar vill åka hem till huset. Men som andra val var att göra någon utflykt en dag sedan vara vid poolen. Vill inte till havet eller andra strapatser typ. Så på kvällen bestämde vi att åka till ett vattenland, det finns 2 i Hua Hin hi valde det som låg längstbort vilket oxå var det äldsta och minsta.
Så upp på morgonen äta frukost å iväg, det öppnar klockan 10 å enligt ett inlägg på TripAdvisor visseligen ett par år gammalt men det skulle gå gratisbussar från klocktornet kl 09:30. En Tuk-tuk dit å visst bussarna gick fortfarande samma tid, vi knatade bort till 7-eleven å köpte lite vatten å en kaffe. På vattenlandet får man inte ta med sig vatten eller mat.
Så på bussen vi klev å ensamma där vi var. Efter typ 30 min så var vi i Black Mountain hade då passerat flera fina bostadsområden ute på wishan.
Det såg riktigt bra ut, betalade inträde ca 700 sek för oss alla. 4 vuxna å 1 barn, gränsen för barn var under 140 cm. Så nu inne efter att vi köat ca 20 sekunder. Vi var nästan ensamma helt sjukt, ett kanonbra ställe å fram till lunchen så var vi max 15 pers där. Efter lunchen så kom det 4 bussar med skolbarn. Men fortfarande så var det inga köer. Efter 7 timmars badande och åkande så åkte vi bussen tillbaka till Hua Hin.
Middagen ville barnen ha på samma ställe som kvällen innan, Na Na place tror jag det hette. Ludde beställde chicken sweet and sour no vegetables and no onion. Gabbe beställde Tom Ka Gai no spicy no onion and no vegetables. Linnea beställde in det vi skulle dricka. Detta fixar barnen själva, snacka om att de har vuxit efter 5 veckor i Thailand. Mycket imponerande att de törs göra saker själva. Som att beställa mat eller dricka, fråga efter toaletten osv. Men oxå att barnen sovit ensamma i egen hydda mitt ute i bushen med alla ljud från djuren. Maten har ibland varit en utmaning men de har verkligen provsmakat på i stortsett allt vi har tagit in. Fast då inte min mat, men enbart för att den varit för stark.
Lördag fm tog vi oss till tågstationen för att köpa tågbiljetter till Bangkok på söndag em. Men det fanns inte 5 platser bredvid varandra, men i olika vagnar fanns det 5 stolar. Så vi tänkte att det löser sig säkert, men innan hon hade knappat klart så fanns det bara 4 platser kvar. Vi frågade om vi kunde åka 4 å ha tex Linnea i knä. Men det visste hon inte om vi skulle få. Så det vart inget tåg, knallade till Busstationen för att kolla efter buss till Bangkok. Det löste sig bra för typ 150sek fick vi åka kl 0900 å framme efter ca 4 tim.
Det blåste upp på dagen så efter lite övertalande så fick jag med mig grabbarna till stranden för att se om det var stora vågor. Å visst var det vågor, men inte så stora som vi trodde att det skulle vara. Men vi hoppade i och ganska direkt så gick Ludde upp på stranden igen. Han hade ont det sved så på insidan låren. Så vi knallade tillbaka till poolen, å stackars Ludde kunde knappt gå, han fick gå som om han hade bajsat på sig.
På kvällen  så gick vi till en marknad som bara var öppen på helgerna,  där käkade vi strosade och var på en mim-teater. Helena gick till samma ställe som jag å fick en massage.
Imorn är det Bangkok där sista dagarna å sista kulorna ska spenderas.

Ha de gött, snart ses vi :)

Johanna och Erik kom till Koh Tao och gjorde oss sällskap, mycket gott. De skulle bara hitta ett boende först, efter ett antal timmar så hittade de ett boende och gissa vart, jo på samma ställe som vi bodde på hihi.
Gott att få träffas igen, de ser verkligen ut att må bra, om ni förstår vad jag menar punkt, punkt, punkt  (internt Julia )
Sista dagen så drog vi till en paradis ö strax utan för Koh Tao, Nangyouan. Bokade en båt som skulle köra ut oss och hämta oss på en. Väl ute Wow vilket ställe men Hua vad folk. Tror att alla turister var på denna lilla strand remsa. Andra gången på nästan 5 veckor så slog vi till å hyrde strandstolar. Sedan så gick gänget (alla utom jag å Linnea) upp till utkiksplatsen. Grymt tjusigt sa dom, jag får kanske kolla in bilderna sedan.
Vattnet sjukt bra sikt mer än 15 meter,  härlig snorkling många olika fiskar. Linnea trivs verkligen att snorkla, ligger i vattnet tills att vi ropar upp för att äta eller dricka.
Vid slutet av dagen så blåste det upp och började regna, när vi tittade ut havet så såg vi 1 tromb. Första gången jag sett något liknande. Sköt att dom var långt ut :)
Så då var det dags för avsked igen, vi lämnade Johanna och Erik för att åka till piren och invänta nattbåten till Chumpong. Vi hade en tuff resa med katamaranen till Koh Tao så vi beslutade att ta nattfärjan istället som skulle få kl 23 å framme 05. På utsidan så var inte färjan vacker direkt. Men positivt överraskad när vi kom in i sovsalen med 40 sängar. Rent å snyggt, här kommer vi att sova gott. Alla sängar fylldes med folk men mer folk kom, så golven täcktes med madrasser. Vi somnade så gott alla å vaknade 0430 typ pigga å glada. Vi satt å åt medtagen frukost i ca 1 timme. Sedan kom en bil för att ta oss intill stan. Något lätt överlast även här, grabbarna fick inte plats så de fick sitta i bilen. Å Helena fick hålla i väskan som låg på fotsteget.
Till nästa anhalt här vänts en timme till typ på Bussen till Bangkok. Ny kom bussen hm vilken buss, inte precis VIP klass. Men det fanns ju AC på bussen gott de. Linnea vart lite åksjuk, Gabriel kissnödig å ingen toa på bussen. Men vad för det klart att de stannar den fullsatta bussen så att Gabbe kan kissa. Han impade på codriver å chauffören med att kissa i en lång och hög båge. Gabbe själv var grymt stolt.
ca 30 km söder om Hua Hin i Pranburi fick vi kliva av bussen och byta till "mini van" detta fordon var en Tuk-tuk buss variant som saknade både fjädrar å stötdämpare samt att krängningshämnarna verkar vara av gummiband. Men den hade bra ventilation! Fastknytna dörrar i öppet läge. Så 8 timmar senare kl 13 så sitter vi ni och beställer vår lunch. Efter lunchen så ska vi besöka några vänner till barnen som bor strax norr om Hua Hin.
Over and out from now.

Vilken skillnad nu för första gången efter dryga 3 veckor i Thailand så är vi å trängs med en massa folk. Skönt att komma dit det händer något oxå 😉
Vi hade bokat oss på södra sidan (den lugna delen av ön) toppen läge med utsikt över viken som heter Chalok Baan Kao. Carabao är som alla andra boenden inriktad på dykning. Här på ön finns det ingen tuk-tuk utan det är taxi bilar  (pick-up) de har verkligen monopol på priserna alla rar samma betalning typ 300 bath att åka 10 min.
Så till det tråkiga, Helena fick feber och sedan en trolig infektion i vaden, väldigt öm och mycket varm. Bara man nuddade lite så gjorde  det ont.
Dag 2 för Helenas vad så insåg vi att något måste göras. Efter en liten prommis på nyårsaftonskvällen så hittades ett apotek å de hade Voltaren jippi. Efter insmorning så ser vi en förbättring gött att se. Om det inte blir bra så blir det ett läkarbesök imorn.
Min rygg, får liksom  skylla mig själv, behöver träna bålen men inte gjort det, suck. Var till James en kiropraktor  i byn Sairee Village han gjorde liknande jag gjort hemma. Fy vad ont det gjorde å inte är jag bättre nu. Får kanske besöka honom igen suck.
Dag 1
Vi kom på kvällen och var ganska trötta efter resan så det vart lugna kvällen.
Dag 2
Då låg Helena i feber å vi var på stället under fm. På em gjorde jag och barnen en utflykt till byn och träffade James. Mannen som man både älskar och hatar😣
När jag fick min behandling så i tog barnen poolen med glädje.
Dag 3 nyårsafton
Efter frukost tog vi en taxi till en beach som skulle vara toppen. Väl framme så gick det för höga vågor. Så vi åkte då till ett ställe strax bortanför där vi bodde. Kanon ställe heter Freedom Beach, bra vatten nära till koraller å bra Snorkling.
På kvällen så hade vi bokat in en nyårsbuffe för 200 bath dvs 50kr per pers. Vi var bara ca 40 pers varav hälften lokala. Riktigt roligt firande kul att se hur de lokala firar sitt nyår.
Vid 23 tiden så tog vi oss tillbaka till vårt boende å inväntade tolvslaget. Vi hade några raketer som vi sköt och runt om oss så smällde det rejält. Riktigt mysigt med att de tände upp Happy New Year 2016 ute i vattnet.
Väl åter på hotellet så somnade Helena å Linnea direkt medan grabbarna chattade å ringde till kompisar.
Dag 4 Nyårsdagen
Frukosten var stängd så vi gick till ett annat ställe som heter I Love Salad. Frukosten var ok men dyr kostade 600 bath att jämnföra med lunchen som kostade 400 bath.
En prommis på 30 min till Freedom Beach för att bada å snorkla.
Dag 5
Dags att checka ut och bege oss till byn där vi ska bo på asia divers resort. Detta för att vi behöver koppla av några dagar. Men planen ändrade sig när jag vaknade, ont som bara f--n i ryggen kan knappt gå. Helena och barnen packade väskor å gick ner för att checka ut. Jag gick med myrsteg till kliniken för att få något mot värken. Väl framme så fanns ingen läkare på plats, fick åka ambulans till sjukhuset i byn Sairee. Där fick jag en spruta med muskelavslappnande och smärtstillande. Efter 30 min så började jag skratta å hoppade på ett ben😆. Wow vad jag mår bra.
Fast egentligen så efter 1 timme så känner jag hur värken avtar å att det känns bättre. Nu blir det bara vila i 2 dagar (tror jag).
Helena lämnade jag i sticket med all packning, efter slit av bagage så hittade till vårt nästa Hotel som bara låg ett stenkast från sjukhuset. På väg till hotellet så fick taxin tvärnita för en hund, vilket gjorde att de åkte kana på flaket. Men det gick bra bara Gabbe som vart lite platt  av Helena.
Nu dags för lunch å ett piller inflammatorisk å ett piller för muskelavslappnande. Måste erkänna att värken nu avtagit endast ont när jag rör på mig. Det kanske inte heller är så konstigt när jag känner mig lite yr 😵 undrar vad det var i sprutan.
Helena firade sin feberfria dag med att slå i stortån så att nageln lyfte.
Men barnen mår bra och ligger just nu i poolen. idag på lunchen så sa Linnea att nu är det bara 10 dagar kvar. Vadå längtar du hem? Ja jag saknar min säng och skolan.

Kl 1130 checkade vi ut från hotellet och framme i hamnen kl 12:45. Kl 13:00 skulle färjan gå så det var bara te å checka in å ställa sig i en kö på 100 meter. Men i början av kön så fanns det skugga. Så då ställde vi oss där :)
Klockan vart 13 men ingen färja på plats, så då han jag springa iväg å fixa 3 lådor med mat. Ca 13:30 släpptes vi ut på piren mot katamaranen. Vi hann äta vår lunch innan vi kom ut på öppet hav å då började det gunga rejält.
Personalen sprang å delade ut kräkpåsar titt å tätt. Linnea började klaga på magen, sedan började vi alla känna detsamma. Men 2 tim senare så var vi framme å alla hade klarat sig. Barnen superduktiga igen som inte kräktes.
Rutinerna på hur man gör det lättast att lämna färjan har utrymme till förbättringar. Som tex när vi klev på så sorterades allt bagage beroende på till vilken ö man skulle till. Det var ju bra, men när vi skulle kliva av så hade båten först hämtat folk på en grann ö vilket betydde att nu var båten fullsatt, dvs alla säten fulla o fullt i gångarna. Ja fullsatt å lite fler ändå :) så vad säger dom då, jo att alla som har sitt bagage på main deck ska gå fram å hämta sitt bagage. Så Helena tar alla barnen å handbagaget å köar för att kliva av å jag går åt andra hållet för att hämta vårt bagage.
Tänk er då att båten fullsatt å du ska ta dig ner till fören. Väl framme så är det ett berg av ryggsäckar å väskor skulle gissa på min 300st. Personalen river och sliter ditt folk pekar efter 20 min så inser man att detta funkar inte bra och man går ut med nytt meddelande.
Alla lämnar sina väskor och hämtar dom på piren. Så då var problemet med väskorna klara. Då skulle vi bara gå av båten. Men ingen hade kommit av under dessa 20 min. Varför jo man saknade visst en landgång, kanske den lossnat i vågorna?
Men nu börjar det hända saker, kön började röra sig och ut till piren vi kom å titta där står ju våra väskor jippi.
Så då var det bara att hitta bilen från hotellet som skulle hämta oss (bokade hotellet igår) det står säkert 30 pers med skyltar å namn å skriker å tjoar men vi ser ingen från vårt hotell Carabao. Snart så är det inte så många kvar de flesta har tagit taxi eller begett sig på annat sätt. Då får Helena hjälp av en kille å hittade sen vår driver. Det hade varit svårt att hitta boende Helena sökt på nätet flera dagar men allt fullbokat eller snuskigt dyrt. Vi hade tur genom en resebyrå som hittade detta boende åt oss. Enkelt och spartanskt boende precis vid havet, passar oss perfekt.
Sitter nu på balkongen med en öl och har max 20 meter till havet. Very Nice.

Så vårt
Boende check ✔
Läget check ✔
Priserna på mat check ✔
Imorn måste vi bestämma om vi ska stanna längre än te 2 jan eller om vi ska dra vidare.
Kram till er alla hemma i kylan, vi tänker på er.

I södra viken har vi vårt boende känns gött.

Puh ska nu redogöra mina timmar med Julia innan hon skulle flyga hem till sin Erik.
Efter en tuff bussresa anlände vi Bangkok kl 05, bussen stannade vid en busstation som är Bangkok Södra. Jag visste att den låg en bra bit från stan och frågade snällt bussvärdinnan om bussen skulle fortsätta mot city. Hon var väl oxå trött efter att ha varor uppe hela natten. Men hon spottade å skrek typ att detta var Bangkok å sedan pekade hon bortåt å sa city. Frågade igen om bussen skulle gå vidare så skrek hon att vi var i Bangkok och att vi skulle hämta våra väskor. Tur var att en gubbe hade koll och sa att bussen skulle köra en station till. 30 min senare så stannade bussen å vi tog en taxi, sa att vi skulle till sim lim square för jag hade för mig att hotellet låg i närheten. Efter dividerande om pris så kom vi överens om 150 Bath. 15 min senare framme vid Sim Lim Square. Men insåg nu att hotellet låg 15 min längre bort. Försökte förklara men kunde inte uttala gatan korrekt. Så det vart Google maps och visa på hur vi skulle åka . Så 06 typ framme på hotellet, rum skulle vi få efter 12. Lämnade vårt bagage å traskade iväg mot Sim Lim, Julia bestämde frukost så det vart på McDonalds. Efter ca 2 timmars promenad så kom vi fram till MBK som då skulle öppna kl 10 å affärerna ca 11 typ. Så vad gör vi då, lite trötta men glada. Träffade en herre som vi pratade med å kom in på skräddare,  sagt å gjort så tog vi en Tuk-tuk till Thailändskt område å där till en skräddare som heter Rouyal Boss typ. Väl inne så hade vi snart köpt 2 kostymer, 5 skjortor, 4 blusar. Så då hade vi fått lite tid att gå. När vi kom ut så traskade vi iväg men kom bara 50m så kom samma tuk-tuk kille och plockade upp oss. Han hade väntat utanför utan att vi hade bett om det, men so what vi hoppade in och trodde att vi skulle till Sim Lim Square men han verkade vela annat.  Hamnade på en souvenir shop modell större där de hade egen smedja för smycken. Kul att se å Julia klippte till med ett par .....till Anne.
Nå ut igen å samma kille utanför,  han frågade ivrigt om vi hade köpt några smycken, blidde m5cker besviken på att vi inte hade gjort det. Förstod då att han skulle få ersättning om vi hade shoppat loss.
Nu var det Sim Lim och MBK, här började vi med lunch, sedan gick vi förbi en spel hall och provade ett 4D spel. Grymt läckert, Julia får berätta mer om hennes upplevelser där.
Lite shopping, men klara på typ någon timme. Nu så drog vi mot sea world och skulle kolla om det fanns möjlighet att få hoppa i akvariet med hajarna. Å ja det fanns en tid kvar denna dag och det var om 20 min.
Hoppsan skulle vi våga, Julia fick ont i maggen,  darrade å var lätt hispig. Efter lite lugnande ord om att hajar inte alls var farliga så sa Julia YES vi gör det.
Skit vad det var häftigt, sjukt att få komma dessa bestar så nära. Ja 10 cm framför ögonen  är förbaskat nära. Nästan för nära, en leopard haj var väldigt närgången daskade till mig rejält 2ggr. Efteråt så var vi mycket nöjda och det måste ju säga att Julia var extremt tuff som vågade detta på hennes 6:e dyk.
Lite strosande på stan och ca 20 var vi på hotellet igen.
Sökte sedan någon som kunde hjälpa mig med att fixa hur jag skulle ta mig från Bangkok till Chumpong då jag helst ville åka buss. Men det visade sig att det bara gick 08 å kl 20. Så då sökte vi på tåg å om jag kunde åka buss till Hua hin för att hinna med tåget därifrån. Men det skulle inte gå, lär väl snart visa sig om tåget stannar där. Hmhm. Hemma var vi igen på Hotellet ca typ 03:00.
Så då vart det lämna Julia på flygplatsen efter 3 timmar sömn å sedan tillbaka till Bangkok å till tågstationen, skulle nu köpa tågbiljett till första tåget men det var tyvärr fullt. Ok sa jag vi tar nästa ok sa hon och sedan att det oxå var fyllt.  Ok sa jag och då tar vi nästa tåg och gissa vad hon sa...jo att det var fullt. Hmhm frågade igen då när nästa tåg gick där det fanns plats å det var kl 15:10. Så nu sitter jag på detta tåg och om 10 timmar så är jag åter med familjen.
Nu kom dom å sålde mat köpte en låda men inser att det saknas sked typ. Blir spännade detta.
Pöss på er alla glada.

Första bilden var för mig en fotmassage och Julia manicure eller är pedicure?
Sedan ja dykningen, finns mycket att berätta om den.
Ja se så ledsna vi är att Julia ska åka hem.

Vi klev upp med tuppen satte två barn på moppen med Stefan och Helena på moppen med Erik och drog ner med väskorna till piren medan Johanna, Julia och Ludwig väntade vid little hut. Efter mycket om och men med säkerhetsvalv som inte gick att öppna med våra pass i kom vi alla tillslut fram till piren för att bege oss ut på båten som skulle ta oss till Ranong. Vi vinkade farväl till Erik och Johanna som stannar kvar på ön ett tag till och åkte iväg. Väl framme i Ranong åkte vi till ett matställe nära till den stora busstationen där Helena och barnen (ej Julia) skulle med en buss till Chumphon lite senare. Julia och Stefan sa adjö till de andra när de åkte med bussen vid 14 tiden och började vandra med deras packning till huvudgatan i hopp om att hitta deras lite mindre busstation som de ska med kl 20:00.

Vi hittade tillslut busstationen och fick lämna våra väskor där för att inte behöva gå runt och bära på dem resten av dagen. Efter det påbörjades sökandet efter ett ställe för Julia att göra manikyr vilket ej gav positivt utslag... Istället hamnade vi på en häftig gågata där det var olika uppträdanden. Julia var ett populärt objekt, hon blev fotograferad av flera och påhejad av många. Vi gick runt där och strosade fram tills vi var tvungna att rusa tillbaka till stationen för att inte komma försent.

När vi såg bussen blev vi ej besvikna. Mer utrymme än man kunde tänka sig så resan upp till Bangkok gick väldigt bra.

Julia sov som en gris hela vägen och njöt av det stora utrymmet hon fått... Stefan däremot sov inte som en gris hela vägen utan snarare endast en liten stund mellan 02 och 04 så han var inte lika utvilad och glad när bussen stannade i Bangkok. Nu äter vi frukost på McDonalds i väntan på att vi ska få checka in på hotellet samt vänta på att shoppingen ska öppna.

Nedan kommer lite bilder från Ranong, gågatan, bussresan och den lilla del av Bangkok vi sett än så länge

6 dagar på denna paradis ö är som en droppe i havet.
Här vill man bara vara kvar :)
Vi åkte en slowboat från Ranong som tog ca 1 h 40 min. Väl framme så åt vi lunch vid piren, jag hade förväntat mig högre priser som på Ko Kho Khao men här var det billigt. Hyrde 2 moppar å 3 taxi moppar för att ta oss till stranden på andra sidan ön.
Ön har inga bilar eller vägar, mer som en betonglagd stig som gick till de 3 stränderna som finns på ön.
Vi bodde på stranden Aoi Ya och här fanns det en huvudgata med några restauranger och shops. Maten underbar men som det händer ibland så blir det botten napp här oxå....
Våra hyddor helt ok, ett rum med säng å en fläkt. Strömmen  var på mellan 18 och 06, internet fanns men det var så långsamt att det inte gick att göra mycket.
Julia har tagit sitt dykar cert, hon presterade jättebra och fick mycket beröm från sin dykledare. Tur hade hon oxå för hon fick en privatkurs, enda eleven :)
Vi var ut på en snorkeltur till en ögrupp som heter Surin,  det var en fullastad speedboat som körde på i full fart i ca 1 1/2 timme. Påväg ut så var det ganska små vågor så det gick bra.
Vattnet helt amazing mycket bra sikt och många koraller på grunt vatten. Alla bara njöt å vi snorklade på 3 olika ställen i flera timmar.
Hemfärden bar tuffare, nu var det större vågor. De som satt i fören fick flytta sig till aktern, det studsade så mycket att dynorna fick plockas in och alla typ 23 pers fick trängas på en ytan för 10 pers.
Barnen konstaterade att deras båtsäkerhet inte är som Sveriges.......

Som en extra julklapp så här dagen före julafton så anlände Johanna tillsammans med Erik och hela familjen är nu samlad. Hon var efterlängtad av hela familjen och på något sätt så var det så naturligt att vi skulle träffas här på denna fantastiska ö och få dela upplevelser med varandra.

Då var det dags att få dyka med mina döttrar. Vi bokade ett dyk på samma ställe som där Julia tog sitt  certifikat. Ett dyk från båt skulle det bli. På plats kl 0830 för att prova utrustning och sedan ut. För vi hade bokat en long tail boat rill kl 1330.
Så kl 9 typ så kom Christer å sa att det blitt ett missförstånd dyk ledaren skulle komma först 10....men han hade ringt honom så han var påväg...Sedan kom Christer igen å sa att det blitt ett missförstånd. ..att vi skulle ut med båt hade de missat. ....
Men det var ok för vi kunde gå i från land och simma ut till revet. Vilket vi då gjorde, väl ute så skulle vi gå ner. Jag å Julia skulle dyka tillsammans och Johanna, Erik och dykledaren skulle vara tillsammans. Men vi gick ner på samma ställe å skulle liksom hålla ihop. Men sikten var nästan noll, extremt grumligt. Först vi botten så hade vi en sikt på ca 30 cm. Jag och Julia höll ihop men såg inte till dom andra. Vi körde på den dykrutt vi hade kommit överens om och efter ca 50 min så gick vi upp.
Då såg vi resten av gänget :)
Julia var grymt duktig låg väldigt stabilt fast att det var lite strömt. Bra jobbat Julia!!!
Det som skedde för Johanna och Erik hoppas jag att ni får läsa i hennes blogg. :)
Summering av dyket, ett av de sämsta jag gjort med tanke på vad vi fick se. Men samtidigt ett ev de bästa duken då jag fick dyka med Julia. Nu har jag sett att hon behärskar det och känner mig trygg. Synd att sikten var så dålig vilket gjorde att jag inte fick uppleva under ytan med Johanna.
Nu nästa äventyr, Helena å kidsen anslöt till oss och vi traskade längst bort på beachen dit vår båt skulle komma. Å det gjorde den :)
Vi lastade på 💧🍐 och Snorkling utrustning och jag pekade på en karta på vart vi ville åka. Han sa ok och vi åkte åt andra hållet...stannade där han tydligen tyckte att vi skulle stanna. .
Så vi hoppade i snorklade och simmade runt korallreven. Upp i båten igen  och jag visade igen på vart vi ville ok sa han och vi fortsatte åt fel hål. Men fel håll blir tillslut rätt håll efter att vi har åkt runt ön.
Nu framme dit vi ville först, här var det riktigt bra många amoner och blandad korall vilket ger mångavarianter av fiskar. Vi såg en muräna, krabbor,  flera Nemo och en massa andra fiskar. Synd bara att vattnet var grumligt. Men man kan ju inte få allt. Så då lättade vi ankar och fortsatte sista etappen till vår strand.
Ett till stopp men alla var ganska nöjda lite Snorkling å bad. Sedan skulle vi åka in, men Linnea ville simma till land så jag och Linnea började simma, men efter en stund så kom vi på korallreven som bara låga typ 30 cm under vattenytan. Nu hade oxå Helena hoppat i och simmade mot oss, jag vinkade att hon skulle simma en annan väg men hon hade redan stuckit sig på en sjöborre. Väl inne så fick Helena lime å vinäger att hälla på foten. Hon hade 7-8 ställen där det satt taggar från sjöborren.  Det dunkade och sved i stortån, ingen verkade veta vad vi skulle göra å internet funkar ju liksom inte. Så vi for till kliniken, väl där så var det stängt men skulle öppna kl 17.nu var klockan 17:20. Det satt fler där och väntade, efter ett tag så lyckades vi få veta att den inte skulle öppna idag.... Så då vart det moppen å in till piren där det skulle finnas ett sjukhus typ. Väl framme där så var det oxå stängt, men som tur var hade läkaren fotbollsträning alldeles bredvid. Han kikade på Helenas fot och tvättade med lite sprit och tog en rostig avbitare som han knackade på tån med. Kanske mer slog på tån :)
Han sa att nu kommer de att komma ut av sig själva. Å nästa gång detta händer så ska man kissa i en burk och hälla kisset över där man blitt stungen.

Efter 3 timmars bussresa så var vi framme i Ranong. ihoptryckta i en taxi så var vi på hotellet som låg bara 5 min från Busstationen. hotellet visade sig vara ett spa hotell med pooler å Jacuzzis salt källor mm.
Nu var klockan typ 1430 å Stefan var kinkig dvs hungrig. Ut från hotellet å sökte efter mat....men hittade inget. Söndag å det mesta stängt, Helena frågade en kvinna som satt på vägkanten å hon visste vart men det var en bit bort. I detta område så fanns det inga restauranger. Men hjälpsam som han var så körde hon oss till restaurang. God mat å billigt lunch för 6 inkl drickan kaffe 650 Bath.
På kvällen efter middagen så vart det litendopp i varma pooler. 0930 så hår färjan till Ko Payam.

I väntan på bussen som ska ta oss till Ranong. Vårt rum på Hotellet som visade sig vara ett spa....

​Dom gula maskarna provades med lite soya, salt och socker. Hua vad illa de smakade, gräshopporna blir en annan dag. Men Helena säger att man ska smaka......

Bakom Helena så ser ni en baklucke loppis

Här kommer lite av vad vi fick uppleva på denna underbara ö. Ön är 18km lång och kanske typ 3 km bred. Det finns bara ett fåtal resort som är öppna, flera resort är stängda eller att projektet tappat finansiering och byggena har stannat av.
Vi bor kanon, lite folk härlig strand å pool te barnen.
Julia tyckte i början av veckan att det var otäckt att bada i havet....När man inte såg botten, efter att hon snorklat så sken hon upp och helt plötsligt så var det underbart att bada i havet.
De tre små var i poolen från typ morgon te typ kvällen. Dök, kastade boll och hade det bara gött
Vi promenerade efter stranden för att komma till restaurangen. Det fanns en på området, en ca 15 min norrut efter stranden och en ca 15 min söderut efter stranden. Den söderut var riktigt god för mig men inte för resten av familjen.
En dag hyrde vi en moppe och for på upptäcksfärd, målet var en strand på nordvästra ön. Men vi hittade liksom inte, svängde in på en väg och körde tills denn tog slut typ. Där fanns ett hus å Julia gick å frågade efter vägen. Vi skulle åka tillbaka och sedan svänga höger :)
Efter några min så kom en kille och visade att vi skulle följa efter honom. Vi körde genom terrängen och kom ut igen på samma väg som vi först var på. Sedan visade han att vi skulle köra in på en väg som knappt var en väg. Att tillägga var att Julia hade sagt tidigare att vi skulle in på denna väg. Så vi körde in på vägen som bara blev sämre å sämre. Vi körde fast å fast igen, efter allt för mycket spår av djur och ormar så beslöt vi att vända om. Vi hamnade tillslut på Sunset beach. Helt ensamma gigantisk strand, underbart vatten badade fram till att hungern kom å dags för lunch. Lunchen som vanligt mmm super gott, lagom med chili.
Efter lunchen så körde vi till Piren för att shoppa på oss lite frukost.

Snorkling, vi bokade en long tail boat å lite luncha mat för endast 2200 Bath. Vi blev hämtade på stranden och åkte sedan ut till öarna strax utanför oss. Barnen superduktiga, snorklade på själva bland en massa olika fiskar. Jag såg bla en muräna. Ett strandhugg å sedan tillbaka till stranden, efter denna tripp så var vi ganska trötta å fast att jag hade 👕 å solkräm 50 så fick jag en röd nacke, Julia ja se på bilderna 😯
En morgon var Julia så kram tokig i Erik att hon satt sig å tvättade (kramade tvätten)😀

Nu ska vi lämna huset kl 09:00 imorn, tuk-tuk te Piren å long tail boat te fastlandet.  Sedan försöka se hur vi ska ta oss till Ranong som blir nästa stopp.

Vårt fina hus i Paradis Villa

Lite bilder på området

Vår fina strand och restaurangen söderut som främst blev Stefans favvo

Maträtter

Bussresan från Surat Thani gick bra, ingen spydde!!! Det var nära men det ordnade til sig. Vi passerade ett antal reservat och åkte upp och ner för bergen, passerade regnskogar och fält där elefanter jobbade.  Väl framme i Takuapa så fick vi inte kliva av, vi skulle tydligen åka lite längre. Men vi hann med toabesök, Julia hur gick det för henne?  Ja för att gå på toa så måste man kunna sitta på huk. Denna övning verkar det som om Julia har missat. Men bra på att knipa är hon.
Lite ris och frukt hann vi med att handla så att vi fick lite energi.

Lite ris och frukt hann vi med att handla så att vi fick energi. Bussen fylldes med fler resenärer och vi lämnade Takuapa. Efter bara typ 20 min så sa de att vi skulle kliva av.  De pekade att vi skulle gå över vägen och fortsätta på den vägen. Så fram med Google maps och se vart vi skulle och hur långt det var. Toklångt för att gå...Tur nog så kom en pickup som kunde köra oss till färjan.
Framme vid färjan så började jag visa tendens till hunger...Sökte efter ett ställe att äta på men hittade inget utom en typ bulle som fick duga.
Nu i en long tail boat och en kort tur på ca 10 min över sundet till ön Ko Kho Kau. Där fanns mat!!! Vi åt en sen lunch och shoppade loss på minimarket frukostmat typ.
Sedan en ny tuk-tuk till huset vi hyrt av en Norrman. Området heter Paradis Villa om ni vi googla. Stället är helt fantastiskt och helt utan krav, bara slappa en hel vecka.