Vi tar bussen hemifrån vid klockan 08 och har skola mellan klockan 09-13. Igår efter skolan tog vi bussen till Fisherman's Wharf för att äta lunch. Äntligen kunde vi sitta ute i solen, väldigt skönt. Efter lunchen gick vi till Pier 39 för att titta på sjölejonen, intressanta skapelser att betrakta.

Vi promenerade sedan uppåt mot little Italy (tror jag att det kallas) hur som de italienska kvarteren. Vi hittade ett mysigt litet café där vi kunde sitta ute och göra våra läxor vilket tog oss ca en timme, det är annat från plugget hemma det, haha.

Jag åt en mycket god pasta och Stella clam chowder soup vilket är traditionellt här, det är soppa som serveras i ett bröd som ni kan se.

Vi är här, i San Francisco! Vi anlände i Lördags efter en rätt så enkel flygresa, raka vägen från Köpenhamn till Oakland, mycket skönt. Vi tog oss igenom immigration och tog oss till vårt hotell i San Leandro vilket är nära flygplatsen. Vi var på hotellet vid fem, käkade och klockan åtta var det tack och godnatt, det gick inte att hålla ögonen öppna.

I söndags tog vi en promenad, åt en ordentlig lunchbuffé på en mexikansk restaurang för att sedan ta BARTen till San Fransisco, närmare bestämt Belboa Garden - Daly City. Gloria, en dam i 60-års åldern, våran host mother hämtade upp oss på stationen. Vi bor i ett kvarter med typ radhus men till skillnad från svenska radhus ser alla hus olika ut. Vi bor tillsammans med två andra studenter som går på samma skola som oss, en tjej från Italien och en tjej från Schweiz. Gloria är så himla snäll och en rolig liten dam med filipinskt urpsrung samt en underbar brytning.

Igår (måndag) var det dags för första skoldagen. Vi går på St Giles och ska gå två veckor för att förbättra vår engelska. Känner redan att engelskan har blivit mycket bättre, att bara prata gör mycket. Hur som, igår hade vi placement tests för att bli indelade i grupper efter nivå och lite olika övningar för att lära känna varandra. Efter skolan blev det shopping, skolan ligger i centrala San Fransisco, nära Union Square. Jag köpte blandannat en hoodie då det är kallare än vad vi hade förväntat oss, det är väääldigt blåsigt också. På kvällen körde Gloria oss till Twin Peaks där vi hade en riktigt bra utsikt över San Francisco, kallt och blåsigt som fasen var det också.

Idag (tisdag) har vi haft vår första ordentliga skoldag. Det känns bra, supderduper bra lärare, känns som att vi kommer lära oss en hel del dessa två veckor. Efter skolan gick vi till Chinatown för lunch och sedan vidare till Lombard Street. Förövrigt har vi gått 76 våningar idag, det finns gott om backar i San Fransisco. Påväg tillbaka satte vi oss på ett café för att repetera det vi lärde oss idag och göra vår läxa, feels good to ha läxor igen. Nu är det dags för bilder, enjoy!

Här bodde vi första natten!

Mexikansk buffé, omgång nummer ett.

Utsikt från BARTen, jag sa till Stella att det nog kunde bli en vacker åktur, det var mest industriområden utanför fönstret....

Guttenberg street, vår gata!

Utsikten över San Fransisco från Twin Peaks!

Schoolgirl!

Chinatown, om det inte syns...

Lombard Street!

I 22-års present fick jag en resa till Krakow av Andreas och jäklar vilken bra present det var, vi älskade Krakow. Vi flög ner sent på kvällen förra söndagen och åkte hem i Torsdags, alltså tre hela dagar i Krakow. Två av dagarna spenderades till att strosa runt i stan och gå i affärer då det var 35 grader ute vilket var lite väl varmt inne i en stad...! Den tredje dagen besökte vi Auschwitz och Birkenau. Krakow var så himla mysigt och bland det bästa, billigt!! Vi bodde superfint, kunde gå ut och äta och beställa in drinkar utan att bli ruinerade. Rekommenderar verkligen en weekend i Krakow för den som inte varit där!

Vi bodde på Art & Garden Residence, fina och fräscha rum och trevlig personal. Hotellet låg drygt 5 minuters gång från gamla stan. Bilden till höger är tagen påväg till ett shoppingcenter (mest för att det var ett väldigt fint hus) där vi spenderade några timmar första dagen.

Efter shoppingen åt vi lunch på torget, pizza och Mojito för min del. Sen hade Andreas googlat fram en barberare, väl på plats fick vi vänta någon timme innan det fanns tid, i väntan bjöds det på öl och annan dricka vilket ingick i priset (landade på 200 kr för klipp och skäggigt). Sen rök det långa håret.

Nu är vi framme på tisdagen vilket inte var någon vanlig dag för det var Andreas födelsedag. Vi åt en god lunch på torget för att sedan gå hem och sova någon timme, det var verkligen för varmt för att vara ute.

På kvällen tog vi en taxi ner till de judiska kvarteren. Små mysiga gator, fina hus och massor av mysiga restauranger. Det blev födelsedagsmiddag på en resturang som serverade väldigt god mat och framförallt goda drinkar, på bilden ser ni en melon-Mojito. Detta kalaset gick sammanlagt loss på hela 350 kr, det ni!

På onsdagen blev vi upphämtade redan vid 06.30 av en chaufför som kördes oss till Birkenau och sedan Auschwitz.

På kvällen gick vi ner till de judiska kvarteren igen. Jag åt resans godaste pasta (Portofino hette stället, rekommenderas starkt) och sedan avslutades kvällen med drinkar.

Jag tog ledigt i fredags, så efter jobbet på i torsdags satte vi oss i bilen och rullade ner till Lund för en långhelg. Fredagen började med lite städning hemma hos pappa då det regnade. Jag och Andreas tog sedan en liten tur till Nova. Påväg hem köpte vi med oss grönt och gott, man måste liksom äta det minst en gång när man är nere i Lund, bästa stället. Fredagskvällen spenderades med mina kära vänner, vi började med middag på VED som serverade extremt god pizza, rekommenderas starkt. Kvällen avslutades på Herkan.

I lördags blev det en tur till Österlen med mamma och Stella. Vädret var helt okej, vi låg på stranden någon timme och åt sedan en väldigt god lunch. På kvällen åkte vi in till Lund igen för middag på Tugg med vänner.
I söndags åkte vi till Torna Hällestad för brunch innan vi åkte tillbaka hem. Har haft en så bra helg, hann med att träffa båda vänner och familj, brukar vara tight att få ihop allt.

Ni är några stycken som klickar er in här minsann, det är kul och det är med den anledningen jag kände att det är dags för ett inlägg till! Vi landade i Köpenhamn vid midnatt i Lördags, några timmars sömn fick jag innan jag hoppade på tåget tillbaka uppåt i Sverige. Andreas hämtade mig stationen och sedan hade vi en lugn söndag, det behövdes efter en resa på 20 timmar och två nätter med lite sömn.

Idag är det måndag och första jobbdagen är avklarad, jobbar tre veckor i sträck nu, sen är jag klarjobbad för denna sommaren. Det känns så lyxigt. Om exakt tre veckor är vi i Polen och sen har jag en ledig vecka innan jag och Stella drar till USA i två veckor.

Denna dag bjöd även på ett träningspass bestående av både böj och mark plus lite andra skojsiga benövningar. Jag vill verkligen komma igång med böjen igen men samtidigt känns det så ovärt om jag skulle börja få ont igen (anledningen till att jag drog ner på böjen). Men jag tänker dra igång lite lugnt och se hur det känns, så idag blev det 4x4 på 70 kg följt av 4x4 på 60 kg. Nä hörni, nu ska jag läsa några sidor och sen sova så gott.

Jag står som chaufför på en av hyrbilarna här nere, så igår vid 17.30 hoppade jag, Stella och Tulla (systerdotter) in i bilen och körde till Bastia. Vi har drygt en mil dit, men på de slingriga vägarna tar det drygt 20 minuter. Väl framme letade vi oss upp till shoppinggatan, eller ja så mycket affärer fanns det inte. Vi hittade ett Mango som passande nog hade ordentlig rea! Jag fick med mig en topp, en känning och en kjol.

Vi promenerade sedan vidare till hamnen, där det låg flera restauranger, för att äta. Jag beställde en pizza som hette foccacica som vad sååå god. Vår lilla utflykt avrundades med en stor glass innan vi rullade hem igen.

Det var så fint att sitta och äta med denna utsikten! Vi gillade verkligen Bastia, det var så värt att ordentligt besök.

Tjena! Dag nummer två på Korsika och vi har det väldigt bra. Det är runt 27 grader och blåser lite skönt här vid havet. Den första dagen spenderades hemma i huset efter morgonpromenad med Stella. Idag blev det morgonpromenad igen för att sedan åka in till Bastia och hyra en bil till så imorgon lutar det mot att det blir någon utflykt för min och Stellas del iallafall.

Vi har precis varit nere i Erbalunga och ätit glass och ska snart ner igen för middag. Mysigaste lilla byn. First impression (2 dagar) av Korsika är väldigt bra, så fint och mysigt! Nackdelen är väll att nästan ingen pratar engelska, allt är på franska och det spelar liksom ingen roll att man inte förstår vad som sägs, de fortsätter att babbla på franska. Även menyer osv. är på franska vilket inte är superlätt att tyda i alla lägen.

Här ser ni huset som också är så fint och våran solplats!

En av uteplatserna och köket/vardagsrummet!

Detta är utsikten från balkongen på bilden ovan!

Resan började vid 17-tiden igår då flyget lyfte mot Nice. Efter en liten försening hann vi precis med nattfärjan mot Bastia. Jag, Stella och farsgubben delade hytt. För er som undrar så reser jag med: pappa, Stella, Karin vår äldre syster hennes man och tre barn, pappas nya och hennes tre barn och slutligen Karins mans andra barn med flickvän = 14 pers.

Nattfärjan var så mycket bättre än jag hade förväntat mig. Som väntat var det rätt trångt men sängarna var sköna och fräscha. Vi guppade iväg vid 22 och anlände i Bastia klockan åtta imorse. Väl i Bastia åt vi frulle för att sedan hyra bil och köra mot Erbalunga, byn som vi bor utanför. Under dagen har vi hängt på stranden och inne i byn då vi inte fick vårt hus förrän klockan 16.

I skrivande stund ligger jag och Stella i varsin solstol efter att ett dopp i havet. Huset är ganska stort och väldigt fint mer flera olika rum, uteplatser och egna klippor att bada ifrån. Imorgon kommer ett inlägg med bilder från huset.

Färjan och vår lilla hytt!

Frukost i Bastia! Gissa om jag blev mätt på en croissant?

En liten fika i väntan på hyrbilen!

Bilder från Erbalunga, så himla mysigt!

Jag är nere i Lund igen, har precis lagt mig i sängen hemma hos pappa. Efter att ha startat morgonen med varma mackor var Andreas snäll och körde mig till tåget. Jag var nere i Lund vid fem och möttes upp av mamma och Stella.

Vi åkte in till Malmö för att äta sushi på restaurang HAI vid Davidshall. Kan knappt minnas senast jag åt sushi och detta var riktigt gott, rekommenderas. Stället var lugnt och mysigt vilket är viktigt för att jag ska kunna njuta av maten, haha. Anledningen till att vi var ute och åt var faktiskt för att fira mamma som har fått nytt jobb vilket släpps till pressen imorgon.

Imorgon påbörjar vi även resan mot Korsika, men innan dess ska jag hinna med ett besök hos frisören. Jag vågar typ inte gå till någon annan frisör än Skult vilket innebär att detta måste prioriteras nu när jag är nere. Klockan 11.45 ska jag vara där för att sedan gå raka vägen till tåget som går vid 14. Hörs imorgon!

RUMMEN & HELHETEN

Jag hade fått en bild av att detta var ett litet hotell i utkanten av Mellieha med gångavstånd till restauranger, om det beror på att jag hade kollat dåligt eller om hotels.com inte riktigt stämmer vet jag inte. Till att börja med, avstånden mäts i fågelvägen vilken är bra mycket närmare än gång/bilväg.

Hotellet i sig var fint och vi fick ett rum med fin utsikt över havet, rummet var stort, fräscht, hade AC och en stor balkong. Det fanns även ett litet gym som funkade helt okej och en affär där det gick att handla lite diverse. Över lag mycket bra, men som sagt för stort för min smak, mycket folk och det bör även påpekas att det är ett all inclusive hotell vilket inte hade framgåt när vi bokade..

HAV & POOLOMRÅDE

Det fanns gott om badmöjligheter och solplatser på hotellet. Två stora pooler med solstolar och parasoll, här var det dock lite väl mycket folk och liv för vår smak. Vid lunch drog det igång hög dunkande musik och vattengympa i en av poolerna vilket inte riktigt passade mig som ville ligga och läsa i lugn och ro, haha.

I anslutningen till poolområdet fanns ett klippområde med gjutna platser och det var här vi spenderade våra dagar. Vi kunde ligga precis intill havet och det fanns möjlighet att bada från stegar och tog man plats en bit bort så slapp man musiken från vattengymnastiken.

Hotellet hade även en egen liten strand som jag inte kan uttala mig om då vi knappt var nere på stranden. Jag föredrar helt klart klipporna då jag tycker det är skönt att slippa sanden.

MATEN

Hotellet hade tre egna restauranger, vi åt dock bara på en av dem utöver frukosten. Till frukost serverades en stor buffé, den var bra, dock stressade frukosten mig lite på grund av allt folk.

Vid poolen låg två restauranger varav den ena var lite finare. Men här fanns en riktigt bra resturang som serverade både lunch och middag. På bilden till ovanför ser ni vår klassiska lunch, vi delade på en pizza (väldigt bra pizza) och en "portion fries". Det fanns helt okej med vegetariska alternativ och även veganska.

Maten på bilderna är alla ifrån poolrestaurangen.

UTFLYKTER

Värt att nämna är att det gick båtutflykter direkt från hotellet. Vi åkte på en tur till Comino, Blue Lagoon med stopp i olika gömda grottor på vägen. Turerna gick tre gånger om dagen och kostade 150 kr per person och det tycker jag det var värt.

Blue Lagoon var väldigt fint men även det fyllt med turister, men det är värt ett besök.